SteGo's Citigo's

SteGo

Donateur
Dan moet je een sleutelhanger van een Dacia er aan hangen, en een sleutel met een VW of Seat logo nemen.:D
:deuk:
In het begin had ik er een Scion sleutelhanger aan hangen (submerk Toyota), maar dat was eigenlijk alleen maar omdat ik op dat moment even geen enkele andere sleutelhanger in huis had liggen. :D
 

SteGo

Donateur
Best handig voor als je de sleutel verliest, hoeft de vinder alleen maar naar CityGo's te knipperen ;)
Ook zonder sleutelhanger is het waarschijnlijk al niet zo moeilijk voor de vinder om de bijpassende auto te vinden. Dat signaal van de sleutel is best krachtig dus een parkeerterrein heb je zo uitgekamt. :D

Maar mocht dat ooit gebeuren; tjah, vette pech. Ik ben benieuwd wat de verzekering dan doet. Ik ben allrisk verzekerd maar ik weet niet hoe moeilijk ze gaan doen als je bij een gestolen auto niet de beide sleutels meer aan hun kunt laten zien. Maar evengoed is de eindconclusie dan alsnog heel simpel; dan begint project "nieuwe auto zoeken". :maakmegek:

Als de verzekering niks uitbetaald zoek ik een Daihatsu Cuore zodat ik weer een tijdje echt goedkoop kan rijden en zodoende weer kan sparen voor iets leuks. En als de verzekering wel uitbetaald ... heb ik nog geen idee wat het wordt. In principe koop ik liever niet 2 keer hetzelfde type auto, dus de kans dat ik weer een Citigo koop is niet zo groot. Ik vind veel te veel auto's leuk om 2 keer hetzelfde model te kopen.

En als ik nu ineens vanuit het niets verblijd zou worden met een hoop geld dan ren ik direct naar de Suzuki dealer om een fonkelnieuwe Suzuki Jimny met een hoop accessoires in bestelling te zetten en de Citigo in te ruilen. Zoals je merkt ben ik niet erg merkvast ... sorry. :tegek:
 

SteGo

Donateur
Ik bedacht me vandaag tijdens het werk ineens dat ik een andere bestelling voor de Citigo helemaal ben vergeten te melden hier.

Ik heb een fonkelnieuwe set velgen en banden besteld. :yeah:Foto's en details over de velgen volgen later want de velgen zitten nog niet onder de auto. De velgen en banden zijn al wel binnen bij de bandenboer, het is daar alleen op het moment ontzettend druk dus ik moet nog even ietsjes geduld hebben voordat ik langs kan komen om ze onder de auto te laten zetten. Ik heb er zin in! :cheer:

Ik zat nog even te twijfelen of ik er ook slotbouten bij zou nemen, maar ik heb ze er vandaag toch nog maar even bij besteld. Als de velgen gejat zouden worden kan ik me wel voor m'n kop slaan omdat ik te beroerd was om een paar tientjes extra uit te geven voor een setje slotbouten. En natuurlijk laten sommige dieven zich ook door slotbouten niet weerhouden, maar dan heb ik in ieder geval gedaan wat ik kon. ;)

De banden die gemonteerd gaan worden zijn GoodYear Vector 4Seasons Gen-2. Mijn ervaringen met deze banden onder m'n vorige auto waren erg positief dus heb ik er nu weer voor gekozen. Ik had nog even gekeken naar Vredestein Quatrac5 banden maar die waren op het moment van bestellen duurder dan GoodYear, terwijl ze naar mijn idee juist goedkoper zouden moeten zijn omdat ze minder goed scoren in tests dan Michelin, Continental & GoodYear.

Waarom allseasons?; geen gewissel 2 keer per jaar en ik kom eigenlijk nooit buiten Nederland dus zeer winterse omstandigheden hoeven de banden niet te doorstaan en ook geen snoeihete Zuid Europese zomervakanties. Daarnaast ben ik ook al geen sportieve rijder dus daarvoor heb ik ook al geen sportbanden nodig. Volgens mij ben ik daardoor prima bediend met een set allseasons van een kwaliteitsmerk.
Op dit moment rijd ik nog rond met 'Matador Nordicca Basic' winterbandjes op stalen velgen. Geen idee of dat een beetje goed zou scoren in een winterbandentest, maar ik zou ze zelf waarschijnlijk nooit uitgekozen hebben wanneer ik nieuwe winterbanden zou moeten kopen. Die velgen met banden verdwijnen ergens diep weggestopt in het magazijn van m'n werkgever. Ik ga ze waarschijnlijk nooit meer gebruiken, maar bij verkoop leveren ze waarschijnlijk toch geen drol op. Dan bewaar ik ze maar totdat ik ooit weer afscheid ga nemen van de Citigo, misschien werkt het nog een beetje positief op de prijs als ik kan melden dat ik er nog een set winterbanden bij heb. :maakmegek:
 

SteGo

Donateur
Het heeft even geduurd maar het was het wachten waard. :yeah:
Vandaag zijn m'n nieuwe wielen gemonteerd bij Tyrepoint Zwolle, ik ben reuze blij met het resultaat.

Details;
Velgen: Dezent TD DARK 6.0x15 4x100 ET38
Banden: GoodYear Vector 4Seasons Gen-2 185/55 R15 82H
Dezent TD Dark.jpg

Direct bij het ophalen van de Citigo spotte ik m'n volgende project al; remtrommels achter even zwart maken. Dat hoeft niet al teveel te kosten, dus dat kan dit jaar nog wel. :deuk:
 

SteGo

Donateur
Ik heb er nog wel 20 liggen...

Zullen die ook over de slotbouten passen? Die slotbouten zijn immers niet mooi 6 kantig zoals gewone bouten.
IMG_20190427_105625.jpg

Voor m'n vorige auto (die had wielmoeren ipv bouten) heb ik wel eens van die dopjes gekocht op AliExpress, maar die kreeg je zowat niet meer van de moeren af zodra ze erop zaten. :laugh:
 

SteGo

Donateur
Ik heb de Citigo nu bijna een half jaar in bezit en heb inmiddels bijna 11.500km met het beestje gereden. Tijd om eens te reflecteren; was de Citigo een goede aankoop?

Njaee …. oftewel; geen eensluidend antwoord.
Wanneer een auto gewoon een ding is die je van A naar B moet brengen en waarvan de brandstofkosten niet al te hoog mogen zijn dan is het antwoord zeker ‘JA!’. Brandstofkosten zijn laag, het CNG-systeem werkt tot dusver probleemloos en de hoge verzekeringspremie zou ik kunnen temperen door af te schakelen naar een minder complete dekking. Dat zal ik overigens begin volgend jaar ook zeker doen bij ingang van het nieuwe verzekeringsjaar, inclusief overstap naar een goedkopere verzekeraar.
Verder past iemand met Europees postuur ook gewoon comfortabel in de Citigo en is het eigenlijk een perfecte auto. Hij is inderdaad zoals Skoda graag zegt; Simply Clever. :thumbsup:

Maar behalve dat het een prima auto is mist er een vonkje tussen mij en Citigo. Ik ben lang niet zo verknocht aan m’n Citigo als aan m’n voorgaande Japannertjes. Als m’n Citigo gestolen wordt is dat k*t omdat ik dan praktische problemen heb maar emotioneel … ach, de verzekering zal de dagwaarde uitbetalen en ik ga op zoek naar iets anders. De Citigo enthousiasmeerde me de eerste periode na aankoop wel toen ik nog accessoires aan het zoeken en inbouwen was maar hij is inmiddels gewoon een vervoersmiddel geworden. :sleep:

Wat ook wel meespeelt is de saaie rijbeleving. De CNG-Citigo heeft een behoorlijk dode gasrespons en is gewoon niet zo leuk om te rijden. De benaming ‘Sport’ is eigenlijk een lachertje, het zou beter ‘Sport-design’ kunnen heten. Toen ik de auto net had stoorde het me niet zo en vond ik vooral de CNG-techniek en het goedkope tanken interessant, maar inmiddels betrap ik me erop dat ik me toch regelmatig erger aan het gebrek aan oempf.

Het gaat te ver om de auto nu alweer te koop te zetten op Marktplaats o.i.d. want beredenerend vanuit verstand is het gewoon een prima auto die mij en m’n vriendin overal lekker goedkoop heen rijdt, maar anderzijds kijk ik stiekem toch al wel weer om me heen. Gelukkig maar dat het zoeken naar een nieuwe auto vaak nóg leuker is dan het bezit ervan.
Maar mocht er iemand zijn die specifiek op zoek is naar een Citigo zoals de mijne dan mag je me gerust een berichtje sturen.

Overigens wel leuk om te melden; de laatste keer dat ik benzine heb getankt was op 23 februari en ongeveer 9000km geleden. Tankje (+/-10 liter) is ongeveer half leeg nu, ik probeer uiteraard zo min mogelijk op benzine te hoeven rijden. :D

Al met al heb ik heus geen spijt van de aankoop van de Citigo, ik had alleen gehoopt dat ik er wat meer/langer plezier van zou hebben. ;)
 

Cordoba

Forumguru
Ik neem aan dat je hetzelfde vermogen hebt als de benzineversie, heeft je Citigo de 60 pk of de 75 pk software? Anders kun je via tunen/fabrieksupdate het vermogen nog wat opkrikken. Fabrieksupdate geeft je dan vooral bij de hogere toerentallen het extra vermogen (waar de 60 pk versie wordt geknepen).
 

hemi24

Forumguru
Citigo CNG heeft standaard 50kW (68pk), dus afwijkend van de beide standaard benzineversies...
‘Probleem’ is ook nog eens dat CNG in Nld doorgaans van laagcallorische kwaliteit is, terwijl vermogen is afgestemd op hoogcallorische kwaliteit.
 

SteGo

Donateur
De CNG-versie zit wat betreft vermogen zo'n beetje tussen z'n benzine-broertjes in, zoals hemi24 al schreef heeft hij 50kW tegenover 44 en 55 kW bij de benzines (waarbij het me inderdaad niet zal verbazen als hij pas optimaal loopt op hoogcalorisch gas). Maar beide benzines hebben een koppel van 95Nm terwijl de CNG het moet doen met 90Nm en wat betreft de 0-100 km/h tijd is de CNG'er ook veruit het traagst.

IMG_20190720_220913.jpg
 
Laatst bewerkt:

SteGo

Donateur
Mede door die lange 0-100 tijd had ik bijvoorbeeld vanmiddag nog grote moeite om op de autoweg nog even voor een auto met grote tandemasser-caravan in te voegen. :D Het is dan echt een kwestie van flink terugschakelen en vol op het gas. :maakmegek:
Thuis kan ik er om lachen, maar op het moment zelf baal ik dan toch wel even dat hij niet vooruit te branden valt ...

En nou is dat niet erg wanneer je een Suzuki Celerio hebt waarschijnlijk, maar ik vrees alleen dat een Celerio mijn Citigo Sport er gewoon uit zal trekken. :deuk: (Die doet 0-100 in 14 seconden volgens de website van AutoWeek)
 

Cordoba

Forumguru
Als je er even goed naar kijkt, zie je een stel vreemde zaken:
- bij de benzineversies zie je een toerengebied waar ie het maximumkoppel kan bereiken, bij de CNG is het koppel lager én het is blijkbaar alleen precies bij 3000 rpm:sterretjes:
- het koppel van de CNG-versie is lager, is de acceleratie van 0-100 veel langzamer dan de benzineversies, maar ligt de topsnelheid van de CNG er tussenin. Het zou kunnen (er kan ook een andere versnellingsbak met andere verhoudingen in zitten), maar het ziet er niet erg logisch uit.
- de waarden die Pon opgeeft, zouden mijn inziens toch moeten gelden voor NL-brandstof (het Duitstalige boekje bij een oorspronkelijk Duitse auto zou uit moeten gaan van Duitse brandstof, dus zou bij hoogcalorisch CNG andere waarden kunnen laten zien, dan een boekje voor een land waar laag calorisch CNG de norm is.

Die acceleratiecijfers doen me wel sterk denken aan mijn 1e auto: een Golf D uit 1979, die volgens het boekje de 0-100 in ruim 17 seconden zou doen. Praktijktest met 2 personen gaf tot 100 km/u op de teller waardes tussen 13,5 en 15 seconden. Waarbij wel aangetekend dat die cijfers gehaald zijn na een 'heropvoeding' van de auto. Heropvoeding betekende rustig warmrijden, niet langdurig op hoge kruissnelheden rijden, maar bij een (warm) sprintje wel het gaspedaal door de bodem stampen. Overigens leer je van een auto met dergelijke acceleratiecijfers ook wel ver vooruit kijken: als je over kwartier in wil gaan halen, moet je nu alvast gas geven.
 

SteGo

Donateur
Als je er even goed naar kijkt, zie je een stel vreemde zaken:
- bij de benzineversies zie je een toerengebied waar ie het maximumkoppel kan bereiken, bij de CNG is het koppel lager én het is blijkbaar alleen precies bij 3000 rpm:sterretjes:
- het koppel van de CNG-versie is lager, is de acceleratie van 0-100 veel langzamer dan de benzineversies, maar ligt de topsnelheid van de CNG er tussenin. Het zou kunnen (er kan ook een andere versnellingsbak met andere verhoudingen in zitten), maar het ziet er niet erg logisch uit.
- de waarden die Pon opgeeft, zouden mijn inziens toch moeten gelden voor NL-brandstof (het Duitstalige boekje bij een oorspronkelijk Duitse auto zou uit moeten gaan van Duitse brandstof, dus zou bij hoogcalorisch CNG andere waarden kunnen laten zien, dan een boekje voor een land waar laag calorisch CNG de norm is.

Het ziet er inderdaad wat vreemd uit als je er zo naar kijkt, vooral dat het maximum koppel kennelijk specifiek bij 3000 rpm ligt is vreemd.
Of er een andere versnellingsbak in ligt weet ik niet. Ik had eerder wel eens gelezen dat er bij de benzineversies een verschil in overbrengingsverhoudingen zit tussen de 44kW en 55 kW versies, maar hoe dat zit bij de CNG-versie weet ik niet.

Dat zowel de topsnelheid als vermogen van CNG tussen de beide benzines in ligt maar dat hij wel de traagste is naar 100km/h zou natuurlijk ook nog te maken kunnen hebben met dat de CNG een stuk zwaarder is. Een blik in het Nederlandse boekje van PON, die ik ook heb, laat aanvullende info zien over het gewicht. De overige waardes zijn overigens precies gelijk aan die in het Duitse boekje.
Al kan ik me eigenlijk haast niet voorstellen dat het totale vermogen bij zowel L- als H-gas gelijk is. Of het motormanagement zou bij L-gas dermate veel extra gas moeten inspuiten om het nadelige effect van L-gas glad te strijken. Maar dat lijkt ook weer lastig aangezien de verbrandingskamer dan procentueel gezien nog steeds meer stikstof bevat dan bij verbranding van H-gas. Maargoed, dit gaat me eigenlijk iets boven m'n scheikundige HAVO-petje. :D
IMG_20190721_084716.jpg

Die acceleratiecijfers doen me wel sterk denken aan mijn 1e auto: een Golf D uit 1979, die volgens het boekje de 0-100 in ruim 17 seconden zou doen. Praktijktest met 2 personen gaf tot 100 km/u op de teller waardes tussen 13,5 en 15 seconden. Waarbij wel aangetekend dat die cijfers gehaald zijn na een 'heropvoeding' van de auto. Heropvoeding betekende rustig warmrijden, niet langdurig op hoge kruissnelheden rijden, maar bij een (warm) sprintje wel het gaspedaal door de bodem stampen. Overigens leer je van een auto met dergelijke acceleratiecijfers ook wel ver vooruit kijken: als je over kwartier in wil gaan halen, moet je nu alvast gas geven.
:deuk: Ik begin alvast met gas geven wanneer ik nog achter de computer zit met m'n kopje koffie en ontbijt. :D

Ik heb de afgelopen jaren ook wel wat minder vermogende Daihatsu's en een Toyota iQ gehad, maar die gaven me in ieder geval nog het gevoel dat het torrertje onder de motorkap z'n best deed. Hoop lawaai, leuke 3-cilinderroffel. De Citigo doet net alsof hij nog op de massagebank in een welness-resort ligt en totaal geen zin heeft. :maakmegek:
 
Bovenaan Onderaan