AQW kop wat opgepoetst

Edwinz

Forumguru
Super gedaan! Petje af. Maar het blijft, zeker de eerste tijd, berespannend of het allemaal wel goed is gegaan. Inderdaad, zeker in het eerste begin zul je misschien nog eens een keer of 2 of 3 wat moeten bijvullen. Daarna hoort het netjes gelijk te blijven. ToiToiToi!!!

Blijft zeker spannend. De eerste 150km zitten er in iedergeval op!
 

Edwinz

Forumguru
Iemand die hier misschien nog wijzer uit wordt?
Ik heb wel soms dat ik even het contact in zn eerste stand vasthoud voor ik start, anders kan het zijn dat ik een stuursymbool krijg.

Screenshot_2019-04-12-20-54-07.png


Screenshot_2019-04-12-20-53-58.png
 

Edwinz

Forumguru
Inmiddels 479km gereden sinds gisteren.
Ook net even getankt in Duitsland à 1,34 de liter....
Gemiddeld verbruik over deze km's was 5.5L/100km.
Heb afstand dinxperlo almere gereden (150km?) met een kleine vouwwagen (alpen kreuzer allure).
Hierdoor ging het gemiddelde verbruik naar 6.1L/100km. Waarvan ik veel binnendoor heb gereden omdat er file stond.

Vind t nog erg netjes gaan allemaal:D
 

Bijlagen

  • 15551606529251576342161395654132.jpg
    15551606529251576342161395654132.jpg
    1,4 MB · Weergaven: 23
  • 15551606885324923717706144353972.jpg
    15551606885324923717706144353972.jpg
    1,4 MB · Weergaven: 26

Hakar

Donateur
Ben je aan het nachtwaken geweest en in één ruk door naar de Oosterburen? :dankje:

Mooi dat je het doel hebt bereikt met het blok.
 

Edwinz

Forumguru
Ben je aan het nachtwaken geweest en in één ruk door naar de Oosterburen? :dankje:

Mooi dat je het doel hebt bereikt met het blok.

Inderdaad direct doorgegaan.
Ik zat zo dicht bij de grens voor die vouwwagen dat ik gewoon even goedkoop moest tanken.
 

Edwinz

Forumguru
Dat klinkt heel goed. Ligt ook binnen mijn eigen 1.4 MPI gemiddelden grenzen.
Zo te lezen: Operatie geslaagd!! :cheer::cheer:

Tot nu toe zeker!
Wel nog wat fouten bij testresultaten maar bij foutcodes niks geregistreerd.
Zal m misschien nog even bij de garage nauwkeuriger moeten laten uitlezen.
 

Cordoba

Forumguru
Persoonlijk denk ik dat je de dynamo (voldoende bijladen) en de accu moet checken: te lage accuspanning geeft het stuurtje, en kan ook allerlei vreemde foutcodes genereren. Dan blijft de vraag of je accu te oud is, en binnenkort de geest geeft, of dat de dynamo onvoldoende bijlaadt (dat het ontladingslampje van de accu dan niet brandt tijdens het rijden is niet zeldzaam).
 

Edwinz

Forumguru
Persoonlijk denk ik dat je de dynamo (voldoende bijladen) en de accu moet checken: te lage accuspanning geeft het stuurtje, en kan ook allerlei vreemde foutcodes genereren. Dan blijft de vraag of je accu te oud is, en binnenkort de geest geeft, of dat de dynamo onvoldoende bijlaadt (dat het ontladingslampje van de accu dan niet brandt tijdens het rijden is niet zeldzaam).

Zal dat dan ook maar eens controleren.
 

Edwinz

Forumguru
Is het nu niet zo dat je de kop nog na een X aantal KM's nog een keer moet natrekken met de momentsleutel ?

Stond volgens mij niet op de beschrijving van de pakking.

Heb er verschillende dingen over gelezen op internet en peter-036 gaf ook al zoiets aan.
Op internet kwam ik volgens mij iets tegen dat het aan de boutsoort ligt. Daar ben ik nu verder naar op zoek:D.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Hakar

Donateur
Gezien wat er in Elsa 2013 staat geschreven zouden de kopbouten niet nagetrokken hoeven worden.
Zie bijlage, zonder garantie.
Ken het nog van de Opel C Kadett, die hoefde ook niet te worden nagetrokken.
 

Bijlagen

  • KOP MPI.pdf
    274 KB · Weergaven: 6

turboturbo

Forumguru
Ik kan me ook niet herinneren dat ik ooit met zo’n reparatie in m’n omgeving of hier op de internets fora, heb gehoord of gelezen dat de auto na een x aantal km’s weer terug naar de garage moest voor dat natrekken bij een koppakking vervanging.

Heb je nog angst gehad de cilinder bussen te verschuiven en/of heb je daar iets aan kunnen doen om dat te voorkomen?
 

Edwinz

Forumguru
Gezien wat er in Elsa 2013 staat geschreven zouden de kopbouten niet nagetrokken hoeven worden.
Zie bijlage, zonder garantie.
Ken het nog van de Opel C Kadett, die hoefde ook niet te worden nagetrokken.

Dat scheelt dan weer, bedankt!

Ik moet trouwens zeggen dat er in de beschrijving van de koppakking de volgorde werd aangehouden:
1 tm 10 20Nm, dan 11 tm 14 20Nm (dacht ik), vervolgens fase 2 en 3 vd kopbouten.
 
Laatst bewerkt:

Edwinz

Forumguru
Ik kan me ook niet herinneren dat ik ooit met zo’n reparatie in m’n omgeving of hier op de internets fora, heb gehoord of gelezen dat de auto na een x aantal km’s weer terug naar de garage moest voor dat natrekken bij een koppakking vervanging.

Heb je nog angst gehad de cilinder bussen te verschuiven en/of heb je daar iets aan kunnen doen om dat te voorkomen?


Ik was wel bang dat er wat zou verschuiven. Maar heb de kop voorzichtig eraf gehaald. Pakking bleef eronder zitten en die vervolgens er voorzichtig afgehaald.
Misschien dat het misgaat als de pakking aan beide delen vast blijft plakken?

Tijdens de werkzaamheden van het vervangen en het uitboren niet geleund op de bussen. Was óók bang voor verzakken:deuk:

Er zijn ook flink wat doekjes in het blok gegaan voor ik begon.

Tijdens het uitboren ook tussendoor uitgezogen.

Ook niet alles uit de motorruimte verwijderd zoals aangegeven.. de inlaat wordt bv ondersteund door twee staven zeg maar. Deze omgedraaid, inlaat gekanteld, vastgedraaid en vervolgens de uitlaat omhoog vast aan de inlaat.:D
 
Laatst bewerkt:

oco1979

Forumguru
top werk gedaan

Low voltage
check zeker de masapunten
multimeter accuspanning meten en ook over de blok:chassie
ook onder belasting meten
kan soms zijn dat je 12volt hebt maar draad belast die naar veel minder ga.
Dat is meestal slechtcontact,corrossie
 

Edwinz

Forumguru
top werk gedaan

Low voltage
check zeker de masapunten
multimeter accuspanning meten en ook over de blok:chassie
ook onder belasting meten
kan soms zijn dat je 12volt hebt maar draad belast die naar veel minder ga.
Dat is meestal slechtcontact,corrossie


Gaat ik binnenkort dan ook maar eens doen:D
 
Bovenaan Onderaan