Verbruik 1.6 tdi DSG

Ik had tot vorige week een Octavia 1.6tdi 2014, die verbruikte ca 1:20 , Karoq 1.6tdi dsg ambition business afgelopen donderdag opgehaald. Ik rij op snelweg ook ca 130-140 , heb tot nu ca 800 km op teller staan en verbruik volgens computer is gemiddeld 1:16
 

Henrik

Forumguru
De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik het praktijkverbruik (gemeten aan de pomp) met gemiddeld ca. 1 op 17 een beetje tegen vind vallen. Ruim 90% van al mijn kilometers zijn snelwegkilometers. Ik zal wel geen hele zuinige rijstijl hebben, maar 1 op 20 zou toch haalbaar moeten zijn met de 1.6 TDI DSG (O3FL)?
 

KWc

Lid
hier met een passat en dezelfde combinatie sinds het begin redelijk constant 1:18 tot 1:18.5 .
130 op de teller = 123 volgens gps.
Zoals gezegd neemt het verbruik toe vanaf >120 maar moet 1:16 toch te halen zijn met een karoq
Winterdiesel en winterbanden hebben wel ook hun invloed.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Vergis je niet in de invloed van aerodynamische eigenschappen. Op grond daarvan kan er een aanzienlijk verschil optreden in verbruik tussen auto's met dezelfde combinatie en identieke rij omstandigheden
 

SomeUser

Nieuw lid
Kleine update, met op de terugweg van mijn werk en daarmee de eerste rit na 1000km (eenweg de 1000 gepasseerd), lijkt het verbruik ineens veel gunstiger? zit nu op een magere 1 op 15. maar dat is toch wel een sprong.
Ik ga het toch eens goed in de gaten houden.

@Rosinfield: ik bedoende gisteren niet "gelijkspel" maar "Eensgelijks"alleen die domme telefoon had het maar even aangepast, sorry daarvoor.
Terug komend op de aerodynamische eigenschappen, ja dat heeft invloed bij verschillende type, daar ben ik het volledig mee eens.
Echter de TC opgave is gebaseerd op werkelijk gebruik, en de fabrieks opgave moet aangetoond zijn. beide zijn dus wel een goede richting voor een model specifiek gebruik. Aangezien de vorm van het model niet wijzigt heeft dit verder geen relevante invloed bij zelfde type.

Da’s ook al aan de royale kant... :pieker:
Ik zal we een zware voet hebben, aangezien ik veel km midden in de nacht (4-5 am) rijd......Als ik op vakantie ging haalde ik 1200km op een tank waarbij ik naar 800m hoogte reed.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik had het "gelijkspel" begrepen hoor @SomeUser ;)
En ja, zo'n TC opgave geeft wel een indicatie. Maar het zal toch vooral ook afhangen van je rittenpatroon, rijd je 80% snelweg met 130 vs 50% met 120 bv en je rijstijl. Een gemiddelde zegt wel iets, maar niet veel. Zeker niet over de waarde per individu. Veel belangrijker is de spreiding rond het gemiddelde. Zie bv Spritmonitor.
Een gemiddelde waarde over bv 1000 personen kan b.v. heel goed bestaan zonder dat één persoon die waarde heeft
 

SomeUser

Nieuw lid
Staat niks vermeld over tankinhoud....
Maar als iemand dat wil weten kan dat natuurlijk gegooglet worden, denk ik dan maar.
Oh ja natuurlijk, het is niet evident welke inhoud de tank van een superbe heeft :-) die was me idd ontschoten. Volgens mij zou dat 66 liter moeten zijn, al heb ik (zeer) regelmatig 66+ liter erin gegooid.(Living on the edge :dankje:)
 

turboturbo

Forumguru
1200 km op 60 ~ 66 liter of meer is vooralsnog een keurig resultaat voor een diesel.
Ik vind dat geen zware voet, althans.
 
Laatst bewerkt:

Jrtt

Forumguru
@SomeUser ik rij ook een Karoq 1.6 TDI Style DSG. Heb zo'n 22dkm op zitten.
Als ik mijn tank historie erbij pak vanaf 3842 km t/m 18995 km. Dan heb ik in totaal 942,5 liter getankt.

Aantal km: 15.153
Aantal liter: 942,5
Resultaat: 1 op 16,1

Hierbij zitten vele verschillende soorten wegen, veelal 80 of snelweg. Dagelijks woon/werk zo'n 30km 80 weg, 10km snelweg. Daarnaast zo'n 2400km in Duitsland (snelheid rond de 180, dus hoger verbruik).
Tevens ben ik een vlotte rijder, dus zou het mogelijk moeten zijn om het verbruik lager te kunnen krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Heb net mijn eerste tank leeggereden, gecombineerd rijden met veelal snelwegen 100-130.
volgens de boordcomputer deed ik 6,6 L/100KM, komt overeen met 1 op 15.15.
Ik vind het netjes voor mijn rijstijl en verwacht dat het na verloop van tijd nog wel iets zakt.
 
Bovenaan Onderaan