Slechte koude start

FJay

Lid
Gloeibougies gisteren vervangen. Door mijn lange wd-40 weeksessie kwamen ze zeer makkelijk los. Vanochtend de eerste echt koude start met de nieuwe gloeibougies, en het kostte drie startpogingen en zeker een minuut voordat het ding liep.
Wat me wel opviel is dat de vorige bougies 4,4V zijn, en die ik nu heb zijn 4,8V (dacht ik). Zou kunnen verklaren waarom de start nu nóg langer duurt. Ik ga hoe dan ook eens verder zoeken en stromen meten voor de zekerheid..
 

FJay

Lid
Gloeibougies nu getest, zie onderstaand filmpje. Losgehaald, massa vervangen door een stel startkabels direct naar de minpool van de accu.


Vervolgens weer teruggeplaatst, eens kijken hoe het beestje wilde starten....


Ik kwam er wel achter dat alledrie de draden naar de gloeibougies nat waren. Een deel van de brandstofleiding, ik gok een retourdeel, loopt hierlangs. De slang die hierop zit was aan de onderkant eveneens nat. De auto heeft een dag stilgestaan.
Ter verduidelijking nog onderstaande afbeelding:

44597607_10218079180350768_5479694077110779904_o.jpg

44597607_10218079180350768_5479694077110779904_o.jpg


Toch maar eens naar een expert brengen.. iemand suggesties?
 

Wouter1

Forumguru
Dat is balen. De natteleidingen een brandstof lekkage?
Als dit zo is dan kan de ingelekte lucht in het brandstof systeem de oorzaak zijn van het slechte starten...
Dus lekkage op (laten)zoeken + op (laten) lossen lijkt me de volgende stap...
Succes!
 

FJay

Lid
Verstuiver denk ik. Loopt op 2 cilinders

Lijkt me toch onwaarschijnlijk. Als hij eenmaal loopt, loopt hij prima. En als een trein, voor zover dat gaat met 75 pony's ;)

Dat is balen. De natteleidingen een brandstof lekkage?
Als dit zo is dan kan de ingelekte lucht in het brandstof systeem de oorzaak zijn van het slechte starten...

Lijkt er wel op. Dacht eerst olie, maar gezien ik nergens anders een spoor van iets kon vinden kon dat het niet zijn. Vorige week was het nog droog - het is dus waarschijnlijk diesel vermengd met wat vuil.

lekkage op de retourleiding,dan komt er lucht in het circuit.

Heb donderdag toch maar een afspraak bij de dealer gemaakt voor een diagnose, ik zal ze deze informatie in ieder geval geven! Bedankt allen.
 

FJay

Lid
Vanmiddag bij het starten behalve het linker-, ook het rechterpedaal tegen de grond geduwd. Binnen een paar seconden sloeg 'ie aan! Lucht in de leiding lijkt me zeer voor de hand liggend. Nu alleen nog het lek vinden :thumbsup:
 

FJay

Lid
Naar de dealer gebracht, daar hebben ze gezegd dat twee van de drie verstuivers een afwijking in de inspuithoeveelheid toonden. Daarna was het advies om een additief in de brandstof te knikkeren.. aangezien ik dat zelf al gedaan had, had ik er een hard hoofd in. Toch maar laten doen, voor die twee tientjes..

En wat denk je..?

De volgende dag waren alle problemen als sneeuw voor de zon verdwenen. Niet te geloven.
 

FJay

Lid
Op de bon staat 'Universeel additief (diesel)' van €13,20 ex.
Daar wordt niemand wat wijzer van..
 
Bovenaan Onderaan