'Tikken' na moter afzetten - Turbo?

nitram

Nieuw lid
Ik rijd in een Superb combi greenline 1.6 td.
Als ik de motor afzet, klinken er nog 4 tikken na.
De dealer wist eerst niet wat het was, maar nu wordt gezegd dat het de turbo is.
Ze zeggen dat het een aftelling is, zodat bij het starten de turbo niet meteen voluit staat.
Volgens hen is het normaal, maar ik hoor het pas een paar maanden.
Zijn er meer mensen die met dat probleem zitten?
 

Joske

Forumguru
Is het geen uitzetting/krimpen van warme metalen dat je hoort?

@Noord26 : vind het zo raar niet dat de TS een second opinion vraagt.. Hoe vaak slaat de dealer de bal niet eens een keertje mis?
 

ertromp

Forumguru
Kun je zelf als je luistert bij de motor ook die 4 tikken lokaliseren in de buurt van de turbo dan?
 

Noord26

Forumguru
Probleem is dat er tegenwoordig zoveel dingen zonder dat je het weet geregeld worden (veruit de meeste zonder geluid). Er is niets mis met je kar.
 

Rallye

Forumguru
Nee, het probleem van de TS is dat die tikken er eerst niet waren en nu wel........ dat kan op een probleem duiden.

Ik kan mij overigens wel iets voorstellen bij het verhaal over de turbo als het om een turbo met variabele schoepen zou gaan, die terug zouden moeten naar hun begininstelling o.i.d.
 

nitram

Nieuw lid
Het klinkt wel alsof er een plunjer op en neer gaat, en de bron van het geluid zit vlak onder de voorruit, practisch in het midden.
Het is altijd 4 keer, dus het is iets mechanisch, en geen uitzetten of krimpen als gevolg van warmte.
Best kans dat de dealer de plank mis slaat, want erg veel vertrouwen heb ik niet in ze op dit moment.
 

MarcoO2

Forumguru
Nee die tikken zijn er eigenlijk altijd, maar de TS hoort ze nu pas.

@MarcoO2: als de dealer er niets mee doet, beetje vertrouwen kan geen kwaad toch?

;)
Alweer: makkelijke diagnose... je gaat uit van de aanname dat die specifieke geluiden er altijd al waren. Als ik de teksten van TS lees, is die aanname onjuist - en je diagnose dus waarschijnlijk ook.

Vertrouwen in de dealer? Ja, als ze dat verdienen! ;) Je leest hier lang genoeg mee om te weten dat de dealers de plank ook zeer regelmatig misslaan.
 

Noord26

Forumguru
Daar gaat idd een heel verhaal nog aan vooraf als je in je dealer geen vertrouwen hebt. Persoonlijk heb ik dat vertrouwen namelijk wel, en projecteer ik dat te snel op de dealer van de TS. Wat vertel je ons niet uit het verleden wat er is voor gevallen bij je dealer?
 

ertromp

Forumguru
Zijn het niet de kleppen van je ventilatiesysteem? Je hoort het echt als je de motorkap open hebt? Je hebt ook een blokje war de klepjes in zitten die op vacuüm gaan wellicht dat je die hoort dat kan dicht bij het schutboard zitten in het midden
 
Hallo

Bij mijne Octavia 1.6 diesel heb/hoor ik hetzelfde ,,probleem'' al vanaf het begin dat ik de wagen aankocht (nieuw).
Ik zie er geen probleem in want onze octo heeft al 65.000 km op de teller en tot nu geen probleem...
Ik moet een van dees een onderhoudsbeurt laten doen en dan zal ik er eens achter horen of zij een verklaring er voor hebben.

Groetjes

Gerrit
 

nitram

Nieuw lid
Ik heb de auto nu ruim 2 jaar, en er staat 113000 km op.
Dat Noord26 suggereert dat de tikken er altijd al zijn, maar dat ik ze nu pas hoor is niet juist.
Als ze er zijn, hoor ik ze, en niet pas na 2 jaar (als ze er altijd geweest zijn)
@Gerrit Vranken, graag hoor ik de reactie van je dealer hierover.
 
Ik heb de auto nu ruim 2 jaar, en er staat 113000 km op.
Dat Noord26 suggereert dat de tikken er altijd al zijn, maar dat ik ze nu pas hoor is niet juist.
Als ze er zijn, hoor ik ze, en niet pas na 2 jaar (als ze er altijd geweest zijn)
@Gerrit Vranken, graag hoor ik de reactie van je dealer hierover.

Hallo nitram

Ik heb mijn onderhoudsbeurt laten vastleggen op 22 april'14
Dan zal ik vragen achter de 4 klikjes...

Ik hou U en de rest op de hoogte

Mvg

Gerrit
 
Ik heb de auto nu ruim 2 jaar, en er staat 113000 km op.
Dat Noord26 suggereert dat de tikken er altijd al zijn, maar dat ik ze nu pas hoor is niet juist.
Als ze er zijn, hoor ik ze, en niet pas na 2 jaar (als ze er altijd geweest zijn)
@Gerrit Vranken, graag hoor ik de reactie van je dealer hierover.

Hallo

Ik ben gisteren zoals geschreven naar de garage geweest.
Daar zeggen ze me dat het de E.R.G. klep is die zich terug tegoed zet of een reset doen of iets gelijkaardigs,
dus volkomen normaal.
hij heeft het zelfs laten horen bij een spiksplinternieuwe fabia 1.2 diesel die nog nooit op de weg was geweest, geluidje was er zeker te horen alleen iets anders van ritme en geluid aangezien het een lichtere motor was

Mvg

Gerrit
 

Race Eend

Forumguru

nitram

Nieuw lid
Gerrit, excuses voor mijn late reactie.
Maar hartelijk bedankt voor het duidelijke antwoord.
Daar kan ik meer mee dan mijn eigen dealer verteld, volgens mij hadden zo namelijk geen enkel idee wat het was.
 
Bovenaan Onderaan