Koelvloeistof, plots plas onder auto

Dennis79

Nieuw lid
hi! Ik parkeer net de auto, loop een half uur later terug en zie een plas onder de auto. Ik start en het koelvloeistoflampje gaat aan en piept. Meteen gekeken en reservoir is helemaal leeg.

Waar neigt dit accute verschijnsel het meest naar?

Dank
 

Dennis79

Nieuw lid
Dat lijkt me een gunstige ‘variant’, toch? Ik lees verhalen over koppakkingen etc.

Het is alleen zo plotseling. 1 kort ritje (5km). En daarna in 1x leeg. Lijkt idd op slang of reservoir lek/stuk.

Toevallig vorige week de airco laten repareren: wellicht zit daar een connectie?
 

Arjann

Forumguru
Wat voor motor gaat het om? Wat is er aan de airco gerepareerd? Waar ongeveer ligt het onder de auto (voorkant/zijkant motor). Kan me voorstellen dat het laatste lastig te zeggen is.....
 

Dennis79

Nieuw lid
Airco liep steeds leeg dus pomp vervangen, dacht dat het zo heette.

1.9tdi, uit 2007. Natte plek: spoortje van inparkeren, en dam bij rechtervoorwiel...
 

Cordoba

Forumguru
Kapot overdrukventiel (bij veel vagmodellen in de dop van het koelreservoir)? Druk loopt op bij parkeren warme motor, en overdrukventiel gaat in werking en blijft hangen. Mogelijk dat als je auto een pompje heeft dat voor nakoeling zorgt dat dit kapot is.

Heb je gecheckt of beide fans achter de grill werken? (misschien na reparatie vergeten om een stekker weer aan te sluiten?) Zeker na een airco reparatie, zijn er veel mogelijke oorzaken te bedenken, zeker als je de auto zelf niet kunt zien.
 
Laatst bewerkt:

Arjann

Forumguru
Als de pomp is vervangen dan is er van het koelsysteem niks los geweest. Spoortje bij rechter voorwiel zeg je? Dan zou het de waterpomp kunnen zijn, maar een lekke slang kan net zo goed. Al onder de motorkap gekeken of je wat ziet?
 

Arjann

Forumguru
Als je zelf niet kan zien waar het vandaan komt (misschien gaat het makkelijker als de onderplaat vd motor er onderuit is) zou ik naar de dichts bijzijnde garage gaan, en het liefst slepen. Het zou een kleinigheidje als een slang kunnen zijn ofzo hoor, maar als het lager van de waterpomp eruit ligt kan de koelvloeistof er ook uit stromen
 

Cordoba

Forumguru
@Arjann Inderdaad hóeft er niets van het koelsysteem los, maar ik kan me voorstellen dat bij sommige auto's het handiger werkt om radiateur/condensor los te halen, of in elk geval de aansluitingen van de condensor.

@Dennis79 als ik het goed heb, moeten beide fans gaan draaien op het moment dat je de airco inschakelt, maar als de koelvloeistof zo snel verdwijnt, moet je eerst het grote lek boven krijgen en dan kijken of er nog 'kleine lekkages' zijn. Met kleine lekkages bedoel ik zaken als een koelfan die niet draait, overdrukventiel dat niet goed werkt dat soort zaken, maar die veroorzaken niet dat je bijna a la minute de aangevulde koelvloeistof weer kwijt bent.
 

Dennis79

Nieuw lid
En ik ben het alleen direct kwijt als ik de motor start, niet als de motor uit staat en ik vul bij.
Als leek neig dan al snel naar een kapotte slang oid maar ja...
 

Arjann

Forumguru
Dat is logisch want als de motor uitstaat circuleert de koelvloeistof niet. Als ik het zo aanvoel ben ik bang dat je het zelf niet gaat vinden, ik zou een garage inschakelen als ik jouw was.
 

Dennis79

Nieuw lid
Ben er bang voor. Kan gelukkig 8u terecht morgen. Het is 4km, twijfel of ik ermee moet gaan rijden, als ie zo snel leeg loopt
 

50tintenfaab

Senior Member
Zou kunnen dat ze met het demonteren van de airco pomp langs een slang gegaan zijn en dat deze( prongeluk) beschadigd is geraakt
 

turboturbo

Forumguru
Ik zou geen 4km durven rijden zonder koelvloeistof. Het lijkt erop - even zo op afstand hier meelezend - dat het er ergens uit gutst.

Je wilt iig dat binnen in het motorblok tenminste wel iets van koeling plaats vindt, anders loop je zeker risico met de koppakking.
 

jp_f1

Senior Member
Heb jaren geleden met een Toyota Corola diesel ongeveer hetzelfde meegemaakt. Was een kapotte waterpomp.
Op het moment dat je het er in gooit, blijft het er in, maar zodra ik de motor startte, gutste alles eruit.

Overigens kan je zonder koelvloeistof wel een eindje rijden, je moet alleen niet stil gaan staan. Ik kwam er nl destijds bij ALmere achter dat de motor warm werd bij de stoplichten, maar snelweg op was hij normaal, totdat ik de file inreed. Uiteindelijk bij de Toyota dealer in Bijlmer gekeken en toen bleek de pomp kapot.

Nog een voorbeeld van zonder koelvloeistof rijden: Mijn huidige motor is een BMW R1150RT. Dit is een boxer-motor zonder water koeling. Hij haalt dus zijn koeling uit de olie en rijwind. Tot nu toe nooit last van oververhitting gehad.
 

mark8

Lid
Heb vorige maand precies hetzelfde gehad en bij mij was de waterpomp stuk.
Mocht ok geen meter verder rijden aangezien hij erg snel leeg liep.
Hoop voor je dat dit niet het geval is en dat het gewoon een lekke slang of iets dergelijks is.
 

Baphi

Forumguru
Heb vorige maand precies hetzelfde gehad en bij mij was de waterpomp stuk.
Mocht ok geen meter verder rijden aangezien hij erg snel leeg liep.
Hoop voor je dat dit niet het geval is en dat het gewoon een lekke slang of iets dergelijks is.

Idem voor mij, twee weken geleden hetzelfde euvel: koelvloeistof onder de auto, onder het vulpotje. Bijgevuld en weer leeg. Weggesleept en uiteindelijk bleek defecte waterpomp de oorzaak. Met airco kan dit niet eigenlijk niets te maken hebben: je koelvloeistofreservoir loopt tenslotte leeg, toch?
 
Bovenaan Onderaan