Afzetten motor hoor ik 3 klikjes in plaats van 4

hoi, ik heb een Skoda fabia 1.2 tdi van 2011. Nou hoor ik als ik de motor af zet 3 klikjes, deze waren er altijd al om dat het normaal is. Maar in het begin waren het er altijd 4, nu merk ik dat dit dus niet altijd is en dat het vermogen ook soms erg slecht is. Nu rijd de auto overigens weer een paar dagen goed en hoor ik ook soms in totaal 4 klikjes in plaats van 3. Wie weet wat dit is en waar ik moet zoeken.
 

laagvlieger

Forumguru
Vervelend dat niemand het antwoord hierop heeft. Ik vraag me trouwens af waar die klikjes toe dienen? Mijn auto doet het ook, nooit echt bij stil gestaan. In andere auto's die ik rij hoor ik zulke klikjes niet.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb in 7 jaar 160k km F2c Greenline gereden en die klikjes hebben zich bij mijn weten daarbij nooit voorgedaan.
 

laagvlieger

Forumguru
Het klinkt als een relais dat na het uitzetten van de motor 4 keer klikt, met tussenpozen van een halve seconde. Het komt vanonder de motorkap (ECU?) en je hoort het vooral als je het portier opendoet op het moment dat je de motor uitzet, want het is vrij snel voorbij.
 

laagvlieger

Forumguru
En voila, uit bovenstaand topic:


Deze klep zorgt ervoor dat een diesel netjes 'afslaat'. Als men alleen de dieseltoevoer stopt, dan valt hij ook wel uit, maar dan vaak 1 voor 1. Als je ook de lucht toevoer dicht zet via de smoorklep, dan valt hij mooier 'af/uit'. Nadat de motor uit is, stelt de klep zich weer in de rust stand, dat hoor je.
 

laagvlieger

Forumguru
Ja mooi speurwerk :thumbsup:

Dank je, we hebben echter nog geen antwoord op de vraag van de topic starter. Maar 3 of 4 klikjes, volgens mij maakt het niet veel uit.

Blijft het toch merkwaardig dat lang niet iedereen die zo'n auto rijdt of reed deze tikjes herkent...

Het valt ook niet op, zeker niet in openlucht. Ik merk het wel goed als de auto in de garage wordt gestald en het raampje of deur al open heb vooraleer ik de motor uitzet.
 
Sorry voor het laat reageren, het gaat om een 1.2 tdi 3 cilinder, het is eigenlijk heel simpel, als je met de auto gereden hebt en zet hem af, hoor je met of zonder deur open...... 3 klikjes of het zijn 3 klepjes! Maar soms hoor ik er 4. Als ik het contact aan zet en weer uit, zonder draaiende motor hoor ik er wel 4. Iedereen zal wel denken Uhhh!!...... maar soms heeft de auto dagen dat ik er wel 4 hoor en dan rijd de auto als een zonnetje, het is net of er een klepje blijft hangen
 

hemi24

Forumguru
Volgens mij weet ik watje bedoeld met de "klikjes", de Up van m'n vrouw heeft dit ook nu ik er zo over nadenk!
Geen idee wat het veroorzaakt, ooit geaccepteerd dat het erbij hoort, net zoals de klic die je rond 70 km/h een keer hoort...

:pardon:
 
Bovenaan Onderaan