Prodigy's OII 1.9Td0 Elegance AB

Hallo allemaal.
De eerste ruime week heb ik nu kunnen genieten van mijn Octavia 1.9Tdi Combi.
Zoals waarschijnlijk de meeste zakelijke rijders op dit moment doen heb ik gekozen voor de Elegance Atr. Business uitvoering. Op de BT handfreeset geen extra opties kunnen verzinnen. Eerste indruk: Heerlijke auto!!!
Ben inmiddels 1500km verder. Voornamelijk snelweg kilometers, maar die zijn nog nooit zo leuk geweest. Zelfs het inrijden van deze auto is leuk. Volgens het boekje moet ik nu naar de 4500 rpm gaan doortrekken, maar om vlot te rijden is dat absoluut niet nodig. Rond de 2500-3000 is voor mij voldoende, dan loopt de 1.9 heerlijk en als ik echt toeren wil maken moet ik toch echt op mijn gixer stappen; die loopt richting 16.000 rpm...

De Columbus is zeer prettig. Gisteren op weg naar Limburg al wel een tijdje "offroad" gereden omdat de kaarten niet weten dat de A73 onder Venlo omgelegd is. Voordeel is wel dat je dan niet in Roermond de tunnel ingestuurd wordt :uitlachen:

Xenon is fenomenaal en er is nog niet naar me geknipperd ;)

cornerfunctie gaat wat mij betreft bij mijn volgende bezoek aan de garage uit. Functioneel is het niet en als gadget aan mij niet besteed. Ik heb ook geen zin in oom agent als ik voorgesorteerd sta met 1 mistlamp aan terwijl het zonnetje nog schijnt. Ik snap dat het uit te leggen is, want er is niet voor niets een typegoedkeuring afgegeven, maar van mij hoeft het.

Verder niets dan lof en stuk voor stuk al mijn collega's zijn onder de indruk. Die rijden "Golfjes/307's" of betalen een vermogen bij om V50 o.i.d . te mogen rijden. 2 hebben er nu al aangegeven te weten wat hun volgende auto wordt...

kiekjes ingesloten!

Bijlagen

• prodigy.jpg
    prodigy.jpg
    75,9 KB · Weergaven: 81
  • zijkant 1 klein.jpg
    zijkant 1 klein.jpg
    69,1 KB · Weergaven: 96
  • zijkant 2 klein.jpg
    zijkant 2 klein.jpg
    69,6 KB · Weergaven: 86
  • zijkant 3 klein.jpg
    zijkant 3 klein.jpg
    64 KB · Weergaven: 84

cvegreen

Forumguru
Mooie uiteenzetting .
Skoda is een virus , wel het prettigste virus dat ik ken . Jij bent er dus ook al door gepakt , juist gelijk bijna iedereen hier .
Je wagen dan , die neus pppppprrrrrrrrrrrraaaaaaaaaccccccccchhhhhhhhtttttttiiiiiiiiggggggg. Ik vind de neus van een O2 echt super. Kan mijn inziens niet verbeterd worden. Die velgen staan hem ook prachtig zakelijk. Die grijze kleur , typisch lease kleur vind ik, zeker niet slecht . Skoda staat met donkere kleuren , heb dit al eerder aangegeven.

Prachtige wagen en over de neus ben ik het helemaal eens. Mijn vriendin vindt er echt niks aan, maar ja, dat zijn vrouwen ;)

Maakt de 1.9TDI veel lawaai bij 140 km/u? Ik krijg m'n O2 over een maandje.

Prachtige wagen en over de neus ben ik het helemaal eens. Mijn vriendin vindt er echt niks aan, maar ja, dat zijn vrouwen ;)

mijn vrouw is zo onder de indruk dat er sinds ik de mijne besteld heb een folder van de Fabia in haar boekenmand ligt :xyxthumbs:

Wat is veel lawaai?
Bij die snelheid draait de motor 'n kleine 3000 rpm. Ik vond mijn voorloop Megane 1.5 Tdci 85 stiller, maar mijn eigen vertrouwde '94 306d was vele malen rumoeriger. Wat het geluid is, ik weet het niet. Komt volgens mij niet zo zeer uit het vooronder maar meer van wind en banden. Met andere woorden, een 6 bak zou volgens mij niet echt stiller zijn, maar corrigeer me als ik het mis heb!
Staand naast je stationair draaiende auto klinkt die wel behoorlijk als een oude vrachtwagen, maar dat is ook gelijk de charme.

Gieliovd

Forumguru
Leuk hoor, weer een tevreden Skoda rijder erbij.

En nog een motorrijder erbij ook!

Een TDI is nou eenmaal rumoerig, hoef ik jou niet te vertellen. Persoonlijk vind ik een lekkere roffel niet zo erg. Dan weet je dat er wat gebeurd.

3000 toeren bij 140 op de teller is bést fijn. Ik draai er zelf 1000 meer met die snelheid, ruim.

Let er wel op dat 140 op de teller best nog wel eens net boven de 130 kan betekenen in praktijk.

Veel plezier ermee!

2 vraagjes ;)

Hoe bevallen de speakers?

De snelheidsmeter wijkt behoorlijk af boven de 80km per uur van de O2 als ik deze vergelijk met een TomTom, maargoed daar hebben zowat alle auto's 'last' van.

Ik rijd met m'n Golf V 1.6FSI motor (6bak), 3000 rpm met 120 km/u. Is de benzine rpm vergelijkbaar met een diesel motor (1.9 5 bak) qua geluid?

van inkel

Forumguru
De speakers bevallen mij goed, zo goed zelfs dat ik ze niet ga vervangen (was dit wel van plan gezien m'n ervaringen met de speakers van de O1).

Wat het toerental is bij 120 km/uur in de 5, kan ik je niet vertellen omdat ik een 6 bak heb (DSG).

Ik bedoel 'lawaai' rond de 140km/u, is dat dan vergelijkbaar met benzine 6 bak of rammel ik van m'n stoel of moet ik de radio 2x zo hard zetten, dat is mijn zorg eigenlijk. Ik moest diesel rijden en heb ook niet proefgereden, had toch weinig zin dan.

Ik bedoel 'lawaai' rond de 140km/u, is dat dan vergelijkbaar met benzine 6 bak of rammel ik van m'n stoel of moet ik de radio 2x zo hard zetten, dat is mijn zorg eigenlijk. Ik moest diesel rijden en heb ook niet proefgereden, had toch weinig zin dan.

Wat is je referentiekader; ik vind het met de herrie dus wel meevallen.
Zoals boven al gezegd, ik denk dat ik meer windgeruis en bandengeluid hoor dat de TDI roffel.

Toerental bij 120 in 5 is ca 2500 en bij 140 2900 of zo iets, en dan bedoel ik de snelheid op de meter. Ook ik heb die "geijkt" met Tomtom en waar ik voorheen met 140 op de teller niet bang was voor een bon (140-/- tellerafwijking -/- correctie) denk ik dat ik er nu niet meer mee weg kom.
140=136 of zo iets waar froegah 140 128 was.

De speakers zijn, ook door mij, beschreven in het "Columbus als MP3 speler" topic.

purk

Senior Member

ach als de octavia dezelfde neus krijgt met de Faselift als de nieuwe superb, dan ga ik die zeker mooier vinden.

Han

Lid
ik kan nu helemaal niet meer wachten tot de mijne geleverd wordt... welke kleur is het eigenlijk?

Han

Lid
ok, dankje. Ik vond em al aan de donkere kant voor een satin grey. Die heb ik namelijk besteld, maar ik heb em helaas nog nergens gezien met zilveren dakrails. (als iemand een foto voor me heeft houd ik me aanbevolen)

Jan_Willem

Nieuw lid
Ik heb em helaas nog nergens gezien met zilveren dakrails. (als iemand een foto voor me heeft houd ik me aanbevolen)

Dat was nog een discussie met leasemij: volgens AB-brochure zijn de zilveren rails standaard... Dus niet apart als optie besteld...

En helaas, vandaag heb ik hem op de parkeerplaats van mijn bijna oude baas achter moeten laten :407:
Vanaf 1-11 een nieuwe baan èn een nieuwe auto. Nieuwe baas wilde geen contract van de huidige leasemij overnemen. Wat mijn volgende auto gaat worden weet ik nog niet :crazy:

Ik heb 35.000 heerlijke kilometers gereden afgelopen 8 maanden, maar ik ben continu bang geweest voor diefstal van de Columbus, dus of mijn volgende auto ook zo'n systeem heeft.... Wat het ook wordt, er moeten xenons op :xyxthumbs:

Bovenaan Onderaan