2.0 TSI 4x4 190pk of 2.0 TDI 4x4 150pk Kodiaq

2.0 TSI 4x4 190pk of 2.0 TDI 4x4 150pk Kodiaq


  • Totaal aantal stemmers
    31

4Motion

Senior Member
Hallo allemaal,

Ik twijfel tussen beide motorisaties bij de aankoop van een nieuwe wagen.

Wij rijden 10 000km per jaar waarvan 3500 km met aanhanger (1500kg).

Ik schat het verbruik volgens spiritmonitor en navraag als volgt in:
Diesel: 8.5/100km solo - 14/100km aanhanger
Benzine: 10.5/100km solo - 18/100km (!! slik) aanhanger

Enkele bedenkingen:
- diesel LEZ zones? (het zal een temp6d zijn)
- erg hoge CO2 benzine?
- erg hoog verbruik benzine tov diesel, zeker met aanhanger?
- uitspraak verkoper: "slijtage zal een stuk lager liggen bij de dieselwagen t.o.v. benzine bij belasting aanhanger"

Vaststellingen:
- Torque in grote lijnen hetzelfde
- Pk's benzine hoger
- In België komen inschrijving en rijtaks +- overeen

Met de huidige situatie en brandstofprijzen komt, gerekend over 10 jaar gebruik, de diesel 2000 euro goedkoper uit maar ik heb helaas geen glazen bol :D. Advies welkom!
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Gezien de kwade reuk waarin de diesel thans staat zou ik niet snel meer voor een diesel kiezen, zeker niet bij een geplande gebruiksduur van 10 jaar. Ik verwacht namelijk dat de diesel in steeds verdere mate nóg onvriendelijker behandeld gaat worden ten opzichte van de benzineversies dan nu al het geval is. Wat daarvan de gevolgen zijn voor het totaalbedrag dat je moet afschrijven over die 10 jaar is nu niet te voorspellen.

Ook de geringe jaarkilometrage zou het kiezen voor diesel niet aanmoedigen (zeker hier in NL niet, maar ik kan het financiële omslagpunt in BE niet goed beoordelen), tenzij je die 10.000 km maakt in een gering aantal langere ritten. Korte ritten zijn voor een diesel (nog) veel slechter dan voor een benzinemotor, vandaar...

Voor wat betreft de CO2-uitstoot hoef je nergens naar te raden: gewoon de gegevens vergelijken. In NL heeft dat rechtstreeks effect op de eindprijs (vanwege de BPM die wordt berekend per gram uitstoot, met gestaffelde verhoging bij toename daarvan), dus dat maakt vergelijken misschien wat makkelijker.

Ik neem aan dat er in BE ook mogelijkheden voor private leasing zijn. Misschien kun je daar eens om offertes vragen voor gelijkwaardig uitgeruste diesel- en benzineversies - al zullen die waarschijnlijk geen langere termijn aanbieden dan 5 jaar. Maar het geeft dan toch een indruk van de onderlinge verhouding...
 

907

Senior Member
Voor NL kun je op de ANWB site km-prijzen berekenen en die vergelijken. Daarnaast zijn er (weinig) lease maatschappij sites waar je mnd bedragen kunt vergelijken.

Ik neem aan dat er in B vergelijkbare sites zijn.

De 37k km/jr die ik rij in een periode van 3-4jr zijn in een benzine voordeliger dan in een D. Mede door de veel hogere aanschaf in NL voor een diesel (6k) en hogere wegenbelasting.

Als ik 10k km/jr lees, neem ik aan dat het niet echt lange ritten zullen worden. Een diesel moet zijn roetfilter regelmatig regeneren, bij korte ritten wordt dat onderbroken en pas weer opgestart als de motor echt warm is. Dat leidt tot extra kosten in vorm van meer onderhoudsbeurten.

Verder geldt per 1-1-19 in Arnhem een inrij verbod voor diesels van 2005 en eerder. Meer grote steden zullen volgen. Daar heb je met 10jr rijden geen last van, wel heeft dat invloed op de verkoopbaarheid van D tov B.

Diesel rijdt fijner (schakellui rijden) maar met een DSG automaat speelt dat hier niet.

Succes met kiezen.
 
Laatst bewerkt:

haassie

Forumguru
Ik zou het wel weten. 10000 per jaar ten alle tijden benzine... althans in NL voor wat betreft het trekken geen enkel probleem 2.0 tsi kan dit makkelijk aan.

Kodiaq diesel duurder in WB in NL niet BE begrijp ik, torenhoge afschrijving (diesel) mocht je binnen een paar jaar iets anders willen en de eerdere argumenten dat diesel en kleine stukjes niet echt lekker samengaan...moet gewoon veel rijden om de boel schoon te houden.

Ontmoediging voor diesel zal alleen maar groter worden.
 

haassie

Forumguru
Het koppel is misschien even hoog maar anders van opbouw? Diesel meer koppel bij lagere toerentallen? Benzine komt het koppel pas later...Of dit bij een benzine meer slijtage geeft is maar de vraag. Met een handbak kan ik me voorstellen dat wanneer je op een helling staat en weg wilt rijden dit tot slijtage kan leiden echter met een automaat?
 

sliderke

Senior Member
Dag bart

Als je maar 10.000 km per jaar doet hangt het heel sterk af van het soort ritten. Zelf heb ik net een superb diesel gekocht in België ondanks dat ik maar 20.000 per jaar doe. Gedurende de week doe ik korte ritten. Maar tijdens de weekends zijn het altijd ritten van een 100 km. En dan kan mijn dpf goed regenereren. Dus als je dit niet kan doen zou ik altijd voor de benzine gaan.
Momenteel is de diesel duurder dan de benzine bij ons. En dat zal niet meer veranderen door het politieke klimaat in België.
Dus als je zelf hebt berekend dat de diesel maar 2000€ goedkoper is over 10 jaar dan is dit eigenlijk te verwaarlozen. Met korte ritten zal je diesel ook vrijwel zeker egr klep problemen krijgen. Dus ik denk dat in jouw geval een benzine op termijn goedkoper is. En die is in de winter ook sneller warm zonder gebruik van standkachel.
 
Laatst bewerkt:

4Motion

Senior Member
Bedankt voor het meedenken allemaal!

Rittenprofiel: zeer korte ritten alle dagen +- 10 a 15 km (woon-werk zeer korte afstand)
enkele korte ritten met aanhanger
6x per jaar met aanhanger 350 km
2x per jaar 1000 km met aanhanger

aanhangerritten varieert van jaar tot jaar, kan wat meer of minder zijn...
 

sliderke

Senior Member
In principe is 10km genoeg voor een regeneratie. Maar als je hem natuurlijk telkens uitzet wanneer hij bezig is zal je filter snel vol as zitten. Tenzij je elke keer een langer toertje doet wanneer hij bezig is (deed ik) is een benzine voor jou op termijn voordeliger zonder schade
 

4Motion

Senior Member
Vanwaar die extra slijtage?

Dat weet ik niet. De verkoper in kwestie had wel een diesel te koop staan:).
Nu alle vrachtwagens rijden wel met diesel dus onder zware belasting zal er zeker wel een punt te maken zijn. Kleine benzine motors zwaar belasten op lange termijn is natuurlijk geen idee. Dit gaat niet op voor de 2.0 benzine.
 
  • Leuk
Waarderingen: G.P.

Canon-Eye

Forumguru
Met al die korte ritten zou ik er werkelijk geen seconde over peinzen om een diesel te nemen. Die rijdt een veel te groot deel van zijn kilometers ruim beneden de optimale bedrijfstemperatuur, dat slijt als de pest en je roetfilter krijgt nauwelijks kans om te regenereren (zie boven). Niet aan beginnen!
Los van deze discussie: bij zo'n rittenprofiel zou ik een standkachel overwegen die de koelvloeistof meeverwarmt zodat je op z'n minst in de winter de koude start grotendeels kunt elimineren. Die verdien je wel terug, denk ik zo...
 

sliderke

Senior Member
Ik heb nu sinds een week ook een standkachel. En ik zweer je dit moet ik vanaf nu op elke auto hebben. Ik draai nog liever de raampjes terug open met ouderwetse hendel. Maar die webasto blijft erin.
 

4Motion

Senior Member
Af fabriek bestaat er inderdaad een optie : "interieurverwarming met afstandbediening". Ik wist niet dat deze invloed had op je verbruik en motor? Ik dacht enkel handig om de motor niet te hoeven "stationair" te laten draaien om de auto op te warmen bij koud weer (voorruit...).
 

sliderke

Senior Member
Ja hoor. De kachel warmt je koelwater en vanaf 50 graden begint de verwarming ook naar binnen te blazen. Dus altijd warmere start en je ruiten ijsvrij. Met de huidige ochtend temperaturen van 4 graden is na een half uur mijn koelwater 80 graden. Voordeel is dat je auto zijn olie ook veel sneller opwarmt.
 

4Motion

Senior Member
Ik heb alvast beslist om voor de 2.0 TSI te gaan.

Opvallend: Bij 2 private lease maatschappijen was het gewoon niet mogelijk om een offerte te krijgen voor private lease van een kodiaq met diesel motor (5 jaar a 10k per jaar). Dit was nog eens de bevestiging dat benzine in mijn geval de juiste keuze is.
 

Frup

Forumguru
Gefeliciteerd!
Ik sta straks, net als veel anderen, voor eenzelfde keuze. Weer een diesel, met alle onzekerheden die er aan lijken te komen, óf toch overstappen naar benzine (eventueel met LPG). Alleen rijd ik zo'n 50K per jaar en vaak met een caravan van max. 1500kg erachter.
 

907

Senior Member
@Frup
Ik heb mei 2017 gekozen voor een TSI 1.4-DSG (we een 4x4) i.p.v. TDI 2.0-DSG (zonder 4x4)
Een vergelijking op de ANWB site (autokosten berekenen) leverde toen een omslagpunt op (3 jaar en 40-45k km)

Als ik NU een TSI 1.5 DSG laat berekenen komt die op € 1.577/mnd (€0,38/km)
En een TDI 2.0 DSG (150pk) komt dan op € 1.662/mnd (€0,40/km)
Beide met 50k km over 4 jaar en beide geen 4x4.

Al is de ANWB misschien alles zeggend, het geeft wel degelijk aan dat het omslagpunt B-D heel anders ligt dan voor de extra heffingen op aanschaf van diesels. Ook het verschil aan de pomp is (weer) kleiner dan 1,5 jaar geleden.


Als ik voor mezelf de aangeschafte TSI 1.4 DSG met 4x4 vergelijk met de TDI DSG 150pk zonder 4x4 met terugwerkende kracht vanaf maart 2018, dan kom ik op € 1448 tegen over € 1511 per maand. Dit dus ondanks de 4x4 van de TSI, berekend over 38k km / jaar en 4 jaar).
Beide modellen mogen 2000kg trekken.
 
Bovenaan Onderaan