Benieuwd naar ervaringen Skoda Fabia Combi III > 2014

gossy

Actief lid
Dag iedereen o/ Dus wij zijn vroeger of later wel toe aan wat nieuws en wat kan er nou beter zijn als dat we gewoon weer dezelfde auto nemen =)



Huidige is een Fabia I combi met de AQW motor - het loopt allemaal nog wel redelijk ondanks dat we richting de 20 jaar aan gaan met hier en daar wat vervangingen maar olie bijvullen tussen de beurten door - nee..


Dat is wel wat anders geweest een tijdje lezen we alhier - erg rotte situatie voor de mensen.


M'n vrouw en ik lezen hier geen horror verhalen over de motor waar wij naar kijken - vanaf 2015 1.0 tsi en misschien de iets grotere - maar zijn toch wel benieuwd naar het gedrag van deze :

Is t tóch nog tussendoor bijvullen maar niet zo dramatisch als de 2009-2012 tsi of gedragen ze zich meer als ons oude AQW motortje en snort ie gewoon prima zonder écht iets wat verbruik te noemen is zoals t hoort met een viertakt..?
Gedraagt t turbootje zich goed, etc.. En hoe is t om aan t motortje te werken in de eigen garage?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de 1.0 in de Octavia en bevalt prima. Heeft wel wat olieverbruik maar een liter op 30.000 km is eigenlijk normaal voor moderne motoren, bij bijna alle merken. De interne weerstand moet omlaag en dat betekend o.a. dunnere olie.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik ben er erg tevreden over. Zij het met tuning en dsg aanpassing. Dat laatste is echt een must bij deze motor. En ook heb ik een ander onderstel (zie handtekening). Standaard vind ik hem veel te week en zwabberig.
Olie na 24 000 km nog niet hoeven bijvullen (heb hem wel op vast onderhoudsschema, elke 15000 km)
 

gossy

Actief lid
Thnx Rosinfield jester Ik ben een Omaatje op de weg - m'n vrouw houd wel van iets wat doorrijd maar zover hoeft ze ook weer niet ^^ Die wegligging.. Volgens mij hebben wij op onze huidige fab net even wat minder hoge bandjes ooit genomen (en vermijden we gaten lol )
Hadden ze je die eerste tijd trouwens op vol synth of half mineraal olie rijden? (Lees daar hier en daar wat wijsheid over)
 

gossy

Actief lid
Lees op Briskoda forum niet echt vervelende verhalen qua olie verbruik - de meesten kennelijk niks tot nul vullen tussen de wissels in, sommigen 1-2deciliter.. Dat klinkt in ieder geval niet als de vorige generatie missers..

M'n vrouw is best wel verkocht qua model - toen we wegliepen bij de lokale dealer vandaan zei ze opgelucht tis maar goed dat we geen tijd meer hadden voor je t weet zit je aan tafel met een kop koffie en een pen in je handen


We zullen waarschijnlijk wel bij een dealer een jong gebruikte aan gaan schaffen - onze oude Fab laat ons nog niet in de steek dus echt haast hebben we er nog niet mee tenzij als iemand denkt aan iets anders en hun >2015 kwijt moet of een leuke ziet.. #gossy ^_^
 
Laatst bewerkt:

Huibert

Forumguru
Heb de mijne nu ruim een jaar en heb eigenlijk niets te klagen:jaja:. Heeft nu 70000 km km open, waarvan 40000 door mij, en olieverbruik is eigenlijk nihil. Heb nog geen olie bijgevuld enige is dat onder garantie de stabilisatiestang rubbers vervangen zijn ivm kraken, dit is een typische kwaal van alle generaties fabia.
 

gossy

Actief lid
Zijdelingse vraag - heeft iemand per toeval daar ergens op t net een gedetailleerde uiteenzetting van de 1.0 TSi motor ooit gevonden? Behalve wat babbeltjes van een auto magazine hier en daar eigenlijk niet echt wat gevonden om tanden in te zetten



*onze oude trouwe combi doet t af met 55kw - die nieuwe meer vermogen al wat, en en wat lager gewicht over alles - is voor ons wel voldoende..
 

Cordoba

Forumguru
De 1.0 TSI is er in diverse varianten. Voor een 2015 of een 2016 heb je alleen de minst potente versies, bij 2015-2017 exemplaren heb je bijvoorbeeld ook de 1.2 TSI (90pk met 5-bak, of 110 pk met 6-bak). Ondertussen is dit 1.2 TSI voor modeljaar 2018 (vanaf najaar 2017 geleverd), vervangen door een 1.0 blok met hetzelfde vermogen. Mijn F3 is bijv. in december 2016 op kenteken gezet (dus modeljaar 2017) en heeft nog de 1.2 TSI. De 1.2 TSI zul je dus veelvuldig tegenkomen in veel 2016 en oudere F3's. Mijn vorige was een 2003 Fabia met BBY-blok (1.4 16V 75 pk) en verbruikte 1 liter benzine per 16 km, en ik geloof niet dat ik ooit olie heb bijgevuld in bijna 8 jaar en 95k km.

Waar je wel rekening mee moet houden bij de aanschaf van een F3, is dat later opties toevoegen heel veel lastiger is dan bij een F1, doordat bijvoorbeeld zelfs een paar extra speakers voor de radio via VCDS/VCP eerst vrijgegeven moet worden. Ook het kopen van een exemplaar met een simpele radio en daar later een luxe versie uit bijv. een sloopauto inbouwen, is een veel moeilijker of bijna onmogelijke opgave, en zo zijn er veel zaken die je bij een F3 niet zomaar even kunt upgraden. Brandstofverbruik van de F3 ligt voorlopig tussen de 1:19 en 1:20, en de auto heeft duidelijk wat meer pit dan de voorganger.
 

gossy

Actief lid
Hmrpf Nou das mooi Cordoba - t lijkt wel een App store..
Volgens mij heeft de buurman een paar huizen verderop een actieve unit om te lezen en te schrijven ook naar VAG autos - wie weet uitkomst aldaar mochten we wat willen met de tijd wat er niet in zit

Ons oudje AQW Als ik rij haal ik dat verbruik ook bijna wel - m'n vrouw blijft hangen op rond de 13.5.. Mijn verwachting van t nieuwe blok is wel zo een beetje wat je noemt - ook voor t 1.0 blokje - wij zouden in ieder geval al redelijk geramd zitten met een 1.0 >2015 in vergelijk denk ik zo
 
Laatst bewerkt:

fanSkoda-VW

Donateur
Ik heb nu ruim 40.000 km's gereden in 3 1/2 jaar met deze 1,2 + dsg combi.
In originele staat nog, niets aangepast of opgevoerd i.v.m. 4 jaar garantie.
Niets bijgevuld ook, behalve dus 1 (één) onderhoudsbeurt. Nou ja, ik jok, ruitensproeier heb ik wel regelmatig moeten bijvullen, maar da's mijn schuld. Moet ik die maar niet gebruiken.
Na F1C , F2C nu de F3C met vele opties. Prima auto, hoop dat het zo blijft.
Met de F1C + aut zonder problemen > een ton gereden in 10 jaar. Bij inruil vond de garage er nog steeds fris bij staan, dat klopte ook wel. Want ik heb wel een eigen garage, dat houdt de auto netjes.
Ik rij meestal als een oud wijf (ben ik ook) maar rijdt gemiddeld 1:18, da's netjes.
Alle 3 de F's zijn op de foto te zien, 2005, 2008, en 2015.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Een 1.2 + dsg heb ik ook 2 x gereden. Het is op zich best te doen met die combinatie, al heb ik ook bij die auto's de dsg aan laten passen omdat ik het opschakelen te vroeg vond gaan. Bij de 1.0 echter ervaarde ik het rijden in D als ronduit onaangenaam vanwege het getril en gebrom door het vroege opschakelen.
 

EdK

Forumguru
Rij nu een klein jaar de FAb3 95Pk 3cil 1000cc in combi uitvoering met een normale handbak
Een pittig blokkie wat voldoende is voor een Fabia
Maar moet ik wel zeggen dat ik na ontvangst van de wagen bij de dealer een 3 weken later bij VAG Techniek in Neunen stond voor een update met fabrieksupdate
Maw van de 95PK naar 115PK, en die extra 20PK maakt het blok net even soepeler mbt rijden en optrekken etc
en dat voor de 250,00 eurie die ze hiervoor rekenen.

En mocht je tot aanschaf komen van een Fab3 en met het 1 liter blokkie, dan raad ik je toch wel aan om dit ook te doen
Verbruik staat volgens spritmonitor nu op een 1 op 17,5
Maar lange ritten zitten rond de 1 op 20
en zelfs al enkele keren deze zomer 1 op 24,5 meegemaakt...
Het file rijden wat ik toch wel dagelijks heb op terugweg geeft een verbruik vaak van 1 op 17 a 18 en ook dat valt mij reuze mee daar ik met de Yeti 1,4 dan vaak op 1 op 11 a 12 dan zat
 

gossy

Actief lid
thnx Ed Leuk - Met dealer toestemming de auto chiptunen =) Ga dat denk ik niet aan m'n vrouw vertellen anders wil ze dat wel XD


Hadden ondertussen er één waarvan we dachten hé niet al te duur maar de tellerstand leek niet echt een sluitend verhaal =_= We zoeken verder..
 

Niels83

Forumguru
Ik heb die 1.0 in Leon gereden. Het was een leen auto. Maar pfoe wat een motor. Ik was echt verbaasd dat het een 1.0 was. Mijn laatste 3 cilinder 1.0 kwam met moeite op 150. Deze trok in een rechtelijn naar 200.

Auto maar 1 week gehad dus geen idee van onderhoud. Baalde wel toen ik de faab gl op moest halen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb sinds een paar maanden zo'n Leon 1.0 115pk en ik kan bevestigen dat die mij al tijdens de proefrit 100% heeft overtuigd. Het gaat allemaal zeer relaxed met steeds het gevoel dat er nog reservepower is. Ook met 1100 kilo aan de haak kon ik bovengemiddeld goed meekomen in het verkeer. Tot nu toe zeer tevreden over deze motorisering.

Ik vraag me overigens wel af of er verschillen tussen Seat en Skoda voor wat betreft de DSG-software. De hier veelvuldig geuite klachten over veel te vroeg opschakelen in D (met brommen trillen als gevolg) in combinatie met te agressief gedrag in S herken ik namelijk totaal niet. Ik was van plan om ook een software-aanpassing te laten doen ("een absolute must" volgens veel Skodarijdsrs hier) maar voorlopig voel ik die noodzaak nog niet. Ik kijk het dus nog maar even aan.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Het kan natuurlijk best dat je het getril en gebrom in de ene auto wel en de andere niet hebt vanwege eigenschappen van de carosserie. Maar dat laat onverlet dat het een stuk prettiger rijdt met ietsje later opschakelen. Met beide 1.2's hiervoor was het op zich ook best te doen (geen getril en gebrom), maar reed het na aanpassing toch veel fijner
 

gossy

Actief lid
Zijn er eigenlijk ook garantie cq service gerelateerde updates? Ik bedoel de update die stukken meer pk's geeft is leuk natuurlijk maar komt met een kostenplaatje eraan - zit in die update dan ook noodzakelijke updates of zijn daar ook losse van uitgekomen in de tussentijd die onder garantie of service gedaan worden zonder zo een kostenplaatje eraan?
 

EdK

Forumguru
Met beide 1.2's hiervoor was het op zich ook best te doen (geen getril en gebrom)
Tsja maar dat waren 4 cilinders motoren en niet de 3 cilinder die je nu rijd
En het motorkarakter van een 3 cilinder is toch ff anders dan van een 4 cilinderblok
 
Bovenaan Onderaan