Kabelboombreuk en/of deurmodule?

turboturbo

Forumguru
Je gaat je CC spullen uit de kast pakken ??? :D
Dat is gelukkig al wel vaker dan 1 keer gelukt, maar dat is dan idd het plan :geek:

Ik heb de unit eruit gekregen. Duurde even voordat ik alle schroeven had gevonden die het paneel onder het stuur op z'n plek houden. Eentje zat verstopt achter de verlichting unit:
image-2018-10-27-2.jpg

Dit zou 'm dan moeten zijn. Part nr. 1C0959799B
image-2018-10-27.jpg

Het kastje blijkt kinderlijk eenvoudig open te klikken, dus ook maar even naar de electronica aan de binnenkant gekeken. Daar valt niets aan op (excuus voor de slechte kwaliteit foto)
image-2018-10-27-3.jpg

image-2018-10-27-4.jpg

Ook de connectors waren goed, geen corrosie oid aan te ontdekken:
image-2018-10-27-5.jpg

De bekabeling viel ook niets aan op geen schade aan kunnen zien. Er zitten 2 totaal verschillende stekkers/kabelbomen op aangesloten, dus ik weet niet of elke kabelboom naar een van de 2 voordeuren gaat...

Wat me verder opviel, was dat er een paar waterdruppels en sporen te zien waren langs de binnenzijde onderaan de A stijl. Het lijkt daar een heel klein beetje te lekken. Ik vind meestal na een paar dagen regen een klein plasje op de dorpel. Maar dat kon ik tot nog toe niet traceren vanuit de deur panelen (oa berucht bij de Fabia I) De druppels lekken onderaan het witte A stijl plastic, daarna vallen ze naar beneden tussen het dashboard en de zijkant van de deuropening, helemaal naar beneden tot aan de dorpel waar het blijft liggen. De vloermat heb ik daar, ook langs de rand, nog nooit echt nat kunnen kunnen aantreffen.
image-2018-10-27-6.jpg

image-2018-10-27-7.jpg

Wordt vervolgd, op zaterdagmiddag zijn nagenoeg alle sloperijen gesloten. Een vlugge zoek actie op internet leert al dat zo'n ding 40,- ~ ruim 100,- kan kosten.
En onderdelenlijn is weer lekker transparant met z'n 'prijs op aanvraag' gedoe...:mad:

EDIT: in Brummer liggen er 3 op een stapel bij een demontage bedrijf. Brummen ligt vlak bij Apeldoorn. Dus nu zit ik zo te denken of ik een afspraak kan maken bij deurslotreparatie en daarvoor eerst even langs Brummen rij. En vraag of ik daar zo'n module mag uitproberen omdat ik niet zeker weet of de mijnes stuk is.

Uiteraard dat ik dat netjes vermeld aan Frank. Mocht het nou met een andere comfort module opgelost zijn, kan ik Frank afzeggen. Zo niet, dan kan ik de comfort module laten liggen en doorrijden naar Frank en bidden dat hij het op kan lossen...

Nog een andere vraag; is de afstandsbediening van de centrale vergrendeling ook gekoppeld aan dit apparaat? Ik zie nl. dat sommige kastjes met een sleutel geleverd worden (bijv. op eBay) Moet ik dan ook mijn sleutels tot opnieuw in leren oid?
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Hakar

Donateur
maf.
Ik zoek in de al eerder gelinkte site naar een comfortmodule voor je octa, en krijg allerlei coderingen te zien beginnend met 1J.
Haal jij je module tevoorschijn, en zoek ik op het nummer in diezelfde online catalogus, krijg ik als resultaat ook een comfort module voor jouw Octa.

Begeleidend tekstje daar geeft mogelijk al voor een deel antwoord op je vraag over de AB voor de CV.

centraal regelapparaat voor comfortsysteem
voor wagens met centrale ver- grendeling met radiograf. ab

Staat hier; http://www.oemepc.com/skoda/part_si...hg_ug/959/subcategory/959011/part_id/0/lang/h

Misschien weten @Antera of @ertromp een antwoord op jouw vraag of de AB ook via dit kastje werkt..
 

turboturbo

Forumguru
Oké, dan weet ik dat ook weer.

Moeten mijn huidige sleutels daarna ingeleerd worden op de vervangende module?
 

Cordoba

Forumguru
Met mijn Fabia hoefde ik met andere comfortmodule niets in te leren, en heb er geloof ik een week mee rond gereden zonder enig probleem.

Apart dat er maar 2 stekkerblokken in de module zitten, waar er bij de Fabia gewoon 2 rijen stekkers zitten, met iets van 6-8 stekkers.

Ik vraag me af of de module soms toch waterschade heeft opgelopen door lekkage. Heeft de auto ooit een andere voorruit gehad? Check ook of er een Skodalogo (of de merknaam) op de voorruit staat.
 

Hakar

Donateur
Het logo van ons merk zegt nog niet zo veel.
Waar ik meer benieuwd naar ben is wat er precies achter de waterdruppel verborgen gaat onder de code 43R-00132.
Zie daar volgens mij drie stipjes, en dan zou er een cijfer moeten staan.
Iets meer naar links, en net wat lager zie ik ook drie stipjes, maar kan cijfer ontwaren.
Een van deze rijtjes moet de productiemaand en jaar van je voorruit aangeven.
 

Cordoba

Forumguru
Als ik het goed zie, zou de ruit gemaakt zijn in april 2008. Als dat klopt, lijkt het er op dat er door een dealer een ruit is vervangen, dan is dit mogelijk ook via een dealer in het systeem van Pon na te kijken.

Voor de info op de ruit, zie wat ik ooit in de Kennisbank hebt geplaatst: linkje
 

turboturbo

Forumguru
Afspraak bij deurslotreparatie is gemaakt.

Frank vertelde aan de telefoon dat hij vrij zeker is van een defecte raammotor (als ik het goed onthouden heb) Er kan gemakkelijk water in de stekker lopen.
Waarschijnlijk wordt het raammotor vervangen en kabelboom, ware het niet dat hij ze niet op voorraad heeft (moeilijk aan te komen en ze zijn niet aan te slepen kennelijk)
Dit komt overeenkomen met de problemen uit dit topic als ik het goed heb: https://www.skodaforum.nl/forum/i/raammotor-regelunit-en-kabelboom.30692/


Eind deze maand staat de afspraak.

Vlakbij Frank zit ook een demontage bedrijf die (meerdere) van de precieze comfort module onder het stuur op voorraad heeft. Dus daar kan ik die dag ook nog even langs rijden en zo'n kastje meepakken voor de zekerheid. Ik vertrouw echter wel zo op de expertise van Frank dat het kastje onder het stuur dan toch de oorzaak niet zal zijn. Maargoed, dan heb ik dat maar uitgesloten en heb er desnoods een reserve voor in de toekomst....
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Vergeet de comfort module onder het stuur maar jongens.

Zie hier het probleem:
image-2018-11-24.jpg

Wat je hier ziet is de stekker van de kabelboom in de bestuurdersdeur die naar de raammotor gaat. De corrosie zorgt ervoor dat een of meerdere pinnetjes in de connector knappen (binnenin de stekker dus) en dus de stroomverbinding wordt verbroken.
Frank liet me een voorbeeld zien van een andere raammotor die hij had liggen, hoe de raammotor in de deur er ongeveer uit moet zien:
image-2018-11-24-3.jpg

Frank had dit overigens al voorspeld. Hij heeft het deurslot nog wel getest, maar die was nog goed. Op mijn verzoek heeft hij dat slot ook vervangen voor een gereviseerde. Dan hebben we dat preventief maar vast aangepakt.

Nu de diagnose gesteld is, is de oplossing vervangen van de kabelboom + raammotor.

Helaas had Frank die onderdelen niet op voorraad en verklapte me vast dat daar ook zeer lastig aan te komen is. Dat klinkt op zich logisch; ze vallen bij bosjes uit en van de Octavia's I die momenteel bij de demontage bedrijven aankomen, is de kans zeer groot dat die hetzelfde euvel al hebben, danwel dat er al enige vocht vorming aanwezig is (en dan is het een kwestie van tijd totdat hetzelfde probleem zich weer voordoet)

Het viel overigens niet mee om het juiste onderdeel nummer af te leiden uit de reeds bijna vergane sticker; met een beetje trail and error googlen (op welke cijfercombinatie krijg ik hits) lijkt het te gaan om het onderdeel nummer 1U4959801D:
image-2018-11-24-2.jpg

Frank benadrukte dat het vervangend onderdeel exact hetzelfde nummer (en letter op het eind) moet hebben en ook niet uit een UK / RHD auto mag komen. Komende weken rijd ik rond met een kale deur (dat heb ik Frank gevraagd zo te laten, anders moet het er binnenkort weer allemaal af) en komende weken bellen en mailen en internettend op zoek naar demontage bedrijven voor dit onderdeel. Frank zei dat ik uitdrukkelijk moet vragen of de stekkers nog goed zijn en er mag dus geen (beetje) corrosie op te zien zijn.

Toen op het onderdeel nummer googelde, kwam op een ander topic hier terecht: https://www.skodaforum.nl/forum/i/advies-gevraagd-centrale-deurvergrendelings-module.22653/
waar nagenoeg precies dezelfde problemen vermeld staan.
Overigens heeft de module dus last gehad van de bekende stekker oxidatie, deze oxidatie is verwijderd maar toch werkt 9 van de 10 keer het linkerachterportier niet, en kan de linkerspiegel niet bediend worden en de rechter wel.

Dus de jacht op het onderdeel is nu geopend, ik heb vanmorgen in Apeldoorn nog verwoed op m'n telefoon demontage bedrijven in die regio afgezocht, maar ze waren of niet open of ze hadden het niet liggen (Frank heeft een samenwerking met een bedrijf voor dit soort onderdelen, dat had hij al nagevraagd) Dus dat wordt vervolgd...
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Te gek dat jullie mee willen speuren jongens!

Ik zat ook aan oa Ooyevaar te denken @EdK daar staat iig één Octavia I.
Ik ga als ik tijd heb even een avondje op demontage auto's bekijken welke bedrijven Octavia I modellen hebben staan op max 1,5 uur rijden bij mij vandaan. En dan een dagje vrij nemen en er een aantal gaan afrijden.
@Hakar als je zin en tijd hebt om daar bij te helpen samen met de trouwe viervoeter met zo'n lijstje aanleggen, dan is je hulp welkom (dat aanbod deed je onlangs).

Maar misschien lukt het om er gewoon een via internet te vinden dat zou het beste zijn want dat zou veel tijd schelen.

Nu moet ik sowieso langs de dealer voor een nieuw deurfolie en heb ik al van @sikarams begrepen dat een kabelboom nieuw bij de dealer de beste optie is. Ik ga dan meteen eens kijken of een nieuwe module/raammotor nog nieuw te krijgen is en wat die kosten moet... Misschien is me dat het nog wel waard ook gezien de kans dat ik een goed exemplaar ga vinden, klein zal zijn (en dus veel tijd kan gaan kosten)
 

Cordoba

Forumguru
@turboturbo Het groen dat je ziet op zowel de stekker uit jouw auto, als rond enkele pinnen van de 'goede' stekker is koper dat geoxideerd is. Er zit dus koper in de legering van de pinnen, of een koperen kern met een laagje ander metaal ter bescherming tegen corrosie. Zodra je 'groen' ziet, moeten er rode lampjes bij jouw gaan branden (dus niet aan beginnen).

Heb je trouwens enig idee of diezelfde kabelbomen en raammotoren ook in andere VAG-modellen gebruikt zijn (bijv. Golf, Leon of Superb uit dezelfde periode), dat maakt je zoektocht namelijk wel een stuk makkelijker.
 

turboturbo

Forumguru
Dank @Hakar voor je hulp! Ik ga alle links bekijken en een route samenstellen.

Heb je trouwens enig idee of diezelfde kabelbomen en raammotoren ook in andere VAG-modellen gebruikt zijn (bijv. Golf, Leon of Superb uit dezelfde periode)
Het antwoord van Frank op deze vraag is uitdrukkelijk nee.
Een aanwijzing daarvoor is ook dat het onderdeelnummer begint met '1U'. Vaak zijn onderdelen aan mijn Skoda die ook in andere VAG groep auto's voorkomen anders genummerd, en beginnen niet met 1U.

Overigens vond ik binnen een kwartier zo nog paar topics (nu ik weet waarop ik moet zoeken) met nagenoeg allemaal dezelfde oorzaak.
https://www.skodaforum.nl/forum/i/problemen-centrale-vergrendeling-octavia.24836/
https://www.skodaforum.nl/forum/i/raammotor-vervangen.17051/
https://www.skodaforum.nl/forum/i/electronica-laat-me-in-de-steek.7921/
https://www.skodaforum.nl/forum/i/b...-raam-en-vergrendeling-chauffeur-zijde.14713/
https://www.briskoda.net/forums/topic/327803-door-window-control-module-problem/
https://www.briskoda.net/forums/topic/147752-central-convenience-module-location/
enz.
Dit is dus een veel voorkomend probleem. Toevallig merkte ik op dat een andere 1 jaar jongere Octavia I hier uit de buurt ook geen knipperend deurledje meer heeft... Meestal beginnen de problemen met dat de interieurverlichting niet meer gaat branden / lichtverklikker niet meer af gaat of dat de centrale vergrendeling het niet meer (goed) doet. Al die dingen (en nog veel meer) worden gecontroleerd door die raammotor....

Wat ik ook zo uit de andere topics lees, is dat het heel precies kan komen om een vervangende raammotor/deurmodule te vinden. Nu wordt er zelfs gesproken over een type aanduiding ná vermelding van het onderdeelnummer. Op sommige sites die dergelijke onderdelen aanbieden, lijk ik daar iets van terug te kunnen zien. In het ergste geval bestaat een risico dat ondanks dat het onderdeelnummer overeenkomt, de module alsnog niet compatible is en/of ingeleerd moet worden.
Een ander probleem is deze:
post-113527-0-14123900-1410346668.jpg

Dit is kennelijk hoe het er aan de binnenkant uit kan zien. En dat zie je niet van de buitenkant af. Ik neig steeds meer naar een nieuw exemplaar om te voorkomen dat ik hiermee binnen een aantal jaar opnieuw mee wordt geconfronteerd.
Het is ook alleen maar dat kastje wat in principe vervangen hoeft te worden; zo te zien moet dat nog over te zetten zijn op de huidige motor als ik naar deze plaatjes kijk:
1. kastje met de stekkerverbinding (op het plaatje links aan de achterzijde)
Schermafbeelding 2018-11-25 om 16.13.48.png
2. kastje samen met de raammotor:
Schermafbeelding 2018-11-25 om 16.15.15.png

Dit zijn redenen waarom ik ben gaan twijfel om veel tijd en evt kilometers te gaan maken op zoek naar een 2e hands unit; de kans dat het een succes wordt lijkt niet groot.

Die unit uit de link van @Hakar lijkt wel nieuw; voor die prijs zou dat niet zo gek zijn. Ik ga eens contact opnemen daarover en over verzendkosten etc.
Het meest veilig maar ook het duurst is een nieuwe bestellen bij de dealer (als ze tenminste nog nieuw bestaan) dan kan er op VIN gecontroleerd worden of de module exact overeenkomt, lijkt me. Ook al zal ik daar geen enkele garantie krijgen wanneer ik kies voor zelf inbouwen.

Er zit dus koper in de legering van de pinnen, of een koperen kern met een laagje ander metaal ter bescherming tegen corrosie. Zodra je 'groen' ziet, moeten er rode lampjes bij jouw gaan branden (dus niet aan beginnen).
Dit is ook precies de waarschuwing die Frank meegaf. Ik snap ook niet waar dat groen dan vandaan komt, maar ik weet wel dat aluminium ook groen corrodeert. Dus misschien zijn die pinnen van aluminium?
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
De vraag die mij ook alvast bezig houdt: hoe kan ik voorkomen dat er opnieuw vocht in de nieuwe unit kan komen?
Op Briskoda had iemand het over hot glue in/om de stekker. Maar het lijkt me op zich handig als de stekker nog eens los kan van de raammotor & het raammechanisme.
 

Cordoba

Forumguru
Zuiver aluminium corrodeert transparant, en dat gebeurt vliegensvlug (binnen fractie van een seconde), die transparante laag alumiumoxide is dicht voor zuurstof en water en stopt daarmee de corrosie van het aluminium dat eronder ligt. Als aluminium groen corrodeert, is het een aluminiumlegering met koper er in, daardoor krijg je dus ook geen dichte aluminiumoxide huid, en kan de corrosie verder naar binnen trekken.

Foto op de printplaat lijkt ook een vochtprobleem te hebben, als je geen nieuwe kunt vinden, kun je proberen of iemand met electronica hobby de oude kan oplappen en eventueel nieuwe banen op de printplaat zetten, of een nieuw printplaatje maken met de oude componenten (ik ga er vanuit dat de componenten op de printplaat nog in orde zijn, alleen de printplaat zelf niet).
 
Bovenaan Onderaan