Zo’n vraag die niemand kan beantwoorde

Huibert

Forumguru
Wanneer d auto voor jou goed bevalt en eigenlijk betrouwbaar is gebleken zie ik zo gauw geen directe reden om te gasn vervangen. Enige punt is, zoals al eerder aangegeven, dat je waarschijnlik een BLS blok er in hebt zitten en deze blokken hebben soms problemen met de drijfstanglagers. Heb je graag een professioneel advies ga dan bij een VAG specialist, zoals Vagtechniek, langs. Dit soort specialisten kunnen hem voor je nakijken en een opgave geven van de redelijkerwijze te verwachten kosten voor de komende tijd en is het makkelijker om een onderbouwde keuze te maken.
 

gossy

Actief lid
Ja dit is dus een verzekering bedrijf Cordoba - niet iedere soort gebruiker die een auto koopt neemt dat af.. das filter 1
Filter 2 is wat zo een verzekering daadwerkelijk uitkeert ^^ en wat dus word opgenomen in de gegevens of niet..
Dan filter 3 als iemand verzekerd is voor onderhoud, hoe op tijd zijn ze met t standaard onderhoud en hoe goed zijn de garages die in opdracht voor deze verzekering de klussen doen..

Zo hier en daar de lijst afgegaan met wat ik weet van de modellen en moet wel zeggen dat de % voor problemen per categorie wel redelijk overeenkomt met zeg maar..
En een Honda Insight is leuk bij minder dan 10j oud super betrouwbaar maar zodra dat accupakket gaat falen word t minder leuk en is ineens % héél anders ^^ Plus een Mercedes met minder dan 30k op de teller alaaf, maar ga maar eens aan een waterpomp vervangen stukje later - héél ander kostenplaatje XD
 

Niels83

Forumguru
Ik zou igv niet de octavia inruilen voor een focus.

Als je de 900 uit elkaar haalt is het toch anders. Want ik vermoed zo'n 400 onderhoud en apk en 500 reperaties.
Die 400 ben je ook kwijt bij de nwe auto aan jaarlijks onderhoud.
500 reperaties. Tsjah wat is het je waard. Dit kun je 14 keer doen voordat de nwe financieel rendabel is.

Ik heb 4 jaar in een auto waar ik 450 euro voor betaalde gereden. Mijn regel was dat wanneer hij meer dan 450 per jaar ging kosten hij wegging. Uiteindelijk is hij voor 500 weggegaan omdat ik teveel km's ging rijden.
 

oco1979

Forumguru
Opel laat je staan.

1.9TDI mits goed onderhoud kan je ver meegeraken.
Pier jan pol kan aan zo motor nog werken, dus even paar garage's aflopen om te laten repareren is ook een optie om de kosten te drukken;
 

Dennis79

Nieuw lid
240dkm voor een 1.9TDI is geen enkel probleem en zeker een nieuwe riem waard naar mijn mening.

En een beetje onderhoud is niet gek, wat dat betreft zie ik niets vreemds. Alleen die draagarm is een gevalletje 'kan gebeuren', maar dat zijn niet de kosten.

Aircopomp.. die gaan ook regelmatig, maar vaak is dat het gevolg van een ander probleem (lekke condensor) waardoor ie leegloopt en onvoldoende smering krijgt. En ach, 350 eur.. Ja het is geld, maar niet de grootste kosten. Onderhoud hoort nu eenmaal bij het hebben van een auto.

Je kan 'm zonder problemen nog wel 200k doorrijden, mits je 'm goed onderhoud. De turbo is een relatief prijzig iets wat nog wel eens stuk kan gaan, maar dat ligt ook heel erg aan je rijstijl. Rij je 'm rustig warm, doe je oliewissels tijdig. Dan kan ie heel lang mee. Mijn turbo is nog nooit vervangen, terwijl ie inmiddels op de 405dkm zit.

Enige wat ik nog mis, en zeker gezien je KM stand een veel voorkomend iets is: je DMF (2-massa vliegwiel).
Is die al eens vervangen?

Als de auto verder goed bevalt zou ik gewoon lekker doorrijden. Onderhoud heb je bij een nieuwe auto ook, en een hogere afschrijving. Gezien jouw model uit 2007 is heb je al een DPF en (vooralsnog) niet alteveel last van de milieuregeltjes en belastingen. Ik weet niet hoeveel je rijd, maar zelf reken ik 0,03% van het aantal km per jaar aan onderhoud. In mijn geval klopt dat ook prima en blijf ik daar ook nog onder. Bij 35.000km/jaar reserveer ik dus zo'n 1000 eur/jaar aan onderhoud.

Laatste: Welk blok heb je? Als t een BLS/BXE is zou je ook een nog een vervanging van de drijfstanglagers kunnen incalculeren als (preventief) onderhoud. Anders loop je het risico dat ie alsnog stop.

Reden om WEL een andere te kopen? Als je meer comfort wilt, meer waarde hecht aan een 'jonge' auto, geld over hebt, of andere irritatiepunten hebt die dermate hoge frustratie geven dat t een investering waard is in een andere.

Het vliegwiel is vervangen toen twee jaar een deel van de versnellingsbak is gereviseerd. Toen gelijk de koppeling en dat vliegwiel gedaan. Zal eens zoeken of het BLS/BXE is! Thanks!
 

ergees

Lid
@Dennis79 Ik heb dezelfde octavia van 2009 ook 1.9tdi BLS blok, was van de week bij de garage om te vragen wanneer de distributieriem vervangen moet worden, sta nu op 255K laatste wissel was bij 145K.Volgens de Skoda garage die dat in de computer aan de hand van mijn VIN nr nazocht, hoeft dat pas bij 295K, dus om de 150K.Weet je wel zeker dat je nu aan een riemwissel toe bent?
 
Bovenaan Onderaan