2.0 TSI 4x4 190pk of 2.0 TDI 4x4 150pk Kodiaq

Topic in 'Kodiaq' gestart door bartg, 12-01-2019.

?

2.0 TSI 4x4 190pk of 2.0 TDI 4x4 150pk Kodiaq

  1. 2.0 TSI 4x4 190pk

    96,7%
  2. 2.0 TDI 4x4 150pk

    3,3%
  1. bartg

    bartg Actief lid

    Hallo allemaal,

    Ik twijfel tussen beide motorisaties bij de aankoop van een nieuwe wagen.

    Wij rijden 10 000km per jaar waarvan 3500 km met aanhanger (1500kg).

    Ik schat het verbruik volgens spiritmonitor en navraag als volgt in:
    Diesel: 8.5/100km solo - 14/100km aanhanger
    Benzine: 10.5/100km solo - 18/100km (!! slik) aanhanger

    Enkele bedenkingen:
    - diesel LEZ zones? (het zal een temp6d zijn)
    - erg hoge CO2 benzine?
    - erg hoog verbruik benzine tov diesel, zeker met aanhanger?
    - uitspraak verkoper: "slijtage zal een stuk lager liggen bij de dieselwagen t.o.v. benzine bij belasting aanhanger"

    Vaststellingen:
    - Torque in grote lijnen hetzelfde
    - Pk's benzine hoger
    - In België komen inschrijving en rijtaks +- overeen

    Met de huidige situatie en brandstofprijzen komt, gerekend over 10 jaar gebruik, de diesel 2000 euro goedkoper uit maar ik heb helaas geen glazen bol :D. Advies welkom!
     
    Laatst aangepast: 12-01-2019

  2. Canon-Eye

    Canon-Eye Forumguru

    Gezien de kwade reuk waarin de diesel thans staat zou ik niet snel meer voor een diesel kiezen, zeker niet bij een geplande gebruiksduur van 10 jaar. Ik verwacht namelijk dat de diesel in steeds verdere mate nóg onvriendelijker behandeld gaat worden ten opzichte van de benzineversies dan nu al het geval is. Wat daarvan de gevolgen zijn voor het totaalbedrag dat je moet afschrijven over die 10 jaar is nu niet te voorspellen.

    Ook de geringe jaarkilometrage zou het kiezen voor diesel niet aanmoedigen (zeker hier in NL niet, maar ik kan het financiële omslagpunt in BE niet goed beoordelen), tenzij je die 10.000 km maakt in een gering aantal langere ritten. Korte ritten zijn voor een diesel (nog) veel slechter dan voor een benzinemotor, vandaar...

    Voor wat betreft de CO2-uitstoot hoef je nergens naar te raden: gewoon de gegevens vergelijken. In NL heeft dat rechtstreeks effect op de eindprijs (vanwege de BPM die wordt berekend per gram uitstoot, met gestaffelde verhoging bij toename daarvan), dus dat maakt vergelijken misschien wat makkelijker.

    Ik neem aan dat er in BE ook mogelijkheden voor private leasing zijn. Misschien kun je daar eens om offertes vragen voor gelijkwaardig uitgeruste diesel- en benzineversies - al zullen die waarschijnlijk geen langere termijn aanbieden dan 5 jaar. Maar het geeft dan toch een indruk van de onderlinge verhouding...
     
  3. 907

    907 Lid

    Voor NL kun je op de ANWB site km-prijzen berekenen en die vergelijken. Daarnaast zijn er (weinig) lease maatschappij sites waar je mnd bedragen kunt vergelijken.

    Ik neem aan dat er in B vergelijkbare sites zijn.

    De 37k km/jr die ik rij in een periode van 3-4jr zijn in een benzine voordeliger dan in een D. Mede door de veel hogere aanschaf in NL voor een diesel (6k) en hogere wegenbelasting.

    Als ik 10k km/jr lees, neem ik aan dat het niet echt lange ritten zullen worden. Een diesel moet zijn roetfilter regelmatig regeneren, bij korte ritten wordt dat onderbroken en pas weer opgestart als de motor echt warm is. Dat leidt tot extra kosten in vorm van meer onderhoudsbeurten.

    Verder geldt per 1-1-19 in Arnhem een inrij verbod voor diesels van 2005 en eerder. Meer grote steden zullen volgen. Daar heb je met 10jr rijden geen last van, wel heeft dat invloed op de verkoopbaarheid van D tov B.

    Diesel rijdt fijner (schakellui rijden) maar met een DSG automaat speelt dat hier niet.

    Succes met kiezen.
     
    Laatst aangepast: 12-01-2019
  4. haassie

    haassie Forumguru

    Ik zou het wel weten. 10000 per jaar ten alle tijden benzine... althans in NL voor wat betreft het trekken geen enkel probleem 2.0 tsi kan dit makkelijk aan.

    Kodiaq diesel duurder in WB in NL niet BE begrijp ik, torenhoge afschrijving (diesel) mocht je binnen een paar jaar iets anders willen en de eerdere argumenten dat diesel en kleine stukjes niet echt lekker samengaan...moet gewoon veel rijden om de boel schoon te houden.

    Ontmoediging voor diesel zal alleen maar groter worden.
     
  5. G.P.

    G.P. Forumguru Donateur

    Vanwaar die extra slijtage?
     
  6. haassie

    haassie Forumguru

    Het koppel is misschien even hoog maar anders van opbouw? Diesel meer koppel bij lagere toerentallen? Benzine komt het koppel pas later...Of dit bij een benzine meer slijtage geeft is maar de vraag. Met een handbak kan ik me voorstellen dat wanneer je op een helling staat en weg wilt rijden dit tot slijtage kan leiden echter met een automaat?
     
  7. sliderke

    sliderke Actief lid

    Dag bart

    Als je maar 10.000 km per jaar doet hangt het heel sterk af van het soort ritten. Zelf heb ik net een superb diesel gekocht in België ondanks dat ik maar 20.000 per jaar doe. Gedurende de week doe ik korte ritten. Maar tijdens de weekends zijn het altijd ritten van een 100 km. En dan kan mijn dpf goed regenereren. Dus als je dit niet kan doen zou ik altijd voor de benzine gaan.
    Momenteel is de diesel duurder dan de benzine bij ons. En dat zal niet meer veranderen door het politieke klimaat in België.
    Dus als je zelf hebt berekend dat de diesel maar 2000€ goedkoper is over 10 jaar dan is dit eigenlijk te verwaarlozen. Met korte ritten zal je diesel ook vrijwel zeker egr klep problemen krijgen. Dus ik denk dat in jouw geval een benzine op termijn goedkoper is. En die is in de winter ook sneller warm zonder gebruik van standkachel.
     
    Laatst aangepast: 12-01-2019
  8. bartg

    bartg Actief lid

    Bedankt voor het meedenken allemaal!

    Rittenprofiel: zeer korte ritten alle dagen +- 10 a 15 km (woon-werk zeer korte afstand)
    enkele korte ritten met aanhanger
    6x per jaar met aanhanger 350 km
    2x per jaar 1000 km met aanhanger

    aanhangerritten varieert van jaar tot jaar, kan wat meer of minder zijn...
     
  9. sliderke

    sliderke Actief lid

    In principe is 10km genoeg voor een regeneratie. Maar als je hem natuurlijk telkens uitzet wanneer hij bezig is zal je filter snel vol as zitten. Tenzij je elke keer een langer toertje doet wanneer hij bezig is (deed ik) is een benzine voor jou op termijn voordeliger zonder schade
     
  10. bartg

    bartg Actief lid

    Dat weet ik niet. De verkoper in kwestie had wel een diesel te koop staan:).
    Nu alle vrachtwagens rijden wel met diesel dus onder zware belasting zal er zeker wel een punt te maken zijn. Kleine benzine motors zwaar belasten op lange termijn is natuurlijk geen idee. Dit gaat niet op voor de 2.0 benzine.
     
    G.P. vindt dit leuk.
  11. Canon-Eye

    Canon-Eye Forumguru

    Met al die korte ritten zou ik er werkelijk geen seconde over peinzen om een diesel te nemen. Die rijdt een veel te groot deel van zijn kilometers ruim beneden de optimale bedrijfstemperatuur, dat slijt als de pest en je roetfilter krijgt nauwelijks kans om te regenereren (zie boven). Niet aan beginnen!
    Los van deze discussie: bij zo'n rittenprofiel zou ik een standkachel overwegen die de koelvloeistof meeverwarmt zodat je op z'n minst in de winter de koude start grotendeels kunt elimineren. Die verdien je wel terug, denk ik zo...
     
  12. sliderke

    sliderke Actief lid

    Ik heb nu sinds een week ook een standkachel. En ik zweer je dit moet ik vanaf nu op elke auto hebben. Ik draai nog liever de raampjes terug open met ouderwetse hendel. Maar die webasto blijft erin.
     
  13. bartg

    bartg Actief lid

    Af fabriek bestaat er inderdaad een optie : "interieurverwarming met afstandbediening". Ik wist niet dat deze invloed had op je verbruik en motor? Ik dacht enkel handig om de motor niet te hoeven "stationair" te laten draaien om de auto op te warmen bij koud weer (voorruit...).
     
  14. sliderke

    sliderke Actief lid

    Ja hoor. De kachel warmt je koelwater en vanaf 50 graden begint de verwarming ook naar binnen te blazen. Dus altijd warmere start en je ruiten ijsvrij. Met de huidige ochtend temperaturen van 4 graden is na een half uur mijn koelwater 80 graden. Voordeel is dat je auto zijn olie ook veel sneller opwarmt.
     
  15. G.P.

    G.P. Forumguru Donateur

    Nu is het inderdaad zo dat diesels stationair meer koppel produceren dan benzinemotoren. Maar in dit geval zit de benzine op een lager toerental op z'n max: 320 Nm bij 1500 rpm, om 340 Nm bij 1750 rpm.

    En volgens mij heeft de diesel een langere overbrenging, maar dat heb ik nergens terug kunnen vinden.
     
  16. bartg

    bartg Actief lid

    Ik heb alvast beslist om voor de 2.0 TSI te gaan.

    Opvallend: Bij 2 private lease maatschappijen was het gewoon niet mogelijk om een offerte te krijgen voor private lease van een kodiaq met diesel motor (5 jaar a 10k per jaar). Dit was nog eens de bevestiging dat benzine in mijn geval de juiste keuze is.
     
  17. sliderke

    sliderke Actief lid

    Ga je geen spijt van hebben. Proficiat. Levertermijn lang?
     
  18. Japanese Power

    Japanese Power Forumguru Donateur

    Volgens mij moet @bartg nog bestellen als ik zo lees...
     
  19. Peter-036

    Peter-036 Forumguru Moderator

    Ik kan me voorstellen dat ook een lease bedrijf geen diesel wil voor 4 jaar á 10000km/jaar!
     
  20. Japanese Power

    Japanese Power Forumguru Donateur

    En een particulier ook niet...
    Of je moet voldoende slappe was hebben maar dan doe je geen private lease maar tik je gewoon cash af.
     
    Peter-036 vindt dit leuk.

Deel deze pagina