Mijn Skoda Fabia MKIII 2014

Jozz81

Lid
Hallo allemaal,

na 10 jaar leaseauto's gereden te hebben ben ik nu weer zelf autobezitter.
Ik ben sinds ruim een maand in dienst bij een andere werkgever, die helaas niet aan leaseauto's doet.
Daarom ben ik op zoek gegaan naar een eigen auto. Uiteindelijk heb ik een Skoda Fabia MKIII gevonden. Deze Fabia is in eerste instantie geleverd in Tsjechie in November 2014 en in 2017 naar Nederland gekomen. De uitvoering is een First Edition Style. Verder zit er ook een versnellingsbak slot op. Ik heb er ook een reservewiel bij bedongen. Verder is de auto volgens mij redelijk standaard.

Het gaat overigens om een Skoda Fabia met een 1.2 TSI met 66kW/90PK.

 
Laatst bewerkt:

CDK

Forumguru
Gefeliciteerd met je Fabia. De First Edition Style is sowieso al riant uitgerust, dus daar kan je jezelf prima mee redden. Verl plezierige kilometers toegewenst!
 

Jozz81

Lid
Mijn laatste leasauto was een Seat Ibiza FR 1.5TSI van 2018.
Ik zit er over te denken om de Fabia te laten chiptunen. Op dit moment heb ik 90PK. Ik had overigens ook verwacht dat het verbruik minder zou zijn. Bij de Seat reed ik dagelijks 35km en 35km terug. Voornamelijk over de snelweg. Bij de Seat kwam ik dan op een verbruik van ongeveer 1 op 16. De Seat had overigens wel cilinderuitschakeling, waardoor hij op 2 cilinders reed wanneer je gelijke snelheid aanhield. Ook had deze 6 versnellingen in tegenstelling tot de Fabia.
Met de Fabia rijd ik nu dagelijks 15km heen en 15km terug, waarvan 9km snelweg en de rest 50 en 80km wegen. Nu kom ik met moeite aan 1 op 15, maar dat red ik ook lang niet altijd.

Ga ik na chiptunen ook wat merken aan het koppel onderin? Bij de Seat had ik al direct behoorlijk wat koppel.

Mijn verbruik op Spritmonitor: https://www.spritmonitor.de/en/detail/1014273.html

Uiteindelijk wil ik ook nog een keer wat grotere velgen eronder laten zetten en de auto misschien wat laten verlagen. Over verlagen moet ik nog even nadenken. Ik wil niet dat ik in comfort enorm achteruit ga (geen toestanden met schuin over drempels moeten rijden), maar als de auto wat strakker op de weg ligt zou dat wel beter zijn.
 

Canon-Eye

Forumguru
Een woon-werkafstand van 15km enkele reis is inderdaad wel kort, dan rijd je verhoudingsgewijs veel met een nog niet goed warme motor en dat zie je terug in het verbruik.

Bij zo'n afstand zou je trouwens ook een (e-)bike kunnen overwegen, op z'n minst bij goed weer.
Op zich wordt de auto daar in w/w ritjes niet zuiniger van, maar je bespaart een boel brandstof op jaarbasis... :pardon:
 
D

Deleted member 26486

Hey Jozz, 15km waarvan 9km is vrij kort om verbruik van de eerste ‘koude’ kilometers te compenseren. Ik rij altijd op de olietemperatuurmeter in het display, die is pas na een km of 8-10 rond de 90 graden!

Ik rij 20km enkele reis, waarvan 16km snelweg; als het rond de 10 graden of warmer is en ik tokkel rustig met 110 voort, kom ik rond of net boven de 5,0l/100km.

Na een werkdag rij ik vaak harder (..) of is het drukker op de weg: zit ik op 5,8-6,0l/100km.

Is het duidelijk kouder, komt er zomaar een halve of hele liter/100km bij
 

Jozz81

Lid
Met mooi weer wil ik inderdaad ook wel gaan fietsen. Dan kan ik binnendoor en is het zo'n 12km. Ik weet nog niet of ik aan de e-bike wil, maar een wat betere fiets dan ik nu heb moet ik nog even uitzoeken.

Skoda verkoopt overigens zelf ook fietsen ;)
Skoda eBike: https://eshop.skoda-auto.com/cz/en/b2c/skoda-ebike-000050212hx--1
Skoda retrobike Voiturette: https://eshop.skoda-auto.com/cz/en/b2c/retro-bicycle-skoda-voiturette--000050212x


Wat betreft mijn verbruik heb ik nog even gekeken. Ik vermoed dat het met airco uit toch wel wat scheelt. Ik rijd eigenlijk al jaren met airco altijd aan. Alleen bij mijn eerste leaseauto niet, omdat ik het daarbij heel erg merkte dat het vermogen van de motor sterk afnam als de airco aan stond. Zodoende vanmorgen even met airco uit gereden. Ik ga dit maar eens proberen zolang het nog niet warm wordt.
 

50tintenfaab

Senior Member
Cool ziet er goed uit ! ik zie Climatronic , stoelverwarming heerlijk met de "prachtige" weer

veel leuke en vooral veilige kilometers toegewenst

Plannen voor eventuele veranderingen?
 

Jozz81

Lid
Zaterdag ga ik met een vriend even met VCDS wat dingen aanpassen. Hij werkt weleens bij z'n broer in een garagebedrijf, dus hij heeft ook wel kennis van VCDS.
Verder denk ik er over om hem te laten chippen, bij JD of VAGtechniek.
Ik wil ook nog wat grotere velgen, waarschijnlijk 17inch. En misschien nog een keer laten verlagen. Aan de ene kant voor de looks, maar ook zodat hij wat strakker op de weg ligt.
 

Jozz81

Lid
Vandaag met VCDS gekeken naar mijn auto.
Onder andere needle sweep en replenish amount aangezet
Ook hebben we het DriveGreen menu aangezet.
 

Cordoba

Forumguru
Brandstofverbruik ligt redelijk in lijn met mijn F3 combi. Afhankelijk van welke locatie ik moet werken is bij mij de woon-werkafstand met de auto 18,5 of 21 km, de laatste weken met veel storm is het verbruik wat hoger en ligt dat rond 5.3 l/100km (anders rond de 5, en in de zomer uitschieters naar beneden naar 4,2-4,4 l/100km).

Jaren terug via het nationaal fietsplan een E-bike aangeschaft, met de bedoeling om over het hele jaar gemiddeld 1 dag per werkweek met de fiets te gaan, in de winter wat minder in de zomer vaker. Na het werk is het bij mooi weer heerlijk om naar huis te fietsen, en tegenwind is bij een goede E-bike eigenlijk geen probleem (als het tenminste geen plotselinge windstoten zijn, waardoor je makkelijk ondersteboven gaat).
 

aiva tco adoks

Forumguru
@Cordoba
Dat krijg ik niet voor elkaar..:pieker:
1:16,5 is mijn gem verbruik. Elke dag 35 km heen en weer. Alleen maar snelweg.

Liggen wel 215 banden onder dat zal ook eea uitmaken.
 

Cordoba

Forumguru
@Cordoba
Dat krijg ik niet voor elkaar..:pieker:
1:16,5 is mijn gem verbruik. Elke dag 35 km heen en weer. Alleen maar snelweg.

Liggen wel 215 banden onder dat zal ook eea uitmaken.

Hier liggen banden met breedte 185 onder, en ik rijd vooral provinciale wegen (N-wegen) en een paar keer per week autoweg (100km/u N-weg), daarnaast meestal bomvolle wegen dus haal soms niet eens de 80 km/u als topsnelheid.
 

Jozz81

Lid
Na lang nadenken heb ik toch besloten een setje andere velgen aan te schaffen. Wel tweedehands.

20190330_161159k.jpg

Voor het verbruik is het nadelig, maar het rijgedrag en het uiterlijk zijn er wel op vooruit gegaan!
 
Bovenaan Onderaan