Caravan trekken

4Motion

Senior Member
https://www.msn.com/nl-nl/auto/nieuws/trekprobleem-volkswagen-tiguan-opgelost/ar-BBWajVM?li=BBoPWjG

@hendrik38 de recente actie van VAG om alle Tiguan 1.5 TSI met DSG koppeling definitief terug te zetten op 1300kg vind ik erg merkwaardig. Ze noemen het een "oplossing" voor het probleem? Voor wagens in omloop bestaat er een aanpassing (grotere/aangepaste koeling) maar waarom passen ze die dan gewoon niet toe op alle nieuwe wagens? Kan natuurlijk zijn om de wagens bewust zo goedkoop mogelijk te maken, of houden ze het trekgewicht laag om geen problemen te krijgen met overbelasting?

En wat is het verschil met alle andere 1.5TSI motoren in de VAG groep? Die hebben dan wel de juiste koeling aan boord?
 

RD1970

Senior Member
Ik veronderstel de DSG-koppeling. Ik zeg dat omdat ik met mijn huidige O3 1.4 TSi en een caravan van 1360 kg (4 personen in de auto) op verschillende plekken in Europa in de afgelopen 4 jaar heb ervaren dat de DSG op zich oké is, maar met een caravan er achter in heuvel- c.q. bergachtig terrein toch nog steeds 'zoekt'/'vasthoudt' aan een hogere versnelling daar waar hij eigenlijk hoort terug te schakelen. De temperatuur schoot dan bij lange klimmen snel in het rood. Uiteraard kun je dan overschakelen naar handmatige bediening, maar vaak is de temperatuur dan al flink opgelopen. Ik rij dus nu met de caravan altijd handmatig met de flippers aan het stuur. Alleen op vlak terrein laat ik de software van de DSG zijn gang gaan.
 

hendrik38

Forumguru
@bartg geen idee waarom het zo moeilijk is bij vw en waarom ze de aanpassingen niet standaard doorvoeren. Ruimtegebrek en is de aanpassing een minder mooi alternatief? Mijn Verkoper vond dat ook raar. Skoda heeft het denk ik eerder onderkent en eerder in de productielijn doorgevoerd. Ook heb ik het idee dat Skoda en VW concullegas zijn. Zouden ze elkaar alles vertellen?
 

4Motion

Senior Member
Eerste grote tocht achter de rug met caravan. Voor de mensen die zich afvragen wat dit geeft in verbruik:

59ACE8BB-9A21-4910-A912-DAC2B5AC428A.jpeg

89A9DA2E-49B1-4D33-B05C-D6513072919B.jpeg


Traject: Belgie - Istrie (kroatie). Erg veel fille/wegenwerken in Duitsland. Onweer in Slovenie.

Technische gegevens caravan: 100 kg kogeldruk. 1500 kg.

Dakkoffer op de wagen en fietsen op de dissel van de caravan.

Kodiaq 2.0 tsi 4x4. Dsg in sportstand. Gewoon genieten!
 
Laatst bewerkt:

hendrik38

Forumguru
Ik rijd nu een Passat 4x4, maar dat rijdt wel ontzettend stabiel. Doordat er druk op de haak wordt gemeten wordt er meer aandrijving naar achter gestuurd met caravan. Nu kodiaq in bestelling zonder 4x4. Voor die twee dgn per jaar met caravan top, maar die 363 dgn per jaar kost het veel verbruik, onderhoud en xtra wegenbelasting. Maar stabiel is het zeker.
 

4Motion

Senior Member
Ik ben onder de indruk van de wegligging en stabiliteit. Na de karawankentunnel een zwaar onweer, beperkt zicht, aquaplanning etc. Berg op/af, terrein waar een goede trekker het verschil maakt. Zeer goed gevoel met de Kodiaq. Moeilijk om te zeggen waarom juist maar de combinatie van eigen gewicht kodiaq vs caravan, 4x4 en nieuwe all seizoen michelins spelen daar volgens mij een rol.

Wij gaan in de winter ook skiën met de caravan en zijn er zeer regelmatig mee op weg, vandaar de keuze voor de zwaardere motor en 4x4. De autostrade hellingen was wel leuk om te doen, vlot mee met het verkeer en zo zie je die kw teller ook eens richting 140 gaan . Nodig? Nee. Plezant? ZEKER.
 

Tuono

Lid
Ik merk dat mijn vorige Outlander PHEV onze 1350 kg zware caravan makkelijker kon trekken dan mijn 1.5 TSI DSG 7 Kodiaq. Bij optrekken en omhoog rijden van viaducten was er meer versnelling waarneembaar. Ben benieuwd hoe dit gaat als we naar het Gardameer gaan via Fernpass en Brennerautobahn.
 

4Motion

Senior Member
@Tuono post zeker eens hoe het gegaan is. Ook ben ik erg benieuwd naar het verschil in verbruik 1.5 vs 2.0 met aanhanger.

De emuks bevallen goed. Stabiel en de spiegels kunnen dichtklappen.
 

Tinus78

Forumguru
Onder de 50 km/h zullen de electromotoren bij de phev meewerken in pk en voornamelijk koppel verwacht ik. Daarna zal de kodiaq nog weleens de betere keuze kunnen zijn. Ben benieuwd naar je ervaring.
 

Bakkertje

Forumguru
@Tuono met 203 pk en 300 nm en een leeg gewicht van 1785 kg lijkt me de Mitsubishi inderdaad een betere trekker dan de Karoq.
Maar bij de Karoq krijg je er een veel mooiere bak voor terug ;)
 

Tinus78

Forumguru
Op caravantrekker.nl kan je de meest uiteenlopende combinaties van auto met caravan uit laten rekenen.
Een handige tool om een goede indicatie te krijgen wat je kan verwachten met de kodiaq in ons geval en je caravan. Je kan zelf helemaal invullen welke caravan je hebt en de tool geeft aan bijvoorbeeld slingergedrag, welke prestaties op snelweg en stijgingspercentage je aan zou kunnen.
 
Bovenaan Onderaan