Welke dakdrager?

carock

Lid
Heeft er al iemand dakdragers voor zijn/haar Karoq? Zo ja, welke?
Zelf heb ik de Thule 757 die ik ook gebruikte op de Octavia O3, alleen vind ik de afstand tussen de voet en het dak erg klein. Voor mijn gevoel veel kleiner dan bij de O3.
Volgens mij zijn de rails op de Karoq lager waardoor de voeten van de dakdragers dichter aan het dak komen.
Toch zouden de Thule 757 ook geschikt voor de Karoq moeten zijn volgens de website van Thule.

Ben benieuwd naar jullie reacties.
 

Canon-Eye

Forumguru
Volgens mij zijn de rails op de Karoq lager waardoor de voeten van de dakdragers dichter aan het dak komen.
Zolang het dak duidelijk vrij blijft / niet geraakt wordt lijkt het me geen probleem.
Met Thule heb je één zekerheid: het is kwalitatief goed spul. Ik gebruik voor het vervoer van mijn zeekajaks (tot ruim 5 meter) al 35+ jaar niets anders: bij wisseling van auto soms een paar andere voetjes of iets langere of kortere buizen aanschaffen, dat is alles.
 

Frenkie

Forumguru
Wat een toeval ... Ik ben zojuist van allerhande dakdragers aan het vergelijken.
Ik ben van plan deze aan te schaffen:

https://www.thule.com/nl-nl/nl/roof...ngbar-_-711xxx?car=skoda-karoq-5dr-suv-_-3mYQ

Een koffer heb ik al. De Pacific200 van Thule.
Daar heb ik toentertijd van die Squarebars bij gekocht maar wil nu graag Wingbars
Zit er veel verschil tussen de squarebars en de wingbars (buiten de prijs)?
Ik heb nog nooit iets op het dak gehad, maar merk dat de ruimte in de koffer van de Karoq toch duidelijk minder is dan de O3, dus camperen is wat lastiger. Heb wat meer ruimte nodig.
 

Henrik

Forumguru
Ik heb zelf geen ervaring met specifieke dragers voor de Karoq, maar ik maak al een tijdje met veel plezier gebruik van Aguri dragers voor mijn Octavia. Ik zie dat deze er ook voor de Karoq zijn:
https://www.dakdragerland.nl/Dakdra...3Ch0c9AcVEAQYASABEgKo4_D_BwE#&ui-state=dialog

Het fijne vind ik dat ze netjes tussen de dakrails invallen, waardoor ze ook lager liggen. Dat vind ik zelf mooier staan in combinatie met gebruik van een dakkoffer. Zeker in combinatie met T-adapters heb ik dit vorig jaar als een heerlijke, stille en mooie combinatie ervaren op vakantie naar Italië. Heb nu een Kodiaq in bestelling staan en daar komen ze zeker weer op (als het kan icm pano-dak). De prijs-kwaliteit verhouding is top wat mij betreft.
 

064harry

Forumguru
Mij hebben ze indertijd wijs gemaakt dat een squarebar meer gewicht kon hebben. Zoals bv 4 fietsen of een imperiaal.
 

Canon-Eye

Forumguru
Zit er veel verschil tussen de squarebars en de wingbars
De wingbars zouden minder windgeruis veroorzaken vanwege hun aerodynamische vormgeving.
Qua belastbaarheid zal het niet uitmaken omdat je toch niet meer dan 75 kg op het dak mag meevoeren (dragers meegerekend!) en dat kunnen ze beide wel hebben voor zover ik weet.
Als ik er het hele jaar mee rond zou rijden, dan zouden de extra kosten voor mij wel opwegen tegen minder herrie, maar voor incidenteel gebruik speelt dat in mindere mate.
 

Cordoba

Forumguru
De wingbars zullen minder luchtweerstand hebben en minder windruis/gefluit veroorzaken. Daar staat tegenover dat de wingbars door de plattere vormgeving sneller zullen doorbuigen/minder gewicht kunnen hebben bij een zelfde doorbuiging. Als je het gewicht over de breedte mooi kan verdelen, zullen geen van beide veel doorbuigen, als je precies in het midden van de bar een forse belasting hebt, zal de wingbar echt wat doorbuigen.
 

hemi24

Forumguru
Doorbuigen? Over ca. 1,40 mtr met nog geen 40kg op een geextrudeerd profiel?
Dat zal wel meevallen...
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik ga er eigenlijk gewoon van uit dat elke Thule set - ook de wingbars - gewoon de gebruikelijke 75 kilo kunnen verdragen, met minstens het eigen gewicht als marge (die je dus niet zou moeten gebruiken). Dat de klassieke vierkante buizen (nog wat) sterker zijn is waarschijnlijk, maar heeft voor de personenauto's weinig praktisch nut omdat je toch niet over die 75 kg heen zou moeten gaan.
Maar vor de bestelbus van een klusjesman of zo kan dat natuurlijk anders liggen... :pardon:
 

064harry

Forumguru
Ze kunnen volgens de website beiden 100 kg hebben.
Maar om de een of andere reden heb ik toch de squarebars aangeschaft op aanraden van een Thule dealer.
Ik meende het te vervoeren gewicht. want die squarebars zijn echt solide.
De wingbars leken echt lichtgewicht to de squarebars
 

Canon-Eye

Forumguru
Het is in feite een vierkant buisprofiel waarin aan de uiteinden sleuven aan de onderkant zitten die bepalen hoever de voetjes naar binnen kunnen verschuiven.

Die 100 kilo is, zoals al gememoreerd, aanmerkelijk meer dan de meeste auto's op het dak mogen hebben, dus voor het maximum gewicht hoef je het uiteindelijk niet te doen. Hooguit voor het gezicht en voor minder windgeruis zou je de duurdere kunnen kiezen.
 
Wat zijn jullie ervaringen met het geluid van de dakdragers? Ik ben deze zomer met mijn Karoq van een paar weken oud naar zuid-Frankrijk gereden. Prima bevallen maar ik vond het windgeluid dat van de daksteunen met dakkoffer kwam veel meer dan dat ik gewend was met dezelfde dakkoffer op mijn vorige Octavia's.
Met mijn Octavia's heb ik altijd gebruik gemaakt van squarebars maar ik heb nu de thule wingbar edge dakdragers die juist stiller zouden moeten zijn.
 

PizzaPieter

Forumguru
Ik had op mijn Octavia vierkante ijzers van de Halfords (MontBlancs).

Nu op Seat soort Wingbar, maar niet van Thule maar Farad.

Met en zonder belading....merk er nauwelijks iets van.

Wel zorgen dat alle niet gebruikte 'sleuven' dichtzitten, want juist die wervelingen zorgen voor heel veel (ongewenst) geluid.
 
QUOTE
Nee helaas niet, maar in mijn vorige octavia wel.
Ik heb geen panoramadak meer en aerodynamische daksteunen, daarom snap ik niet dat ik zoveel geluid hoor. De wingbar edge liggen er dicht tegen het dak waardoor er weinig ruimte tussen de koffer en het dak zit. Zou dat het geluid veroorzaken?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan