Slechte koude start

FJay

Lid
Na een tijd stilstaan start mijn Fabia 1.2 TDi erg slecht. De startmotor gaat prima rond, maar het duurt een seconde of 10 voordat de motor aanslaat. Vrijwel altijd loopt hij dan op twee cilinders, waarna het lampje van de gloeispiraal begint te knipperen. Uitlezen geeft dan de foutcode P0266 'Cylinder 2 Contribution/Balance Fault'. De motor uitzetten en meteen weer starten lost de problemen op.
Zelf de gloeibougies doorgemeten, dit nogmaals door de garage laten doen, geen mankementen aan ontdekt. Dezelfde garage vertelde mij dat het wellicht een verstuiver is, maar dat ze dit niet konden testen. Het sindsdien verhoogde verbruik (1 op 16 bij 135 op CC) versterkt dit vermoeden..

Om het geheel nog wat duidelijker te maken heb ik de startprocedure eens opgenomen (en blijkbaar adem ik zwaar in de ochtend):

Iemand bekend met het probleem, of een idee om dingen uit te kunnen sluiten?
 

gossy

Actief lid
Er zullen mensen zijn met behoorlijk wat meer verstand van diesels maar dit leest wel als een mogelijk verstuiver probleem of in ieder geval brandstof probleem- vooral wanneer de auto een tijd stil heeft gestaan.

Brandstoffilter niet verstopt of vies? Hoe lang heeft de diesel waarop je ging rijden in de tank gezeten?
Heb best een hoop problemen gezien bij de diesels waar een maat aan werkt door van alles wat in de tank en leidingen kan gaan groeien na een tijdje..
De tank filter en leidingen is what hij het eerste bekijkt tegenwoordig - vroeger niet zozeer maar sinds toevoeging bio aan de diesel..
Stilstand krijg je laagje water bovenop, en wat er groeit maakt zuren en suikers als ik het me goed herinner etc aan die in de brandstof terecht komen en vuil. Brandstof samenstelling veranderd wat de ontbranding geen goed doet
 
Laatst bewerkt:

Duijzer

Donateur
Ik zou als eerste verdachte de verstuiver aanwijzen. Als je dat uit kunt sluiten, kan het nog zijn dat de brandstofpomp niet goed meer is, waardoor de brandstof terug zakt. Dat zou verklaren waarom hij bij een tweede poging wel goed start.
 

FJay

Lid
Brandstoffilter niet verstopt of vies? Hoe lang heeft de diesel waarop je ging rijden in de tank gezeten?
Het brandstoffilter is onlangs vervangen. Ik rijd sinds de aanschaf zo'n 1000 kilometer per week (iets meer dan een tank met mijn rijstijl)

Ik zou als eerste verdachte de verstuiver aanwijzen. Als je dat uit kunt sluiten, kan het nog zijn dat de brandstofpomp niet goed meer is, waardoor de brandstof terug zakt. Dat zou verklaren waarom hij bij een tweede poging wel goed start.
Daar zat ik ook aan te denken. Is er een manier om de verstuivers te testen? Retourtest heb ik een aantal keer gezien, echter niet wat daaruit valt te concluderen
 

oco1979

Forumguru
Mijn gedacht na het horen dat deze met lucht in de brandstof zit.(simpel uitgelegd).
Je druk opbouw is te langzaam(raildruk).
Je zou eens via een of ander diagnoseaparaat de brandstofdruk/commonraildruk moeten bekijken.
Parameters.
Deze moet boven de 250mb zitten bij starten.
Kan goed zijn dat injector bij cilinder 2 zijn retour blijft opstaan en zo niet de nodige drukopbouw kan doen.
Niet correct inspuiten van injector kan ook oorzaak zijn.
Al bij al zal het richting injector gaan.
 

Wouter1

Forumguru
Wellicht zijn de gloeibougies nog goed, maar functioneert die van cilinder 2 niet goed door een slechte(re) verbinding o.i.d.

Is de accu nog goed?

Het brandstofverbruik is misschien wel wat hoog, maar past wel bij een pittige reistijl in combinatie met ongunstigere omstandigheden. Als er een verstuiver kapot gaat merk je ook zeker vermogens verlies en zou de motor hevig gaan roken en hierdoor in noodloop terecht komen.

Bij mijn 1.2 tdi waren de gloeibougies de oorzaak van slecht koud starten 3 jaar geleden. Maar het starten ging minder beroerd dan in het filmpje.
 

Arjann

Forumguru
Als ik het verhaal zo lees zou ik ook de verstuiver verdenken. Eigenlijk zou je tijdens het starten de meetwaardes van de verstuivers moeten bekijken.
Nog een vraag: hoe heb je de gloeibougies gecontroleerd?
 

FJay

Lid
Je zou eens via een of ander diagnoseaparaat de brandstofdruk/commonraildruk moeten bekijken.
Parameters.
Deze moet boven de 250mb zitten bij starten.
Ik zal eens bekijken of ik die info via OBD kan achterhalen..

Is de accu nog goed?

(...)Als er een verstuiver kapot gaat merk je ook zeker vermogens verlies en zou de motor hevig gaan roken en hierdoor in noodloop terecht komen.
De accu overleeft deze startprocedure al even, dus ik ga er vanuit dat deze in ieder geval bij het ontstaan van deze problemen nog perfect was. Vermogensverlies heb ik niet gemerkt, maar er is dan ook niet gek veel van. Noodloop is het zeker niet.

Als ik het verhaal zo lees zou ik ook de verstuiver verdenken. Eigenlijk zou je tijdens het starten de meetwaardes van de verstuivers moeten bekijken.
Nog een vraag: hoe heb je de gloeibougies gecontroleerd?
Gloeibougies simpelweg door doormeten met een multimeter. Garage hanteerde dezelfde methodiek. Ik kreeg bij de tweede cilinder in eerste instantie wel een wat schommelende waarde, maar uiteindelijk kwam ik toch uit op een nette waarde (tussen 0,5 en 1 ohm uit m'n hoofd).
 

FJay

Lid
Het hele verhaal lezen;)
Die link had ik toen ook gevonden! Losdraaien heb ik me nog niet aan gewaagd, maar dat wordt een van de volgende stappen. Hang ik ze wel even aan de labvoeding, want volgens mij worden die niet met 12V gevoed..
Welke maat pijpsleutel moet ik hebben? 10?
 

Wouter1

Forumguru
Ik denk het wel, dit is de sleutel maat die aangeven wordt op nieuwe gloeibougies.
Ik heb ze toen niet zelf verwisseld maar heb het laten doen.
Ik zou nu eerst kijken passen of het idd maat 10 is, vervolgens 3 nieuwe bestellen op internet en als deze binnen zijn ze meteen omwisselen.
Kosten ca 10 euro per stuk, dan heb je ze uitgesloten en ververst. Mocht het probleem zich nog voordoen moet je verder zoeken.
 

FJay

Lid
Je druk opbouw is te langzaam(raildruk).
(...)
Deze moet boven de 250mb zitten bij starten.

Gecheckt via Torque. Bij aanzetten van contact geeft het 58 psi aan, maar gezien de resolutie (tot aan vele 1000en) doe ik dat af als een meet/resolutiefout. Op het moment dat de startmotor rondgaat klimt de druk zeer snel naar zo'n 4400 psi (300 bar), en bij uiteindelijk stationair draaien zakt het weer tot 3700 (255 bar). Is dit de druk bij starten die werd bedoeld, en zo ja, bedoelde je 250 bar ipv mbar?

Ik heb gloeibougies besteld, ondertussen ben ik de oude dagelijks een losweekbehandeling aan het geven met WD-40.
 

oco1979

Forumguru
Gecheckt via Torque. Bij aanzetten van contact geeft het 58 psi aan, maar gezien de resolutie (tot aan vele 1000en) doe ik dat af als een meet/resolutiefout. Op het moment dat de startmotor rondgaat klimt de druk zeer snel naar zo'n 4400 psi (300 bar), en bij uiteindelijk stationair draaien zakt het weer tot 3700 (255 bar). Is dit de druk bij starten die werd bedoeld, en zo ja, bedoelde je 250 bar ipv mbar?

Ik heb gloeibougies besteld, ondertussen ben ik de oude dagelijks een losweekbehandeling aan het geven met WD-40.

300 bar is voldoende om te starten.
Zullen zien na vervanging gloeibougies of die beter zal starten.
Kan startpilot ook eens gebruiken(wees wel voorzichtig daarmee).
Start deze direct ga je richting gloeibougies de oorzaak vinden
 

frits183

Forumguru
Wees voorzichtig met de garage's.
Had met mijn 2,5 tdi 5cyl T5 ook een klein probleem.
De hele auto ging uit elkaar zou 7 tot 12 000 gaan kosten.
Heb hem met pijn in de buik maar weggedaan.

De pompverstuivers lekte op de retour, zitten onder kleppendeksel !
 

oco1979

Forumguru
Wees voorzichtig met de garage's.
Had met mijn 2,5 tdi 5cyl T5 ook een klein probleem.
De hele auto ging uit elkaar zou 7 tot 12 000 gaan kosten.
Heb hem met pijn in de buik maar weggedaan.

De pompverstuivers lekte op de retour, zitten onder kleppendeksel !


dat is een bekent probleem.
dat kost geen 7000-12000 euro voor te herstellen :sterretjes:
 

frits183

Forumguru
Dat leek mij ook niet

Zal kijken of ik de pro forma nota nog kan vinden

Het end was gewoonweg zoek daar.
 

FJay

Lid
Ik merk de laatste tijd ook dat het stationair toerental de eerste paar minuten flink op en neer stuitert. Lijkt alsof 'ie dus af en toe niet meedoet met één cilinder.. dus ik ga maar vast sparen voor een verstuiver.
 
Bovenaan Onderaan