E-call, hoe werkt dat bij de Karoq?

De Stip

Forumguru
Gisteren was ik bij de dealer. Bij geen van de Karoqs was er iets van E-call knoppen te zien. Bij de Kodiaq RS daarentegen wel. Buiten het feit dat het genieten was om deze reus in levende lijve te kunnen bekijken (kostprijs zoals hij daar staat is ruim 68.000,- euro...), zag ik dat de Kodiaq wel de door mij genoemde knoppen heeft. Raar hoor, dat de Karoq ze niet heeft en dat het dus klaarblijkelijk via het menu van je navi moet.
 

Rallye

Forumguru
Ja die zat er al bij de oude Columbus, de RNS510 die ik in mijn O2 van 2009 had...


Nog even verder in de handleiding van de Karoq gespit en volgende gevonden:

Functietoets voor noodoproep
Wanneer de wagen niet met de toetsen van de Care Connect-dienst » pag. 17 is uitgerust, wordt op de positie van de laatste functietoets in de eerste favorietengroep de functietoets voor een noodoproep weergegeven. In enkele landen kan de functie mogelijk niet beschikbaar zijn. Het is mogelijk om een andere nummer van het favoriete contact aan de functietoets toe te wijzen. Om het noodoproepnummer weer in te stellen, is het noodzakelijk de telefoon uit de lijst met gekoppelde externe apparaten te wissen » pag. 171 en opnieuw te koppelen en te verbinden.


Als je dan vervolgens de prijslijsten bekijkt staat het volgende in de kleine lettertjes:

2) Infotainment Online, Care Connect of Emergency call zijn onderdeel van ŠKODA Connect. Kijk voor meer informatie over Infotainment Online op skoda.nl/skoda-connect

Kortom: als je de knoppen in het plafond niet hebt, heb je geen e-call, maar kun je evt. via je navi zelf de ambulance bellen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Kortom: als je de knoppen in het plafond niet hebt, heb je geen e-call, maar kun je evt. via je navi zelf de ambulance bellen.
Kijk nog even naar post #4 in dit topic. Nieuw-typegoedgekeurde auto's vanaf 31-05-2018 moeten simpelweg een E-call boordsysteem hebben, activering daarvan mag handmatig, automatisch of beide zijn.
 
Misschien mosterd na de maaltijd, maar ik heb vandaag mijn Karoq opgehaald en daar zitten de knoppen "gewoon" in het plafond. 3 knopjes waarvan een rood (SOS). tevens een groenoplichtend controle lampje.
Mijn Karoq is van juni 2019
 
Tja....ik heb geen idee. Vroeg me tegelijk af of je hiervoor een soort van abonnement moest hebben, of dat dit gewoon te gebruiken is indien nodig?
 

hvana

Lid
Karoq heeft het nu ook. Belt SOS alarmcentrale (niet 112) en geeft gps coördinaten door, aantal inzittenden (obv aantal gordels) en zwaarte ongeval en VIN. Centrale schakelt 112 (landafhankelijk) in.
Althans dit vertelde de verkoper.
De triggers zij activering van een airgag of gordelspanner.
Verder de tip om de Info beloproep niet te gebruiken. Daar weet men het ook niet en adviseren om langs garage te gaan :-)
 

Beauri

Forumguru
Na een olieservice-beurt maar eens gevraagd hoe het nu zit met connect en e-call, dit omdat er in de controlelijst eea was afgevinkt.

Gevraagd naar de status van mijn connect: Dat zit er niet op meneer!
Prima, dat wilde ik ook niet hebben.

Gevraagd hoe zit dat nu met E-call, gaat dat automatisch? Ik heb er geen knopjes voor: Antwoord, dat is geen optie die op uw auto zit.

??????

Nog maar eens wat dieper doorgevraagd en gemeld dat mijn auto geleverd is in juni 2019 en dat zou er toch op moeten zitten toch?
Dealer heeft eea uitgezocht en na een weekje kreeg ik het volgende antwoord:

De type goedkeuring is op 18-07-2017 afgegeven voor uw auto. Uw auto valt dan ook niet in de verplichting hiervan.

Nog gevraagd of ik geen gezeur bij een APK ga krijgen omdat het er niet op zit; nee, ik hoef niet bang te zijn.

Denk ook dat ik nu inderdaad geen gezeur kan krijgen, immers wat er niet opzit kan ook geen foutmeldingen geven, niet defect raken en heeft dan ook geen onderhoud nodig.

Ook nog eens wat dieper doorgespit in het Karoq instructieboekwerk, daar spreekt men van Noodoproep en zit er een SOS-knop etc in het plafond, misschien wat verwarrend, maar het lijkt niets van doen te hebben met E-call. Het is een functie die is ondergebracht bij connect, zolang men gebruik maakt van een abbo op connect zal eea werken, daarna niet meer. Ik kan heel goed begrijpen dat eea verwarring op kan wekken, want je kan dingen uitzetten en dan blijft de noodoproep toch werken, als bijvoorbeeld de airbags worden aangesproken..... dit alles als je connect abbo hebt.

Het Karoq instructieboekwerk dat betrekking heeft op mijn model rept ook met geen woord over e-call, wel over noodoproep, maar dat is blijkbaar toch niet hetzelfde.

Wilde dit toch nog wel even onder de aandacht brengen, vooral voor leden die na het lezen van de diverse berichten misschien toch het veilige gevoel hadden dat zij over een verborgen automatisch E-call systeem zouden beschikken terwijl dit toch niet het geval is.

Voor de duidelijkheid:

E-call en de Noodoproep van connect zijn 2 verschillende zaken.
 

De Stip

Forumguru
Heeft iemand nog even scherp hoe dat zit met E-call zodra de Karoq een stevig ongeval heeft gehad, waarbij de airbags eruit zijn geklapt?
 
Bovenaan Onderaan