Verbruik 1.6 tdi DSG

SomeUser

Nieuw lid
Ik heb mijn karoq nu nog maar net en heb er slechts 1000km mee gereden, zie ergens anders op het forum voor de soap over de bestelling. Ik ben zeker wel tevreden over de auto, maar wat mij echter opviel was het gebruikt.
Ik heb bij normaal snelweg gebruik een gemiddeld gebruik van 8,3l (1 op 12)..... en dan rijd ik op cruise control 130km/h

Als ik even kijk naar de TC gegevens dan zou dit best veel lager moeten zijn
http://werkelijkverbruik.nl/Skoda-Karoq-praktijkverbruikberekenen-119610-6500-2018-35.aspx

Bij contact met de dealer werd dit deels aan het inrijden gekoppeld, maar er werden verder geen uitspraken gedaan over het normale verbruik.

Zijn er mensen die een 1.6 style business DSG rijden, en zo ja, wat is jullie verbruik?
 

Rosinfield

† In Memoriam
Verbruik wordt op den duur wel iets gunstiger. Maar wanneer je 130 rijdt, haal je het opgegeven gemiddelde natuurlijk nooit. Zeker niet bij een auto met baksteen-aerodynamica ;). Zo'n gemiddelde gaat uit van meerdere en dus ook lagere snelheden.
 

SomeUser

Nieuw lid
Verbruik wordt op den duur wel iets gunstiger. Maar wanneer je 130 rijdt, haal je het opgegeven gemiddelde natuurlijk nooit. Zeker niet bij een auto met baksteen-aerodynamica ;). Zo'n gemiddelde gaat uit van meerdere en dus ook lagere snelheden.
Eens, maar een verdubbeling van het norm verbruik en 25% meer tov het werkelijke verbruik bij TC?
Ik vind/vond het wat "afwijkend"

Even ter vergelijk, ik kom uit een Superb 1.6 en had daar met een minder gunstige rijstijl een verbruik van 6,5l/100km
 

Rosinfield

† In Memoriam
Fabrieksopgave is uberhaupt niet serieus te nemen. En ik vind het niet zo gek. Verbruik neemt exponentieel toe met de snelheid en helemaal met een dergelijk blok op wielen. Ik herken het van mijn vroegere Yeti. Kijk maar eens naar je actuele verbruik bij 130 en flinke tegenwind.
 

SomeUser

Nieuw lid
Ja, alleen rijden die natuurlijk niet voortdurend 130 ;)
Ik kijk gewoon na 1000 km op mijn langdurig gemiddelde en zie dan ook deze waarde staan.
Als ik naar de gegevens kijk en bijbehorende oorsprong: "De op deze site getoonde praktijkverbruiken voor personenauto’s zijn gemiddelden die gebaseerd zijn op normaal, dagelijks gebruik." en "Travelcard is leverancier van tankpassen die door zakelijke rijders worden gebruikt."

Geloof me zakelijke rijders rijden veel snelweg en dus is 130 een normale snelheid. Daarnaast zijn het gegevens verzameld over grotere groepen en statistieken.

Bottomline: Kun je de vraag wezelijk beantwoorden?


Op Spritmonitor staan 8 Karoq 1.6 diesels.
Die rijden allen samen 6,25L/100km gemiddeld.
Dus die kant zou je op moeten gaan.
Dank voor de info
 
Ik heb nu 4x getankt (3000 km op teller) en het gemiddelde gebruik is achtereenvolgens: 14,9, 15,84, 14,51 en 13,02 km/l. Ik rijd veel (heel veel) snelweg en lekker met ACC en DSG. Sinds vorige week winterbanden en dat verklaart wellicht het hogere brandstof verbruik.
 

SomeUser

Nieuw lid
Ik heb nu 4x getankt (3000 km op teller) en het gemiddelde gebruik is achtereenvolgens: 14,9, 15,84, 14,51 en 13,02 km/l. Ik rijd veel (heel veel) snelweg en lekker met ACC en DSG. Sinds vorige week winterbanden en dat verklaart wellicht het hogere brandstof verbruik.

Hij is uiteraard uitgeleverd met winterbanden, maar in het verleden heb ik hierdoor niet zoveel afwijking gehad.

Dan nog geld dat het norm verbruik af fabriek echt ver overschreden wordt, en en uit de link blijken de TC gegevens redelijk te kloppen.....
 

MaxN

Donateur
Onze vorige Octavia reed op winterbanden(6,08/100) zuiniger dan zomerbanden(6,35/100), daar kan een verschil in zitten dus, maar normaal niets groots.
Nu het kouder wordt zal verbruik wel weer wat stijgen door meer gebruik van de kachel, enz.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Heeft ook te maken met de vraag of er een verschil in omtrek van de banden is.
Verder voor de goede orde en omwille van de gezelligheid, ik tracht uiteraard een wezenlijk antwoord te geven en heb dat ook gedaan.
Nog wat wezenlijker dan. Fabrieksopgaven worden in verreweg de meeste gevallen in de verste verte niet gehaald. Hooguit door mensen die alleen of voornamelijk 80 rijden en verder niet harder dan 100 op de snelweg.
Zo'n gemiddelde van TC berust op een bepaalde verhouding van stads-, B-weg en snelweg kilometers. Wanneer iemand daarvan afwijkt door voornamelijk op de snelweg te rijden met 130, dan zal dat gemiddelde bij lange na niet worden gehaald. De vraag is ook nog of TC uitgaat van 130 op de snelweg of bv 120, hetgeen een slok op een tank scheelt.
 
  • Leuk
Waarderingen: MaxN

SomeUser

Nieuw lid
Verbruik wordt op den duur wel iets gunstiger. Maar wanneer je 130 rijdt, haal je het opgegeven gemiddelde natuurlijk nooit. Zeker niet bij een auto met baksteen-aerodynamica ;). Zo'n gemiddelde gaat uit van meerdere en dus ook lagere snelheden.

Fabrieksopgave is uberhaupt niet serieus te nemen. En ik vind het niet zo gek. Verbruik neemt exponentieel toe met de snelheid en helemaal met een dergelijk blok op wielen. Ik herken het van mijn vroegere Yeti. Kijk maar eens naar je actuele verbruik bij 130 en flinke tegenwind.

En TC geeft toch niet het verbruik bij 130 aan?

Heeft ook te maken met de vraag of er een verschil in omtrek van de banden is.
Verder voor de goede orde en omwille van de gezelligheid, ik tracht uiteraard een wezenlijk antwoord te geven en heb dat ook gedaan.
Nog wat wezenlijker dan. Fabrieksopgaven worden in verreweg de meeste gevallen in de verste verte niet gehaald. Hooguit door mensen die alleen of voornamelijk 80 rijden en verder niet harder dan 100 op de snelweg.
Zo'n gemiddelde van TC berust op een bepaalde verhouding van stads-, B-weg en snelweg kilometers. Wanneer iemand daarvan afwijkt door voornamelijk op de snelweg te rijden met 130, dan zal dat gemiddelde bij lange na niet worden gehaald. De vraag is ook nog of TC uitgaat van 130 op de snelweg of bv 120, hetgeen een slok op een tank scheelt.
Ik kan het antwoord op mijn vraag niet vinden, wel een hoop wol dus laat ik hem dan nogmaals aan je stellen:
Zijn er mensen die een 1.6 style business DSG rijden, en zo ja, wat is jullie verbruik?
 
Ik kan het antwoord op mijn vraag niet vinden, wel een hoop wol dus laat ik hem dan nogmaals aan je stellen:
Zijn er mensen die een 1.6 style business DSG rijden, en zo ja, wat is jullie verbruik?
Oké. Ik was niet duidelijk. Ik heb een Style, en mijn gebruik heb je gezien. Ik hoop dat het je helpt.

Verstuurd vanaf mijn LG-H870 met Tapatalk
 

SomeUser

Nieuw lid
Die "wol" heb je vooral zelf opgeroepen door de 6 regels die aan je vraag voorafgingen.
Het is te verwachten dat mensen daar (ook) op ingaan... :pardon:
Begrijp ik, in dit geval werd er gezegd dat er antwoord was gegeven, en ik kon het niet terugvinden dus de vandaar
 
Bovenaan Onderaan