Moderne auto's roesten weer sneller

Volgens het AD roesten nieuwe auto's tegenwoordig sneller dan vroeger en vallen opmerkelijk genoeg diverse Japanse automerken tegen. De enige Skoda, die getest is, is de Skoda Karoq en die kreeg slechts 3 van de 5 sterren.
 

Duijzer

Donateur
Lekker onderbouwd verhaal... :pardon:
Zo zie ik een VW T-Roc en b.v. een Hyundai Ioniq Electric in het lijstje staan met slechts 3 sterren. Hoe kun je nu auto's beoordelen op lange termijn roestpreventie, als ze nauwelijks op de markt zijn? :shutup:

Inderdaad, het niveau van de test is tegenwoordig bedroevend.... Rijden een rondje van een uur en denken iets over een auto te kunnen zeggen. Alsof je een autostoel kunt testen door in de showroom in een auto te stappen en dan te concluderen dat 'hij goed zit'. Dat weet je pas als je 5 uur achter 't stuur gezeten hebt.
Laat staat als je het gaat hebben over roestpreventie....

Eén van de beste tests is dan inderdaad na 100.000 km helemaal uit elkaar halen. Of in ieder geval een 100.000 km test. Hoewel het echte kwaliteitsverschil tussen auto's pas zichtbaar wordt tussen de 150.000 en 250.000 km. En zelfs dan kun je geluk hebben, of een pech auto hebben.

Daarbij is ook nog bepalend wat je met een auto doet, en waar hij staat. Of hij dagelijks op de boulevard aan zee geparkeerd wordt, of in je verwarmde garage in Drenthe staat scheelt nogal voor roestgevoeligheid. Auto's die in zoutmijnen rijden gaan gemiddeld maar een jaar of 3 mee, dan zijn ze doorgeroest. Preventie of niet. Steenslag en andere lakbeschadigingen bijwerken is ook zoiets.
 

Hakar

Donateur
@Duijzer
Het hangt er natuurlijk wel vanaf waar in Drenthe.
In de kop van Drenthe is het bijvoorbeeld vaker en langer vochtiger, dan in de omgeving van het Dwingelderveld.
 

Canon-Eye

Forumguru
Het hangt er natuurlijk wel vanaf waar in Drenthe.
In de kop van Drenthe is het bijvoorbeeld vaker en langer vochtiger, dan in de omgeving van het Dwingelderveld.
Vocht is op zichzelf niet de enige factor, het gaat er vooral om wat er daarnaast aan vervuiling in de lucht zit.

Toen ik in de late jaren '60 regelmatig vanuit de Randstad weekends doorbracht nabij het 3-provinciënpunt (Groningen, Friesland & Drenthe) viel het heel sterk op dat oudere auto's in het noorden er vele malen beter uitzagen dan veel jongere auto's in het Rijnmondgebied. Dat was ook niet zo vreemd, want rondom die industrie regende het bij wijze van spreken zwavelzuur, terwijl de lucht in het veel minder geïndustrialiseerde noorden veel schoner was.

Door allerlei milieumaatregelen welke nadien zijn genomen is de situatie qua zure regen en zo wel flink verbeterd, c.q. veel minder verslechterd dan de productiviteitsgroei anders zou hebben veroorzaakt.
 

EdK

Forumguru
Ach ja AD testen....
In oliebollen en haring testen waren ze al niet goed dus laten ze alsjeblieft stoppen met testen....
Of denken ze daar dat ze nu opeens goed in autotesten zijn..???

Kunnen ze niet een taakstraf als roetpiet krijgen ?
 

hemi24

Forumguru
Tja, wat moet je er van vinden..?

Op dezelfde band als de Karoq staan ook de Ateca en de Kodiaq : dan zullen die het er wel niks beter vanaf brengen denk ik dan?

Een aantal jaren terug had je Mercedes Vito's die na 2 jaar (!) al begonnen te roesten, terwijl er leeftijdsgenoten waren die nergens last van hadden: bleek dus dat de Vito's die in Spanje geproduceerd waren allemaal al heel jong krokant werden, terwijl dezelfde Vito's die gelijktijdig in Duitsland van de band waren gerold, nergens last van hadden..!
 

haassie

Forumguru
AD testen zijn niet al te best en idd raar dat relatief nieuwe autos al in deze test staan. Of het gaat echt heel snel :laugh:

Misschien ook eens kijken naar klokje rond, worden ook een aantal autos bekeken die al na 7 jaar aan de onderkant aan het doorrotten zijn. Voorbeeld een XC60 ...Daarentegen autos uit de 90s zijn vaak nog opmerkelijk goed.....

Ik ben het er wel mee eens dat autos vandaag de dag niet meer zijn gebouwd met duurzaamheid in het achterhoofd...alles moet lichter, kleiner, milieuvriendelijker hetgeen duurzaam zijn tegen gaat! Met een beetje geluk kom je de eerste 5 jaar probleemloos door...los van roesten.
 

Captain Hook

Forumguru
Voordat jullie het AD neersabelen (ongeacht de kwaliteit van hun oliebollengeneuzel).
De test komt uit Zweden! Het AD heeft slechts copy/paste gedaan...
 

Cordoba

Forumguru
Gezien er jonge modellen in de roesttest staan, ga ik er vanuit dat de test in een klimaatkamer is gedaan, waardoor je versneld resultaat ziet van je test. Blijft de vraag of een klimaatkamer nu echt geschikt is om een auto met lak- en roestbescherming te testen op roestvorming. Hebben bijvoorbeeld een schot hagel op de auto gelost, om steenslag te simuleren voor de auto de klimaatkamer in gaat? Met een test in een klimaatkamer kun je wel iets zeggen, maar ga er maar rustig van uit, dat de praktijk anders is dan een klimaatkamertest.
 

Rallye

Forumguru
Eerst even lezen misschien? “Voor het onderzoek werden per endoscoop holle ruimten in de auto's bekeken, panelen werden gedemonteerd en ook werd gekeken hoe de auto's zijn beschermd tegen roestvorming.”

Dus is niet de roestgevoeligheid getest (auto laten staan en laten roesten) maar de zijn de roestpreventiemaatregelen beoordeeld. Dat kun je ook bij nieuwere auto’s doen......
 

Cordoba

Forumguru
@Rallye Dan blijft de vraag of je alles ziet met een endoscoop, bijvoorbeeld de kwaliteit van de zinklaag is volgens mij op zo'n manier lastig te beoordelen, en fouten (verontreiniging) in het plaatstaal is volledig onzichtbaar, en komt pas na jaren boven water als 'roest van binnenuit'. Het blijft naar mijn mening een beperkt beeld: je kunt alleen checken op zaken als tectyl, vloeibare was, lak en bij kaal metaal eventueel een zinklaag beoordelen of het inwendig oppervlak voor zover bereikbaar en zichtbaar netjes bedekt is, maar bijvoorbeeld niet of het staal al 'inwendig besmet is met het roestvirus'.
 

Captain Hook

Forumguru
Hier de duitse versie van het 'roest' artikel:
https://www.autobild.de/artikel/rost-test-aktuelle-modelle-14270841.html


Specifiek een opmerking over de Skoda Karoq:
Skoda Karoq • Garantie gegen Durchrostung: 12 Jahre • Fazit: Motorhaube und Heckklappe sind innen nicht behandelt, aber wie auch die Türen gut abgedichtet. Die hinteren Türen bilden einen Teil der Kotflügelkante, wo sich Schmutz und Feuchtigkeit sammeln. Die darunter liegende Gummileiste lässt Feuchtigkeit und Schmutz bis auf den Lack durch. Kein Verschleißschutz unter dem Unterboden im Bereich der Kunststoffplatten. • Wertung: 3/5 Sterne

bron: https://www.autobild.de/bilder/39-modelle-im-rost-check-14271651.html#bild30
 
Bovenaan Onderaan