Kabelboombreuk en/of deurmodule?

turboturbo

Forumguru
Van de een op de andere dag had mijn Octavia de volgende symptomen:
  • rode led lampje in de bestuurders deur doet niks meer (knippert niet meer na afsluiten auto)
  • slot bestuurdersdeur doet niet meer mee met de AB van de centrale vergrendeling (fysiek met de sleutel in het slot de auto centraal vergrendelen werkt nog wel)
  • elektrische spiegelverstelling & -verwarming bestuurderszijde werkt niet meer (bijrijderszijde wel)

Hiermee rij ik inmiddels al weer een jaar rond (eerder geen tijd gehad om ermee aan de slag te gaan)

Geen idee of er verband is, maar niet lang erna ontstond een probleem met de achterklepvergrendeling. Die deed ineens niet meer mee met de CV. Sleutel in het achterklepslot werkte wel. Ook werkte de verlichting van de kofferbak niet meer en detecteert de auto niet meer of de achterklep open of dicht is (geen 'deur open' melding op dashboard en de auto vergrendelt zichzelf weer na korte tijd als ik na ontgrendelen van de auto alleen de achterklep open heb gehad.
Na een tijdje is de vergrendeling van de achterklep met de CV vanzelf weer gaan werken, maar de detectie van of de klep open is of dicht en de kofferbakverlichting werken nog steeds niet en dat is in de winter wel vervelend:sterretjes:

Wat kan hier de oorzaak zijn? Is er verband? Ik moest aan een defect deurslot denken (deurslotreparatie Apeldoorn) denken, maar het zou ook kabelbreuk kunnen zijn dacht ik (gezien de problemen met een aantal elektrische componenten aan de bestuurdersdeur) Bovendien springt de interieurverlichting etc. gewoon aan als ik de bestuurders deur open doe en laat het dashboard zien dat die deur open is op het schermpje. Ik ga met Apeldoorn bellen, maar ben op voorhand even benieuwd naar wat jullie ervan denken.

Ik heb al even gewurmd aan het doorvoor rubber bij de deurscharnieren terwijl ik de elektrisch verstelbare spiegel bediende, maar geen succes helaas. De bedrading even bekeken, maar ik kon behalve een klein bloot liggend stukje massa draad (dikste bruine draad van de kabelboom) niets vreemds ontdekken (heb ik al weer dichtgetapet)
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Kijk ook eens of de stekkers van de elektrische raambediening wel goed zitten, en of de schakelaars niet rot zijn. Ik weet niet of bij de O1 het paneeltje voor raambediening er makkelijk uit kan, dat even proberen en dan even de stekkers er af, en kijken wat ie zonder de raamschakelaars doet. Ook bij de spiegelverstelling wil nog wel eens iets fout gaan met schakelaars/stekkers.

Achterklep kan toeval zijn, of gewoon toe aan een smeerbeurt. Bij mijn F1 ook ooit gehad dat 1 portier niet meewilde met de CV, slot uitgebreid van WD40 voorzien en ik heb het probleem nooit meer terug gezien.

In elk geval heb je wat kenmerken van probleem met massadraad, probleem met microswitch in slot en wat comfortmodule zaken door elkaar lopen. Je kan ook de comfortmodule opzoeken en kijken of alle stekkers er goed in zitten en of daar geen bedrading los is of beschadigd.
 

GJ M

Forumguru
Ook ik denk aan de comfort module. Deze zit volgens mij in de bestuurders deur. Bij mijn O1 uit 2004 had ik hetzelfde probleem met de vergrendeling van de deur als jij nu beschrijft.
 

Cordoba

Forumguru
Bij de Fabia I zit deze onder het stuur, vlak bij de relais, eerlijk gezegd verwacht ik dit bij de Octavia I ook, aangezien het generatie-genoten zijn.
 

turboturbo

Forumguru
Dank voor de tip van het topic @Bakkertje ; wat overeen komt in dat topic zijn de elektrische problemen in de linker / bestuurders deur. En daar wordt toch ook wel veel verwezen naar de aanstuur module in die deur.

Ik denk dat ik het als volgt ga aanpakken:
- langs deurslot reparatie; de module desnoods preventief laten vervangen door een gereviseerde (dat is tenminste hoe hij werkt) Eens zien of dat iets op gaat lossen.
- mogelijk kan Frank eventuele andere oorzaken ook opsporen (hij zal inmiddels veel ervaring hebben met gerelateerde problematiek)
- de vervolg problemen die dan nog overblijven proberen op te lossen. Mocht het deurslot weer meedoen, maar de kofferklep nog problemen geven of bijv. de spiegel functies (verwarming en verstelling) dan zijn evt. deurslot module problemen tenminste uitgesloten.

Mogelijk is er kabelbreuk, mogelijk niet. Het is op basis van deze info nog niet uit te sluiten begrijp ik.

Dank voor de ideeën over de comfort module onder het stuur; ik verwacht daar eigenlijk geen bijzonderheden aangezien dat nauwelijks iets te lijden kan hebben (staat niet bloot aan dezelfde invloeden als de deur, zoals water, temperatuur schommelingen en het open en dichtslaan van de deur. Wat ik ook niet goed kan verklaren is dat alle genoemde comfort voorzieningen het bij de rechterdeur wel prima doen. En niet vergeten, de elektrische ramen doen het ook nog prima, in alle deuren.
Omdat de problemen in de bestuurdersdeur (dus heel lokaal) zijn ontstaan verwacht ik een oorzaak in de deur zelf, dus of de module die Frank kan vervangen en/of (want allebei kan ook) nog een probleem met de bedrading in de deur, zeker nu bekend is dat die connectors bekend staan om de water problemen.
Om te voorkomen dat er 2 x de binnenbekleding van de deur af moet, ga ik eerst meteen naar Apeldoorn. Met een kale deur kan ik volgens mij niet gaan rijden namelijk. En dan kan ik bij Frank meteen mee kijken of we samen nog iets anders kunnen opsporen in de deur.

@Cordoba wat het achterklep slot betreft; deze had ik destijds toen het een zeer warme dag was, flink ingespoten met siliconen spray voorzover ik van buiten af ergens bij kan. Dan bedoel ik die oranje unit aan de binnenkant (het open en sluit mechanisme) Dat heeft misschien ervoor gezorgd dat het slot voortaan weer netjes mee doet met de centrale vergrendeling.
Het stekkertje van de bediening van de sloten en elektrische ramen in de bestuurders deur heb ik al een paar los gehad, die zag er keurig uit.


Wat uitlezen met VCDS betreft; zouden dergelijke problemen uit te lezen zijn daarmee? Hm dat zou Frank natuurlijk ook meteen eerst kunnen doen, ik ga er vanuit dat hij ook VCDS heeft.
 

Bakkertje

Forumguru
Met VCDS heb ik bij de A4 van mijn schoonouwelui uit kunnen lezen dat de problemen in de comfort module zitten

Maar bij die auto zit de module onder de vloerbedekking aan de bestuurders kant, waar vocht wel degelijk een probleem kan zijn.
Overigens was die helemaal droog en was gewoon de module stuk.

De aanpak zoals je schrijft lijkt me ook de meest logische, de bestuurders kant is blijkbaar een gevoelige..
 

Antera

Donateur
Ik kan je melden dat mijn RS ook problemen heeft gehad met de comfort module waardoor diverse klachten er kwamen. ik heb de comfort module daarom al vervangen wat me problemen oploste. deze module zit onder je stuur en is in ieder geval niet onfeilbaar.


de comfort module zit alleen bij de passat onder de stoel en die pakken wel eens water btw :-)
 

Cordoba

Forumguru
@turboturbo Ik weet niet hoe precies die multistekkers in de comfortmodule opgebouwd zijn (dus welke draden in dezelfde stekker/kabelboom zitten), ik kan me voorstellen dat voor het bestuurdersportier een aparte stekker/kabelboom is. Als die stekker niet goed contact maakt of de elektronica erachter aan de binnenkant van de module is niet goed meer, kan het dus lijken of het probleem in de deur zit, terwijl het in de verbinding tussen comfortmodule en deur zit.

Ik zou even kijken of je op een sloop in de buurt een comfortmodule kunt scoren, ik heb destijds voor 30€ een comfortmodule voor mijn Fabia gescoord om een probleem uit te sluiten. Voor dat bedrag kan een garage weinig of niets doen, maar als je zelf door even ompluggen van een comfortmodule het vinden van de oorzaak kan bespoedigen heb je dat snel terugverdiend. Je moet er wel op letten dat bijvoorbeeld het aantal elektrische ramen (0/2/4) in de donorauto wel gelijk is aan jouw auto, in mijn geval kon ik de module zo omwisselen en op advies van de garage heb ik na het oplossen van het probleem de originele module weer teruggezet.
 

turboturbo

Forumguru
Oké! Ik ga dan eerst maar eens achter een comfort module aan, toch.
Is het van belang dat de onderdeel nrs precies overéén komen met die dingen? Aangezien er vervshillende uitrustingsniveau's geweest zullen zijn? Of kan ik gewoon eender welke comfort module uit een willekeurige O1 overzetten?
 

Hakar

Donateur
Mooiste zou zijn als het nummer exact dezelfde is.
Dan zou je in mijn simpele beleving dezelfde module moeten hebben.
Ik ben totaal niet thuis in het beheren van modules in auto's van onze bouwjaren, en heb geen idee wat daar wel of niet mee mogelijk is.

Als je in de lijst kijkt van de link, zie je dat er al een aantal verschillen zijn voor diverse uitvoeringen.
Mijn ervaring met zoeken van gebruikte onderdelen is inmiddels dat er zat onderdelen zijn te kopen, maar dat vaak de achterste cijfer of lettercombinaties het net wel of net niet geschikt maken voor jouw auto.

Lijst onderdeelnummers comfortmodules
http://www.oemepc.com/skoda/part_si...959/subcategory/959010/part_id/2713602/lang/h
 

turboturbo

Forumguru
Precies @Hakar dat is waarom ik het vraag want dat is mijn beleving ook. Er zijn talloze verschillende en onderdelenlijn heeft ruimte kuis. Ik kies derhalve beste meteen het goede nummer. Zal wel even op de huidige unit kijken wat daar voor nummer op staat...
 
Laatst bewerkt:

Hakar

Donateur
Volgende stap, module blootleggen, en kijken welk nummer er op staat.
Als het goed is zit er een sticker op waar het nummer op wordt vermeld, of het is er op geprint.
Aan de hand van specifiek nummer eerst zoeken, kun je niks vinden dan is een afwijkend nummer misschien een optie, maar heb je mogelijk verlies van functies.
Nummer mag je hier ook posten, help ik mee zoeken, ben vandaag toch thuis, heb mantelzorgdag voor de viervoeter.
 

Hakar

Donateur
Nummer zou er ongeveer zo uit moeten zien, en dan nog wat toevoegingen er achter.
1J0959799
 

Cordoba

Forumguru
Oké! Ik ga dan eerst maar eens achter een comfort module aan, toch.
Is het van belang dat de onderdeel nrs precies overéén komen met die dingen? Aangezien er vervshillende uitrustingsniveau's geweest zullen zijn? Of kan ik gewoon eender welke comfort module uit een willekeurige O1 overzetten?

Je moet letten op het nr (zal eigenlijk identiek zijn normaal) en op de volgletter aan het einde. Omdat de O1 (de combi toch?) ook nog een poosje naast de O2 is gemaakt, heb je kans dat er verschillende modellen in omloop zijn, en dat dan ook de stekkers misschien niet zomaar over te pluggen zijn.

@Hakar wat ik van een echt deskundige garage wel eens heb begrepen is dat ook hetzelfde nummer geen garantie is voor 100% compatibiliteit (zonder verlies van functies), omdat soms de programmering anders zou kunnen zijn.

Ik zie dat de Ooyevaar in Blokker een heel stel O1's heeft staan, er staat er ook 1 bij VAS in Den Dolder (daar heb ik ook wel eens wat gehaald), de rest is allemaal verder weg of een vroege O2 wat ik zo op het eerste gezicht zie.

:ot: Ik ga nu ff naar minimeet van detailers.
 

turboturbo

Forumguru
Dank @Cordoba ! Morgen heb ik tijd om wat te sleutelen en zelfs naar Blokker te rijden als het moet.
Dank voor de zoekhulp!

Benieuwd hoe de mini meet was, of lees ik dat misschien op het cc forum terug :pardon:

Nummer mag je hier ook posten, help ik mee zoeken, ben vandaag toch thuis, heb mantelzorgdag voor de viervoeter.
Dank voor het aanbod! Hier hetzelfde; met paar jonge kindjes is het zoeken naar gaatjes om een dergelijk klusje aan te pakken. Morgen heb ik eindelijk weer tijd en kan ik er even ongestoord mee aan de slag.

Wordt vervolgd. Hopelijk blijven de technische klusjes hierna even uit, dan kan ik de schaarse tijd gebruiken voor de optische staat van de auto...
 
Bovenaan Onderaan