Turbo vervangen 1.8tsi

Highway

Forumguru
Gister de N75 laten vervangen. 1 Pijpje van de klep was afgebroken.

Nu functioneert de turbo weer zoals die hoort. Nu wil ik met vcds nog ene log maken, kijken of de boost in orden is. Weet iemand toevallig zo welke kanalen je hiervoor moet loggen?
 

Highway

Forumguru
Turbo is gereviseerd, nieuwe N75 klep (die tijdens de- of montage van de turbo waarschijnlijk stuk is gegaan gezien deze fysiek stuk was).
 

turboturbo

Forumguru
Helaas (?) valt een N75 ook onder slijtage onderdelen. (Net als luchtmassa meter, lambda sondes, brandstof filter etc worden die bij groot onderhoud nogal over t hoofd gezien en pas vervangen wanneer er iets duidelijk pas ver versleten of stuk is. Terwijl die juist zo belangrijk zijn voor het optimaal functioneren van de plofmotor)

Dus zo erg is het niet dat je die nu een x vervangt. Was het pijpje niet afgebroken bedoel ik. Een nieuwe functioneert ook gewoon weer een stuk beter en is bere belangrijk voor het functioneren (en dus levensduur) van je turbo zou ik maar zeggen....
 
Laatst bewerkt:

Highway

Forumguru
Vindt het ook zeker geen ramp dat ik de N75 heb moeten laten vervangen. Wel jammer dat dit achteraf (na vervanging turbo) nog moest gebeuren. Maar goed - ik had niet aangegeven dat de klep vervangen moest worden en ik wist toen nog niet dat deze bij de 1.8 tsi op een erg lastige plaats zit.

De n75 is inderdaad een slijtage onderdeel, zat er ook al > 200 000 km in.
 

turboturbo

Forumguru
Precies, 2 ton is al heel wat voor zo’n onderdeel. Had ook wel een advies van het revisie bedrijf mogen zijn (of tenminste de klant erop attent maken)
Maargoed nu weet je het tenminste zeker dat die echt niet meer goed was, althans zeker niet meer nadat het pijpje afgebroken was. Hadden ze daar niks over gezegd van dat het nog zou kunnen dat die afgebroken was mede door hun werkzaamheden?
 

Highway

Forumguru
De N75 klep is niet vervangen door dezelfde garage die de turbo had gede/monteerd.

Reden: ik had contact met het bedrijf opgenomen (dan wel met de mail - waarop ze eerder vrij snel regaarde) maar nooit een reactie mogen ontvangen. Kan het niet hard maken, maar ik vermoed dat hij weet dat het pijpje kapot is gegaan. Indien dat zo is, dan is het slecht dat hij er niets over gemeld had.

Nu door een bedrijf die ik vertrouw laten doen (prijs viel ook nog mee) waarbij ze de rest ook hebben bekeken (zoals slangen, werkzaamheden aan turbo). Die waren gelukkig allemaal prima.

Ik heb dit wel gemeld aan het bedrijf die de turbo heeft gereviseerd (bedrijf had ook de garage geregeld voor de/montage turbo). Deze dacht wel direct mee en reageerde ook snel.

Weet ieder geval dat ik niet naar die garage terug ga, belangrijkste is dat het nu goed is. Dat voor een bedrag duidelijk minder an het vervangen van de turbo (en ook bij vervanging zou de N75 kapot kunnen gaan natuurlijk).
 
Bovenaan Onderaan