Koelvloeistof, plots plas onder auto

oco1979

Forumguru
tp zeg dat het bestuurderskant is.
Dat is dus niet de kant van de waterpomp.
1.9tdi versie is de kans groot dat de slang dia via de thermostaat komt richting radiator.
Die liggen meestal te wrijven.
Tss batterij en de motor kijken.
4km rijden is mogelijk zonder koeling,als je tenminste kan doorrijden zonder fille.
Vol met water doen en nog water meenemen, temperatuur chauffage vol op warm zetten en ventilator op max.
Beter is slepen uiteraard.
 

hemi24

Forumguru
Het lijkt langs de binnenkant van de rechtervoorband (bestuurderskant) weg te lopen

Engelse wagen, of ben je stiekem toch een Denise..?
Bij het merendeel van ons zit het stuur links namelijk. :pardon:

Maar goed, vullen en meteen weer leeglopen lijkt het meest op een slangbreuk/losgeraakte slang of iets dergelijks.
Denk dat @oco1979 wel een goed punt heeft met de slang tussen accu en motor (van thermostaat richting radiator)!
 

turboturbo

Forumguru
Overigens kan je zonder koelvloeistof wel een eindje rijden, je moet alleen niet stil gaan staan.
Ik vraag me af of dat echt wel kan. Immers de koelvloeistof temperatuur sensor zit ergens in het circuit (ik dacht vlak voor het thermostaathuis?) en die meet dus alleen de temperatuur van de koelvloeistof die er nog is...

Als er geen koelvloeistof meer zou zijn, of iig te weinig, om bijv rondom de cilinders de motor de koelen is het al te laat toch? Of is dan lucht koeling tijdens rijden ook al voldoende?
 

jp_f1

Senior Member
Ik vraag me af of dat echt wel kan. Immers de koelvloeistof temperatuur sensor zit ergens in het circuit (ik dacht vlak voor het thermostaathuis?) en die meet dus alleen de temperatuur van de koelvloeistof die er nog is...

Als er geen koelvloeistof meer zou zijn, of iig te weinig, om bijv rondom de cilinders de motor de koelen is het al te laat toch? Of is dan lucht koeling tijdens rijden ook al voldoende?
Ehm, geen idee. Techniek is de laatste 20 jaar natuurlijk ook flink veranderd. Die corolla was uit 1993 dus die had (waarschijnlijk) een thermometer die alleen op je dashboard getoond werd en meer niet. Ik zag de meter oplopen op het moment dat ik stil stond en zakken als ik weer ging rijden.
Tegenwoordig zal er vast wel software om heen zitten die je motor uit zet als deze dreigt te warm te worden.
 

Baphi

Forumguru
Vroeger was alles beter, zo rijdt mijn luchtgekoelde oldtimer gewoon door met deze hitte, file is juist weer gunstig gek genoeg.
Ontopic: Waterpomp en koelvloeistofreservoir zitten aan de bijrijderszijde (dus de kant waar het stuur niet zit bij een NL-auto ) dus als de boel daar nat is, is mijn eerste gedachte waterpomp. Nou staan de 1.6tdi’s daarom bekend. Van 1.9tdi (gaat het hier om toch?) weet ik niet of die daar ook gevoelig voor zijn...
 

turboturbo

Forumguru
Tegenwoordig zal er vast wel software om heen zitten die je motor uit zet als deze dreigt te warm te worden.
Deze bestaat nog niet hoor, voorzover ik weet. Je kunt als bestuurder volgens mij nog prima de motor in de soep rijden door zonder of met te weinig koelvloeistof te rijden.

Er bestaat wel zoiets als noodloop en bijv systemen als airco en stuurbekrachtiging uitschakelen door de ecu maar vzv ik weet niet de motor zelf uitschakelen...
 

oco1979

Forumguru
Deze bestaat nog niet hoor, voorzover ik weet. Je kunt als bestuurder volgens mij nog prima de motor in de soep rijden door zonder of met te weinig koelvloeistof te rijden.

Er bestaat wel zoiets als noodloop en bijv systemen als airco en stuurbekrachtiging uitschakelen door de ecu maar vzv ik weet niet de motor zelf uitschakelen...

in NOODLOOP kan die wel gaan bij sommige merken

kan alles kapot rijden,als je na meerdere waarschuwingen in het dashboard en al dan nie geluidsignaal nog niet stop, dan moet je maar op de blaren zitten.
 

Dennis79

Nieuw lid
Heel lullig - het reservoir van de koelvloeistof was gescheurd en het liep er bij druk boven uit.

Inmiddels wel een vervolgprobleem waarvan ik niet zeker weet of het ermee te maken heeft.

Vandaag onderweg naar Italie liep de temperatuur op tot bijna in rood. In de bergen en en in de file. Airco uit gedaan, warme fan aan en dan liep het even terug. Maar bij volgende file weer het probleem. Hulpdienst erbij, zijn idee: het ligt aan de ventilator(s) die voorin zitten bij de radiateur. Die slaan niet aan. Zekeringen lijken in orde. Het Ouden de ventilatoren zelf moeten zijn of de aandrijving daarvan.

Wel vaag, binnen 1 week airco vervangen, koelvloeistof issie en nu dit. Alsof het een het ander triggert.

Ik heb gewacht tot files weg waren en zonder problemen kunnen doorrijden tot bestemming. Maar nu ga ik een autobedrijf zoeken dat dit ventilator probleem kan oplossen voor ik over twee weken terug ga.

Iemand bekend met een probleem als deze en mogelijke kosten?
 

Duijzer

Donateur
Mooi dat de lekkage is opgelost. Wat betreft de ventilators, kijk even of er stroom komt bij de ventilatormotor. Ik heb ooit gehad dat er een stekkertje zat dat gecorrodeerd was. Stekkertje los, even opgeschuurd en ze deden het weer.....
 

Cordoba

Forumguru
Gezien de geschiedenis, denk ik eerst even checken of de stekkers wel ingeplugd zijn. Mijn ervaring met allerlei technische systemen is wel, dat als het jarenlang weinig of geen onderhoud gebeurd en alles netjes blijft werken, dat je bij een reparatie ook maar iets aan hoeft te raken, en het ene mankement volgt na het andere doordat bijvoorbeeld slangen die na 5 jaar zonder enige beweging, dan een scheurtje gaan vertonen zodra er wat beweging (vanwege demontage/montage) gevraagd wordt.

Verder komt volgens mij ook een zekeringprobleem regelmatig voor bij de koelfans (bij de meeste modellen zit de zekering daarvoor op de accubak).
 

GJ M

Forumguru
Avonturen! Net met Google Translate als mijn redding bij een Italiaanse VAG garage geweest. Het blijkt idd een stekker tussen radiator en ventilator. Ze hadden dat ding niet op voorraad maar konden het profisorisch vastzetten. En dus kunnen we iig doorrijden ;)
Waar in Italië zit je nu? En waar zit deze garage? Kunnen er meer mensen gebruik van maken bij pech (hopelijk niet nodig natuurlijk)
 
Bovenaan Onderaan