1.4 Tsi motor

64rhfx

Senior Member
Hallo allemaal.

Ik sta op het punt een 03 met1.4 tsi motor te kopen. Op teller 135.000. Ik kan in het forum niets vinden, dus vandaar even hier vragen. Heeft deze motor een distributieriem en zo ja, wanneer moet deze vervangen worden? Mijn 20fsi had een riem en tussen de nokkenassen een ketting.

Groet, Alex
 

haggard

Senior Member
Hangt volgens mij ook van het bouwjaar af... Ik heb een O3 1.2TSI bj. 2012 en deze heeft weer een riem i.p.v. een ketting.... Motorcode: EA211 is met riem, oudere motor EA111 heeft ketting.

Dit geldt ook voor een 1.4TSI motor...

EA211 1.4 TSI Engine Problems and Reliability
Compare to EA111 1.4 TSI, the new engine got rid of its main shortcomings. The stretching out timing chain was deleted and replaced with timing belt designed for entire engine lifespan (that is VW’s official statement). Now, the engine is able to warm up in a cold weather. The turbocharger suffers fewer from wears due to cooler exhaust gases, almost like diesel engines have. At the same time, the EA211 1.4 TSI has an advanced design, more complex components, and electronic systems. That makes it even more expensive to repair.
 

64rhfx

Senior Member
2013, dus zou riem moeten hebben. Klopt dat? EA211 motor dan? Is dat ergens aan te herkennen trouwens?
 

haggard

Senior Member
Staat volgens mij ook ergens op je kentekenbewijs... Bij mij staat er:

Type: 5E
ACCJZAX0

En CJZA/CJZB = EA211

Wellicht kunnen de echte deskundigen nog een andere manier aangeven waaruit je kunt opmaken wat voor motor je hebt...
Er zit bijvoorbeeld een sticker ergens in de kofferbak geplakt met allerlei codes erop, daaruit kan men ook e.e.a. opmaken.
 
Ik rij zelf de 1.4 TSi uit 2016 het is een prima motor tot heden 70000km gereden geen problemen. Zuinig maar toch genoeg vermogen voor op de autobahn :)
 

Jessedew

Senior Member
Hallo allemaal.

Ik sta op het punt een 03 met1.4 tsi motor te kopen. Op teller 135.000. Ik kan in het forum niets vinden, dus vandaar even hier vragen. Heeft deze motor een distributieriem en zo ja, wanneer moet deze vervangen worden? Mijn 20fsi had een riem en tussen de nokkenassen een ketting.

Groet, Alex

https://www.skoda.nl/service/reparaties/riemen

Kost ongeveer 629 euro. Nu ga ik nooit naar de dealer (tenzij een ingewikkelde storing) mijn dorpsgarage is 20 procent goedkoper is mijn ervaring.
Dat was zo bij mijn Audi, maar ook de Skoda dealer is niet echt voordelig kwam ik achter na een prijsopvraag.

Overigens heb ik ook de 1,4 TSI uit 2013.
Vind het tot nu toe een prettige motor. Is zeker in de sportstand een flink stuk rapper dan mijn vorige Audi 1.4 tfsi met 125pk.

Trekt hem fluitend naar de 180. (nog niet in duitsland geweest)
 

ZaRoK

Senior Member
Laatst vroeg ik nog aan mijn dealer wanneer de distributieriem vervangen dient te worden van mijn 1.4 TSI CHPa EA211 motor met 140pk orgineel.

De dealer zegt juist dat deze geen interval heeft meegekregen, maar dat ze op verzoek wel even kunnen kijken op beschadigingen / rafelen.

Waarom geeft dit geen bevredigend antwoord haha..
 

hemi24

Forumguru
@ZaRoK : dat is niet op verzoek, maar gewoon een verplicht punt op de onderhoudslijst..!

Als ik me niet vergis, moeten ze dit sowieso inspecteren na 5 jaar en/of 100.000 km.
 

floyd2

Forumguru
In de autobild van vorige? week was er een 300000!Km test met een golf en een Mercedes
De golf 1.4tsi haalde het einde niet vanwege gebroken/ gescheurde zuigers.
Dit was een 1.4tsi en de oorzaak was waarschijnlijk een te dunne zuigerwand.
Ikzelf vermoed omdat het een DSG versie was dat hij nogal laagtoerig bereden is geweest en dat ook niet voordelig heeft uitgepakt.
Voor de rest een heerlijke motor als je verschoond blijft van ketting perikelen.
 

64rhfx

Senior Member
Volgens mij is het sowieso niet goed voor die kleine motoren snel door te schakelen naar hogere versnellingen.
 

ertromp

Forumguru
Ook wel leeftijd, ne distributieriem maar vervangen aan 2ton :pieker: , ik zou deze niet willen gokken
Die 2 ton is fabriek voorschrift
Ik ben benieuwd wat de aanbevolen leeftijd is voor vervanging want die ben ik vreemd genoeg nog niet tegen gekomen
 

Arjann

Forumguru
@ZaRoK : dat is niet op verzoek, maar gewoon een verplicht punt op de onderhoudslijst..!

Als ik me niet vergis, moeten ze dit sowieso inspecteren na 5 jaar en/of 100.000 km.

Nee hoor, heb het vandaag even nagekeken en het word nergens vermeld op de onderhoudslijst, zowel niet qua kilometers als qua leeftijd. Moet een auto leven lang meegaan. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het niet verstandig is om er bijvoorbeeld bij 180.000km of 6 jaar een keer naar te kijken.
 
Bovenaan Onderaan