Nederlandse Lotto-Jumbo Tourploeg rijdt super-Skoda

Japanese Power

Donateur
Bron: Autobahn.eu

De Tour de France is nu een paar dagen aan de gang en de storm rond Christopher Froome begint een klein beetje te liggen. Dat geeft ons tijd om eens te kijken naar de auto's van Team LottoNL-Jumbo. De Skoda's zijn verbeterd voor de ploegleiding.

3a543db2c3_1920_lottonl-jumbo.jpg


Tijdens de Tour de France rijdt niet alleen de jury en de tourleiding in Skoda's, verschillende ploegen hebben ook de Tsjechische machines om hun renners te volgen. Eén daarvan is Team LottoNL-Jumbo, oftewel Lotto-Jumbo, maar zij hebben de gelegenheid aangegrepen om wat aftermarket-aanpassingen aan hun Superb te doen.

Om wat meer veiligheid rondom de auto te creëren is de binnenspiegel uitgerust met een scherm waarop camerabeeld vanuit de achterkant van de auto wordt geprojecteerd. Zo kan de bestuurder beter zien of er rijders achter zijn auto zitten.

Jan Boven, ploegleider -maar ook chauffeur van de Superb- heeft een enorm arsenaal aan communicatiemiddelen tot zijn beschikking. Zo heeft de auto 4G internet en om ervoor te zorgen dat er altijd verbinding is, is dat dubbel uitgevoerd. Daarnaast is er WiFI aanwezig in de auto. De communicatie met de renners gaat via radio. Vroeger (en bij andere ploegen is dat nog steeds zo) hing er aan de achteruitkijkspiegel een 'spreeksleutel'. Dat praatkastje bungelde maar een beetje in het rond en zat vaak in de weg. Daarom zijn er nu vaste microfoons en zitten er twee bedieningsknoppen achter het stuur, waarmee de ploegleider kan kiezen met welke wielrenner hij praat.

Dankzij de internetverbindingen kunnen de leiders ook de televisiebeelden van de wedstrijd volgen via een centraal scherm in de auto. Het scherm met bijbehorende speciaal ontwikkelde software zorgt er ook voor dat de staf niet meer met papier in de weer is, wat een hoop rotzooi en onduidelijkheid scheelt.

Een laatste slimmigheid is het op de achterbank geplaatste rek met reservewielen. De mechanieker kan daardoor snel en veilig met een nieuw wiel uitstappen als een van de renners lekgereden heeft. Aan de techniek kan het niet liggen, nu is het werk voor Steven Kruijswijk en Robert Gesink om zo goed mogelijk te scoren voor de Nederlandse formatie.

7b2743a5a2_800_lottonl-jumbo3.jpg

d893d4305a_800_lottonl-jumbo10.jpg

f3aac3990d_800_lottonl-jumbo11.jpg

90ed45e8cb_800_lottonl-jumbo1.jpg

ed480fd840_800_lottonl-jumbo12.jpg

47af96f567_800_lottonl-jumbo4.jpg

1be4019c0f_800_lottonl-jumbo9.jpg
 

Hakar

Donateur
Ziet er allemaal leuk uit.
Maar euh waar is het reservewiel van de auto?
Zie ook geen flesje om een platte band eventueel weer op te blazen.
 

Michel

Forumguru
Iets zegt me dat die adaptieve cruisecontrol niet zal worden gebruikt als men tussen al die wielrenners rijdt. :pieker:
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Cordoba

Forumguru
Ik snap niet dat er zo weinig renners worden aangereden door de volgauto's. Als je in zo'n auto zit, kun je niet meer naar buiten kijken, vanwege alle schermen die overal geplaatst zijn....
 

philippe bakker

Forumguru
Ik snap niet dat er zo weinig renners worden aangereden door de volgauto's. Als je in zo'n auto zit, kun je niet meer naar buiten kijken, vanwege alle schermen die overal geplaatst zijn....
Das omdat al die ploegwagens bestuurd worden door ex renners. Die lezen de koers. Terwijl motto’s zijn meestal Vd tv of Vd politie en bijna nooit ex renners
 
Bovenaan Onderaan