Kabelboombreuk en/of deurmodule?

turboturbo

Forumguru
Voorlopig is de enige die nu nog groen moet worden ikzelf :greedy: ;)

Als ik een vervangend exemplaar heb, ga ik de oude zeker open maken om te bekijken. Misschien wel Frank m wel hebben, als je het hebt over iemand met vertand van elektronica kennis....
 

Hakar

Donateur
Heb het topic nog eens doorgelezen.
Lees ik het goed dat de pennetjes die aan het printplaatje zitten door de corrosie zijn afgebroken en in de stekker van de kabelboom zitten?
In dat geval zou je dus een nieuwe kabelboom voor je deur, en een nieuw kastje / printplaat voor je raammotor nodig zijn.

Om de verbinding tussen kabelboom en kastje zo veel mogelijk vochtdicht te krijgen, denk ik smeer er een rand kit om heen.
 

Hakar

Donateur
@turboturbo
Geen probleem en graag gedaan.
Heb met je meegekeken, en de link van @EdK ziet er goed uit.
Verzendkosten zijn volgens hun opgave naar Nederland € 21,78, zie helpfull links onder aan de pagina.

Wat me opvalt bij zowel de link van @EdK als die van mezelf, dat ze wel nieuwe raammotoren leveren, maar dat er geen vervangende kabelboom te vinden is.

In dit geval, omdat je een combinatie nodig bent van een boom en een nieuwe motor, zou ik toch informeren bij de dealer.
Wellicht heeft zelfs het printplaatje in de raammotor een eigen nummer, en kan dat los worden besteld.
 

Hakar

Donateur
En mocht je voor nieuw gaan, misschien een idee om de verbinding tussen motor en kabelboom preventief in te spuiten met WD uit het blauw gele flesje?
Ist alleen de vraag hoe lang de vettige substantie hiervan bescherming blijft bieden.
 

turboturbo

Forumguru
Ja, daarover ben ik nog niet helemaal uit hoe ik dat ga aanpakken (kitten is ook al genoemd) Ik moet ook nog even kijken hoe eea nu precies in de deur geconstrueerd is. Je kunt ook zeggen: het is al 15 jaar goed gegaan, dus de nieuwe houdt het nog wel een keer minimaal 10 jaar uit. Maar dat zint me toch niet helemaal. Hopelijk maandag even tijd om langs de dealer te gaan voor een bestelling van kabelboom en/of raammotor/comfort module.
 

EdK

Forumguru
misschien een idee om de verbinding tussen motor en kabelboom preventief in te spuiten met WD uit het blauw gele flesje?
Ist alleen de vraag hoe lang de vettige substantie hiervan bescherming blijft bieden.

daarover ben ik nog niet helemaal uit hoe ik dat ga aanpakken (kitten is ook al genoemd)

Dacht je van zuurvrije vaseline in de stekkerverbinding smeren ?
En eventueel over de kier van de stekkerverbinding !
Denk dat WD40 maar een korte werking heeft ( 6maanden ) en kitten is erg definitief
 

turboturbo

Forumguru
Raammotor (1U4959801D 03P) en bijhorende kabelboom voor portier (1U0971120 BG) heb ik recent kunnen vervangen.

- komt de foto bom :cheers: -

Frank van deurslotreparatie.nl had de deurbekleding er al voor me afgehaald, dus ik kon zo verder waar hij gebleven was:
image-2018-12-31-30.jpg

Ik ben begonnen met het verwijderen van het raamgeleidingsmechanisme (window regulator) waar de raammotor/comfort module aan vast zit. Eerst het raam eens stukje laten zakken totdat je door 2 kijkgaten 2 10mm bouten ziet waarmee het raam klemgezet wordt op de geleidestukken.
Dat ziet er ongeveer zo uit (niet mijn foto, geleend van het internet van een VW Bora)
WindowRegulator7.jpg
Draai die paar slagen los zodat het raam los in de houders komt te staan.

Zet vervolgens het raam vast zodat die niet naar beneden dondert als je het mechanisme uit de deur haalt:
image-2018-12-31-15.jpg

Om het raammechanisme te verwijderen uit de deur moet je eerst 6 schroeven (Torx 30) een paar slagen los draaien (eruit halen hoeft niet, eenmaal paar slagen gelost wip je de schroefkoppen iets omhoog door de gaten heen)
image-2018-12-31-31.jpg

image-2018-12-31-17.jpg

Dan de stekker van de raammotor los maken. Wip het hendeltje opzij (1) en tegelijkertijd de stekker los (2):
image-2018-12-31-12.jpg

En daar wordt de boosdoener zichtbaar:
image-2018-12-31-14.jpg

Corrosie en een daardoor afgebroken pinnetje van de mannetjes stekker (raammotor kant)
image-2018-12-31-13.jpg

Met de stekker los, manoeuvreer je vervolgens het mechanisme er uit.
image-2018-12-31-18.jpg

Binnen, waar het warm is, even de boel gaan vervangen:
image-2018-12-31-19.jpg

Want wat spotte mijn oog nog meer?
image-2018-12-31-20.jpg

Ik had hier al rekening mee gehouden en was toch al van plan de geleidestukken preventief te vervangen (nu we er toch zijn) Destijds toen een raam van een van de achterportieren in de deur gevallen was, heb ik meteen alle geleidestukken voor alle portieren besteld zodat ik ze op voorraad had (waren toch maar een paar euro per stuk) Gelukkig kon ik ze nog terugvinden in de schuur :)
image-2018-12-31-21.jpg

Uiteraard meteen beide zijden vervangen. Was nog een flink gefriemel, maar dankzij mijn eerdere ervaring (hele middag gestoeid en toen naar een garage gereden waar ze het me voordeden) was ik er nu redelijk vlot mee klaar. De truc is dat je het kabeltje bij een van de wieltjes moet proberen weer gespannen te krijgen, nadat de kabels weer teruggeplaatst zijn in het plastic geleidestuk. Dat doe je mbv een goede tang of een kleine schroevendraaier. Dat gaat allemaal evengoed niet zo simpel als het lijkt, het is nog steeds een kloterig klusje.
image-2018-12-31-32.jpg

-Wordt vervolgd in volgende post-
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
- vervolg voorgaande post -

Resultaat mét nieuwe raammotor 1U4959801D. De raammotor zit met 3 schroeven vast op het mechanisme, dat stelt op zich niet zoveel voor om dat te vervangen, hoewel het zich er niet gemakkelijk op liet zetten (was aardig wat kracht voor nodig)
image-2018-12-31-33.jpg

Part nrs:
image-2018-12-31-23.jpg

Tussendoor de uit de behuizing uitgelopen smeer bij de tandwielen teruggeduwd, de oppervlaktes schoongemaakt, tussen de vertanding ook nog wat nieuwe zuurvrije vaseline toegevoegd en op zowat alle langs elkaar bewegende en draaiende onderdelen.
image-2018-12-31-34.jpg

Zie hier de maagdelijk schone stekker kant van de raammotor met alle pinnetjes nog aanwezig:
image-2018-12-31-22.jpg

Meteen goed ingesmeerd met zuurvrije vaseline:
image-2018-12-31-24.jpg

Dan de kabelboom 1U0971120BG vervangen.
Nu is het tijd om de kabelboom van de portier te vervangen.

Ik ben begonnen met de chassis zijde. Het kapje onderaan de motorkap ontgrendelaar moet eerst los. Wip het afdek kapje voor 2 schroeven aan de kant:
image-2018-12-31.jpg

Schroef vervolgens de blootliggende schroeven los, en ook de 2 schroeven van de motorkap ontgrendel hendel (bovenaan in beeld)
image-2018-12-31-35.jpg

Duw het paneeltje en de hendel opzij:
image-2018-12-31-3.jpg

Zie daar, de kabelboom:
image-2018-12-31-6.jpg

En het stekkerblok waarin hij uit komt:
image-2018-12-31-7.jpg

Vlak naast het stekkerblok zit een massa punt waar 2 aarde draden op vast zitten, waaronder die van de kabelboom van de portier:
image-2018-12-31-8.jpg
Meteen even opschuren die die oogjes (er zat wat groene aanslag op in mijn geval)

En trek de stekker los:
image-2018-12-31-10.jpg

En tadaa, ook hier wat groene aanslag te zien.... (foto is wat onduidelijk)
image-2018-12-31-9.jpg
De pinnetjes in stekker blok waar deze connector in moet, zo goed als mogelijk schoongemaakt (doekje en wat contactspray) maar omdat het er alsnog niet al te erg uit zag, durf ik het icm een geheel nieuwe connector / kabelboom wel aan. Ik heb op deze connector ook wat zuurvrije vaseline gesmeerd voordat ik de connector van de nieuwe kabelboom erin terug klikte.

Vervolgens vanuit de thule tussen de deur en het chassis de oude kabelboom verwijderd uit het koets gedeelte. Dat was zo eenvoudig dat ik daarvan geen foto's gemaakt heb. De nieuwe kabel terug doorgevoerd door de koets ging ook heel eenvoudig. Vervolgens het gedeelte wat in de deur geplaatst moet, stap voor stap gedaan door per stukje eerst de oude kabelboom te verwijderen en dan meteen de nieuwe er terug te klikken. Gelukkig was de kabelboom compleet met alle accessoires, dus er zat keurig van dat stoffen tape eromheen, alle bekleding clips om de kabelboom vast te klikken in de deur. Vervolgens alle connectors op de deur aangesloten en eea getest. De spiegel afstelling en -verwaring deed het weer en ook ging de bestuurdersdeur weer mee op en van 't slot bij bediening van de centrale vergrendeling.

Bij het terug aansluiten van de nieuwe connector van de nieuwe kabelboom aan de raammotor heb ik nog een half potje vaseline langs en tussen de connector gesmeerd om hopelijk zo te voorkomen dat er nog nieuw vocht bij kan komen. Hopelijk is het op deze manier nog een langer leven beschoren:
image-2018-12-31-25.jpg

- vervolg in volgende post -
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
- vervolg vorige post -

Helaas was de portier bescherming (dat grijze foam) niet nieuw meer verkrijgbaar bij de dealer dus dat moest ik repareren met dubbelzijdig tape en duct-tape:
image-2018-12-31-26.jpg

image-2018-12-31-27.jpg

Tijdens het weghalen van de oude kabelboom ontdekte ik trouwens iets wat leek om een oude reparatie. Op zich kon ik daar verder geen gebrek in ontdekken:
image-2018-12-31-36.jpg

image-2018-12-31-28.jpg

Helaas is de niet werkende kofferbak verlichting hiermee niet verholpen, dus op naar het volgende topic :shutup:
 
Laatst bewerkt:

Hakar

Donateur
Ik heb het me de afgelopen twee weken meerdere keren afgevraagd..
Hoe zal het met @turboturbo zijn raammotor gaan.
Zie hier een duidelijk verslag, rijp voor de kennisbank.

Wel nog een vraagje.
Exacte bedragen hoef ik niet te weten, maar was de motor bij de dealer ongeveer dezelfde prijs al bij de eerder genoemde websites?
 

turboturbo

Forumguru
Ja het moest even duren, ik had pas in de kerstvakantie tijd om de reparatie te doen (ben er ruim 2 halve dagen mee bezig geweest)

Bovendien leek het er aanvankelijk op dat ik een set goed werkende 2e hands exemplaren van de kabelboom en raammotor kon overnemen van een forumlid die op verdrietige wijze afscheid moest nemen van zijn Octavia I, maar dat bleef voorlopig onzeker of ik die daadwerkelijk over kon nemen en ik wilde dat niet afwachten.

Exacte bedragen hoef ik niet te weten, maar was de motor bij de dealer ongeveer dezelfde prijs al bij de eerder genoemde websites?
Zeker! Nieuwprijs van de raammotor 1U4959801D 03P was €301,- en de kabelboom €94,- incl btw.
En dan niet te vergeten de kosten van deurslotreparatie.nl voor het (preventief) vervangen van het deurslot zelf (die zal er binnenkort maar mee ophouden zeg, kan ik de boel zeker weer open trekken :tongue:) dat kostte €65,-

Samen met de geriviseerde raam geleiders hoop ik voorlopig geen problemen meer te krijgen in deze deur....:koffie:

Een belachelijk dure reparatie voor alleen een deur op de CV werkend te krijgen en de spiegel verstelling en -verwarming weer te herstellen eigenlijk. Zeker bij een 15 jaar oude auto. Wel is het zo, dat het een kwestie van tijd was dat er meer elektrische voorzieningen uit zouden vallen die door die comfort module aangestuurd worden (weet niet welke precies) En ik bespaar als het goed is op afschrijving (nihil) en op de kleine en grote beurten die ik zelf kan uitvoeren...
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Wel je bent lekker bezig geweest , maar zal wel weer een voldaan gevoel geven..
Nu nog het geheel in een PDF gooien en op kennisbank zetten als je weer een daggie vrij hebt.
 
Bovenaan Onderaan