Tommie-boy's Octavia 3 Combi

Tommie-boy

Actief lid
Ik ben al een tijdje actief op het forum alhier, het is er nooit van gekomen om een topic in 'Mijn auto' te maken. Ik ben sinds mei 2018 eigenaar van deze Octavia greenline ter vervanging van een VW Touran die meer aan de kant en bij de garage stond dan dat ik er mee kon rijden. De Touran heeft dus het veld moeten ruimen voor deze Skoda.

Omdat ik ook de Touran niet ongemod heb gelaten en ik het leuk vind om te modden gaat er zeker nog het eea veranderen aan de Octavia.

Origineel was de auto als volgt uitgevoerd:
- 1.6 tdi greenline businessline @ 110 pk / 81 kw
- handgeschakelde 6-bak
- Climatronic
- Electrische ramen voor / achter
- Skoda Amundsen MIB1 Infotainment, non-dab
- Automatische verlichting
- Regensensor
- Inklapbare / verwarmde buitenspiegels
- Boordcomputer

Uitgevoerde mods:
- VW led kenteken verlichting
- 3 spaaks stuurwiel
- diverse VCDS coderingen zoals needle sweep, hill hold, mirror dip on reverse
- W8 verlichting boven middenconsole
- Stage 1 tuning via VagTechniek (145 pk @ 320 Nm)
- Tweeter mod voorzijde
- Helix Match pp62dsp met custom home made subwoofer (afregelen even geparkeerd totdat de Amundsen ge-upgrade is).

Mods werk in uitvoering:
- Low line achteruitrij camera met sproeier (moet alleen nog de 12v aansluiting realiseren op de zekering kast). Camera is geplaatst.

Mods die binnenkort gaan komen:
- Andere velgen,van 16 naar 18 inch (bye bye Greenline look :jaja:), gaat a.s. vrijdag gebeuren
- Skoda Amundsen MIB1 non dab naar Skoda Amundsen MIB2(.5) mét dab
- Tweeter mod achterzijde (die zijn ook té schel)

Afhankelijk van wat er aan tijd en budget over blijft:
- Eibach verlaging
- Betere zetels, huidige stoelen zijn toch wat oncomfortabel op langere ritten
- Mogelijk AID (Virtual Cockpit) mits er niet al te veel vervangen hoeft te worden
- Deurhendel verlichting
- Voetverlichting
- Sportuitlaat
- Parkeersensoren voorzijde

Ik zal binnenkort foto's plaatsen :pardon:

Laatst bewerkt:

Tommie-boy

Actief lid
Bye bye winterwielen en greenline look :yeehaa:

Voor:

voor-1.jpg

en na:

na-1.jpg

Dit zijn 18 inch turbine wielen. En nu moet ie dus verlaagd...:rockon:

Bijlagen

• voor-2.jpg
    voor-2.jpg
    1,5 MB · Weergaven: 53
  • na-2.jpg
    na-2.jpg
    1,4 MB · Weergaven: 54
  • Leuk
Waarderingen: MaxN

VAG-man

Forumguru
Hele mooie combi!

Als je het verlagen puur voor optisch genot doet kun je ook kijken naar een iets hogere band. Daarmee bedoel ik een hogere wanghoogte.

Dit heb ik ook gedaan bij mijn vorige auto. De diameter van het wiel was 3cm groter dan het standaard wiel.
In mijn geval was het 5% verschil.

Hierdoor heb je de volgende voordelen:
- optisch lijkt de auto verlaagd doordat de band de wielkast meer opvult.
- snelheidsmeter geeft meer de juiste gps-snelheid aan.
- de motor maakt minder toeren
- je rijdt zuiniger
- meer comfort

Nadeel je kilometerteller geeft iets minder kilometers weer dan daadwerkelijk gereden.

Laatst bewerkt:

Okki

Forumguru
...en als je de hoge band te lullig vind staan kan je ook die nog optisch verlagen...

Screenshot_2018-10-21-15-20-34.jpg

...maar terugkomend op de velgen. Geen idee of dit originele Skoda velgen zijn, maar ik vind ze heel erg mooi staan. TOP!

Canon-Eye

Forumguru
Nadeel je kilometerteller geeft iets minder kilometers weer dan daadwerkelijk gereden.
Maar de motor heeft daar geen omwenteling extra voor hoeven maken. Het is dus een voordeel t.z.t. bij verkoop of inruil, alleen als je op km-vergoeding rijdt wordt het een nadeel (maar dan kun je altijd nog declareren op basis van Google Maps...).

Tommie-boy

Actief lid
...en als je de hoge band te lullig vind staan kan je ook die nog optisch verlagen...

Bekijk bijlage 73828

...maar terugkomend op de velgen. Geen idee of dit originele Skoda velgen zijn, maar ik vind ze heel erg mooi staan. TOP!

Dank voor de positieve reacties zover. Vond het lastig kiezen, maar ben blij met het eindresultaat. Wielen zijn origineel Skoda.

Ik zou niet alleen verlagen voor de looks, vind wegligging ook belangrijk al vind ik het lastig inschatten wat verlagen op deze auto voor effect heeft. Ik heb ook nog een gezin dat wat comfort in de auto wenst.

HarrieSkoda

Forumguru
Leuk een eigen topic! Heel wat plannen met de Octavia, heel herkenbaar allemaal, haha!

Waarom neem je de stroom voor de achteruitrijcamera niet van het achteruitrijlicht? Heb ik ook gedaan en werkt perfect.
Mocht je geïnteresseerd zijn moet je maar eens kijken in mijn topic. Veel dingen van jouw lijstje heb ik namelijk al gedaan, zoals oa. verlagen middels (Eibach) veren.

Succes en we houden van plaatjes :D.

Tommie-boy

Actief lid
@HarrieSkoda: ik had het gezien maar te laat... Uiteindelijk was het minder werk om de 12v op de zekeringkast aan te sluiten omdat de kabels allemaal toch al op de juiste plek lagen. Ik moest sowieso nog de boel openmaken aan de zekeringkast zijde om de dab+ antenne naar de passagierszijde te trekken (alvast voor de volgende retrofit).

Enfin - het eindresultaat (na het nodige zaag / vijlwerk):

20190610_121245-1.jpg

Altijd spannend als je de boel aansluit of het dan ook werkt (uiteraard na wat VCDS coderingen)...

20190610_121245.jpg

:yeah:

Laatst bewerkt:

Tommie-boy

Actief lid
Maar vast begonnen met 1 van de vereiste stapjes om Carplay / Android auto aan de hoest te krijgen met een MIB2.5:

20190708_201543.jpg

Zodat de 'witte' usb poort vervangen kan worden door de 'groene' (Carplay / Android Auto compatible).

20190708_202305.jpg

Niet kunnen testen of ie ook werkt - de MIB1 vind de 5Q0 035 726 E adapter niet zo leuk lijkt het. Zodra m'n 8 inch scherm binnen is gaat de MIB2.5 erin, het MIB2.5 systeem en het scherm van de MIB1 is even teveel van het goede (wel beeld, maar pakweg 1/3 wordt weergegeven). Kan ik hopelijk ook eindelijk de Calearo DAB&Play testen :)

Onderdelen voor deurverlichting, deurhendel verlichting en led voetverlichting (van een Golf 7 GTI) zijn ook binnen. Nu nog tijd om de boel in te bouwen...

Laatst bewerkt:

Tommie-boy

Actief lid
:jaja:Gisteren eindelijk het Amundsen MIB2.5 scherm binnengekregen van een auto demontage bedrijf. Deze had er slechts 8000 km ingezeten voordat de bestuurder de auto in de prak reed. Ik had er 1 via Cars-Equipment.com aangeschaft, maar deze heeft een lichte beschadiging in de trim zitten

20190708_160813.jpg

Deze gaat wat mij betreft terug (mits ze eindelijk eens gaan reageren). Onderdeel was niet aangemerkt als refurbished terwijl het dat dus wel is.

Voor nu dus tijd om te sleutelen :pardon:

De 'oude' setup met de MIB1 Amundsen:

old_mib1.jpg

En het oude scherm:

old_mibradio.jpg old_screen.jpg

En vervolgens de hele boel ombouwen met nieuwe onderdelen... Toch? Natuurlijk net niet. Deze stekkert heeft 2 nokjes die ervoor zorgen dat de stekker niet past in het nieuwe scherm.

20190711_200308_3.jpg

Nokjes kunnen er gelukkig ook af dmv een Stanley mes :jaja: Gewoon omdat het kan geprobeerd wat het nieuwe scherm met de oude mib1 zou doen - geen beeld (enkel verticale strepen).

Nieuwe scherm (5E0919605M) gemonteerd:
new_screen.jpg

MIB2.5 (5Q0035874C, 2018 model met MOST aansluiting) erin.... en aanzetten die handel :tegek:

new_mib25.jpg

Op DAB+ na (moet ik nog verder uitzoeken) lijkt alles te werken. Moet nog even proberen met Android auto en Carplay maar ik vermoed dat het allemaal werkt.

drive_green.jpg smartlink.jpg clima_view.jpg rvc.jpg

Tot zover is de kwaliteit van het scherm echt een flink stuk beter en reageert het systeem ook een stuk vlotter dan de MIB1. De versterker van de MIB2.5 lijkt standaard ook een stuk beter afgeregeld, veel minder schel geluid uit de speakers achter (voor zit al een cross over filter in) en wat meer bass.

Nu dus uitzoeken waarom DAB+ nog niet werkt. Ik heb de FM2 antenneversterker vervangen voor de Calearo DAB&Play die zou moeten switchen tussen FM en DAB+, maar kennelijk is het niet zo DAB&Play als men zegt. Ik hoop/vermoed dat het is omdat er geen of onvoldoende voeding is naar de Calearo en dat het daarom niet werkt. Eerst maar eens uit zien te vissen of de MIB2.5 wel stroom levert over de antenne (als iemand dat toevallig weet - dan graag ;)).

Voor wie zich afvraagt hoe het zit moet Component Protection, er zijn min of meer 2 wegen die je kunt bewandelen, waar van de ene weg in de andere kan overlopen:
1 - Je gaat zelf op zoek naar een MIB2(.5) unit, partno 5Q0035874A/B/C/D). Als je door wilt naar AID/VC dan moet je een 2018 unit hebben.

De dealer kan de Component Protection er af halen, maar hou er rekening mee dat dit tussen de 80 en 120 kost. Afhankelijk van hoe goed en wellwillend de dealer is, heb je dan een unit die goed of niet goed werkt (licenties voor de verschillende mogelijkheden als navi, carkit, carplay, android auto, heb ook enkele gebruikers gezien die Skoda Connect geactiveerd kregen enz). Als de dealer de diverse opties niet kan activeren dan kun je nog door naar stap 2... Daarnaast heb je een ander scherm nodig (5E0919605M). Ieder Columbus (ook MIB1) scherm werkt met de MIB2(.5), bij de oudere schermen werkt enkel de traffic knop niet).
2 - Contacteer Pab567 op het Briskoda forum. Hij kan ook een unit leveren en configureert hem helemaal af voor je. Als je al een unit hebt, kun je ook contact met hem opnemen. Tegen vergoeding kan hij je helpen. Skoda Connect is dan geen optie, maar alle andere functionaliteiten gaan wel werken. Moet je nog steeds achter een scherm aan. Als je VCDS hebt stuur je hem een volledige autoscan + adaptations map van je infotainment unit. De rest verzorgt hij.

Laatst bewerkt:

HarrieSkoda

Forumguru
Dat heb je verdorie snaak voor elkaar zeg.

Met andere woorden; ik zou dus ook een Columbus (groot scherm) kunnen plaatsen ipv. mijn Amundsen (klein scherm), zonder dat ik hier eigenlijk aanpassingen voor hoef te doen?

Verder spreek ik je nog wel even via PM :D.

Tommie-boy

Actief lid
Met andere woorden; ik zou dus ook een Columbus (groot scherm) kunnen plaatsen ipv. mijn Amundsen (klein scherm), zonder dat ik hier eigenlijk aanpassingen voor hoef te doen?

@HarrieSkoda: Ik had het je al via PM gestuurd, maar voor wie mee leest...

Ik durf niet te zeggen of het oude Columbus MIB1 scherm werkt met de MIB1 Amundsen - mijn bevindingen zijn zover dat de MIB1 Amundsen de resolutie van het grote MIB2 scherm niet ondersteund. Hoe dat zit met een uit MIB1 Columbus scherm durf ik niet te zeggen, maar ik verwacht dat het niet werkt. En voor wie het graag wil weten - het scherm is niet beveiligd door Component Protection en kan zo gewisseld worden, de unit in het handschoenen kastje heeft wel Component Protection.

Tommie-boy

Actief lid
Deze dame heeft ook een heleboel meer gedaan dan alleen haar navi. Ik heb alleen geen VRS, die mazzel heeft zij dan weer wel.

Een deel van de ideeën mbt tot de upgrade van de navi update komen uit dat draadje, en Briskoda heeft een hoop nuttige info voor een upgrade naar AID/VC voor wat betreft vereisten om VC aan het werk te krijgen. Ik had alleen geen zin om ruim 1000 euro neer te tellen voor een Columbus MIB2.5 hoewel het scherm er verdorie wel goed uit ziet.

Laatst bewerkt:

VAG-man

Forumguru
Filmpje gezien van de Columbus MIB2.5. Ziet er zeker goed uit, maar waarom niet voor een paar honderd euro een Android radio van Ali?
Stukken goedkoper.

Tommie-boy

Actief lid
Filmpje gezien van de Columbus MIB2.5. Ziet er zeker goed uit, maar waarom niet voor een paar honderd euro een Android radio van Ali?
Stukken goedkoper.

Ik heb zwaar mijn twijfels over de integratie van de systemen van Ali Express met de onboard infotainment opties van het MQB platform. De navi van het MQB platform heeft ook andere mogelijkheden dan enkel muziek luisteren en een carkit. Overigens viel de prijs van de upgrade naar deze versie Amundsen me erg mee, ik denk dat als ik mijn oude set verkocht heb het prijsverschil tussen de Ali express oplossing en de Skoda OEM oplossing niet eens zo groot is.

Bovenaan Onderaan