Van Opel Astra naar Skoda Octavia....naar Opel Astra.

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Ruim 4 jaar terug moest ik kiezen: Opel of Ford. Ford had ik nooit wat mee, dus werd het Opel. Had geen keuze, er werd "een Opel" besteld. Een zwarte Astra Sports Tourer. Toegeven, de AGR gekeurde stoelen zaten echt geweldig, die zou ik zo in iedere volgende auto willen meenemen. Maar voor de rest waren het 4 lange jaren.....ik had er precies helemaal niets mee. Het was puur een vervoersmiddel. Van de vier zomervakanties in Frankrijk zijn er drie niet geheel probleemloos verlopen, deze vakantie zelfs de Astra moeten achterlaten en met een vervangende auto terug naar huis.
Heel wat anders dan de Golf Highline DSG die ik er voor had. Dat was een vette bak, maar dat was nog in de tijd dat ik geen bijtelling had (max. 500km prive). Mijn gehele budget werd opgemaakt, wat in 2009 resulteerde in een Golf van ruim 35.000 euro :D Overigens wel twee keer gestrand onderweg, dat is dan wel weer minder (1x afgelopen multiriem en 1x de mechatronics van de DSG kapot).

Maar nu kon ik weer kiezen uit van alles en nog wat, maar, wel met de bijtelling in het achterhoofd en dan kies je toch anders. Goedkoopste was wederom de Astra ST met 1.4 Turbo en 150pk. Mooi voor de caravan. Maar wederom hetzelfde als de afgelopen jaren. Op het moment dat ie op mijn oprit zou komen te staan, zou ik hem hoogstwaarschijnlijk al zat zijn :cry:

Het is ontzettend jammer dat de 1.5 TSI mij teveel zou gaan kosten qua bijtelling en eigen bijdrage, maar na een zeer positieve proefrit en het opzij zetten van de nodige scepsis over de 1.0 TSI toch (naast de portemonnee) met mijn hart gekozen en het volgende besteld:

Skoda Octavia Combi 1.0TSI Ambition Business

Kleur: Race Blue Metallic
  • 2 USB aansluitingen
  • 230V aansluiting
  • DAB (Digitale radio ontvangst)
  • Dakrailing zilverkleurig
  • Elektrisch te openen en sluiten achterklep
  • Hill Hold Control
  • KESSY (Keyless Entry, Start and exit System)
  • Optical Parking Assistent achter (parkeercamera)
  • Parking Distance Control voor en achter
  • Reservewiel (volwaardig)
  • TECHPAKKET Ambition Business
    • Stoelbekleding leder stof
    • Multifunctioneel sportstuurwiel 3-spaaks
    • Sunset
    • Chromen raamomlijsting
    • Stoelverwarming op de voorstoelen
    • MaxiDOT met kleurendisplay
  • Uitneembare bagageruimtelamp
  • Vanuit bagageruimte neerklapbare achterbank
  • Variabele bagagevloer
Daarnaast nog de volgende accessoires:
  • Trekhaak afneembaar, voorzien van 13-polige kabelset met trekhaakvoorbereiding
  • Hulpveren (MAD)
Er is nog niets bekend over de leverdatum, bestelling moet nog worden gedaan. Hoop niet op al te veel WLTP ellende. Keuze en prijzen waren overigens gebaseerd op NEDC2.0.


 
Laatst bewerkt:

CharlesTucker

Forumguru
Welkom, mooie configuratie neergezet (en mooie kleur!). Wat betreft die stoelen in de Opel, ik heb ook 4 jaar in een Opel (Zafira) rondgereden, en die stoelen waren inderdaad prima, het enige wat ik nog wel eens mis na de overstap op Skoda, inmiddels ruim 7 jaar geleden. Voor de rest bevallen de Octavia's me eigenlijk een stuk beter.

Wat die 2 USB aansluitingen betreft, bedoel je twee aansluitingen aan de achterkant van de middenconsole, bedoeld voor je achterpassagiers? Zo ja, dan zou ik nog eens even checken of dat goed gaat komen. Ik had ze eigenlijk ook gewild, en na veel uitzoekwerk door de dealer, tot aan het bellen van een klant die met een al geleverde auto op vakantie was toe, was de conclusie dat die meegeleverd worden met de verwarmbare achterbank, en die zie ik niet staan in je configuratie (het lijkt vreemd, maar ze zitten ook gemonteerd in hetzelfde paneel als de bedieningsknoppen voor die achterbakverwarming).
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Wat die 2 USB aansluitingen betreft, bedoel je twee aansluitingen aan de achterkant van de middenconsole, bedoeld voor je achterpassagiers? Zo ja, dan zou ik nog eens even checken of dat goed gaat komen. Ik had ze eigenlijk ook gewild, en na veel uitzoekwerk door de dealer, tot aan het bellen van een klant die met een al geleverde auto op vakantie was toe, was de conclusie dat die meegeleverd worden met de verwarmbare achterbank, en die zie ik niet staan in je configuratie (het lijkt vreemd, maar ze zitten ook gemonteerd in hetzelfde paneel als de bedieningsknoppen voor die achterbakverwarming).

Daar zou je best eens gelijk in kunnen hebben. Ik kwam er uberhaupt achter dat er wel heel veel foutjes in de lijsten en de Skoda configurator zitten. Bij de USB aansluitingen zie ik inderdaad nu staan op papier dat die alleen mogelijk zijn met de 230V EN achterbankverwarming. Bij de 230V aansluiting staat dat het alleen verplicht is samen met 2x USB aansluiting. Dit wordt ook als zodanig geaccepteerd in de Skoda configurator (zowel als je eerst de USB selecteert als eerst de 230V) en dus ook in mijn eigen configurator via de wagenparkbeheerder.

Baal toch wel een beetje dat ik dit in alle zorgvuldigheid over het hoofd heb gezien, fiscale waarde is nu toch 150 euro hoger, terwijl het wellicht achteraf niet mogelijk blijkt te zijn. Dan wordt het weer een hoop gezeur om het recht te breien.

Had het ook met het Techpakket. Hier zitten de Chromen raamlijsten bij in. In de Skoda configurator worden die niet meegenomen in het overzichts plaatje van de auto. Pas als je die lijsten apart configureert (250 euro), dan zie je ze wel. Ook maakt de configurator geen opmerking en laat het je gewoon als aparte optie meenemen (dus dubbel). Maar dit heb ik kort gesloten met de lokale Skoda dealer. Het zit er echt bij in, foutje in de tool dus. Het zal je gebeuren dat je de auto krijgt met zilverkleurige dakrailing en zwarte raamlijsten :mad:
 

CharlesTucker

Forumguru
Tsja, het is inderdaad allemaal best lastig, de dealer zat er ook wel mee (meer nog dan ik). Verder heb ik een Style Business, daar zit al zo veel op en aan dat ik verder erg weinig extra opties bij heb besteld. Ik had dus gelukkig ook geen verassingen bij de aflevering. Voor wat betreft die USB poortjes, de dealer had 2 oplossingen. Ik had uiteraard de verwarmbare achterbank kunnen bestellen, of een van de monteurs kon het achteraf ook wel netjes inbouwen. Daar zou dan echter ook zo veel werktijd in gaan zitten dat het ook nog best duur zou worden. Ik heb dus niet besteld (je moet ergens een grens trekken), en de achterbankpassagiers zorgen er bij de extra lange ritten (alleen vakanties) maar voor dat ze de powerbanks niet vergeten op te laden :).
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Ik heb net bevestigd gekregen dat mijn configuratie inderdaad niet geldig is. Het is inderdaad alleen mogelijk in combinatie met Stoelverwarming op de achterbank. En dat is alleen mogelijk in combinatie met een Verwarmd stuur + Adaptive Cruise Control + Speedlimiter voor Cruise Control :laugh:
Dan zouden het wel heel erg dure USB poortjes worden.....:stop:

De Skoda dealer gaf als reden aan dat het wss ligt aan de WLPT stress.....de juistheid van de Skoda configurator tool is dan even van ondergeschikt belang...... :mad:
 

B.Stuurder

Forumguru
Welkom en welkom in de wereld van de autohandel :deuk:

Als je de stoelen in de Opel fijn vond, dan zou ik eerder overwegen om andere stoelen dan standaard te kiezen in plaats van USB poortjes. Ik heb zelf de sportstoelen laten plaatsen en als ik een ruil Octavia meekrijg met de gewone stoelen, ben ik altijd blij dat ik weer in mijn eigen auto zit. Maak anders eerst eens een proefrit waarbij je een uurtje of twee in de stoel zit, dat kan ik echt aanraden!
En toen ik bestelde waren er al zaken niet mogelijk icm met andere zaken, ik kon volgens mij de 230 volt aansluiting niet krijgen omdat ik de achterbankverwarming heb, op verzoek van mijn kinderen want ik heb altijd leren bekleding :laugh:
Uiteindelijk wilde ik eigenlijk van de chromen raamlijsten af en dat kon ook niet. (Ik heb de RS dakrails laten monteren, gloss black, daarmee moest ik de raamlijsten zwart laten wrappen)

ACC kan ik je ook aanbevelen trouwens.
 

Jordlusk

Actief lid
Goede kleur keuze:thumbsup: na mijn Honda Civic,Seat Leon 1p en Skoda supurb is mijn Octavia toch wel de fijnste auto die ik tot nu toe gereden heb je zal er echt tevreden mee zijn.
En ik zou zelf persoonlijk maar het is natuurlijk een lease auto een zwarte gril omlijsting in zetten dat ziet er echt gelikt en sportief uit.
Veel plezierige km,s gewenst.
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Als je de stoelen in de Opel fijn vond, dan zou ik eerder overwegen om andere stoelen dan standaard te kiezen in plaats van USB poortjes. Ik heb zelf de sportstoelen laten plaatsen en als ik een ruil Octavia meekrijg met de gewone stoelen, ben ik altijd blij dat ik weer in mijn eigen auto zit. Maak anders eerst eens een proefrit waarbij je een uurtje of twee in de stoel zit, dat kan ik echt aanraden!

Ik heb een half uur gereden in een Style Business zonder Tech/Dynamic pakket, dus de standaard stoelen. Die zaten prima, moest wel meteen (zoals bij iedere auto, ook de Opel) de lende steun helemaal naar binnen doen om de bobbel in mijn rug kwijt te zijn. Qua benen ging het goed. Opel was net iets beter omdat de voorkant van de zitting omhoog kan, maar gelukkig zit ik vrij ver naar achteren met het stuur geheel uitgetrokken. Dus op zich gaat het goed, zit niet met opgetrokken benen. Heb nog wel de Dynamic versie overwogen, maar die kan ook niet naar boven aan de voorkant van de zitting, dus dan heb je hetzelfde. En de tijd en gelegenheid om met beide versies twee uur te rijden, dat had ik ook niet echt.
Heb het 2,5 week met een Hyundai Kona moeten doen, met vrij platte en korte zittingen. Dat zat nog minder, maar de eerlijkheid gebied me te zeggen, dat ik na meerdere ritten van zo'n 160 km toch nog fris uit kon stappen. Dus ik ga er van uit dat dat in de Skoda niet anders zal zijn.
 

Rallye

Forumguru
De Skoda dealer gaf als reden aan dat het wss ligt aan de WLPT stress.....de juistheid van de Skoda configurator tool is dan even van ondergeschikt belang...... :mad:

Als je als importeur dankzij de WLTP toch geen auto’s af kunt leveren, kun je toch de configurator even bijwerken?:D
 

CharlesTucker

Forumguru
Heb nog wel de Dynamic versie overwogen, maar die kan ook niet naar boven aan de voorkant van de zitting, dus dan heb je hetzelfde.
Als je budget het toelaat, of als je ergens anders iets wil/kunt schrappen, kun je ook de electrisch verstelbare stoelen overwegen, die kunnen wel omhoog aan de voorkant. Overigens had ik in m'n vorige Octavia standaard stoelen, vond ze minder dan die van de Opel, maar heb er toch 7 jaar en 270.000 kilometer mee gereden, zonder ernstige vermoeidheid of rugklachten of zo. Ik had ook het gevoel dat bij de Opel-stoelen de stevigheid langzaam terugliep, je begon er als het ware wat meer in te zakken naarmate de auto ouder werd, terwijl ik met die auto maar 4 jaar en 160.000 km gereden heb. Bij de Octavia was dat effect veel minder.
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
De stoelen, dat zal altijd wel een dingetje blijven. Ik heb de elektrisch verstelbare stoelen niet geprobeerd (als dat al ergens kan), maar aangezien ik meestal vrij aan de limiet zit (stoel vol naar beneden, stuur geheel naar mij toe) zou ik ook het risicio kunnen lopen om met de elektrische variant niet ver genoeg naar beneden te kunnen. Dat is een veel gehoorde klacht i.v.m. het plaatsen van de motoren. Weet alleen niet of dat bij de Ocatvia ook zo is. Maar aangezien ik toch op de laagste stand zit, is de hellingshoek van de zitting ook maximaal, dus dat zal uiteindelijk wel los lopen.
 

CharlesTucker

Forumguru
Als de proefrit goed bevallen is zal het inderdaad wel loslopen. Succes met de echte bestelling en het wachten, hopelijk krijg je een realistische verwachting van de levertijd en is die niet al te lang. Ook voordat de WLPT echt een dingetje werd (althans, voordat daar echt over gesproken werd en dat als argument gebruikt werd) liepen de levertijden hier nogal uit elkaar. Mijn auto is ruim binnen de 3 maanden na bestelling gebouwd en geleverd (juni 2018), net iets sneller dan beloofd. Maar er zijn op het forum ook mensen die 6 maanden of langer moesten wachten, met op het oog redelijk vergelijkbare configuraties, waarbij ook de verwachte productiedatum een paar keer veranderd werd. Dat was trouwens 7 jaar geleden ook al zo, toen ik m'n eerste Skoda kocht (ook toen had ik kennelijk mazzel).
 

B.Stuurder

Forumguru
maar die kan ook niet naar boven aan de voorkant van de zitting, dus dan heb je hetzelfde.
nope, de zitting is anders, waardoor de zit en ondersteuning beter is. Je hebt meer ondersteuning onder de benen, al kan de zitting niet onafhankelijk omhoog aan de voorkant. Elektrische verstelling kan ook, ik heb redelijk diepgaand onderzoek gedaan, al is uiteindelijk de ervaring persoonlijk natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan