RS245 en stage 1(+) tuning

Hallo iedereen,

Ik heb me ingeschreven op dit forum als gloednieuwe eigenaar van een Skoda Octavia Combi RS245. Ik moet de auto nog gaan ophalen, het is een showroom model met 4800 km op de teller.

Ik heb een vraagje ivm stage1(+) tuning. Is de auto hier goed geschikt voor of hebben jullie tips of opmerkingen ? Ik wil niet het slachtoffer worden van een scheeftrekkende, onhandelbare auto.

Als ik mijn plan uitvoer ga ik langs in Willebroek (BE) voor deze tuning : https://dvxperformance.com/dvxwillebroek/stage/skoda/octavia/5e-03-2017-/6230/rs-20-tsi-/1

Uiteindelijk krijgt de wagen +/- 310 pk. Maar wellicht haal ik nooit de acceleratiesnelheid van een Golf R of een Leon ST Cupra die ook rond de 300 pk zitten. Ik las dat die twee in 4,9 sec naar 100 gaan en dat de getunede Octavia 5,8 sec nodig heeft. Of kan ik hier verkeerd zijn? Of heeft dit met voortractie tov 4x4 te maken ?

Vinden jullie het een goed idee om de RS245 dat extra vermogen en koppel te geven ?

Grts Tom
 

Kurtje

Forumguru
Welkom hier!

Ik rij in een Golf R en stock gaat dat inderdaad 4.6 naar 100. Nu een heel stukje sneller :D
Probleem bij jou gaat tractie zijn om dit te behalen.

Los daarvan, zou ik altijd een tuning doen op deze wagens. Heb mijn vorige wagens allemaal laten doen, en keer op keer was ik er tevreden van! Je gaat vooral meer plezier hebben van de tussensprints, die gaan er echt op vooruit!

Op droog wegdek ga je al je vermogen kunnen benutten, mijn stock cupra had 300pk en dat ging perfect.
Nat weer ga je de gas met gevoel moeten hanteren als je snel wilt zijn.
 

leon-cupra

Forumguru
Ik zal waarschijnlijk de enige zijn die het bij dergelijke wagen niet meer zou doen.
Mijn 220 was ook getuned naar 308pk. Grip was een zeer groot probleem. Heb zelf een zeer sportieve rijstijl maar gevolg enorme frustraties op het laatste. Mijn RS reed ook redelijk "nerveus". Heb na de verkoop nog 20km zonder de tuning gereden. Reed een stuk "rustiger". Wagen was getuned bij DVX en dsg was ook aangepast
 

BramVRS

Forumguru
Ik heb een 230pk versie en heb gister mijn auto laten tunen bij VAG techniek in Nuenen. Ben er tot nu toe zeer tevreden over en het verschil is echt wel te merken. Het is inderdaad wel zo dat je snel wielspin hebt bij optrekken vanuit stilstand, maar hoe vaak doe je dit? Het grootste voordeel voor mij persoonlijk is de tussen acceleratie en het altijd beschikbaar hebben van wat extra vermogen.

Zoals oco1979 aangeeft moet je wel je DSG ook laten aanpassen.

Veel plezier met je nieuwe auto, ben heel benieuwd naar de foto's!
 

Tuner111

Forumguru
Ik zou het altijd laten doen. ikzelf heb mijn 245 laten kittelen tot 340pk (stage2) en moet zeggen dat ik weinig last heb van wheelspin. ok het is er zeker maar onze sper regelt het vermogen echt mooi. ik zou dus zeker het doen.

trouwens een vraag aan je heb jij RS 245 edition gekocht of een standaard rs met 245 pk ?

Voorsmaakje:


 
Ik zou het altijd laten doen. ikzelf heb mijn 245 laten kittelen tot 340pk (stage2) en moet zeggen dat ik weinig last heb van wheelspin. ok het is er zeker maar onze sper regelt het vermogen echt mooi. ik zou dus zeker het doen.

trouwens een vraag aan je heb jij RS 245 edition gekocht of een standaard rs met 245 pk ?

Voorsmaakje:



Ik heb de standaard RS245 met :

- DCC - DYNAMIC CHASSIS CONTROL, met DRIVING MODE SELECT
- Demping achteraan - Demping vooraan
- DCC RS
- ECO-functie voor rijprofiel

Dit zijn nog dingen die de tractie en wegligging kunnen verbeteren t.o.v. de RS220. Voor de rest full option.

Grts Tom
 
Laatst bewerkt:

Tuner111

Forumguru
Ik heb de standaard RS245 met :

- DCC - DYNAMIC CHASSIS CONTROL, met DRIVING MODE SELECT
- Demping achteraan - Demping vooraan
- DCC RS
- ECO-functie voor rijprofiel

Dit zijn nog dingen die de tractie en wegligging kunnen verbeteren t.o.v. de RS220. Voor de rest full option.

Grts Tom

wel tom ik zou dan zeker niet boven de 470nm koppel gaan. omdat jij een xds+ virtueel sper hebt.. wat je kan doen is direct zeer goede banden kopen namelijk michelin ps4s en een mooie verlaging. aangezien je ddc hebt ga je ofwel verlagingsveren moeten aankopen of een KW DDC kit :)
 
wel tom ik zou dan zeker niet boven de 470nm koppel gaan. omdat jij een xds+ virtueel sper hebt.. wat je kan doen is direct zeer goede banden kopen namelijk michelin ps4s en een mooie verlaging. aangezien je ddc hebt ga je ofwel verlagingsveren moeten aankopen of een KW DDC kit :)

Ik denk dat stage1 tuning onder dez 470nm zal blijven, 460nm schat ik en 310 pk.

Je adviseert omdat is een sper differentieel heb verlagingsveren. Heb ik die eerder nodig dan zonder sper ? Ik wil liefst gewoon de stage 1 doen en DSG tuning en verder geen kosten maken.

Kan ik door de driving modes net niet meer uit mijn ophanging halen zonder verlaging en andere veren. Mijn vrouw rijdt ook met de auto en ik denk niet dat ze verlaging wil.

Bedankt voor je reply, Grts Tom
 

Tuner111

Forumguru
Ik denk dat stage1 tuning onder dez 470nm zal blijven, 460nm schat ik en 310 pk.

Je adviseert omdat is een sper differentieel heb verlagingsveren. Heb ik die eerder nodig dan zonder sper ? Ik wil liefst gewoon de stage 1 doen en DSG tuning en verder geen kosten maken.

Kan ik door de driving modes net niet meer uit mijn ophanging halen zonder verlaging en andere veren. Mijn vrouw rijdt ook met de auto en ik denk niet dat ze verlaging wil.

Bedankt voor je reply, Grts Tom
Je dcc zal de ophanging een beetje stijver maken maar niet zot veel.. Als je echt meer grip wil zou ik toch kijken naar een set verlagingsveren en zeer goede banden.. Voor je vermogen is dat geen overbodige luxe..

Het ding is dat jij "geen" sper differentieel hebt. Wat jij hebt is een systeem dat de remmen aanknijpt als je grip verlies hebt..

Ik heb zelf er voor gekozen om mijn NM niet boven de 460 te laten gaan.. En in combi met een echte sper werkt dit geweldig
 
Je dcc zal de ophanging een beetje stijver maken maar niet zot veel.. Als je echt meer grip wil zou ik toch kijken naar een set verlagingsveren en zeer goede banden.. Voor je vermogen is dat geen overbodige luxe..

Het ding is dat jij "geen" sper differentieel hebt. Wat jij hebt is een systeem dat de remmen aanknijpt als je grip verlies hebt..

Ik heb zelf er voor gekozen om mijn NM niet boven de 460 te laten gaan.. En in combi met een echte sper werkt dit geweldig

In dit artikel zeggen ze dat de RS245 wel een sperdifferentieel heeft : https://www.autogids.be/autotests/eerste-test/skoda-octavia-rs-245-2017.html
 

Jooo...

Forumguru
Je kan dit moeilijk achterhalen want op de "gewone" kan je bijna alle visuele opties krijgen als op de "performance". Je kan ook dat "dark" pakket krijgen met zwarte dakrails, spiegels, uitlaatsierstukken. De 19" extrem velgen kan je ook bestellen. Het zit hem vooral in de onderhuidse details. Ik denk dat je wel kan afgaan op het interieur. In de performance kan je alleen alcantara met leder bestellen. Tenzij dit nu verandert is op het MY19 model...

@WoodyRs245combi heb je een foto van je zetelbekleding?
 
Je kan dit moeilijk achterhalen want op de "gewone" kan je bijna alle visuele opties krijgen als op de "performance". Je kan ook dat "dark" pakket krijgen met zwarte dakrails, spiegels, uitlaatsierstukken. De 19" extrem velgen kan je ook bestellen. Het zit hem vooral in de onderhuidse details. Ik denk dat je wel kan afgaan op het interieur. In de performance kan je alleen alcantara met leder bestellen. Tenzij dit nu verandert is op het MY19 model...

@WoodyRs245combi heb je een foto van je zetelbekleding?

Wat op mijn bestelbon staat (te veel info wellicht maar kom):

Codificatie: 20190329 2019 5E56UD E00 1Z1ZLH 3883059
Opties: WB5 WB3 YOU W1E 0VH RA3 9S0 KA2 PH8 PXM PL7 PSC 4E7 PG2 PWI PT8
Uw Skoda OCTAVIA COMBI Model 2019
Model 5E56UD E00 OCTAVIA COMBI RS RS 2,0 TSI 180 kW 7-speed automat. Cylinderinhoud : 1984 cm³ - 11 PK Emissienorm (94/12/EEG) : EU6 Gemiddelde CO2 uitstoot : 141 gr/km (ter indicatieve titel)
Buitenkleur 1Z1Z Black Magic
Interieurkleuren LH 010. Interieurkleur - 010. Interieurkleur : Satin Black - Red Stitching
WB5 Pack RS Comfort : - FRONT ASSIST incl. city-ANB voor ACC low - Wagengereedschap en krik - 230 V stopcontact - Verwarmbare ruitensproeiers vooraan - Parking Distance Control voor- en achteraan - Voetgangersbeschermingsmaatregelen uitgebreid en anticiperend - ACC (Adaptive Cruise Control) voor DSG aut. versnellingsbak - Zonder Speed Limiter - Centrale armsteun vooraan JUMBO BOX met 2 USB aansluitingen achteraan - Mistlichten vooraan (geïntegreerd) - Radiaal ruimtebesparend reservewiel (5-gats) - Verwarmde zetels vooraan, individueel regelbaar - KESSY : centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, Keyless Entry en Keyless Go
WB3 Pack RS GPS : - SMARTLINK+ - SD-kaart (Europa) - Zelfdimmende binnenspiegel - Multifunctionele sensor voor het aansturen van veiligheidssystemen - AUTO LIGHT ASSIST - dynamische grootlichtassistent - Middenconsole met afsluitbaar opbergvakje en Media Holder - DRIVER ALERT - vermoeidheidsherkenning - Infotainment navigatiesysteem AMUNDSEN - Infotainment Online - Radio Standard (Gen2) - Spraakbediening - LANE ASSIST (rijstrookhulp) - Comforttelefonie (Bluetooth) met WLAN (Wi-Fi)
W1E RS Challenge Plus Package : - Challenge Plus RS - zwarte uitlaatpijp a chteraan - Zwarte uitlaatpijp achteraan - Elektrisch verstelbare, verwarmbare, inklapbare, zelfdimmende buitenspiegels met instapverlichting en geheugenfunctie - SMARTLINK+ - DCC - DYNAMIC CHASSIS CONTROL, met DRIVING MODE SELECT - Demping achteraan - Demping vooraan - DCC RS - ECO-functie voor rijprofiel - Parking Distance Control voor- en achteraan - Zelfdimmende binnenspiegel - Elektrisch verstelbare lendensteun zetels vooraan - Boordcomputer met MAXI DOT-kleurenscherm - Radio Standard (Gen2) - 3-puntsveiligheidsgordels vooraan verstelbaar - Zetelbekleding - Alcantara leder - Elektrisch verstelbare zetels vooraan t geheugenfunctie voor de bestuurderszetel - Sleutels voor centrale deurvergrendeling - 3 inklapbare sleutels met afstandsbediening - Performance Sound Generator
RA3 CANTON Sound System met 10 luidsprekers, digitale equalizer, subwoofer : - Opbergvakken in bagageruimte - Sound System CANTON - 10 luidsprekers, digitale equalizer, subwoofer
9S0 Virtual Cockpit - Digital Instrument Panel
KA2 REAR VIEW CAMERA - Achteruitrijcamera
PH8 Panoramisch open dak : - Zonder brilhouder - Panoramisch open dak - 2 leeslampjes vooraan
PXM Lichtmetalen velgen 7,5J x 19" XTREME - Black Polished : - Categorie 4 - Wieldoppen voor lichtmetalen velgen - standaard SKODA logo - Lichtmetalen velgen 7,5J x 19" XTREME - Black - Banden 225/35 R19 88Y - Bandenleverancier voor EU-landen
PL7 3-spakig multifunctioneel en verwarmbaar lederen stuur met DSG peddels (voor radio en telefoon) : - 3-spakig multifunctioneel verwarmbaar lederen stuur met DSG peddels - Controlenummer fabrie
PSC Adaptive Cruise Control - tot 160 km/h met Speed Limiter en voetgangerbescherming : - FRONT ASSIST incl. city-ANB voor ACC low - Voetgangersbeschermingsmaatregelen uitgebreid en anticiperend - Automatische afstandsregeling (met follow to stop) en snelheidsbegrenzer
4E7 Elektrische opening en sluiting van het kofferdeksel
PG2 Dakrailing - zwart glanzend : - Dakrails - RS - Zwart brilliant
PWI TRAVEL ASSISTANT - verkeersbordenherkenning, met infotainment navigatiesysteem COLUMBUS : - SMARTLINK+ - Geïntegreerde kaarten - Europa - Zelfdimmende binnenspiegel - Multifunctionele sensor voor het aansturen van veiligheidssystemen - Met verkeersbordenherkenning - AUTO LIGHT ASSIST - dynamische grootlichtassistent - Boordcomputer met MAXI DOT-kleurenscherm - Infotainment navigatiesysteem COLUMBUS - Infotainment Radio COLUMBUS - LANE ASSIST (rijstrookhulp)
PT8 Comforttelefonie (Bluetooth) met WLAN (Wi-Fi), LTE, rSAP, en spraakbediening : - Middenconsole met afsluitbaar opbergvakje en Media Holder - Spraakbediening - Comforttelefonie (Bluetooth) met WLAN (Wi-Fi), LTE, rSAP
YOU SKODA CONNECT - Infotainment Online 1 jaar : - Infotainment Online
0VH Wagendocumentatie in Nederlands
 

Tuner111

Forumguru
Wat op mijn bestelbon staat (te veel info wellicht maar kom):

Codificatie: 20190329 2019 5E56UD E00 1Z1ZLH 3883059
Opties: WB5 WB3 YOU W1E 0VH RA3 9S0 KA2 PH8 PXM PL7 PSC 4E7 PG2 PWI PT8
Uw Skoda OCTAVIA COMBI Model 2019
Model 5E56UD E00 OCTAVIA COMBI RS RS 2,0 TSI 180 kW 7-speed automat. Cylinderinhoud : 1984 cm³ - 11 PK Emissienorm (94/12/EEG) : EU6 Gemiddelde CO2 uitstoot : 141 gr/km (ter indicatieve titel)
Buitenkleur 1Z1Z Black Magic
Interieurkleuren LH 010. Interieurkleur - 010. Interieurkleur : Satin Black - Red Stitching
WB5 Pack RS Comfort : - FRONT ASSIST incl. city-ANB voor ACC low - Wagengereedschap en krik - 230 V stopcontact - Verwarmbare ruitensproeiers vooraan - Parking Distance Control voor- en achteraan - Voetgangersbeschermingsmaatregelen uitgebreid en anticiperend - ACC (Adaptive Cruise Control) voor DSG aut. versnellingsbak - Zonder Speed Limiter - Centrale armsteun vooraan JUMBO BOX met 2 USB aansluitingen achteraan - Mistlichten vooraan (geïntegreerd) - Radiaal ruimtebesparend reservewiel (5-gats) - Verwarmde zetels vooraan, individueel regelbaar - KESSY : centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, Keyless Entry en Keyless Go
WB3 Pack RS GPS : - SMARTLINK+ - SD-kaart (Europa) - Zelfdimmende binnenspiegel - Multifunctionele sensor voor het aansturen van veiligheidssystemen - AUTO LIGHT ASSIST - dynamische grootlichtassistent - Middenconsole met afsluitbaar opbergvakje en Media Holder - DRIVER ALERT - vermoeidheidsherkenning - Infotainment navigatiesysteem AMUNDSEN - Infotainment Online - Radio Standard (Gen2) - Spraakbediening - LANE ASSIST (rijstrookhulp) - Comforttelefonie (Bluetooth) met WLAN (Wi-Fi)
W1E RS Challenge Plus Package : - Challenge Plus RS - zwarte uitlaatpijp a chteraan - Zwarte uitlaatpijp achteraan - Elektrisch verstelbare, verwarmbare, inklapbare, zelfdimmende buitenspiegels met instapverlichting en geheugenfunctie - SMARTLINK+ - DCC - DYNAMIC CHASSIS CONTROL, met DRIVING MODE SELECT - Demping achteraan - Demping vooraan - DCC RS - ECO-functie voor rijprofiel - Parking Distance Control voor- en achteraan - Zelfdimmende binnenspiegel - Elektrisch verstelbare lendensteun zetels vooraan - Boordcomputer met MAXI DOT-kleurenscherm - Radio Standard (Gen2) - 3-puntsveiligheidsgordels vooraan verstelbaar - Zetelbekleding - Alcantara leder - Elektrisch verstelbare zetels vooraan t geheugenfunctie voor de bestuurderszetel - Sleutels voor centrale deurvergrendeling - 3 inklapbare sleutels met afstandsbediening - Performance Sound Generator
RA3 CANTON Sound System met 10 luidsprekers, digitale equalizer, subwoofer : - Opbergvakken in bagageruimte - Sound System CANTON - 10 luidsprekers, digitale equalizer, subwoofer
9S0 Virtual Cockpit - Digital Instrument Panel
KA2 REAR VIEW CAMERA - Achteruitrijcamera
PH8 Panoramisch open dak : - Zonder brilhouder - Panoramisch open dak - 2 leeslampjes vooraan
PXM Lichtmetalen velgen 7,5J x 19" XTREME - Black Polished : - Categorie 4 - Wieldoppen voor lichtmetalen velgen - standaard SKODA logo - Lichtmetalen velgen 7,5J x 19" XTREME - Black - Banden 225/35 R19 88Y - Bandenleverancier voor EU-landen
PL7 3-spakig multifunctioneel en verwarmbaar lederen stuur met DSG peddels (voor radio en telefoon) : - 3-spakig multifunctioneel verwarmbaar lederen stuur met DSG peddels - Controlenummer fabrie
PSC Adaptive Cruise Control - tot 160 km/h met Speed Limiter en voetgangerbescherming : - FRONT ASSIST incl. city-ANB voor ACC low - Voetgangersbeschermingsmaatregelen uitgebreid en anticiperend - Automatische afstandsregeling (met follow to stop) en snelheidsbegrenzer
4E7 Elektrische opening en sluiting van het kofferdeksel
PG2 Dakrailing - zwart glanzend : - Dakrails - RS - Zwart brilliant
PWI TRAVEL ASSISTANT - verkeersbordenherkenning, met infotainment navigatiesysteem COLUMBUS : - SMARTLINK+ - Geïntegreerde kaarten - Europa - Zelfdimmende binnenspiegel - Multifunctionele sensor voor het aansturen van veiligheidssystemen - Met verkeersbordenherkenning - AUTO LIGHT ASSIST - dynamische grootlichtassistent - Boordcomputer met MAXI DOT-kleurenscherm - Infotainment navigatiesysteem COLUMBUS - Infotainment Radio COLUMBUS - LANE ASSIST (rijstrookhulp)
PT8 Comforttelefonie (Bluetooth) met WLAN (Wi-Fi), LTE, rSAP, en spraakbediening : - Middenconsole met afsluitbaar opbergvakje en Media Holder - Spraakbediening - Comforttelefonie (Bluetooth) met WLAN (Wi-Fi), LTE, rSAP
YOU SKODA CONNECT - Infotainment Online 1 jaar : - Infotainment Online
0VH Wagendocumentatie in Nederlands

ik zie nergens VAQ staan.. het kan wel zijn dat het een verborgen optie is die je mee krijgt met het Challenge Plus RS paket.. ik zal het eens navragen mocht je interesse hebben :)

waaraan je het kan zien is als je in de drive mode gaat en dan op individual en dan zal je zien staan differentieel als dat er staan heb je een VAQ anders niet :)
 

oco1979

Forumguru
Dat is ook een weten,dacht dat iedere rs245PK altijd sper had,zoals de meeste hier onder ons dat denken.

Txs 4 INFO tuner111
 

Tuner111

Forumguru
Dat is ook een weten,dacht dat iedere rs245PK altijd sper had,zoals de meeste hier onder ons dat denken.

Txs 4 INFO tuner111

graag gedaan :)

het is zo dat op een RS 245 edition de sper altijd standaard er op zat. maar wegens wlpt geraakte de 230 versie er niet meer door en hebben ze in alle rsen de DLNA motor gestoken (245pk versie) en hebben ze de VAQ als optie er op gestoken..
 
Bovenaan Onderaan