Caravan trekken

Sk_Hans

Forumguru
Een caravan is echt niks voor mij en de aanhanger heb ik enkele jaren geleden weggedaan. Nu heb ik onder de nieuwe Kodiaq niet eens een trekhaak. Dus gewoon een vraagje uit interesse.

Met de Kodiaq mag ik 1600kg trekken. Dat heeft te maken met de auto (gewicht, stijfheid etc) en het vermogen. Als ik nu de motor laat tunen van 125pk/200Nm naar 175pk/310Nm kan de auto een aanhanger natuurlijk veel makkelijker trekken. Zou je dan het maximale trekgewicht ook aan kunnen laten passen?

Theoretisch natuurlijk wel, maar ik neem aan dat zoiets ergens in de bureaucratie zou gaan stranden.
 
A24425F7-85ED-4A42-B99B-633EEB93FF4C.jpeg E225C0F0-ABD5-42C5-8414-E6CAC27CB505.jpeg Hallo,

Ik ben toevallig tegen een nieuwere Mitsubishi Outlander phev van eind 2016 met 3000 km erop en nog 15% bijtelling gelopen en heb deze gekocht in plaats van de mooie kodiaq.
Over 4 jaar kijk ik wel verder of ik dan een Skoda koop.
Toch blijf ik de auto volgen want ik blijf het ook een mooie auto vinden
 

hemi24

Forumguru
Veel plezier met de nieuwe wagen!

Ben benieuwd hoe je dat gaat bevallen, volgens mij zit er vrij kleine benzinetank onder de PHEV, dus je zult wel regelmatig moeten stoppen als je met de sleurhut onderweg bent...
 
Hoi Hemi,

Ik heb nu ook een phev van de allereerste serie.
Klopt dat er een kleine tank in zit, maar heb een jerriekan extra bij voor nood.
Dat is super handig en ach het ook wel fijn dat je rond de 400 km moet stoppen om te tanken meteen even rusten.

Peter
 

CDK

Forumguru
Klopt dat er een kleine tank in zit, maar heb een jerriekan extra bij voor nood.
Bij JM Tuning in Dirkshorn kan je een grotere tank laten monteren (enige adres voor zover ik weet) mét typegoedkeuring. Kosten weet ik niet, maar informeren kost niets.
 

907

Senior Member
Deze week voor het eerst met mijn Kodiaq 1.4tsi dsg6 4x4 gereden met een geladen huifaanhanger (2t met 1,6t gewicht).

Bevalt me duidelijk beter dan mijn vorige Mazda6 2.2d h6. Veel meer comfort. Schokken vanuit de aanhanger door ribbels komen veel minder door.

Achteruit door loszand met opgelopen aanhangerrem drukt de 4x4 door met nauwelijks wielspin. Wel was mijn vorige diesel in die situatie door het hoge koppel beter doseerbaar, maar ja ook geen 4x4...

Ik ben tevreden met mijn keuze.
 

4Motion

Senior Member
@Huib 190pk DSG-7 4x4 SB heb je een foto van je combi? Zou ik wel eens willen zien! Wij hebben een kleinere caravan maar dromen alvast van een grotere hut gezien het nu technisch mogelijk wordt (nieuwe Kodiaq besteld...)
 

hendrik38

Forumguru
Ik heb een 1.5 dsg kodiaq sportline besteld met max trekgewicht 1800 kg. Ik heb een hut van rond de 1700 kg. Op dit moment rijd ik een dikke vierwielaangedreven diesel (180 pk en 350 nm koppel), maar gezien mijn lage kilometers en de veranderde markt voor een benzine gekozen. Het zal heel anders rijden worden dan met de diesel, maar je komt er gerust mee op de plek van bestemming. Meer toeren rijden en niet meer de vlotste met inhalen oid. Voor die 2 dagen per jaar heb ik daar wel vrede mee.
 

907

Senior Member
@hendrik38 ik kom uit een 2.2d h6 210pk 480nm en rij nu 1jr in een 1.4dsg4x4.
Je stelling wat betreft hogere toeren en (iets?) minder snel versnellen had ik ook verwacht bij de auto wissel.
Maar ik ben steeds weer verrast over het soepel (snel) van de plaats afkomen en ook versnellen bij in NL toegestane snelheden.
De DSG-bak is alert, daar kun je niet tegen op met een handbak.

Het rijdt anders maar zeker niet minder.
 
Ik heb een 1.5 dsg kodiaq sportline besteld met max trekgewicht 1800 kg. Ik heb een hut van rond de 1700 kg. Op dit moment rijd ik een dikke vierwielaangedreven diesel (180 pk en 350 nm koppel), maar gezien mijn lage kilometers en de veranderde markt voor een benzine gekozen. Het zal heel anders rijden worden dan met de diesel, maar je komt er gerust mee op de plek van bestemming. Meer toeren rijden en niet meer de vlotste met inhalen oid. Voor die 2 dagen per jaar heb ik daar wel vrede mee.
@Huib 190pk DSG-7 4x4 SB heb je een foto van je combi? Zou ik wel eens willen zien! Wij hebben een kleinere caravan maar dromen alvast van een grotere hut gezien het nu technisch mogelijk wordt (nieuwe Kodiaq besteld...)
wil je graag een afbeelding sturen. Maar problemen met de apparatuur hiervoor. Als het toch nog lukt, komt die foto er een keer.
 

4Motion

Senior Member
Gisteren voor het eerst met de caravan op stap. Heerlijke trekker!

Voelt super stabiel met 1500 kg aan de haak. De dsg blijft onder belasting langer in de lage versnellingen plakken. Geen sportstand hoeven te gebruiken.

Verbruik kwam uit op 13,5/100 wat ik goed te doen vind.
 

CDK

Forumguru
Meteen ook deze aangeschaft, een must have naar mijn bescheiden mening voor mensen met aanhanger / caravan. Zeer eenvoudig in gebruik en je kan meteen het totaal gewicht van de combinatie uitrekenen.

 
Bovenaan Onderaan