Automatische vergrendeling

Rosinfield

† In Memoriam
Ik overwoog automatische vergrendeling in te schakelen, maar vroeg me toen af of dit wel slim is. Wat in geval van een ongeluk en hulpverleners willen je er uit halen.
Verder vraag ik me af of achterin de deuren ook van binnen uit te openen zijn bij vergrendeling. En zo ja hoe dat kan worden voorkomen (kinderslot functie ahw)
 

Canon-Eye

Forumguru
Als ik goed ben geïnformeerd wordt hij in geval van een ongeluk automatisch ontgrendeld. Heb het instructieboekje van de Leon niet bij de hand maar ik meen zoiets voorbij te hebben zien komen.

Ik heb het ook ingeschakeld. Er staat nog wel eens een tas met fotouitrusting op de achterbank, die zie ik er bij een verkeerslicht liever niet uitgerukt worden. De Fabia had dit niet, daar moest ik dus altijd de schouderriem om de hoofdsteun slaan bij wijze van beveiliging. Maar die gaf dan weer gedoe en vertraging bij het (legitieme) eruit halen, dus ik ben wel blij met deze oplossing.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Lees in mijn manual de waarschuwing dat hulpverleners in geval van nood belemmerd worden. Ga dat dus niet doen.
Kinderslot moet je zo te zien met sleutel ergens in de achterdeur instellen.
 

Cordoba

Forumguru
Stond bij mij standaard ingesteld, en op ieder moment dat je van binnenuit een portier wil openen ontgrendelt dit gewoon. In geval van een (forse) aanrijding, worden de portieren ook gewoon vrijgegeven. De vraag is alleen of als je bijvoorbeeld door wat voor oorzaak dan ook in het water rijdt/schuift of dit voldoende impact heeft om als aanrijding herkent te worden.
 

EdK

Forumguru
Zijkant deuren achter zit een zwarte kunststof schroef die je kunt bedienen met je sleutel in de stand kinderslot of niet
Kinderslot ingesteld houd in dat de koters NOOIT zelf kunnen uitstappen, maar dat de achterdeuren ter aller tijden geopend moeten worden door Opa en Oma of ouders.....
Auto vergrendeling gaat aan zodra je 20Km p/u of harder rijd.
Deur gaat uit vergrendeling zodra je sleutel uit contact haalt, en indien sleute nog in contact zit moet je 2x de deurhendel openen voor deur opengaat.
Met de Caddy 2 jaar terug in kop/staart aanrijding gezeten, en toen ik wilde uitstappen ging deur meteen open en hoefde hendel dus geen 2x te bedienen.
Dus wil je het testen ? Rij tegen een muur aan en probeer de deur te openen en je zal zien dat je zo uitstapt...:pieker::pardon:
 

EdK

Forumguru
De vraag is alleen of als je bijvoorbeeld door wat voor oorzaak dan ook in het water rijdt/schuift of dit voldoende impact heeft om als aanrijding herkent te worden.
Heb geleerd dat zodra je in het water terecht komt met de wagen dat je meteen de ramen moet openen !!??
Denk dat een deur als die deels al in water zit , je deze niet openkrijgt door de weerstand van het water...
Dit is een aannamen en ga het zeker niet uitproberen......
 

Canon-Eye

Forumguru
Lees in mijn manual de waarschuwing dat hulpverleners in geval van nood belemmerd worden. Ga dat dus niet doen.
Kinderslot moet je zo te zien met sleutel ergens in de achterdeur instellen.
Die hulpverleners zijn heus wel in staat om indien nodig een raam in te tikken (als dat al niet versplinterd is) en dan kunnen zij de binnenhendel opentrekken.
 

Cordoba

Forumguru
2x trekken is niet eens nodig Ed, een paar keer gehad dat sleutel nog in het slot zat, maar passagier zo uitstapte (ik was nog even wat spullen bij elkaar aan het pakken). Mogelijk dat de vergrendeling bij contact uit (maar sleutel nog in contact) al uitschakeld.
 

Canon-Eye

Forumguru
Mijn Leon heeft geen contactslot, maar ook als ik iemand wil laten uitstappen om daarna verder te rijden gaat alles van slot zodra er aan een deurhendel wordt getrokken terwijl de motor draait. Dat zou bij een auto met sleutel niet anders moeten zijn, toch?
 

Jappa

Lid
Mijn Leon heeft geen contactslot, maar ook als ik iemand wil laten uitstappen om daarna verder te rijden gaat alles van slot zodra er aan een deurhendel wordt getrokken terwijl de motor draait. Dat zou bij een auto met sleutel niet anders moeten zijn, toch?
Klopt werkt bij een auto met sleutel het zelfde. Mijn vrouw is nogal ongeduldig dus test dit dagelijks
 

Antera

Donateur
Eruit kan je altijd. Zelfs als je in de auto zit en deze is op slot gezet. Zover mij bekend moet je er ten alle tijden uit kunnen onder alle omstandigheden. Vanaf buiten zal bij een aanrijding indien hard genoeg ( ploffen airbags) de deuren zichzelf ontgrendelen.
 

EdK

Forumguru
Zover mij bekend moet je er ten alle tijden uit kunnen onder alle omstandigheden.
Dat is helaas niet geheel waar, ik ging hier ook van uit en heeft me een zeer kwade vriendin opgeleverd.
Waren naar Noorwegen en moesten nog wat boodschappen halen, dus ik met de dochterje de noorse super in en de vriendin lag nog wat te pitten dus lekker in wagen laten zitten ( pitten )

Dus buiten met AB op slot gedaan en de super in met ze tweeën, en komen kwartier later de super weer uit en gooi de wagen van het slot en toen was er één helemaal over de rooie.
Mevr was wakker geworden en moest ff naar toilet en kon dus met geen mogelijkheid de wagen uit ( de RR tijd )
tsja ik heb iemand nooit zo pissig meegemaakt en heb het even aan mogen horen terwijl ik ook het idee had dat ze die deur gewoon open moest kunnen doen....
Naderhand nog zelf getest met dochter en tsja het was wel zo dat ik ook niet naar buiten kon......
 

Antera

Donateur
Dat is helaas niet geheel waar, ik ging hier ook van uit en heeft me een zeer kwade vriendin opgeleverd.
Waren naar Noorwegen en moesten nog wat boodschappen halen, dus ik met de dochterje de noorse super in en de vriendin lag nog wat te pitten dus lekker in wagen laten zitten ( pitten )

Dus buiten met AB op slot gedaan en de super in met ze tweeën, en komen kwartier later de super weer uit en gooi de wagen van het slot en toen was er één helemaal over de rooie.
Mevr was wakker geworden en moest ff naar toilet en kon dus met geen mogelijkheid de wagen uit ( de RR tijd )
tsja ik heb iemand nooit zo pissig meegemaakt en heb het even aan mogen horen terwijl ik ook het idee had dat ze die deur gewoon open moest kunnen doen....
Naderhand nog zelf getest met dochter en tsja het was wel zo dat ik ook niet naar buiten kon......


Let wel dit is vanaf een bepaald bouwjaar op alle vag wel. Meen vanaf zon bouwjaar 2005
 

BJF

Senior Member
Als ik goed ben geïnformeerd wordt hij in geval van een ongeluk automatisch ontgrendeld. Heb het instructieboekje van de Leon niet bij de hand maar ik meen zoiets voorbij te hebben zien komen.

Ik heb het ook ingeschakeld. Er staat nog wel eens een tas met fotouitrusting op de achterbank, die zie ik er bij een verkeerslicht liever niet uitgerukt worden. De Fabia had dit niet, daar moest ik dus altijd de schouderriem om de hoofdsteun slaan bij wijze van beveiliging. Maar die gaf dan weer gedoe en vertraging bij het (legitieme) eruit halen, dus ik ben wel blij met deze oplossing.
Vraagje. Stel die tas staat op de voorstoel en je hebt een auto met Kessy. Je staat bij het verkeerslicht en iemand grijpt het handvat van het rechter voorportier. Dan ontgrendelt Kessy alsnog denk ik? M.a.w. die vergrendeling heeft (dan) alleen zin voor de achterportieren?
 

HarrieSkoda

Forumguru
Vraagje. Stel die tas staat op de voorstoel en je hebt een auto met Kessy. Je staat bij het verkeerslicht en iemand grijpt het handvat van het rechter voorportier. Dan ontgrendelt Kessy alsnog denk ik? M.a.w. die vergrendeling heeft (dan) alleen zin voor de achterportieren?

Nee hoor, de auto detecteert wel of de (draadloze) sleutel zich binnen of buiten de auto bevindt.

Iemand zal dus niet zomaar kunnen 'hi-jacken'.

Bij een eventuele 'impact' zorgt een slim systeempje dat de deuren van de vergrendeling af gaan. Net zoals dat je je motor afzet en je hoort dat de deuren ontgrendeld worden.
 

Captain Hook

Forumguru
Alhier een Roomster eigenaar...
En ja, je kunt de auto vanaf afstand vergrendelen met de AB, maar dan nog kan de persoon die IN de auto zit, alsnog er uit. Kwestie van twee keer de ontgrendelhendel gebruiken.
Wat er nog wel eens wil gebeuren dat mensen gelijk bij de eerste mislukte poging in paniek raken en woest gaan trekken/duwen/sjorren. Tja, en dat werkt dus niet... :koffie:
Zit je achterin en is de kinderslotfunctie geactiveerd; dan werkt (dat 2 x die hendel gebruiken) het uiteraard niet, anders zou die kinderslotfunctie geen nut hebben...

En bij onze auto staat de functie van automatisch vergrendelen idd ingeschakeld. Als je wegrijdt, vanaf ca. 10-20km/h, worden de portieren vergrendeld.

Volgens mij, maar ik heb het nog niet getest;), ontgrendelen de portieren bij een crash, net zoals b.v. de brandstofpomp stilvalt, eventueel de airbags uitklappen, gordelspanner geactiveerd wordt, e.d.

En wat betreft een crash in het water:
Het is soms verbazingwekkend hoe goed alles blijft werken bij een onder water staande auto. Mits uiteraard de klap niet zo groot was dat er al zaken letterlijk gebroken/verbroken zijn.
Bij een ongeval wel eens gezien, hier in het Markermeer, dat na een half uur in het water, de lichten nog steeds aanstonden. De bestuurder helaas niet... :nono:

Bij een gecontroleerde training met het te water gaan in een auto, te horen gekregen dat je moet wachten totdat de boel volloopt. Dan is immers druk aan beide zijden gelijk. Maar probeer maar eens je kalmte te bewaren! Zeker als je ondersteboven ligt, is dat heel moeilijk.

Of je moet tijdens de plomp inrijden al de helderheid hebben om de ramen te openen, maar dat is uiterst onwaarschijnlijk. Meestal gebeurt alles zo snel, daar denk je dan echt niet aan.
Of tijdens het langzaam zinken, zo snel mogelijk zorgen dat er iets openstaat (raam/deur), zodat je gelijke druk binnen/buiten hebt. Dan helderheid van geest bewaren, gordel losmaken en doordacht het voertuig verlaten.
Weet dus ook WAAR je lifehammer zich bevindt. En weet hoe je je gordel moet doorsnijden c.q. raampje intikken. Lastig is, dat bij een onder water staande auto, dat intikken van een raam veel lastiger is, dan 'vrij' in de lucht.
 
Laatst bewerkt:

Duijzer

Donateur
Vraagje. Stel die tas staat op de voorstoel en je hebt een auto met Kessy. Je staat bij het verkeerslicht en iemand grijpt het handvat van het rechter voorportier. Dan ontgrendelt Kessy alsnog denk ik? M.a.w. die vergrendeling heeft (dan) alleen zin voor de achterportieren?
Volgens mij werkt Kessy openen en sluiten niet als de motor loopt. Bij mij niet in ieder geval. Ik denk ook niet als de start/stop functie geactiveerd is, maar dat kan ik niet testen, want die staat permanent uit.
 

Antera

Donateur
Volgens mij werkt Kessy openen en sluiten niet als de motor loopt. Bij mij niet in ieder geval. Ik denk ook niet als de start/stop functie geactiveerd is, maar dat kan ik niet testen, want die staat permanent uit.
Standaard niet kan wel aangepast worden. Maar de deuren kunnen altijd open op slot met Kessy of niet zelfs met anti carjacking. Alleen vanaf buiten niet

Voor alle verlagingen bent U welkom in Breda www.vcds-coding.nl Voor al je aanpassingen en coderingen Whatsapp/Tel +31 6 15228709
 
Bovenaan Onderaan