Koelvloeistof snel leeg

Kimopo

Senior Member
Hallo allemaal,

Ik vrees een probleempje te hebben en dan hoop ik écht op het "pje" :thinking:
Na n dag of 10 is m'n koelvloeistoftank wéér zodanig leeg dat het alarmlampje en bel aanging.
Gestopt en gecontroleerd en jawel, weer nagenoeg leeg.
Dit was dus 8 dagen terug dus ook en is toen bijgevuld door een garage waar m'n vorige auto gekocht was.

Ik zoek op Google en hier naar dit onderwerp en kom enkele topics tegen over een bepaalde motorsoort dat het daar helaas een euvel van is, al gaat dat over de Fabia I en heb ik de II uit 2007
Mijn motorcode is BXW maar dat zegt mij dus niks :arghh:

Wat me wél opvalt is dat het nu weer erg warm en zonnig was, alsof de vloeistof daarom alleen al verdampt ofzo.
Er ligt niets onder de auto en ook in het motorblok kijken zie ik nergens natte plekken en ik merk ook geen witte rookpluimen.

Vanmiddag werd hij dus weer gevuld door een bedrijf waar ik langs kwam en hij gaf aan dat het dán kan betekenen dat het in het blok verdwijnt/verdampt en dat dát dan wel meer dan een paar tientjes zal gaan kosten.

Ik krijg inmiddels toch n beetje het akelige gevoel een kat in de zak gekocht te hebben :(
"mijn monteur" in het Westen is tevens schipper en pas over 4 weken beschikbaar.
In mijn regio weet ik (nog) niet veel monteurs te vinden behalve dealers en vrees erop leeg te gaan lopen.

Mijn belangrijkste vraag nu is of ik, met reserve vloeistof in de kofferbak, er wel mee gereden mag worden ?

Iemand kan me hier vast wel meer informatie geven

Beangstigende groeten :wavecry:
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Je moet voor een goede referentie niet vergelijken met Fabia 2, maar met de motorcode, eventueel ook bij andere modellen van het Vagconcern. Een lekke koppakking kán, maar is bij een Fabia II niet het meest voor de hand liggende, ik denk eerder aan een waterpomp die aan vervanging toe is (en prijstechnisch kun je dat dan beter combineren met een distributiewissel, omdat voor beiden ongeveer hetzelfde spul los moet: het arbeidsloon is de hoofdmoot van de rekening, daarna de distributie onderdelen en dan nog een aantal tientjes voor de waterpomp. Andere optie is een lekkend koelvloeistofreservoir (bijv. door een scheurtje) kijk of je ergens roze/rode sporen ziet van koelvloeistoflekkage.

Overigens is er nog een manier om te checken of de koelvloeistof via de uitlaat verdwijnt: de uitlaatgassen ruiken dan zoetig door de koelvloeistof. Check ook even hoe de olie er uitziet, en of deze niet zoetig (koelvloeistof) ruikt, ik verwacht dat als laatste bij een Fabia II, maar je weet nooit.
 

EdK

Forumguru
Buiten een koppakking die lek is ( algemeen witte rook )
kan het ook zijn een radiator die lek is, koelvloeistof slangen die haarscheuren hebben of klemmen die niet goed vast zitten en waardoor je lekkage hebt...
Maar op welk moment kijk je naar het pijl in je tankje ?
Doe je dat met een net gestopte motor of met een koude motor ?

Maar 10 dagen onder nivo is op zich geen giga grote lekkage, dus vermoed dat het in de radiator of de slangen zit en niet in de koppakking...
 

Huibert

Forumguru
Ook een bekende is de dop van het koelwaterreservoir. Wanneer deze te vroeg opengaat, zou alleen ter bescherming bij een te hoge druk mogen, loopt je koelvloeistof zo via het kleine slangetje weg.
 
Ik had een soortgelijk probleem. Bij mij was de oorzaak een scheurtje(of ieg een defect) in het oliefilterhuis. De koelvloeistof loopt hier op een bepaalde manier langs om de olie(koeler) te koelen.

Was wel heeel veel verschil in prijs! Dus Let op waar/Wat je koopt als dit de oorzaak blijkt. Ik had ook geen plasje onder de auto oid maar den monteur die zag dat eromheen lichte lekkage was. Meer info nodig ? Pb ff
 

Kimopo

Senior Member
Buiten een koppakking die lek is ( algemeen witte rook )
kan het ook zijn een radiator die lek is, koelvloeistof slangen die haarscheuren hebben of klemmen die niet goed vast zitten en waardoor je lekkage hebt...
Maar op welk moment kijk je naar het pijl in je tankje ?
Doe je dat met een net gestopte motor of met een koude motor ?

Maar 10 dagen onder nivo is op zich geen giga grote lekkage, dus vermoed dat het in de radiator of de slangen zit en niet in de koppakking...

Ik keek met 'n warme motor omdat tijdens t rijden dat alarmlampje en bel afging en ik direct gestopt ben.


Ik had een soortgelijk probleem. Bij mij was de oorzaak een scheurtje(of ieg een defect) in het oliefilterhuis. De koelvloeistof loopt hier op een bepaalde manier langs om de olie(koeler) te koelen.

Was wel heeel veel verschil in prijs! Dus Let op waar/Wat je koopt als dit de oorzaak blijkt. Ik had ook geen plasje onder de auto oid maar den monteur die zag dat eromheen lichte lekkage was. Meer info nodig ? Pb ff

Was dat 'n positief of negatief verschil in prijs
 

Kimopo

Senior Member
Ok, de Fabia heeft vanaf vrijdag stil gestaan en vanmiddag hebben we een controle gedaan.
Eerst alleen de motorkap open en alles bekeken, óók onder de auto... Nergens was het nat.
De dop van het oliebijvullen eraf en die was transparant zwart, geen "mayonaise" sporen te zien en ook de meetstaaf was netjes op de juiste hoogte zwart nat.
Toen de motor gestart en n poosje laten draaien, nergens iets nats te zien.
Wél hoorde ik direct een soort van sissen in de buurt van het vloeistoftankje maar kon het niet exact localiseren.

Toen een stukje gereden naar de benzinepomp en voor de zekerheid n liter roze vloeistof gekocht (ik had reserve staan maar dat was de blauwe variant en k begrijp dat je roze en blauw niét moet mengen)

Daarna nog n stukje gereden, nu even n 80km route en na 10 minuten ergens op een parkeerplaats alles wéér nagekeken.
Met de motor uit, met de motor aan, met de kachel uit en aan en met de airco uit en aan... Niks nat :arghh:
In slangen geknepen, de ontluchtingsventieltjes open gehad waar overigens geen vloeistof uitkwam...
Ik weet t ff niet meer geloof k maar krijg nu écht sterke gevoelens dat ik die kat in de zak gekocht heb :(

Via de anwb site heb ik voorbeeldbrieven gedownload om dit aan de verkoper te overleggen want, ik heb de auto pas sinds 1 mei en vanaf het begin toch al best n paar gevalletjes van "pech" ondervonden.
In een mail ga ik melden dat ik de boel morgen bij een lokale garage wil laten afpersen en niét zomaar 150km naar het Westen ga rijden.
Als dáár uitkomt dat ik voor n grote reparatie sta ga ik ernstig overdenken of ik de koop niet ongedaan wil laten maken vanwege verborgen gebreken wat dát is dit dan toch heus :cry:

Woensdag 5 juni is de koelvloeistof bijgevuld en donderdag 13 juni was hij weer op kritiek laag niveau...
Ik ben dan wel geen expert maar je kan mij slecht wijsmaken dat het normaal is dat zo'n 'gesloten circuit' binnen die 8 dagen tijd wéér leeg is :nono:

Wie pept mij weer op dat t heus niet zo erg is :wavecry:


Ik heb n filmpje gemaakt van de draaiende motor maar dat zal te groot zijn voor hier dus ik ga even kijken of ik het naar mijn domein kan uploaden
 
Laatst bewerkt:

Kimopo

Senior Member
ok, dank je wel

Ik kan er gelukkig best de humor van inzien... ;) (inmiddels al 29jr zonder pa)
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Het sissen in de buurt van het koelvloeistofreservoir kan het overdrukventiel (ingebouwd in de dop) zijn geweest. Eerlijk gezegd krijg ik de neiging om te zeggen dat het waarschijnlijk iets onbenulligs is, als je het hoort sissen (maar kan bijv. ook door steenslag of roest een lekke radiateur zijn). Ik krijg de indruk dat het meer een auto met achterstallig onderhoud is in plaats van een kat in de zak. Overigens heb ik horen vertellen dat een kat negen levens heeft, dus als er nog voldoende levens over zijn, kun je nog lang plezier hebben van de kat/Fabia.;)

Overigens kun je de juiste roze koelvloeistof (G12/G12+/G13) ook kopen bij de Action. Bij vernieuwen van de waterpomp zie je ook vaak dat er toch hardnekkige luchtbellen in het systeem zitten, en dat pas na 100 km rijden, deze los komen en dan het koelvloeistofpeil dus veel te laag is.
 

Kimopo

Senior Member
Ok... dat stemt me voorzichtig positief

Ik denk dat ik 'm echter toch maar af laat persen om onzekerheden voor grote reparaties uit te sluiten...

Wordt vervolgd
 

Cordoba

Forumguru
@machlo Bij de mpi-blokken (alleen de eerste paar jaar in de Fabia I gebruikt) is een lekke koppakking een regelmatig voorkomend probleem, al vanaf de 1.4 16V blokken is dat een probleem wat vrijwel nooit meer voorkomt en dus ook niet bij de Fabia II.

Koelvloeistof net boven max. vullen wordt vaak gedaan om onterecht piepen van te laag koelvloeistofpeil te voorkomen (meestal nodig als de sensor daarvoor tegen het eind van zijn levensduur aanloopt). Wat me in het filmpje opvalt, is dat je redelijk makkelijk de koelvloeistofslang in lijkt te kunnen knijpen, dat is ongewoon bij draaiende motor. Door de rode lakkleur, zul je roze/rode koelvloeistofvlekken niet makkelijk zien. Probeer eens met bijvoorbeeld een iets vochtig gemaakt stuk keukenpapier en veeg daarmee eens over de lak onder de slangaansluiting van het reservoir, bij de motorsteun en kijk daarna of het papier roze is gekleurd (dan heb je daar dus opgedroogde koelvloeistof mee weggehaald). Ik zie dat je al niet meer het reservoir hebt, met overdrukventiel in de zwarte dop, maar een gewone blauwe schroefdop.

De cijfers op de kap lijken aan te geven dat de auto in februari 2017 bij km-stand 134.538 de distributie is gewisseld. Normaal is dit inclusief verse waterpomp, maar soms wordt daar verkeerd op bezuinigd en wordt die niet mee gewisseld. Als je het systeem af laat persen komt daar niet altijd het probleem mee boven water, soms zit het probleem bijvoorbeeld in de waterpomp, maar treedt dit alleen op als de pomp (en dus de motor) draait.
 

JvW

Senior Member
Dat had ik dus ook bij mijn Octavia (III). Niets te vinden volgens de dealer, ook geen sporen onder de motorkap. Bleek toch een kapotte waterpomp te zijn.
 

Kimopo

Senior Member
Hij staat nú bij de garage om iig af te persen, k hoop meer te vernemen bij terugkomst vanmiddag.

In het onderhoudsboekje staat dat begin 2017 de riem en pomp advies was.
De datum op 't blok is van amper 1000km later maar niets daarover in 't boekje te vinden.
Geen idee dus of er gelijk 'n pomp vervangen is :arghh:
Mijn monteur deed dat bij m'n Atos idd gewoon tegelijk.

Maar de Fabia II heeft 2 riemen ?
Misschien zou er daarom "bezuinigd" zijn op de pomp, écht géén idee
 

Huibert

Forumguru
Je hebt inderdaad twee riemen, maar daarvan is een de distributie en de andere is zeg maar de ouderwetse V-snaar (heet tegenwoordig multirib riem). Is niet zo'n dure riem, meerkosten zullen rond de 35 euro geweest zijn. Wanneer deze vervanging bij een dealer is gedaan dan staat dit in hun systeem.
 

Kimopo

Senior Member
OK, ff vanaf 't werk dus n beknopte uitleg maar, garage heeft gereageerd op m'n mail (waarin k afsloot met de term (non) conformiteit om aan te geven dat k al info over rechten heb onderzocht)

Na contact door Delft met de garage die gisteren de diagnose stelde, waterpomp iig kapot én nabij 't kachelhuis bij 't schutbord misschien alleen de O-ringen, begon 't gesprek over dat k nog garantie kan bijkopen :thinking:
Maar ze gaan wel repareren en k moet daar dus toch heen en krijg weer 'n leenauto mee.

Ik ben ondertussen tóch erg onzeker om dit nu alleen te gaan doen en 2 horen méér dan 1 dus mijn zoon gaat mee (geen monteur maar wel wat kennis van recht én auto's)
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan