1.4 Tsi motor

Renkie

Forumguru
De definitie van een "autoleven" is een erg ruim begrip. Als je doorvraagt bij de dealer en de vraag omdraait: tot welke kmstand garanderen ze dat het heel blijft... zal je een heel ander antwoord krijgen.
 

ertromp

Forumguru
Niet mee.eens dat er nergens zou staan wat de vervangingstermijn is.
In de SSP behorende bij het EA211 blok staat:
Vervangingstermijn distributieriem 210.000 km
Maar geen aantal jaren dus wel de hoeveelheid km's zoals ik eerder al aangaf
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

ertromp

Forumguru
En het plaatje bij het praatje
97ca68f967702c2b8a0f5d82e6fb6941.jpg
 

Arjann

Forumguru
In de onderhouds voorschriften en tabellen heb ik echt niks kunnen vinden over de riem hoor @ertromp . Daarnaast vind ik het wel apart dat in jouw screenshot bij bougies 60k/6jaar staat, terwijl dit 60k/4 jaar is. Hoe actueel is het screenshot van je?
 

ertromp

Forumguru
In de onderhouds voorschriften en tabellen heb ik echt niks kunnen vinden over de riem hoor @ertromp . Daarnaast vind ik het wel apart dat in jouw screenshot bij bougies 60k/6jaar staat, terwijl dit 60k/4 jaar is. Hoe actueel is het screenshot van je?
2013/2014 dus zal voor TS die een 2e hands exemplaar aanschaft zeker van toepassing zijn. En ik zou liever van die gegevens uitgaan dan niets
 

Cordoba

Forumguru
@Arjann Kun je uitleggen waarom er voor de bougies niet alleen een km-stand maar ook een leeftijd staat waarbij ze vervangen moeten worden? Ik heb nooit iets anders dan km-stand gezien voor bougie-wissel, en gezien de electrodes slijten door de vonken zal een km-stand een betere indicatie zijn dan leeftijd. (Als je veel in lage versnellingen rijdt, zullen de bougies sneller slijten, doordat je dan meer toeren maakt, dus meer vonken nodig per afgelegde km).
 

Arjann

Forumguru
@Cordoba die 60k of 4 jaar is een fabrieksvoorschrift. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik die 4 jaar niet technisch kan onderbouwen voor je. Maar als een auto (even als voorbeeld) 5k per jaar rijd, deze waarschijnlijk veel korte stukjes rijdt en vaak niet goed op bedrijfstemperatuur komt. De verbranding is dan dus relatief vaak niet optimaal. Dit kan invloed hebben op de bougies. Heb toevallig zelf een Up gehad van 12/2014. Deze had december vorig jaar 30k gelopen. Ik voelde heel af en toe, alleen stationair een "hikje". 3 nieuwe bougies erin gedraaid en het "hikje" nooit meer gevoeld.
 

Cordoba

Forumguru
Duidelijk Arjann, ik had daar al zo'n idee van. Ik heb in het verleden een poosje minder km's per jaar gereden dan nu, maar ritjes van 60 km waren toen voor mij korte ritjes: de auto stond door de week vaak stil, en maakte in het weekend zijn km's met veel ritten van 100-150 km, en in dat soort gevallen gaan lage jaarkilometrages dus niet samen met typisch gebruik voor korte ritten.
 

Jessedew

Senior Member
mmm, tussentijdse melding oliepeil te laag, (1,4 tsi 140 pk) beurt is alweer 10k geleden denk ik, moet ik me zorgen maken? sowieso even bijvullen natuurlijk
 

Jessedew

Senior Member
mm, was ook niet heel hoog hoor, dat viel wel mee. Ongeveer in het midden stond hij toen. Had zelf al gezien dat het niet al teveel meer was afgelopen weken, (maar moest nog nieuwe olie halen had ik me voorgenomen) heb voor de servicebeurt, 8.000 km geleden denk in totaal een halve liter erbij gegooid omdat ik met de caravan op pad ging en erna ook een half litertje denk ik bij elkaar nu.

Schrok even toen ik de melding kreeg, maar er zat gewoon nog olie ruim aan de punt van de peilstok, dus zo dramatisch laag zal het ook niet geweest zijn. Anyway vanmorgen weer even kwalitatieve 5w30 voor VAG gehaald. heb je tenminste 2 liter voor de prijs van 1 liter bij het tankstation. (en was ook niet de olie die ik moest hebben bij het tankstation)

mja hij verbruikt in elk geval meer olie dan mn Audi (ondanks dat die er ook wat van kunnen) dus gek genoeg had ik het eerder bij de Audi verwacht dan bij Skoda.

Zolang die verder rijdt en niks kapot is tuf ik vrolijk verder. Staat ook (al) 155.000 km op. Stenen voor de straat zijn altijd schoon, dus moet inwendig een beetje olieverbruik zijn.
 

prosier

Forumguru
QUOTE
1 van de redenen dat ik alle onderhoud en alle mogelijke reparaties zelf doe. Olie btw per 5l uit duitsland halen met n grote bestelling ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Jessedew

Senior Member
QUOTE
QUOTE


Als je dat kan zeer zeker zelf doen. Ik kan banden verwisselen, pas een keer ook de daglicht sensor onder de spiegelkap vervangen, een keer de spiegel van de transporter van mn schoonvader vervangen, maar dat is het wel zo'n beetje. Olie verwisselen moet aan te leren zijn, maar ik laat dat toch over aan ervaren mensen. heb de spullen niet en geen garage om te sleutelen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan