Extra driepuntsgordel achterin

turboturbo

Forumguru
Update; de driepuntsgordel is eindelijk gemonteerd.

Zoals de meesten hier wel weten heb ik inmiddels een ander interieur (uit een Seat Leon 1M) ingebouwd in mijn Octavia ingebouwd (Turbo's Octavie (Octavia I)). Het was me vooral te doen om de extra driepuntsgordel midden achterin op de achterbank. Little I knew, dat bij zo'n achterbank met dergelijke gordel, ook een heel andere gordelvanger bij hoort.

Ik kwam erachter dat ik een bepaalde haak nodig had om de 3-puntsgordel van de achterbank aan te kunnen bevestigen.
Het gaat om dit onderdeel:
image-2017-12-10-3.jpg image-2017-12-10-4.jpg image-2017-12-10-5.jpg
Om dit uiteinde van de 3-puntsgordel in te kunnen klikken:
image-2017-12-10-2.jpg

Dat onderdeel heb ik hier in de regio bij een sloper gevonden, ze hebben hem uit een VW Bora geschroefd voor me. Ik heb dus nog een aardige tijd met de heupgordel rondgereden terwijl de 3-puntsgordel er los bij hing. Maar vanaf nu is die dan eindelijk te gebruiken.

Ik heb wat foto's gemaakt van de ombouw.

Hier zie je hoe de huidige gordelvanger én de heupgordel gemonteerd zitten op het chassis met een 17mm bout (niet-metrische US draad tapbout, leerde ik later:thinking:)
image-2017-12-10.jpg image-2017-12-10-6.jpg

1) Eerst even de achterbank uit de weg ruimen:
Druk met een schroevendraaier de sluiting open waar de achterbank in valt:
image-2017-12-13-3.jpg
Trek/manouvreer de achterbank los uit het middelste montagepunt:
image-2017-12-13.jpg image-2017-12-13-19.jpg

2) Nu kan je goed bij het montagepunt. Draai met een 17mm dop de bout los en de gordelhouder en heupgordel (die zitten gecombineerd op één montagepunt) komt los. Zuig met een stofzuiger het gat waar de bout in terug moet, goed schoon. Je wilt niet dat door zand en vuil het schroefdraad vernield raakt! :stop:
image-2017-12-13-4.jpg image-2017-12-13-5.jpg image-2017-12-13-20.jpg


3) Probleempje; hoe krijg ik die haak nou tussen de huidige gordelvanger gemonteerd....? :arghh: Die past er niet op, vanwege de staalkabel van de heupgordel. Die zit in de weg waardoor het gat waar de bout doorheen moet, niet goed in lijn ligt met de gaten van de haak:
image-2017-12-10-7.jpg image-2017-12-10-8.jpg

- vervolg in volgende post.... -
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
4) Ik ging op zoek naar hoe dit origineel dan hoort te zitten, maar kwam niet veel verder dan dat de gordelvanger een enkele hoort te zijn, zonder de heupgordel erbij. Dus ik had eigenlijk ook de bijbehorden gordelvanger van de sloop mee moeten nemen!

Oplossing: de heupgordel er dan maar zelf afzagen :nailbiting:
image-2017-12-10-9.jpg

En nu past de haak wel :)
image-2017-12-13-6.jpg image-2017-12-13-7.jpg

5) Hups, de bout er weer in en terugschroeven die handel! Maar ik stuitte op een volgend probleem: de originele bout leek te kort voor deze nieuwe constructie. Origineel had ik ongeveer deze lengte aan schroefdraad over:
image-2017-12-13-9.jpg

Maar met de nieuwe constructie met de haak erbij, bleek dat te kort:
image-2017-12-13-12.jpg

Dus maar 'even' een andere bout halen (de halve stad afgestruind op zoek naar een ijzerspeciaalzaak die die bouten verkocht; het blijkt dus om een speciale draad te gaan, zogenaamde gordelbouten, die hebben geen metrisch draad maar UNC (VS) draad... Ook hebben ze een bepaalde sterkte - er staat 8.8 als treksterkte op de bout - waarbij ik bij de nieuwe bout eerlijk gezegd vergeten ben daarnaar te vragen hoe dat zat (er stond nl geen getal op de nieuwe bout)

Gewone bout:
image-2017-12-13-8.jpg

Juiste bout:
image-2017-12-13-10.jpg

Eindresultaat met de langere bout:
image-2017-12-13-13.jpg

Die vervolgens terug gemonteerd in het chassis punt. Let ook op het speciale markeringspunt zodat je de haak precies goed uitgelijnd monteert (het puistje past precies in een uitsparing in de voet van de haak)
image-2017-12-13-14.jpg


6) Impressie eindresultaat:
image-2017-12-13-17.jpg image-2017-12-13-18.jpg image-2017-12-13-15.jpg image-2017-12-13-16.jpg
 
Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
Jeetje wat een ontdekkingsreis!
Maareeuh, een dergelijke bout zou je dan op de sloop moeten kunnen vinden in een Seat Leon, of is dat te stom gedacht?
 

turboturbo

Forumguru
een dergelijke bout zou je dan op de sloop moeten kunnen vinden in een Seat Leon, of is dat te stom gedacht?
Klopt, @Bakkertje ik had de originele bout ook mee moeten nemen uit de Bora waar deze haak uit kwam (evenals de originele gordelvanger) van de sloop. Dat is eigenlijk mijn belangrijkste les geweest....

Ik ben bij de Ooyevaar geweest in Zwaag en die zitten niet bepaald om de hoek bij mij, dus vandaar dat ik dacht dat 'even' op te lossen door langs een ijzerhandel te gaan....
 

EdK

Forumguru
Ik ben bij de Ooyevaar geweest in Zwaag
mwah dat is een klein half uurtje rijden Turbo...
En mooi verslag alleen het oog open slijpen en dus een haak ervan maken blijf ik toch me twijfels over houden.
Wat doet die haak bij een echte klap ( aanrijding ) heb dan het gevoel dat hij opentrekt en dus loskomt....
Het gevoel wat ik heb hoeft uiteraard niet zo te zijn natuurlijk...
 

turboturbo

Forumguru
Hmja, het zat mij aanvankelijk ook niet lekker @EdK dus ik neem het advies ter harte en ga nog een keer terug naar de Ooyevaar voor een originele bout en gordelsluiter.

Ik heb op Marktplaats gezocht naar plaatjes van een dergelijke enkele gordelvanger, de enige die ik kon vinden was van een Passat uit 2000 en die had ook zo'n U-vormig montagepunt, waarbij dus één 'pootje' leeg was. Gelijk als wanneer je zoals ik het stuk van de heupgordel afgezaagd hebt.

Kortom, het lijkt erop dat de gordelsluiter sowieso een U-vormige aansluiting heeft, waar de staalkabels in vast zitten van respectievelijk de gordel sluiter en aan de andere kant de heupgordel (indien die aanwezig is)

Het lijkt er dus niet op (wat ik zelf ook eerst dacht) dat de enkele uitvoering (dus de variant van de gordelsluiter zónder de heupgordel) bijvoorbeeld een O-vorm heeft (dus een gesloten 'oog' als je begrijpt wat ik bedoel)

Een ander punt waarom ik denk dat het bij een aanrijding niet gevaarlijk zou zijn, is dat je immers ook als kind of volwassen alleen in de linker gordel zit of in de heupgordel. In dat geval wordt er bij aandrijving ook slechts aan één kant van de gordelvanger getrokken?

Mijn zorg zit achteraf meer bij de vervangende bout, of die wel dezelfde sterkte heeft.....

Maargoed we gaan het zien als ik de resterende onderdelen in bezit heb :jaja:
 

turboturbo

Forumguru
Dan hier speciaal een update voor @EdK ; op jouw advies een of twee weekjes later nog teruggereden naar de Ooyevaar, bleek die gordelbout en -vanger n e r g e n s meer te vinden te zijn uit de auto waar ik ze uit gedemonteerd had gekregen (dat doen zij voor je, dus niet zelf gedaan)

Dus om een andere gordelbout (voor de zekerheid maar 2 in verschillende lengtes) en gordelhouder gevraagd (dacht, die hebben ze vast op voorraad: 'nee meneer!') uit een Audi A3 en uit een Audi A4, beide uit dezelfde bouwjaren.

Door tijdgebrek hebben die spullen nog een paar maanden op de plank gelegen :bloos:

De koperen bout zit sinds vandaag in m'n octavia :dankje: Die bout is zelfs nog ietsje langer dan die zilverkleurige van de bouwmarkt, maar past juist prima. Slaap er nu een stuk geruster op dat de gordelvanger met een echte gordelbout vast zit, met de benodigde sterkte / hardheid eigenschappen.

Dan de door mij open gezaagde gordelvanger. Als ik de twee zo naast elkaar leg (de oem versie en door mij zelf gezaagde) kan ik niet bedenken dat ik daar gevaarlijk aan gedaan heb. Zoek de verschillen maar. Benieuwd naar jullie mening.

Beide gordelvangers met daarboven de 2 echte koperen gordelbouten en de zilverkleurige van de bouwmarkt ernaast:
image-2018-06-07-11.jpg

Close up 1:
image-2018-06-07-13.jpg

Close up 2:
image-2018-06-07-14.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK
Bovenaan Onderaan