Extra driepuntsgordel achterin

pety

Nieuw lid
Weet iemand of het mogelijk is om van de middelste gordel (heupgordel) een driepuntsgordel te maken? Ik rijdt een Octavia Combi 1.6. Dit ivm onze aanstaande tweeling en we hebben al een zoon welke nog een een kinderstoel moet.
Hopelijk heeft iemand een oplossing. Alvast bedankt.

Pedro van Maren
 

LenK

Forumguru
Lijkt me niet mogelijk ivm bovenste bevestigingspunt: dat is er namelijk niet in de O1.
Een handige doe-het-zelver kan dat wel improviseren, maar of dat dan veilig is...
Wat ik me van kinderstoeltjes herinner is dat je het schoudergedeelte vaak achter het stoeltje moest leiden.
In dat geval kun je toch ook uit de voeten met een heupgordel? Desgewenst plaats je dan een rol-heupgordel.
 

Octaviarijder

Actief lid
Zo'n zelf gemaakte 3 puntsgordel komt nooit door een keuring heen. Als je hem net niet goed maakt, dan zet je de veiligheid van degene die hem gebruikt ook nog op het spel.
 

octavia18tjd

Nieuw lid
Misschien moet je een achterbank van een vanaf 2001 model opzoeken, daar zit een derde 3puntsgordel opgemonteerd.
Qui ruimte houdt het echt niet over.
Ik moet straks ook 3 op de achterbank kwijt, maar puzzel me gek......
 
Volgens mij heb ik in mijn octavia combi demarrage wel een driepuntsgordel achterin. Modeljaar 2005, wellicht weet je dealer of dit bij jou ook kan.
 

pety

Nieuw lid
Octavia18tjd bedankt voor deze oplossing. Zal eens kijken of er 3 kinderstoelen achterin kunnen. Heb dit weekend gehoord dat je de deurpanelen van de achterdeuren kunt vervangen door smallere zonder armleuning. Ga dit even checken.
 
@Pety
't Is al een tijdje geleden, maar ben benieuwd of het met de 3e gordel nu gelukt is?
Vrees dat het voor mijn Octo van de 1e generatie moeilijk is..., maar ben nog niet aan een andere auto toe.

@iedereen
Kan iemand dat nog bevestigen of de achterbank vanaf (wanneer in) 2001 dit wel heeft?

Groet, Ronald
 

TurboBooster

Forumguru
Mijn O1 combi is van maart 2001 (op kenteken) en daar zit al een 3e driepunts-gordel in.
Het betreft een elegance uitvoering.
De rugleuning van de deelbare achterbank is vrij eenvoudig uit te bouwen en om te wisselen voor een ander exemplaar.
Het sluit/ontgrendel gedeelte zit op dezelfde bevestigingsbout als de linker achterstoel gordel.


TB.
 

turboturbo

Forumguru
Ik zit ivm komende gezinsuitbreiding ook even te broeden op dit punt... Helaas wist ik ten tijde van aanschaf van mijn huidige O1 nog niet dat ik hier wensen op had.. Nu zou ik toch wel graag willen kijken of zo'n 3 punts gordel in te bouwen is. Ik vond via MP een adverteerder die dit wel zegt te kunnen.

Ander alternatief is dat ik een ander interieur (achterbank met 3-punts gordel er al in) moet zien te vinden, maar mijn hemel wat worden er nog prijzen voor een afgeleefde set stoelen + bank gevraagd zeg! Men durft gerust 150 euro of meer te vragen voor stoelen met oer lelijke bekleding, vlekken erop en uitgezeten wangen. Of het is meteen weer luxe full-leder (wat ik helemaal niet fijn vind) voor tegen de 1000 euro. Alleen van de Seat Leon zijn af en toe nette Top Sport interieurs te vinden voor een net bedrag. Had ik nou zelf ook een afgetrapt interieur in mijn Octavia, dan zou ik dit een goed alternatief vinden. Echter ben ik juist zo tevreden met de huidige stoffen bekleding die ik nu heb en de staat waarin die verkeert (zeer netjes nog)
 

Cordoba

Forumguru
Volgens mij kan dit zonder problemen (en fiets je ook zo door de APK heen), ik heb bij mijn Fabia hetzelfde gedaan (zie ook het topic van mijn auto).

Wat je volgens mij moet doen:
  • zoek een andere Vag-auto in dezelfde klasse/leeftijdsgeneratie die wel die 3-puntsgordel midden op de achterbank heeft.
  • kijk of je er één op de sloop kunt vinden (bijv. via deze link)
  • zorg dat je minimaal de rugleuning (brede deel) hebt, en het deel van de sluiting waar de 3-puntsgordel in moet klikken. Afhankelijk van in hoeverre de bekleding overeenkomt kun je ook de complete achterbank, of achterbank en voorstoelen (let hierbij op of de vervangende stoelen minimaal dezelfde opties hebben, zoals stoelairbags, stoelverwarming, elektr. stoelverstelling) omwisselen.
  • vervolgens bouw je de delen van je achterbank uit die je gaat vervangen, en haalt ook het gordeldeel voor de 2-puntsgordel los.
  • bevestig het vervangende gordeldeel voor de 3-puntsgordel
  • monteer de rest van het vervangende zitmeubilair.
In mijn Fabia combi (dus 5-deurs) heb ik het zitmeubilair van een Ibiza FR (3-deurs) gemonteerd, en nog nooit een opmerking gehad over de gordel of de stoelen (maar bijv. wel over stevigere draagarmrubbers die onder mijn auto zitten).

Overigens is die andere rugleuning (met ingebouwde 3-puntsgordel) wel veel zwaarder dan de oorspronkelijke rugleuning met 2-puntsgordel.
 

Cordoba

Forumguru
Voorbeeld van een mogelijke donorauto (Seat Leon uit oktober 2008).

Hieronder de achterbank, als je goed kijkt zie je in het midden de middelste gordel van de bovenkant van de rugleuning naar beneden lopen:
Leon achterbank.jpg
 

turboturbo

Forumguru
Oja dat is waar ook jij had zo'n achterbank in je Fabia gewisseld @Cordoba . Wat kan je zeggen dat er qua constructie van de achterbannen verschilt, behalve de zwaarte?

Ik zie een andere achterbank als laatste optie; het is relatief duur en/of lelijk. En het huidig interieur van m'n Octavia is nog erg netjes en qua kleur/stof eentje die niet vaak voorkomt en die zou ik het liefst behouden.
 

Cordoba

Forumguru
Wat ik al aangaf: de rugleuning is zwaarder (zit een zwaarder frame in, én het rolgedeelte van de 3-puntsgordel) en de waar de oude 2-puntsgordel vast zit met een bout onder de achterbank, dat stukje moet je dus verwijderen en vervangen door de sluiting waar het andere gordeldeel in klikt. Uiteindelijk is het verschil dus erg klein, alleen de rugleuning is veel zwaarder uitgevoerd doordat de gordel aan de bovenkant uit de rugleuning komt. Verder heb je met 3 d-puntsgordels achter altijd een 3e hoofdsteun op de achterbank (wel anders van vorm dan de andere twee hoofdsteunen, om via de binnenspiegel zicht naar achteren te houden).

Je kunt eventueel kijken om je huidige stoelen/achterbank via MP te verkopen, of mogelijk dat je bij sloperij je huidige interieur kan inruilen?
 

turboturbo

Forumguru
Dank voor je toelichting! Ik heb ook je foto's nog eens bestudeerd @Cordoba .

Het is zonder meer het makkelijkst om een andere achterbank / compleet interieur erin te zetten en de mijne te verkopen - dat ben ik met je eens. Ik blijf ook nog wel even uit kijken naar een net exemplaar maar ik vrees op basis van wat ik gezien heb, ik erg blij/gehecht ben aan het interieur wat ik nu heb. Al zeg ik het zelf :bloos:

Van de bekende demontage sites is lang niet altijd goed omschreven of de achterbank een driepunts gordel heeft, en/of dat is niet altijd gefotografeerd. Dus moet ik per occasion gaan mailen dat is teveel gedoe. Ik blijf die sites en MP etc wel in de gaten houden natuurlijk.

Vandaag heb ik contact gehad met een auto stoelen stoffeerder en die wil voor me kijken of het mogelijk is m'n huidige stof te behouden. Hij heeft een bank frame liggen van een Seat Leon en nog veel meer VAG onderdelen op stoelen gebied. Hij schat in dat het mogelijk is het schuim + stof van mijn huidige bank over te zetten op het frame van de Leon achterbank.

In april maken we een afspraak en dan gaan we het meemaken :geek:
 

Cordoba

Forumguru
@turboturbo Achterbankframe van de Leon is met de 3e gordel in de rugleuning? Je moet dan nog wel de sluiting scoren van de middengordel, maar dat moet vrij makkelijk te doen zijn bij een willekeurige sloop.

Peter, deze is uit een Golf maar volgens mij zelfde interieur als ik hierboven heb geplaats, maar veel netter. Als hier inderdaad de 3e 3-puntsgordel achterin zit, en je de kleurstelling wat vind misschien een mooie optie voor je.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Yep, maar nu zit daar de gordelvanger van rechterplek? en de heupgordel zelf, en dat moet alleen een gordelvanger worden. (Als ik het goed heb, zitten gordelvanger en heupgordel vast aan elkaar, en kun je die niet makkelijk scheiden).

Zelfde sloperij heeft ook deze staan, ook rechtsgestuurde UK-auto, dus minder slijtage van wat voor jou de bestuurdersstoel is.
 

turboturbo

Forumguru
(Als ik het goed heb, zitten gordelvanger en heupgordel vast aan elkaar, en kun je die niet makkelijk scheiden).
De lay-out van de gordels is op dit moment als volgt; in de bank in de zitting zit aan de bijrijderskant een bout met daaraan vast zowel een gordelvanger voor de 3-punts gordel van de bijrijderskant, en het 'begin' van de heupgordel. Aan de kant van de bestuurder zitten in de zetel 2 gordelvangers naast elkaar op 1 punt, voor de heupgordel in het midden, en voor de 3-punts gordel aan de bestuurderskant.

Dat punt waar nu 1 gordelvanger zit en de heupgordel begint, heb ik op de foto gezet. Het zit allemaal op een bout gemonteerd.


gordel1.jpg

gordel2.jpg

Mijn gedachte is als volgt: de heupgordel wordt vervangen door een driepuntsgordel. De huidige gordelvanger kan blijven bestaan. Het 'begin' van de heupgordel wordt omgeruild met de onderkant van de 3-puntsgordel en in de bankleuning komt een extra gordel die aan de binnenkant omhoog gaat en dan weer naar beneden. Maar die gaat in dezelfde gordelvanger als de huidige van de heup gordel.

Ik ben wel aangemoedigd om nog eens verder te zoeken naar een interieur. Het valt me op dat jij gerust nieuwere generaties Golf en Leon hebt gevonden; ben je er zeker van dat de interieurs van nieuwere vag modellen ook zal passen?

Ik ben er op zich nog wel een paar aardige tegen gekomen, maar zeker niet goedkoop. Zoals bijv deze. Maar goedkoop is het niet. Ik ben een beetje een pietje precies als het aankomt op het interieur; ik ben erg in m'n nopjes met m'n huidige interieur. Ik was daar juist op gevallen bij de aankoop van mijn Octavia I, ik vind 'm persoonlijk erg mooi en goed van kwaliteit (lijkt een soort wol-achtige stof) Ik wil er dus niet op achteruit gaan en het meeste wat ik zoal tegenkom is smerig of versleten of je kan het niet goed beoordelen adhv de foto's.
 

Cordoba

Forumguru
Ik moet het nog even goed lezen Peter, maar ik geloof dat je tekst niet klopt: als ik het goed heb (maar niet 100% zeker, zit de gordelvanger voor bijrijderskant en het begin van de heupgordel niet alleen op één bout, maar als ik me goed herinner ook zo aan elkaar vast, dat je niet alleen het begin van de heupgordel kunt verwijderen. Eigenlijk vergelijkbaar zoals de gordelvangers voor midden en achter de bestuurder ook aan elkaar vast zitten. Als ik het goed herinner, zit die 3-puntsgordel voor de middelste plek, aan de onderkant vast aan de rugleuning (met metalen frame er in) en loopt deze aan de voorkant langs de rugleuning en verdwijnt ie boven in de rugleuning (waar rol van de gordel in de rugleuning zit). Met het brede rugdeel van de achterbank heb je dan dus automatisch al de 3-puntsgordel, alleen moet je opletten dat je de enkele gordelvanger van de bijrijderszijde ook meeneemt.

Ik kan later in de week even verder voor je checken, maar ben nu bezig met alles uitzoeken, voorbereiden en inladen voor een bierruilbeurs morgen in Valkenswaard.
 

turboturbo

Forumguru
Even een update; afgelopen weken heb ik MP goed in de gaten gehouden. MP lijkt het beste platform om een interieur te vinden vind ik persoonlijk.

De demontage auto websites hebben dikwijls geen (duidelijke) foto's van interieurs plus men vraagt schandelijke bedragen voor bijv een beschimmelde achterbank (nadat ik wat adresjes om betere foto's had gevraagd.

Ander punt is dat het Golf 4 / Leon 1M / Octavia 1U platform heel andere stoelbevestiging heeft dan latere modellen (dus na modeljaar 2004) Dus beperkt het aanbod aanzienlijk. Ik heb dit proefondervindelijk mogen leren toen ik bij een setje stoelen ging kijken van een nieuwere Leon ik dacht bouwjaar 2007. De stoel rails zijn heel anders....

Toch komt er op MP met enige regelmaat wel een knap interieur voorbij. Met name de Leon rijders zijn fanatiek in het wisselen van stoelen heb ik gemerkt. Verder is er van de Golf 4 ook behoorlijk wat aanbod, zij het vaker lelijk/versleten/afgetrapt (zitten denk ik minder liefhebbers tussen vergeleken met Leon rijders)

Hier bijv een niet onaardig voorbeeld van een MP advertentie waarvan de stoelen in keurige staat lijken te zijn:
Interieur set seat leon 2000-2006 / vw golf 4
http://link.marktplaats.nl/m1154244...tm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios
Ad

Het aanbod onder de Leons is echter af en toe de moeite waard; wat mij heeft doen besluiten te wachten op een mooie complete set. Die komt vast een keer voorbij ergens komende maanden....

En anders heb ik dus nog het aanbod staan om de huidige achterbank om te laten bouwen. Maar daarmee mis ik alsnog een 3e hoofdsteun bedacht ik me laatst.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan