SteGo's Citigo's

SteGo

Donateur
Met de aanschaf van de auto zelf, aanschaf van leuke accessoires en een grote beurt met APK zou je verwachten dat de grote uitgaven voorlopig even klaar zijn ... behalve dan misschien nog even een fraaie set velgen. ;)

Maar toen verdiepte ik mij vorige week nog even iets verder in het instructieboekje van de auto over die CNG-keuring en wat blijkt; elke 2 jaar moet er door een erkende reparateur een aantal controles worden uitgevoerd. Tankdop controleren, vulaansluiting en de afdichtring controleren en eventueel reinigen, de gasinstallatie op lekkage controleren. Ik weet bijna wel zeker dat dit de keuring is die in Duitsland in 2016 is uitgevoerd aangezien de auto toen 2 jaar oud was. Naar mijn weten zijn de vermelde punten in Nederland ook zaken die bij de APK worden geïnspecteerd.

Daarnaast moeten elke 4 jaar de tanks op bevestiging en eventuele beschadigingen gecontroleerd worden. Dat is die keuring bij een KIWA-gecertificeerd bedrijf waar ik het al eerder over had. En eigenlijk had de auto dus al in april 2018 zo'n tankkeuring moeten hebben aangezien de auto toen 4 jaar oud was. :(
Ik was er ten tijde van de aankoop vanuit gegaan dat de auto pas 4 jaar na de Duitse keuring in 2016 weer gekeurd moest worden. Beetje jammer, als ik dat vooraf wist was dit zeker nog een puntje geweest bij de prijsonderhandeling. Maargoed, van achteren kijk je een koe in de kont, dus niet al te lang over blijven zeuren, oplossen dit probleem. :D

Vandaag een afspraak gemaakt om de tanks te laten keuren en 18 maart gaat het gebeuren. Ik weet wel ongeveer wat het kost, maar de definitieve prijs hangt af van hoeveel werk ze aan het 'meerwerk' hebben, lees; de- en monteren van de beplating enzo. Uiteraard ga ik het jullie achteraf vertellen wat het gekost heeft.

Als dan straks die keuring achter de rug is en ik heb velgen bemachtigd die ik op het oog heb dan is het budget voor de auto (uitgezonderd brandstof) dit jaar denk ik wel bijna op. :maakmegek:
 

SteGo

Donateur
Klein ongemak; de bevestigingsring van de afdekkap van de CNG-nippel heeft het begeven. Domweg een gevalletje van uitgedroogd rubber. Direct maar even een nieuwe besteld (2K0201579) en inmiddels ook al gemonteerd, kost gelukkig niet zoveel.

Op naar de tankkeuring van volgende week maandag ... dat gaat een stuk prijziger worden dan een nieuw afdekkappie. ;)
IMG_20190313_214759.jpg
 

SteGo

Donateur
@brepus13 Absoluut belangrijk, zeker aangezien het VAG-concern behalve een probleem met diesels kennelijk ook hier en daar wat steken heeft laten vallen als het gaat om CNG-tanks.

Hierbij is zelfs een dode gevallen;

Ik heb trouwens al even nagezocht wat nieuwe gastanks kosten, maar daar wordt je echt verdrietig van. Ze kosten beiden om en nabij de €825 bruto, ex BTW, ex montage. Voor het geld dat die 2 bij elkaar kosten kun je een compleet LPG G3 systeem in laten bouwen en dan hou je nog geld over ook.

Leuk hoor dat CNG, maar er moet dan dus echt niks kapot gaan. :nono:
Als ik over een paar jaar deze auto weer de deur uit doe dan is de kans dat het weer een CNG-auto wordt nihil.
 

SteGo

Donateur
De CNG-tanks van de Citigo zijn vandaag gekeurd bij Pouw Deventer. Gelukkig zijn er geen problemen gevonden en zag alles er goed uit. :)

Er was me gevraagd de auto met (nagenoeg) lege CNG-tanks te brengen voor het geval ze eventueel gedemonteerd zouden moeten worden om te kunnen inspecteren. Vanochtend onderweg naar Deventer (vanuit Kampen) waren de tanks leeg en schakelde de auto, dit keer zonder gestotter, over op benzine.

De keuring zelf heeft zo'n 2 uur geduurd in de tussentijd heb ik gewacht in de showroom. Koffie drinken, auto's kijken ... er stond gelukkig vanalles wat de moeite was om te bekijken. :jaja: Ik vond de ontvangst en vriendelijkheid van de medewerkers bij Pouw trouwens erg goed. Daar kunnen sommige firma's nog een voorbeeld aan nemen.

Na afloop van de keuring kreeg ik een checklist/keuringsrapport van de KIWA die 5 pagina's telt, dat is heel wat meer dan zo'n simpel enkel velletje dat je krijgt bij de APK. :D

Financieel viel het me reuze mee; in de offerte stond dat de eerste tank €149,95 excl BTW kost om te keuren en elke volgende tank €89,95 excl BTW plus daarbij opgeteld nog het meerwerk voor eventueel te demonteren bodem- of chassisonderdelen. Aangezien de tanks afgeschermd zitten door een kap ging ik er vanuit dat er nog wel meerwerk in rekening gebracht zou worden.
Maar op de uiteindelijke factuur is geen merkwerk in rekening gebracht en was de keuring zelfs een ietsje goedkoper dan de offerte. Inclusief BTW was ik €287,50 kwijt. Het is wel een serieuze klap geld maar in een VW Eco-Up! review op AutoWeek.nl staat dat die betreffende eigenaar €365,- kwijt was voor de keuring dus ik had rekening gehouden met een bedrag tussen de €350 en €400. Dat is een fijne opsteker dus.

Ik heb nog wel even wat verder navraag gedaan over het CNG systeem. Er zit een maximale leeftijd aan de CNG-tanks, als die leeftijd bereikt wordt moeten ze vervangen worden. En dan ben je echt niet blij want die tanks kosten allebei zo'n €825,- bruto excl BTW per stuk en dat is excl montage. Het schijnt dat die leeftijd eerst 10 of 12 jaar was, maar volgens de huidige regels die gelden voor auto's vanaf 2013 geldt dat ze moeten worden vervangen als de tanks 20 jaar oud zijn. Daarnaast moeten bij de 2e keuring, wanneer de auto 8 jaar oud is (en ook daarna elke 8 jaar), de rubber leidingen van het CNG-systeem preventief worden vervangen. Dus bij de volgende keuring over 4 jaar zullen de kosten wat hoger zijn.

Ik blijf het wel echt zeer vreemd vinden dat deze uitgebreide keuring ook moet worden afgemeld bij de RDW, maar dat de RDW eigenaren van een CNG-auto geen brief stuurt met informatie over dat het verplicht is om je auto elke 4 jaar te laten keuren. Als de APK-datum in zicht komt krijg je een brief dat het tijd is voor de APK, maar over de CNG-keuring hoor je niks van ze. Ik durf er wat om te verwedden dat er waarschijnlijk wel wat meer CNG-auto's rondrijden die ouder zijn dan 4 jaar en nog nooit gekeurd zijn. Ze maken zich er wel erg makkelijk vanaf door te stellen dat het verantwoordelijkheid van de eigenaar van het voertuig is om deze op tijd te laten keuren. Wat mij betreft hoor je gewoon een brief te krijgen en een boete als je niet op tijd keurt, net zoals bij de gewone APK. Ruim 200 bar in een tank is niet niks, die keuring vind ik wel degelijk een goede zaak.

Met de hoge prijzen in het achterhoofd van die CNG-tanks, drukregelaars, afsluitventielen, keuringen en hoge verzekeringspremie vraag ik me zeer af of rijden op aardgas/groengas financieel wel een goed idee is. Ik denk dat je een dosis geluk nodig hebt om goedkoper te rijden dan een vergelijkbare benzineversie. Neemt niet weg dat ik nog steeds erg blij ben met m'n gas-bakkie.

Maar als je mij vraagt of ik het anderen zou aanraden dan kan ik daar niet eenvoudig 'ja' op antwoorden. ;)

IMG_20190318_154708.jpg
 

Rallye

Forumguru
Grappig verhaal. Door die extra kosten zal een CNG-auto sneller economisch afgeschreven zijn, wat het evt. milieuvoordeel van CNG deels weer teniet zal doen.

Dat is inderdaad het probleem als je als RDW brieven gaat sturen: waar houdt het op?
 

SteGo

Donateur
Dat is inderdaad het probleem als je als RDW brieven gaat sturen: waar houdt het op?

Ik snap je punt. Het gaat mij er ook niet zozeer om dat het voor mij handig zou zijn als de RDW mij erop had gewezen dat ik die auto moet keuren, ik ben er immers zelf achtergekomen. Maar met die filmpjes en foto's in het achterhoofd van geëxplodeerde Volkswagens door roestende CNG-cilinders lijkt het mij meer een zaak van algemene veiligheid dat de overheidsinstantie die voor dit soort zaken in het leven is geroepen ook handhavend optreed als mensen zich bewust of onbewust niet houden aan wettelijk verplichte inspecties.
Ik vrees dat vele auto-eigenaren het instructieboekje van hun auto pas lezen als zich een probleem voordoet. In het geval dat je dat pas doet nadat je auto uit elkaar is geploft kom je er pas iets te laat achter dat je elke 4 jaar je tanks had moeten laten keuren. :D

Je zult maar als nietsvermoedende mede-verkeersdeelnemer gewond raken door een ontploffende CNG-auto omdat de eigenaar z'n auto niet heeft laten keuren en daardoor niet op tijd is gezien dat de tanks niet in goede staat zijn. :nono:
Het lijkt me ook niet zo moeilijk voor de RDW; als je automatisch een boete kunt versturen wanneer de auto niet APK gekeurd is moet dat ook kunnen als de CNG-keuring niet is uitgevoerd. In dat geval had de vorige eigenaar van mijn auto begin vorig jaar een boete op de mat gehad moeten hebben.
 

Rallye

Forumguru
Als dat keuren verplicht is moet dat inderdaad gewoon gebeuren. Overigens vraag ik het mij af op de VW en die bus ontploft zijn door roestende tanks. Die VW lijkt erg nieuw en de bus lijkt de bovenkant van de tunnel te raken.
 

SteGo

Donateur
Die bus raakt inderdaad gewoon de tunnel. :D Maar in Duitsland en een paar Scandinavische landen zijn er een aantal VW Tourans ontploft door roestende gastanks. Overigens heeft VW daarna ook wel bepaalde bouwjaren van de Caddy, Touran en Passat teruggeroepen voor inspectie.
Ik heb gelukkig tot dusver nog geen artikelen gezien over problemen met roestende tanks bij Up!, Citigo en Mii. ;)
 

SteGo

Donateur
Deze foto's geven trouwens wel een goed beeld van het probleem met roestende CNG-tanks:
CNG1.jpg CNG2.jpg

Overigens is het hebben van een composiet-tank ook geen garantie dat er niks kan exploderen zoals te zien bij de deze Audi A3. Al las ik dat er bij deze Audi waarschijnlijk sprake is geweest van een achterschade die niet goed gerepareerd is. Ik vermoed dat je bij een enigszins serieuze achterschade (dus niet een simpel parkeerdeukje ofzo) die CNG-tanks gewoon hoort te vervangen. Een minuscuul klein scheurtje dat is ontstaan bij een aanrijding ga je met het blote oog niet vinden.

De man die reed met de Audi is trouwens zwaar gewond geraakt door de drukgolf en rondvliegende auto-onderdelen, de vrouw was samen met de kinderen naar het toilet toen het gebeurde. Volgens de brandweer hadden er in het ergste geval 4 tot 6 doden kunnen vallen. CNG3.jpg
 

turboturbo

Forumguru
Wat een ravage, dat laatste plaatje... :nailbiting:

Nu ja; als je gaat zoeken zijn er denk ik ook wel dit soort fatale ongelukken met tankende gewone benzine of diesel auto’s te vinden....
 

SteGo

Donateur
Je moet het inderdaad ook wel relativeren. Als CNG auto's echt bij bosjes zouden exploderen dan waren ze inmiddels wel verboden. :jaja:
Bovendien zou geen enkele pomphouder meer zo'n aardgas-zuil op z'n terrein willen hebben als het risico op explosies erg groot is. :D
 

SteGo

Donateur
Gisteren m'n nieuwe sleutelhangertje binnengekregen, kost maar een paar euro's maar ziet er toch erg goed uit. In het echt ziet het er zelfs wat beter uit dan op de foto want de camera in m'n smartphone verknooit de groene kleur een beetje. Ik had al zo'n saaie Skoda-sleutelhanger die je bij menig schoenmaker in de rekken met sleutelhangers kunt vinden, maar deze is veel mooier. :)

IMG_20190409_162800.jpg

Voor andere geïnteresseerde Citigo-rijders, hier is de link naar waar ik hem heb gekocht. De foto's daar geven ook een beter beeld van hoe het groen er in realiteit uitziet. https://www.ebay.com/itm/SKODA-CITIGO-CAR-KEYRING-KEY-CHAIN-RING-FOB-CHROME-METAL-NEW-/172764296781
 

SteGo

Donateur
Gelukkig niet, hij tikt nergens tegenaan. ;) Als dat wel het geval was had ik hem rap weer van m'n sleutel afgehaald. Als ik me ergens aan erger zijn het wel rammeltjes en tikjes ... en helaas heeft de Citigo er ook wel een paar maar daar heb ik het maar mee te doen. :D
 

Cordoba

Forumguru
Ik lees nu pas het verhaal over de CNG-tanks, eerlijk gezegd een beetje bizar. Volgens mij is het ook heel simpel op te lossen: bij de APK moet gewoon op de leeftijd dat de CNG-tank gekeurd moet worden, óf de CNG-tank ook worden gekeurd, óf een recent keuringsrapport van de CNG-tank door een erkende instantie worden overlegd. Zonder geldige CNG-tankkeuring geen verse APK voor een CNG-auto. Overigens denk ik dat het voor een LPG-tank niet veel anders zal zijn, wat de druk betreft die 200 bar is vergelijkbaar met wat er in gasflessen voor zuurstof, stikstof enz. zit, en daar is alles op berekend, zelfs zijn daar eisen voor het vervoer, zodat zo'n fles niet zomaar een vliegende raket kan worden.

Wat de Audi betreft: behalve de tanks, zijn ook de leidingen/aansluitingen vaak kwetsbaar in geval van aanrijdingen.
 
Bovenaan Onderaan