E-call, hoe werkt dat bij de Karoq?

De Stip

Forumguru
Ik zie in andere auto's waarin ik rij en ook in onze Peugeot 208, knopjes aan het plafond zitten tbv E-call (noodoproep en garage oproep). In de Skoda heb ik ze nog niet ontdekt. Werkt dat anders bij Skoda? Want het is toch verplicht sinds 2018?
 

hemi24

Forumguru
Jeen! Is verplicht bij nieuwe auto's die vanaf 2018 een typegoedkeuring ontvangen...

Zo zou het er ongeveer uit moeten zien :

Connectivity4.jpg
 

Canon-Eye

Forumguru
Want het is toch verplicht sinds 2018?
Vanaf 31 maart 2018 moeten nieuwe (nieuw-typegoedgekeurde) voertuigen voorzien zijn van een "E-Call-boordsysteem" dat hetzij automatisch (door middel van sensoren) dan wel manueel wordt geactiveerd.
Kort gezegd: knopjes kan, zonder knopjes kan ook...

In de bijlage staan een paar relevante stukjes uit de Regeling Voertuigen en uit Verordening (EU) 2015/758 dd. 29-04-2015.
 

Bijlagen

  • Voorschrift_Ecall.pdf
    65,2 KB · Weergaven: 11

CDK

Forumguru
Bij de Karoq zit het in het menu van het multimediasysteem, niet simply clever dus :nono:
 

hemi24

Forumguru
Als ik mij niet vergis zit er in de Columbus, telefoonmenu een SOS knop.

Ja die zat er al bij de oude Columbus, de RNS510 die ik in mijn O2 van 2009 had...


Nog even verder in de handleiding van de Karoq gespit en volgende gevonden:

Functietoets voor noodoproep
Wanneer de wagen niet met de toetsen van de Care Connect-dienst » pag. 17 is uitgerust, wordt op de positie van de laatste functietoets in de eerste favorietengroep de functietoets voor een noodoproep weergegeven. In enkele landen kan de functie mogelijk niet beschikbaar zijn. Het is mogelijk om een andere nummer van het favoriete contact aan de functietoets toe te wijzen. Om het noodoproepnummer weer in te stellen, is het noodzakelijk de telefoon uit de lijst met gekoppelde externe apparaten te wissen » pag. 171 en opnieuw te koppelen en te verbinden.


Als je dan vervolgens de prijslijsten bekijkt staat het volgende in de kleine lettertjes:

2) Infotainment Online, Care Connect of Emergency call zijn onderdeel van ŠKODA Connect. Kijk voor meer informatie over Infotainment Online op skoda.nl/skoda-connect
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Antera

Donateur
Er zit een verborgen verbinding in de auto die zorgt dat dit systeem altijd werkt. Dit staat volledig los van je telefoon enz.
 

hemi24

Forumguru
Klopt, en als je geen teken van bewustzijn geeft stuurt de meldkamer direct alle hulptroepen op je af...
 

EdK

Forumguru
inclusief de dierenambulance vanwege dat je misschien een afgeschoten hert hebt geraakt....:pardon:
 
Bovenaan Onderaan