Zo’n vraag die niemand kan beantwoorde

Dennis79

Nieuw lid
maar ik probeer het toch ;)

Ik heb een Octavia2, 1.9tdi uit 2007. 243000km inmiddels. De auto moet een nieuwe draagarm achter, nieuwe riem plus waterpomp, een beurt, apk en nog wat kleine dingen. Kosten circa 900 euro.

Maand of vier geleden heb ik voor 350 euro de aircopomp laten vervangen.

Wat doe ik? Betaal ik die 900 euro en bid ik tot de Skoda-god dat ik er nog een of twee jaar voordelig mee door kan?

Of geef ik mijn trouwe Octavia op en ruil ik in? Samen met onze i10 uit 2011 met 65k op de teller krijg ik er 5000 inruil voor. Voor 7000 erbij heb ik een Insignia uit 2012 met 120k of een 1.0 Focus uit 2015 met 90k.

Of eigenlijk: wat zou jij doen?

Bijlagen

• B12F9E29-7FAE-44C0-9B52-B65F6692AF41.jpeg
    B12F9E29-7FAE-44C0-9B52-B65F6692AF41.jpeg
    933,7 KB · Weergaven: 47

turboturbo

Forumguru
Ik zou repareren. Als je verder tevreden bent over de Octavia. Puur voor de kosten schiet je volgens mij weinig op met inruilen: bij de Octavia zijn het onderhoudskosten die hoog uitvallen, bij een nieuwere auto is dat de afschrijving.

Zo niet, en je wilt eigenlijk wel binnen afzienbare tijd eens inruilen om weer eens wat anders te rijden dan zou ik het idd nu doen en voor de 1.0 ford kiezen boven de Insignia ivm de zeer lovenswaardige ervaringen met de 1.0 ecoboost motor van Ford!

Die Octavia gaat voor een mooie prijs de markt weer op waarsch zonder deze reparaties en dat is dan voor de volgende eigenaar.

Laatst bewerkt:

Duijzer

Donateur
243.000 is niet veel voor een Octavia TDi. Kosten heb je altijd, maar voor de afschrijving kun je geen nieuwere rijden. En met een andere weet je ook niet wat je dan krijgt. En 900 euro voor het hele rijtje valt me ook nog mee. Als je er verder tevreden over bent zou ik 'm houden.

kwillems

Forumguru
De kosten vallen ook mij mee. Verder weet je dat die distributieriem (toch?) en die waterpomp er bij deze KM-stand aankomen.

Wat de inruil betreft: het loont wel degelijk de moeite her en der meerdere offertes te vragen.
Ik heb een paar weken terug diverse offertes opgevraagd voor mijn Octavia 2 van eind 2010 met 310000 op te teller.
De ANWB-koerslijst gaf een inruilwaarde van 2500 euro aan. In de praktijk kreeg ik aanbiedingen die uiteenliepen van 2.000 tot maar liefst 6.000 euro. Dat was dan als inruil op Octavia's 3 met vraagprijzen tussen 10.500 en 14.000 euro en max 150.000 op de teller. Ik stond werkelijk versteld van deze verschillen.
Nou wil ik niet niet ingewikkelder voor je maken, maar het loont volgens mij wel degelijk de moeite om diverse aanbiedingen met elkaar te vergelijken.

Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Inderdaad, als ik het zo lees (waterpomp, distributie en APK) zijn het zaken die je 5 jaar terug al op de kalender van de Octavia had kunnen zetten. Als je de auto gaat inruilen, ga er dan maar vanuit dat je het eerste half jaar gemiddeld zo'n 500 euro aan onkosten mag verwachten. Valt dat lager uit dan heb je geluk gehad, maar het kan ook iets hoger uitvallen. In dat licht bezien is 900 euro aan gepland onderhoud eigenlijk niets, zeker niet als je voorlopig geen onkosten meer hoeft te verwachten.

De enige bijzondere reparatie is eigenlijk de achterste draagarm. Draagarmen op de vooras worden wel vaker vervangen in plaats dat de rubbers daarvan vernieuwd worden, maar achter is het uitzonderlijk.

Wat inruilprijzen betreft: hogere inruilprijzen betaal je zeker bij een occasion eigenlijk altijd terug op de verkoopprijs van de auto die je koopt. Staar je dus niet alleen blind op een inruilprijs, maar kijk wat er onderaan de streep bij moet, en wat je daarvoor terugkrijgt. Bij de inruil van mijn Fabia ook niet voor de hoogste inruil gegaan, maar de auto gekozen die zo'n 2000 euro lager was geprijsd, en dat je dan een paar honderd euro minder inruil krijgt....

Canon-Eye

Forumguru
Behalve sommen maken om te zien waarmee je het goedkoopste uit bent, is het - voor zover het budget dat toelaat - ook nog van belang in welke auto je je het prettigst voelt, alle aan- of juist afwezige snufjes in aanmerking genomen.

Als je nu pakweg 1000 Euro uitspaart maar je vervolgens jarenlang voor 25 Euro per week zit te ergeren, heb je ook geen ideale deal gedaan...

Natuurlijk is het lastig om een gevoel of ergernis te kwantificeren, maar je snapt ongetwijfeld wat ik bedoel.

Dennis79

Nieuw lid
Dank allen. Op een of andere manier is het toch verhelderend meningen van anderen te lezen.

Natuurlijk wil ik graag een nieuwere auto met leuke snufjes maar juist omdat we net een huis hebben gekocht, kindje erbij, wil ik zo efficient (goedkoop) mogelijk de komende een, twee jaar door. Ik dat licht bezien lijkt veel op het houden van de Octavia te wijzen. Met nog steeds dat gebed tot de Octavia-god dat ik twee goede jaren zal hebben.

gossy

Actief lid
Zelfde soort sommen die wij ook doen Dennis - onze kleine vordert al een wat en de kinderwagen is de deur uit maar de bagage die we evengoed af en toe mee nodig hebben.. t is niet makkelijk.
Twee jaar na deze klusjes moet wel lukken lijkt mij. De onze is al wat ouder, en al loopt ze nu soepel echt veel bij verkoop hoeven we er niet van te verwachten. Ze brengt ons wel goed voor uit doch.

De afschrijving die vordert ook op je diesel gaat misschien wel een wat harder als op een nieuwere op benzine gezien het beleid van de overheid. Zie een hoop dieseltjes goedkoper weg gaan dan benzine ook nu al.
Met een gemiddelde van pak 22km per jaar zit je ook nu al wel een wat onder de grens van het loont om een diesel te hebben volgens mij?

Misschien een kleinere combi op benzine die wel de ruimte heeft maar niet de lopende lasten van steeds duurder wordende diesel en de hogere belastingen ..met de tijd.

Inruilen bij een dealer zou ik sowieso niet doen - linksom of rechtsom die dealer knijpt tot er geen geld meer te halen is ;) Geeft ie 'goed' geld bij de inruil voor de oudjes, verzaakt ie om te zakken met de nieuwe..
Verkoop lekker zelf

https://www.reliabilityindex.com/top-100 is interessant om te lezen. Een index van autos van de laatste 10 jaar uiteengezet op een plot van betrouwbaarheid.. Gemiddelde kosten per klus erbij. Sommige compacte autos zeer betrouwbaar, maar als er een klus is door de weinige ruimte om te werken wel gelijk weer wat duurder vaak maar gemiddeld dus laag. Aanschafprijs is niet meegenomen meen ik.. Zitten wel wat instinkers bij van sommige merken met peperdure onderdelen kosten.. Maar Ford, Toyota, sommige Citroens allemaal redelijk hoog op de lijst qua betrouwbaarheid en redelijk qua kosten wanneer het tegenzit. Skoda ergens in t midden op de lijst

Dennis79

Nieuw lid
Het is vooral het moment dat het lastig maakt - die distributieriem en apk moeten echt snel. Anders had ik tijd om te wachten tot ik tegen de perfece occassion aanloop. Daarbij moet ik beide auto’s inruilen om de bijbetaling op de nieuwe occassion op een acceptabel bedrag te krijgen voor ons. En dat is waar de vrouw des huizes voorstander is van de O2 en de i10 houden en nu niet de 7000k uitgave te doen (als je er ook gordijnen en lampen voor het nieuwe huis kunt kopen :D

gossy

Actief lid
https://www.autovendi.nl/blog/2016/02/22/auto-inruilen-of-verkopen/ ok een verkoop praatje van een verkoop je auto site XD maar goed t klopt wel.. Voor onszelf - als ons karretje wat meer waard zou kunnen zijn lol - ik zou nog eerder even naar de bank gaan en een maandje wat rood staan tot ons oude karretje is verpatst dan de dealer die extra winst geven. Dat beetje rente op dat bedrag voor zolang het duurt is geen halszaak.
Als de dealer je oude autos kwijt kan, kun jij het zeker ook. Nieuwe matjes erin altijd, tip top schoonmaken, zonnig dagje voor de fotos op een leuke plek.. Kijken wat de anderen doen qua vraagprijs, ga daar net op of onder zitten en spreek af waar je genoegen mee neemt met jezelf. Geef een beetje aan de koper voor dat goede gevoel voor hun en klaar. Zit je met die rente van het vooruit betalen van het verschil op iets nieuws nog steeds in de plus. Als het écht zo een risico zou zijn om jouw oude kwijt te raken of niet zou de dealer nóg minder geven dan hij doet..

Einde van de maand, op een vrijdag, liefst tussen 12 en 1430u als het doodstil is en er geen andere klanten rondlopen die kunnen horen hoever de verkoper kan zakken als het moet is goed moment op te jagen voor een auto. Occasion iets minder dan een nieuwe - de verkoop quota van het automerk en de bonus die eraan hangt is iets wat de verkoper goed in zijn achterhoofd heeft.
Maar bij occasions is het ook geld wat geparkeerd staat en hij liever omzet in papieren..

Timing is alles inderdaad ^^ Hier ook.. Wij doen het al af met maar 1 karretje voor de deur. Weten wat die ons heeft gekost de laatste 5 jaar - dat vooruit geprojecteerd nog een jaar of wat versus nu al iets nieuwers - mijn baas kwam ook tot de slotsom dat het nog wel even kan XD

50tintenfaab

Senior Member
Zou eens verder kijken naar een andere garage (goedkopere ) of een bekende die het kan doen voor minder voor je en wat je zelf kan moet je gewoon zelf doen

Kempes

Forumguru
Tja als je een nieuwere auto aanschaft heb je hogere afschrijving en ook nog steeds een risico (weliswaar wat lager) op dure onvoorziene reparaties.

Persoonlijk had ik in jouw situatie de gok genomen en door blijven rijden..de reparaties die eventueel komen gaan ben je anders gagarandeerd aan hogere afschrijving kwijt..

DJSmiley

Actief lid
240dkm voor een 1.9TDI is geen enkel probleem en zeker een nieuwe riem waard naar mijn mening.

En een beetje onderhoud is niet gek, wat dat betreft zie ik niets vreemds. Alleen die draagarm is een gevalletje 'kan gebeuren', maar dat zijn niet de kosten.

Aircopomp.. die gaan ook regelmatig, maar vaak is dat het gevolg van een ander probleem (lekke condensor) waardoor ie leegloopt en onvoldoende smering krijgt. En ach, 350 eur.. Ja het is geld, maar niet de grootste kosten. Onderhoud hoort nu eenmaal bij het hebben van een auto.

Je kan 'm zonder problemen nog wel 200k doorrijden, mits je 'm goed onderhoud. De turbo is een relatief prijzig iets wat nog wel eens stuk kan gaan, maar dat ligt ook heel erg aan je rijstijl. Rij je 'm rustig warm, doe je oliewissels tijdig. Dan kan ie heel lang mee. Mijn turbo is nog nooit vervangen, terwijl ie inmiddels op de 405dkm zit.

Enige wat ik nog mis, en zeker gezien je KM stand een veel voorkomend iets is: je DMF (2-massa vliegwiel).
Is die al eens vervangen?

Als de auto verder goed bevalt zou ik gewoon lekker doorrijden. Onderhoud heb je bij een nieuwe auto ook, en een hogere afschrijving. Gezien jouw model uit 2007 is heb je al een DPF en (vooralsnog) niet alteveel last van de milieuregeltjes en belastingen. Ik weet niet hoeveel je rijd, maar zelf reken ik 0,03% van het aantal km per jaar aan onderhoud. In mijn geval klopt dat ook prima en blijf ik daar ook nog onder. Bij 35.000km/jaar reserveer ik dus zo'n 1000 eur/jaar aan onderhoud.

Laatste: Welk blok heb je? Als t een BLS/BXE is zou je ook een nog een vervanging van de drijfstanglagers kunnen incalculeren als (preventief) onderhoud. Anders loop je het risico dat ie alsnog stop.

Reden om WEL een andere te kopen? Als je meer comfort wilt, meer waarde hecht aan een 'jonge' auto, geld over hebt, of andere irritatiepunten hebt die dermate hoge frustratie geven dat t een investering waard is in een andere.

CDK

Forumguru
ik zou repareren als de auto verder goed is. de 1.9 TDI is denk ik zo ongeveer het best dieselblok wat VAG geproduceerd heeft qua betrouwbaarheid. als je toch besluit in te ruilen, dan zeker voor de Ford gaan :jaja: technisch stukken betrouwbaarder als Opel.

Cordoba

Forumguru
https://www.reliabilityindex.com/top-100 is interessant om te lezen. Een index van autos van de laatste 10 jaar uiteengezet op een plot van betrouwbaarheid.. Gemiddelde kosten per klus erbij. Sommige compacte autos zeer betrouwbaar, maar als er een klus is door de weinige ruimte om te werken wel gelijk weer wat duurder vaak maar gemiddeld dus laag. Aanschafprijs is niet meegenomen meen ik.. Zitten wel wat instinkers bij van sommige merken met peperdure onderdelen kosten.. Maar Ford, Toyota, sommige Citroens allemaal redelijk hoog op de lijst qua betrouwbaarheid en redelijk qua kosten wanneer het tegenzit. Skoda ergens in t midden op de lijst

Het is maar net welke lijst je hanteert, een poosje terug was er óók een ander Engels onderzoek, waar bijvoorbeeld de 207 en 307 van Peuschroot stijf onderaan de lijst stonden in betrouwbaarheid, en Skoda in veel klasses juist erg goed scoorde, en in de meeste klasses de meest betrouwbare VAG-auto had. Dat is een onderzoek wat denk ik 1-2 maanden terug gepubliceerd is, dus zeer recent. Dergelijke lijstjes hebben slechts een beperkte waarde: vaak is niet duidelijk hoe representatief het is voor andere exemplaren van dat model, wel/geen lease kan van invloed zijn (hoe wordt er met onderhoud omgegaan), aantal km/jaar, leeftijd van de auto hebben allemaal invloed op de uitkomsten.

Bovenaan Onderaan