Inbouwen binnenbekleding achterklep Fabia1

Hakar

Donateur
Geacht forum.

Mijn Superwoman, onze Fabia en ik hebben een probleempje.
Ik heb voor het inbouwen en aansluiten van een achteruitrijcamera een aantal weken terug de grote zwarte binnenplaat van de achterklep gehaald om lekker bij de draadjes te kunnen.
Er uit halen was met behulp van een beschrijving in Elsa en filmpjes op Joe Tjoep geen probleem.
Het weer terug plaatsen wil ons echter niet lukken.

Op de één of andere manier krijgen we de plaat aan de bovenkant, dus bij het raam er niet netjes gesloten in.
We hebben het geprobeerd met de klep open, waarbij de clips aan de dorpelzijde er zonder slag of stoot in floepten, maar de clips en paspennen bij lange na niet in de buurt kwamen van de daarvoor bestemde gaten.
Met de klep dicht, en van binnenuit proberen de plaat in positie te brengen lukte niet vanwege te weing ruimte om te manoeuvreren.

Heeft iemand dit al eens bij de hand gehad, en kan een klein tipje van de sluier oplichten, of de gouden tip geven om die plaat er netjes in te krijgen?
 

Stripedkrijn

Forumguru
Hallo @Hakar, ik ben daar in het verleden ook twee keer mee aan het worstelen geweest. Uiteindelijk is mij dat gelukt maar vraag eigenlijk niet aan mij hoe. In mijn vage herinnering heb ik in eerste instantie de bovenkant op zijn plek gezet en als laatste de onderkant. Ik heb dat voor de laatste keer een jaar geleden gedaan en toen was het warm weer zodat het plastic lekker buigzaam was en ik niet bang hoefde te zijn op breuk. Misschien heb je wat aan dit vage advies. Ook heb ik de klemmetjes van tevoren weer netjes in vorm gebogen met een paar kleine platbek tangetjes. Als laatste heb ik de gaten en de klemmetjes met spray-vet ingespoten zodat het in en uithalen daarvan wat makkelijker gaat, mocht dit nog eens nodig zijn. Ook heb ik sommige klemmetjes met een klodder bison kit vastgezet omdat het plastic van de bekleding wat gaar was geworden van het in en uit prutsen en de klemmetjes tijdens het monteren verschoven en niet netjes in het plastic bleven zitten. Mocht je er niet uitkomen, wil mij dan een pm sturen. Misschien kan ik dan jouw kant op rijden om eens te kijken.
 

Hakar

Donateur
Aan dit vage advies heb ik zeker wat, het bevestigd in ieder geval mijn vermoeden dat eerst de bovenkant moet worden vastgeklikt.
En dat is ook de pain in the ass kant van dit paneel.
Zijkanten en onderkant klikken er zo in, maar boven wil dat niet 1, 2, 3.
Kun je je nog herinneren of je het met openstaande klep hebt gedaan of met gesloten klep?
 

Stripedkrijn

Forumguru
Met geopende klep. Uiteraard voor mij dan. Ik ben 1.86 dus dat past niet lekker.
Ik MEEN mij te herinneren dat die twee bovenkantjes er op een soort rare zijdelingse manier in moesten worden geschoven. Van binnen naar buiten of andersom. Zoiets dus. Dus niet zoals de onderkant van de bekleding die er gewoon "recht" in moet. Kijk eens hoe de bovenste gaten zitten en hoe de klemmetjes zitten. Of misschien zit er een soort schuifsysteem. Ik hoor wel.
 

Rofffel

Forumguru
Meestal wordt de bekleding/kap van de achterklep inderdaad eerst goed gepositioneerd bij de achterruit (inhangen) en daarna op de plek gezet en gehouden door de clips.
 

Hakar

Donateur
Zonnetje staat nu mooi op de auto, plaat ligt er in, straks dus lekker warm..
Had gezien dat er twee lipjes aan de plaat zitten die in de witte lijsten aan de zijkant moeten passen.
Dat eerst eens proberen te passen, dan de bovenste rij er in proberen te krijgen en als laatste de onderste.
Dank.
 

Cordoba

Forumguru
Ik heb die platen ook eens losgehad, om het slangetje naar de achtersproeier te checken. Ik weet nog wel dat het een kl*te klus was om het goed te krijgen, en heb ook alles met de klep open gemonteerd.

Op onderstaande foto kun je ook zien dat het bovenste witte deel, duidelijk onder het onderste zwarte deel ligt, dus bovendeel moet eerst. bekledingskappen3.jpg bekledingskappen3.jpg Witterand-bovenzijde resized.jpg

De foto's zijn ruim 7 jaar oud, en ik heb het daarna niet meer uit elkaar gehaald, dus heb het niet zo scherp meer op mijn netvlies staan.
 

Stripedkrijn

Forumguru
In mijn herinnering kon ik de bovenkant laten zitten en heb ik alleen de bovenste "pootjes" wat losgehaald zodat ik wat ruimte kreeg om de onderkant naar boven te kunnen zetten. Maar inderdaad vreselijk werk. Waarschijnlijk knallen ze dat in de fabriek er in zijn geheel erin. Boven en onder samen. En dat durfde ik toen niet te doen omdat die plastic extensies waar die metalen clips in zitten zo snel kunnen afbreken. Vandaar dat ik het met de montage met vet heb ingespoten zodat eventuele demontage wat makkelijker is.
 

Hakar

Donateur
Gisteren welgeteld 1 keer naar kunnen kijken buiten.
Toen diende zich wat anders aan en kwam het er niet meer van.
Vandaag weer een zonnige dag, hopelijk opnieuw kans.
 

Hakar

Donateur
Hij zit er weer in.
Opgelost door de lus van de achterklep eerst door de klep te halen en te borgen met een karabijnhaak.
Daarna met hulp van mijn Superwoman de plaat vanaf de raamzijde clipje voor clipje er in kunnen drukken.
1 clipje is gesneuveld, maar de plaat sluit mooi aan, en we gaan er niets meer aan doen.
 

Stripedkrijn

Forumguru
Ja dat herinner ik mij nu ook weer. Zat alles bijna netjes op z'n plek en was ik die lus vergeten er door te halen. Ik heb toen bijna op het punt gestaan om de boel zo te laten maar omdat ik de klemmetjes er weer makkelijk uit kon halen toch maar weer losgehaald en opnieuw gedaan. Omdat ik alleen werkte heb ik het met een stuk paktouw geborgd en toen er later weer mee uitgehaald. Blijft een rotklus.
 

Hakar

Donateur
Zwarte ductape....
Heb hier nog twee vraagjes over.
Ik ken dit tape wel in de grijze kleur, maar er is ook zwart te verkrijgen tegen betaling van een geringe vergoeding?
Mocht de binnenplaat er om wat voor reden ooit weer af moeten, dan zou een snelle oplossing van terugplaatsen dit zwarte tape kunnen zijn.
Zou dit dan ook kunnen dienen om mijn privacyshades op hun plaats te houden?
 

Cordoba

Forumguru
@Hakar Zoals Peter ook al aangeeft, kun je het gewoon bij sommige DHZ-zaken kopen, ik denk dat Peter onderstaande tape bedoeld (er is ook goedkopere een minder sterke versie).

123
 

EdK

Forumguru
Wij kopen ( de zaak ) die zwarte tape altijd om kabels op beursen te maskeren...
En bij de betere ijzerwaren winkels is dit gewoon te verkrijgen bij inlevering van wat eurie's
 

Cordoba

Forumguru
...En bij de betere ijzerwaren winkels is dit gewoon te verkrijgen bij inlevering van wat eurie's

:pieker: Dus de Action valt onder de betere ijzerwarenwinkel? (Daar zag ik vanmiddag ook zwarte DHZ-tape, maar waarschijnlijk wat minder sterk dan goede ducttape)
 

EdK

Forumguru
Dus de Action valt onder de betere ijzerwarenwinkel?
Tsja dat is nu de sterke zijde van ACtion ... ze lezen op een forum wat over swoearte ductape en de volgende dag hebben ze het in de schappen....:pieker::lezen:

ACtion de toko die partijen en boedels opkoopt en in zijn winkels gooit.....
Morguh ligt t in de zaak en overmorguh zijn het weer pleisters...
 
Bovenaan Onderaan