Turbo vervangen 1.8tsi

Highway

Forumguru
Al een geruime tijd hoor ik de turbo van mijn S2 met 1.8tsi (CDAA) een beetje fluiten bij optrekken.

Vandaag is de inlaat eraf geweest (voor wallnut blasting) waarbij er best veel olie in de buis van de turbo naar het gasklephuis zat.

Met een endoscoop hebben we de turbo onderzocht. Conclusie was dat de turbo vrij ver versleten is (turbo bladen hebben de behuizing geraakt) - te veel speling op het asje.

De turbo moet dus vervangen gaan worden. Ik durf best veel zelf aan de auto te doen, maar verwacht dat dit me te hoog gegrepen is zelf te doen. Ga het waarschijnlijk uit besteden maar wil natuurlijk wel de kosten zo laag mogelijk houden.

Wil geen 'grotere' turbo installeren - dat is me de extra kosten niet waard. Gewoon wat er nu in zit, vervangen door een nieuw exemplaar.

Zijn er mensen met tips m.b.t. het vervangen van een turbo. Nieuwe turbo of revisie?
 

Cordoba

Forumguru
Vaak zeggen garages dat ze een nieuwe turbo plaatsen, maar is dit in de praktijk een volledig gereviseerd exemplaar met garantie. Volgens mij maakt het kwa kosten nauwelijks verschil hooguit doordat je bij een revisie-exemplaar je eigen turbo inlevert, waar je nog wat geld voor terug krijgt.

Overigens benieuwd waar je het wallnut blasting hebt laten doen. Ik denk dat ik binnen een jaar het ook ga laten doen bij mijn F3.
 

Spinal

Forumguru
Wat ze vaak doen bij een revisie is de 'casette' (binnenwerk met as, compressor en turbine bladen etc) vervangen door een nieuwe en deze monteren in een 'oude' behuizing die intern en extern gereinigd is. Dus in principe is het bijna hetzelfde als een nieuwe turbo monteren.
Bij jouw 1.8 zit de turbo aan de achterkant waardoor je er wat lastiger bij kunt (bij mijn 1.4 zit de turbo aan de voorkant). Het is geen rocket science, het lastige is in hoeverre je overal bij kunt komen. Bij mijn vorige auto (Leon 1.8T) heb ik ook zelf de turbo vervangen, die zat ook aan de achterkant.
 

VAG-man

Forumguru
Ik ben benieuwd naar je kilometrage.

Nieuw of gereviseerd maakt in kwaliteit niet uit. Je kunt ook kiezen voor eem exemplaar met weinig ervaring.
 

Highway

Forumguru
Kilometrage is 206 000. Als je goed luistert hoor je de turbo fluiten bij hard gas geven. Verder geen performance problemen.

Met vcds de gevraagde en afgegeven turbo druk bekijken zie je dat de turbo het niet helemaal meer bij weet te houden. Niet schokkend, maar wel een teken van slijtage.

Grootste probleem is de hoeveelheid olie die nu in de inlaat terecht komt (via de turbo, door de slijtage lekt deze). Bij het reinigen van de kleppen konden we in de turbo kijken - daar zag je dat de bladen de behuizing wel eens geraakt hebben (al is het nog niet erg, maar als het erger wordt en er breekt een stukje af, komt deze in de motor terecht).
 

Highway

Forumguru
Na veel zoeken op internet, bleek dat er en hoog aangeschreven revisie bedrijf bij mij in de buurt zit (paar straten verder van mijn werk).

Contact opgenomen en tijdens het gesprek werd me duidelijk dat ze erg veel van turbo's weten. Besloten om de turbo te laten reviseren.

Bedrijf heeft geregeld dat de turbo uitgebouwd wordt en na revisie weer ingebouwd wordt. In totaal een stuk goedkoper dan een nieuwe turbo laten plaatsen.

Tot mijn verbazing liet het revisie bedrijf weten dat er al eens eerder aan de turbo was gewerkt. Auto heb ik 2de hands gekocht, dus niet onmogelijk (maar had ik niet verwacht). Turbo was goed versleten en alles behalve de behuizing is vervangen. Asje van de wastegate is uitgeboord en gerepareerd met een bus, blijkbaar zat deze zo los dat hier veel druk door verloren ging (vandaar fluit geluid).

Direct na het ophalen van de auto een rit van 200km gemaakt. Moet de eerste paar 100 km even rustig aan doen, dus nog niet hard door getrokken. Echter bij het inhalen wel een probleem :(

Bij het gas wat dieper intrappen (inhaal actie) versnelt de auto direct behoorlijk hard (beter dan eerst), maar daarna zakt het vermogen weg, om na ongeveer 1 seconde weer terug te komen, dan weer weg, dan weer terug.

Dit gedrag had ik ook voor de revisie (dat het vermogen weg valt), maar niet zo erg. Op internet gezocht en contact opgenomen met het revisie bedrijf - sterke vermoede is dat de N75 klep defect is (deze is niet vervangen).

Dit verklaart dat ik al een hele tijd het gevoel heb dat de auto vermogen mist bij inhalen, alleen heb ik het nooit zo goed gevoeld omdat de turbo zelf slecht was.

Dus nu de N75 klep vervangen.
 

turboturbo

Forumguru
Bijzonder dat er al eens aan de turbo gesleuteld was! Dat betrof dan wel of geen (degelijke) revisie?

Halverwege het lezen dacht ik idd aan de N75 klep. Goed dat dat al gesuggereerd was.

Verder kan ook een vuile / versleten LMM negatief invloed hebben op een mooi verloop van het vermogen.
 
Laatst bewerkt:

Highway

Forumguru
@turboturbo auto gekocht met 124 000. Auto kwam uit de lease, maar werd door een normale garage verkocht. Motor gebruikt geen olie (beetje olie die verdween, lijkt redelijk overeen te komen met de olie die door de turbo gelekt werd).

Mogelijk dat er iets met de auto is gebeurd (motorisch), en dat er meer werkzaamheden zijn uitgevoerd dan mij bekend.
Eerlijk toegegeven - dit is het eerste wat aan de auto is, wat tegen valt.

Ik moet diegene die de turbo heeft gereviseerd nog spreken (vakantie), maar wat ik over de telefoon had vernomen, was de turbo er slechter aan toe dan wat je mocht verwachten. Hoewel de auto gechipt is, rijdt ik altijd de auto netjes warm en doe niet al te gek.

Ik verwacht dus dat de turbo gerepareerd is op een 'klein budget'.

LMM is reeds een tijd geleden vervangen (vanwege het dipje in vermogen bij gas geven). Ook zijn beide lambda sensoren vervangen. Ik vermoed de N75 ook gezien ik dit probleem al langer heb (al was het niet zo erg, wat logisch is gezien de staat van de turbo).

Ben nu bij een aantal garages aan het informeren wat het vervangen van de N75 gaat kosten. Doe veel aan de auto, maar dit gaat me technische kennis en kunde ten boven.
 

VAG-man

Forumguru
Tegenvallertje, maar het is de S2 vergeven.
Zometeen kan hij er weer heel wat kilometers tegenaan.
 

Highway

Forumguru
Ik moet mijn N75 nog vinden in de motor ruim, maar wat ik had begrepen is dat deze tegen de turbo geschroefd zit. Deze zit bij de 1.8tsi achter op het blok. Dus niet de makkelijkste locatie om bij te komen.

Het is inderdaad een tegenvallertje. Dat weet je als je zelf een auto hebt - het kost geld.
 

Renkie

Forumguru
Dat rare turbodruk gedrag kan ook met de afstelling van de wastegate te maken hebben volgens mij. Als je alles los/uit elkaar hebben gehad is dat niet raar, maar dat zou het revisie bedrijf horen te weten.

Heb je zelf ook daadwerkelijk de defecte onderdelen gezien? Ik vind het wel vrij opmerkelijk dat een turbo die op sterven na dood zou zijn met flinke speling niet voor een flink olieverbruik zorgde
 

Highway

Forumguru
@Renkie in post #9 - olie die verdween, lijkt redelijk overeen te komen met de olie die door de turbo gelekt werd.
post #1: waarbij er best veel olie in de buis van de turbo naar het gasklephuis zat.

Er was wel degelijk een olielek. Echter is de 1.8tsi ook berucht om het olie verbruik (olieschraapveren gaan dicht zitten), waardoor het olieverbruik niet direct gelinkt is aan de turbo.

De oude onderdelen heb ik niet gezien, echter was vooraf duidelijk dat de turbo slecht was. Over de telefoon hebben we het uitgebreid gehad over wat er stuk was. Bij deze omschreef hij ook welke symptomen het defect veroorzaakt - en die had ik ook.

Persoon die de turbo heeft gereviseerd heeft ook een erg goede naam en doet niets anders dan turbo's reviseren maar ook aanpassen. Vermoed dat hij de wastegate goed afgesteld.

Zodra de N75 is vervangen, zal snel duidelijk worden of er meer aan de hand is.
 

turboturbo

Forumguru
Heb je zelf ook daadwerkelijk de defecte onderdelen gezien?
Het fluitende geluid is verdwenen, dat lijkt me reden genoeg om te geloven dat er daadwerkelijk iets aan de turbo gereviseerd is.

Afstelling wastegate zóu misschien kunnen, maar vergeet niet dat de N75 eigenlijk minstens of misschien wel veel meer voor de hand liggend en daadwerkelijk een storingsgevoelig onderdeel is. Lees er vaak over dat na vervanging problemen opgelost zijn. Bovendien herkent TS de symptomen al van vóór de revisie alleen valt het nu meer op omdat de turbo weer helemaal fris is denk ik.

Jammer idd dat je die niet zelf kan vervangen!
 
Laatst bewerkt:

Spinal

Forumguru
Het probleem wat je omschrijft is echt een typisch N75 probleem. Ik heb het zelf ook gehad in mijn Leon 1.8T, een pulserende druk opbouw van de turbo.
Een wastegate die verkeerd is afgesteld zorgt óf voor een te lage druk (wordt te snel geopend) óf een te hoge druk (blijft te lang dicht zitten) wat zal resulteren in noodloop.
 

Tomvw

Lid
Maar je turbo gaat meestal kapot door dat er iets ander aan de hand is. Als ik zo je verhaal lees dan vraag ik me af of hij wel juist gechipt is. Met te veel tegen druk of te hoog in toeren (turbo) krijgt deze het te zwaar voor zijn kiezen. Olie in je inlaat kan trouwens ook van je carter ventilatie komen.
 

Highway

Forumguru
Turbo gaat inderdaad vaak stuk omdat er iets anders aan de hand is. Heb ook het advies gekregen om de oliezeef te laten reinigen. Niet dat de turbo defect is geraakt door te weinig olie.

Er is in het verleden al gerommeld geweest met de turbo (volgens het revisiebedrijf die betrouwbaar is). Wastegate was erg ver versleten (gelukkig nog intact), iets wat niet door oliegebrek komt. Dus voordat ik de auto kocht, is er al iets aan de hand geweest met de auto. Helaas weet ik niet wat. Volgens het revisiebedrijf waren deze werkzaamheden 'niet netjes' uitgevoerd.

Revisiebedrijf kon ook zien dat de auto getuned is. Dat doet dus zeker iets aan de turbo, alleen is dat alleen geen verklaring waarom de turbo stuk is gelopen. Ik ben de laatste die zal beweren dat een turbo niet meer te lijden heeft bij het tunen (net als andere onderdelen), echter is dat het risico die je (ik ieder geval) bewust neemt.

Dat de carter ventilatie olie in de inlaat gooit - ja dat zou heel goed kunnen echter is al bevestigd dat de turbo olie lekte. Ik ga er dus vanuit dat de olie via de turbo is gelekt. Zal over een tijd wel de turbo buis even loshalen, kijken of er dan nog olie in zit.

Auto is getuned door vag techniek, die een goede reputatie hebben qua tuning. Ben ook erg tevreden met het tunen (standaard tuning, niet op maat). Tuning gaat er zeker ook niet vanaf.

Kortom: eerder gerommeld met de turbo, 206k op de teller dan vind ik het niet schokkend dat de turbo slecht was geworden. Nu nog de N75 vervangen en dan is alles (hopelijk) weer helemaal top.
 
Bovenaan Onderaan