Problemen verwarming,ventilatie, aanjager

Bij mij is na de schakelaar ook de kachel er mee gekapt.

Inmiddels ben ik de auto best wel beu.

Zou ik de kachel kunnen verwijderen zonder het dashboard te verwijderen? Doir bijvoorbeeld het kastje te verwijderen de airbag er uit en dan nog de achterwand van het dashboard kastje er uit zagen?

Is er anders ergens een plaatje dat het stuk van monteurtje ondersteund? Want bij mij gaat zo'n stuk me duizelen.

Ik wil het zelf doen omdat hij eigenlijk geen reparaties meer waard is.

Bij mij deed de blower het niet meer. Ik heb trouwens een fabia 2, 1.9 tdi sport uit 2008 met bijna 180.000 km.
Met behulp van de vele handleidingen en pdf's ben ik vandaag om 12:00 begonnen met schroeven losdraaien en frontjes weghalen. Ik was ook van plan om de boel achterin het handschoenenkastje weg te zagen maar dat is niet nodig geweest. Was om 17:00 klaar, dwz ik had de motor vd aanjager en de kachelweerstand/module/regelaar eruit.
Man, man, man, wat een klus en ja, er hebben er op het kerkhof zich vast een paar omgedraaid.

Nadat ik aan de rechterkant en het midden van het dashboard zowat alles los had wat los kon ben ik eens gaan kijken waar die schroeven zaten van de aanjager. Wat een priegelwerk, en dat met minimale ruimte en maximale handen.
Voor de duidelijkheid: Stuur en de rest aan de linkerkant van het dashboard zat allemaal nog vast.

Ook de connector zat behoorlijk vast een met een beetje wrikken kwam die los. Daarna de aanjager losgetrokken en toen begon de ellende. Kwam een centimeter of 5 tekort om het dashboard naar voren te trekken omdat de motorunit van de aanjager te dik was voor de geboden ruimte. Maar ja, ik had nog steeds geen zin om ALLES los te halen dus heb ik voorzichtig zoveel kracht gezet dat ik uiteindelijk wel de aanjager naar beneden kon trekken. Plastic buigt dus best wel aardig mee. Vervolgens met de tip van @Monteurtje filter eruit gehaald een die kachelmodule via het filterhuis naar benden gehaald. Ook die stekker zat vast. Uiteindelijk voor ongeveer 140 euro klaar, (net besteld) een nwe kachelmodule voor de zekerheid, een nwe aanjager (die oude liep heel erg stroef) en een nw filter (anti bact. carbon, etc).

Hopelijk lukt de inbouw ook en dan heb ik 450 euries bespaard dankzij dit geweldige forum. 20180902_154810_resized.jpg 20180902_154820_resized.jpg 20180902_154832_resized.jpg 20180902_172722_resized.jpg 20180902_173047_resized.jpg
 

Knul

Lid
Meest rechter plaatje heeft toch erg veel weg van een climatronic :tongue: Die ziet er overigens anders uit dan de mijne, zal bij de facelift wel veranderd zijn.
 
Nou, daar istie weer. 2 september de spullen besteld en vandaag, 10/09, pas binnen. Pffff,...moest dan wel uit Berlijn komen maar toch. Netjes verpakt en alle spullen waren als het origineel. Ik zag wel dat ze het Audi label weggesmolten hadden waar het bij het origineel wel zat. Voor de rest precies hetzelfde. Ook de kachelweerstand, of hoe t ook mag heten bij mij was hetzelfde. Voor de interieurfilter had ik de dure variant. Tja....en dan alles inbouwen.

Gelukkig had ik alle schroeven gesorteerd neergelegd, middendashboard alles bij elkaar, bijrijderskant en zijkant. 5 schroefjes vd aanjager en eentje vd weerstand. Bij het uitpakken van de aanjager uit de doos viel de motor uit het huis en vielen er ook een stuk of wat trillingsrubbers eruit. Ik dacht dat gebeurde niet toen ik die oude eruit sloopte. Bleek dat je die even met een schroevendraaier vanaf de motorzijde door de schoepen heen moet vastdrukken.

Het inbouwen ging natuurlijk in omgekeerde volgorde van het uitbouwen. Het grootse probleem had ik met het inzetten en vastschroeven van de 2 schroefjes bij de luchtuitlaat vd aanjager(1 erboven en 1 eronder) Met een gat in je handschoenkastje (zie foto) en een flexibele bithouder (magnetisch) lukte het wel. Dat heb ik zolang mogelijk uitgesteld maar uiteindelijk kon het niet anders. Ik heb veul te grote handen.

Deze keer (ervaringsdeskundige) duurde het "slechts" 4 uurtjes. Met het opruimen van al het gereedschap erbij.
Al met al 500 euro in de knip gehouden en een briesje (waar ik om vroeg) erbij.

Tip voor de volgende doehetzelvert: koop een flexibele bithouder .
20180910_182532_001_resized.jpg 20180910_194654_resized.jpg 20180910_201815_resized.jpg 20180910_201918_resized.jpg
 

Niels83

Forumguru
Ik heb besloten er niet aan te beginnen.
Auto wordt me te duur inmiddels met de steigende diesel prijzen en het forse verbruik is diesel voor mij niet meer relevant. Daarbij mankeren er teveel kleine dingen aan deze auto.

Ik ga dus een 12v kacheltje kopen en sparen voor een citigo of zo.
 

greenlinediesel

Senior Member
Helaas is dit niet een topic vragend om advies, maar wel om te kijken of er gelijke ervaringen zijn. Mijn faab is nu 7 jaar oud, en begint hier en daar dus wat gebreken te vertonen.

Afgelopen maand werkte de aanjager soms niet, maar meestal wel. Gisteren reed ik op de A1, en jawel hoor: een elektronische, smeulende geur en binnen een minuut stond de hele auto vol met rook. Gelukkig net optijd gestopt en is het bij een smeulend dashboard, gebleven.

De aanjager is oververhit, doorgebrand. Vervolgens heeft 'ie de kachel weerstand meegenomen en is de kabelboom versmeuld. En toch is er geen enkele zekering gesprongen? Hoe kan dit?

Na een tijd wachten heb ik alle zekeringen die te maken (kunnen) hebben met kachel, aanjager, airco, climate control etc. eruit getrokken en vervolgens naar de dichtstbijzijnde garage gereden. Volgens de garage is er een grote kans dat als ik de zekeringen er niet uit had getrokken dat ik echt brand had gehad.... :nailbiting:

Garage kon verder niets raars vinden, of dat de motor vastzat door bladeren, takjes o.i.d. Heeft iemand enig idee hoe dit heeft kunnen gebeuren? De garage had hier (nog) geen duidelijk antwoord op. Ik kan morgen de auto ophalen.

Ondertussen alleen maar blij dat niet heel de auto uitgebrand is, en ik optijd kon stoppen..... :dankje: To be continued..
 

Huibert

Forumguru
Dat deze ventilatormotoren en ook weerstanden sneuvelen is niet echt bijzonder. Van zowel de Fabia, Ibiza en de Polo is bekend dat ze wel eens kapot gaan. Vaak gaan ze eerst piepen, dit geeft aan dat ze zwaarder gaan lopen en normaal gesproken gaat dan eerst de weerstand stuk. Maar dat in een keer de weerstand en motor en gedeeltelijk de bedrading kapot gaat heb ik nog nooit gehoort, had je hem soms opxstand 4 staan?
 

greenlinediesel

Senior Member
... Maar dat in een keer de weerstand en motor en gedeeltelijk de bedrading kapot gaat heb ik nog nooit gehoort, had je hem soms opxstand 4 staan?

Nee ik dus ook niet, dit is wel heel extreem. Ik heb een climate control systeem, dus hij staat altijd op auto. Volgensmij totaal 7 standen. Hij stond ergens in het midden geloof ik, niet echt op gelet.
 

Cordoba

Forumguru
Zoals Huibert ook al aangeeft: dat de lagers van de aanjager op een gegeven moment versleten zijn en de aanjager geluid gaat maken(lager) en/of daardoor de kachelweerstand sneuvelt omdat er teveel stroom loopt is niet bijzonder. Korsluiting bij een kachelmotor bij een Fabia is voor mij ook een onbekend fenomeen. Ik vraag me af of er niet ergens bedrading is doorgeschuurd, en dat daardoor de kortsluiting is ontstaan. Als er slordig is gewerkt bij reparatie/onderhoud, zou bijvoorbeeld via de plus draad van de aanjager ook stroom zijn komen te staan op bijvoorbeeld de bedrading(massa) voor het dashboardlampje, en dat kan nu eenmaal niet zoveel stroom aan. De aanjager kan en mag veel stroom trekken en daar is de zekering dus ook op gedimensioneerd. Als die stroom wegvloeit via een dun massadraadje van bijvoorbeeld een dashboardlampje, zal dat massadraadje gaan smeulen, en aangezien er in dat stuk geen zekering meer zit, heeft de zekering dus geen zin.
 

greenlinediesel

Senior Member
Zoals Huibert ook al aangeeft: dat de lagers van de aanjager op een gegeven moment versleten zijn en de aanjager geluid gaat maken(lager) en/of daardoor de kachelweerstand sneuvelt omdat er teveel stroom loopt is niet bijzonder. Korsluiting bij een kachelmotor bij een Fabia is voor mij ook een onbekend fenomeen. Ik vraag me af of er niet ergens bedrading is doorgeschuurd, en dat daardoor de kortsluiting is ontstaan. Als er slordig is gewerkt bij reparatie/onderhoud, zou bijvoorbeeld via de plus draad van de aanjager ook stroom zijn komen te staan op bijvoorbeeld de bedrading(massa) voor het dashboardlampje, en dat kan nu eenmaal niet zoveel stroom aan. De aanjager kan en mag veel stroom trekken en daar is de zekering dus ook op gedimensioneerd. Als die stroom wegvloeit via een dun massadraadje van bijvoorbeeld een dashboardlampje, zal dat massadraadje gaan smeulen, en aangezien er in dat stuk geen zekering meer zit, heeft de zekering dus geen zin.

Helder verhaal @Cordoba ! Klinkt super logisch. Ben benieuwd wat de garage morgen zegt, en dat ik mijn auto weer terug heb... Ze zijn er twee dagen mee bezig geweest, hele dashboard uitgebouwd en weer ingebouwd dus de pinpas gaat het zwaar krijgen ben ik bang....
 

Cordoba

Forumguru
Dat zijn inderdaad geen leuke dingen. Ik ken jouw garage natuurlijk niet, maar over het algemeen zijn garages niet zo goed in analyses van mogelijke oorzaken bij zoiets. Voor de meeste monteurs is het: kijken wat er kapot is, hoe vervang/repareer je dat, en de betere monteurs proberen dan nog te kijken of er een diepere oorzaak is, om herhaling te voorkomen. Bijvoorbeeld het vervangen van de kachelmotor (aanjager) als door een versleten lager de kachelweerstand kapot is, dat zullen behoorlijk wat monteurs nog wel doen/adviseren, maar verder kijken naar de oorzaak bij een verbrandde/smeulende hoop in je dash, dat is toch meer voor brandweerexperts of specialisten in brandstichting/brandoorzaak. Mijn verhaal hoeft natuurlijk niet te kloppen, maar is één van de mogelijke scenario's.
 

Niels83

Forumguru
Mijn kachel heeft eerst 2 jaar liggen ratelen. Daarna is de weerstand doorgebrand. Tijdje later ook rook in de auti. Maar ik heb de kachel uitgezet. Uur later weer aan. Verder geen rook meer, maar de kachel werkt niet meer.
 

Niels83

Forumguru
Mijn auto is niet zo vochtig maar ook nu in deze tijd blaast hij met airco aan gewoon de ruit droog met de rijwind.

Hij wordt ws vanmiddag wel verkocht.
 

greenlinediesel

Senior Member
Inmiddels de auto weer terug. Helaas twee keer het dashboard uit en weer ingebouwd door de garage, want de eerste keer hadden ze het niet goed gedaan waardoor na slechts 2 dagen de aanjager het weer niet deed. Alles werkt nu weer zoals het zou moeten.. :-) Een echte oorzaak konden ze inderdaad niet vaststellen, kreeg een simpel antwoord als: ja meneer dat gebeurt wel vaker. Verklaring voor de smeulende kabels was er niet, anders dan dat door de weerstand op de aanjager de kabels oververhit zijn een hierdoor gaan smelten.

Ik ben in elk geval weer blij dat de Faab terug is. Want een Slopel Corsa als leenauto is toch echt afzien.....
 
Laatst bewerkt:

frits183

Forumguru
Niet als je op een andere manier een "voorruitontwaseming" hebt.
Los, maar vastgekleefd verwamingselement tegen de voorruit heb ik ook al wel zien langskomen.
(Mij lijkt het niets, maar 't is beter dan niets)
(En als ze de aanjager niet proberen, ben je ook door de apk.)


Denk dat je ermee de fout ingaat
De regels zijn niet alleen verscherpt
Maar ook simpeler !
Er hoort een aanjager in te zitten en te werken
Geen discussie dus afkeuring.

Zo ook met de verlichting en richtingaanwijzer
Geen plakband meer !
Hij is stuk dus afkeuring.

Dit om het ook voor de keurmeester eenvoudiger te maken.
Geen discussie of verhaaltje.
 

Cordoba

Forumguru
Inmiddels de auto weer terug. Helaas twee keer het dashboard uit en weer ingebouwd door de garage, want de eerste keer hadden ze het niet goed gedaan waardoor na slechts 2 dagen de aanjager het weer niet deed. Alles werkt nu weer zoals het zou moeten.. :-) Een echte oorzaak konden ze inderdaad niet vaststellen, kreeg een simpel antwoord als: ja meneer dat gebeurt wel vaker. Verklaring voor de smeulende kabels was er niet, anders dan dat door de weerstand op de aanjager de kabels oververhit zijn een hierdoor gaan smelten.

Ik vind dat wel een dooddoener van de garage. Als een monteur bij een testrit een auto kort rijdt, zegt de garage dan ook "...tja meneer, dat gebeurt wel vaker...." Ik krijg trouwens het idee dat men alleen de voorschakelweerstand heeft vervangen en de smeulende bedrading gerepareerd/vervangen, maar niet de kachelmotor zelf vervangen. Doorgebrande voorschakelweerstand is heel vaak namelijk het gevolg van een versleten lager, waardoor de fan te zwaar rond gaat, daardoor te veel stroom trekt, en de voorschakelweerstanden uitfikken. Als je de kachelmotor zelf niet vervangt, kun je verwachten dat binnen korte tijd het probleem opnieuw optreedt (bijv. na 2 dagen).
 

turboturbo

Forumguru
Het is toch heel eenvoudig voor een monteur om te testen hoeveel stroom een aanjager trekt met een multimeter? Dat vergelijken met een nieuwe.

Preventief een nieuwe kachelmotor en weerstand (al was het maar omdat het complete dashboard en nu toch af lag) had ik wel gewild als ik het voor het zeggen had.
 

greenlinediesel

Senior Member
Nee de kachelmotor is weldegelijk vervangen, staat ook op de factuur. Ze hadden een rubber niet goed bevestigd en die was erin geslagen. Daardoor was ie weer vastgelopen.

Sent from my ONEPLUS 5 using Tapatalk
 
Bovenaan Onderaan