Stoelen in de octavia 3(combi)

jongetje

Forumguru
De Dynamic stoelen kantelen ook een klein beetje als je ze op de allerlaagste stand zet. Zo heb ik die van mij ook staan (ben 1.89) en ik ben er blij mee. Echt stuk beter dan de standaard ambition stoelen (die ronde rugleuning vind ik minder prettig zitten).
 

B.Stuurder

Forumguru
Die auto van het voorbeeld is van Danny, die woont hier bij mij in de buurt. Heeft zijn hele O3 als Sportline uitgevoerd. Heel mooi. Bekleding is ook echt heel mooi in werkelijkheid. Een aanrader!
 
  • Leuk
Waarderingen: ENTE

innocenti

Forumguru
Bedankt voor de reacties.

@ De elektrisch verstelbare stoelen kunnen niet op de Ambition Business uitvoering, en helaas kan ik niet voor de Elegance gaan.
Ondersteuning van je benen kan je ook nog iets wijzigen door de voorzijde van de stoel op te hogen met ringen/bussen. Heb ik ook gedaan met 10mm en scheelt een hoop in een goede zit vinden. Ik ben 2.02m
 

Stewie

Senior Member
Bedankt voor de reacties.

@ De elektrisch verstelbare stoelen kunnen niet op de Ambition Business uitvoering, en helaas kan ik niet voor de Elegance gaan.

Een elegance bestaat toch (niet) meer in een octavia? Ook niet in Nederland als ik naar de configurator kijk.
Het enigste verschil is dat er in Nederland business uitvoeringen zijn.

Ik ben bezig met de bestelling van een Octavia Style maar als ik dat vergelijk is dat in Nederland meer de Style business met standaard de LED koplampen ed.

Enfin, Ik heb ruim 3 jaar gereden in een O3 Ambition en ik kan vertellen dat ik de stoelen niet zo goed vind. Presteren ondermaats op zitcomfort en rugsteun.
Ik hoop dat de O3 combi FL Style met elektrisch verstelbare stoelen (volledig leder) vergelijkbaar zijn zijn met de stoelen die ik had in mijn golf 6 highline, dat vond ik een geweldig goede stoel. Sportstoelen staan in België niet tussen de opties. Dus deze zal het moeten doen.
 

Trevsk

Nieuw lid
Ik heb vorige week mijn nieuwe Skoda 3FL ABL opgehaald, en een Skoda 3 EBL van 2014 ingeleverd. In de laatste heb ik 180.000 km met plezier gereden. Er zaten standaard stoelen in met stoffen bekleding (Crinkle).
Nu heb ik opnieuw de standaard stoel genomen met de basisstof.

Ik dacht dezelfde stoel te krijgen met een goedkopere stoffen bekleding, maar wat zitten daar waardeloze stoelen in!

In de eerste week 1000 km gereden en voortdurend zitten draaien en verstellen om mijn plekje te vinden. Toen dat niet lukte en het zitten zelfs pijnlijk werd, maar eens goed naar de stoelen gekeken.

De lendesteun doet op het oog wel iets maar als je er tegenaan leunt verdwijnt de ondersteuning voor je onderrug volledig. Misschien doordat de vulling zo slap is dat die erovereen zakt? Toen ik dat pijnpunt had opgelost met een stuk opgerold bubbeltjes plastic, bleek nog meer dat ook de kwaliteit van de zitting beneden alle peil is.

De vulling is week, veert heel traag terug als je die indrukt en je hebt dus al snel het gevoel dat je in een kuil zit. Nu ik er 2 weken in rij lijkt het materiaal al verder te zijn ingezakt en wordt het al snel pijnlijk om te zitten.

Als je met je vlakke hand enige druk uitoefent en over de voorste rand van wrijft, dan voel je dat de vulliing over de hele breedte hobbeling is. Eerst dacht ik dat ik aan de stoelen moest wennen, maar toen ik dat merkte was ik er zeker van dat het niet zo maar een kwestie van wennen zou worden.

Gisteren stapte ik na een rit van 1 uur uit. Toen ik, na het uitstappen, over de achterkant van mijn pijnlijke bovenbenen wreef, voelde ik dat de hobbels van mijn stoel er in afgedrukt stonden. Bij binnenkomst, zonder uitleg vooraf, gevraagd aan mijn vrouw of ze iets bijzonder aan mijn been voelde, constateerde zij hetzelfde.

Ik ben natuurlijk al bij de dealer geweest met dit probleem. Zij lieten mij in een andere Skoda zitten, deze bleek van dezelfde slechte kwaliteit, met dezelfde hobbels voelbaar.

Dit is overigens mijn vierde Skoda. De andere heb ik 2x 150K en 1x 180K in gereden, zonder grote problemen. Het kan toch niet zo zijn dat Skoda de kwaliteit heeft teruggeschroeft? Zeker omdat het een ' Businessline' betreft moet je er toch van uit kunnen gaan dat er een behoorlijk stoel in hoort te zitten? Wat zijn jullie ervaringen?
 

innocenti

Forumguru
En heb je bij de dealer ook in een Style gezeten? Daar zitten betere stoelen in met stevigere vulling. Ik heb nog geen last van mn zwakke rug in mijn O3 Style met half leren bekleding.
 

Trevsk

Nieuw lid
Ik heb wel in een Ambition BL gezeten met half leer. Deze bekleding is steviger en dikker dan het standaard stofje. Daardoor geeft de zitting van de stoel en de lendesteun wat meer steun. De vulling is nog steeds dezelfde hobbelige toestand. De Style heb ik nog niet geprobeerd.
 

Trevsk

Nieuw lid
@Trevsk dat is al meerdere malen besproken dat de ambition en de style (business line) andere stoelen hebben.
Mogelijk zijn de stoelen van de Style anders opgebouwd. Dat is mijn vraag niet. Ik las ook dat men soms wat problemen heeft met de stoelen. Wat ik nog niet had gelezen is dat ze praktisch onbruikbaar zijn. Ik heb geen rugklachten (tot nu toe) en kan eigenlijk in elke stoel mijn draai vinden, maar dit is een nieuw dieptepunt. Ik zou verwachten dat er ladingen klachten op dit forum zouden staan. Dat zie ik niet. Lijden de andere 3FL ABL rijders in stilte?
 

Rallye

Forumguru
Wat ik nog niet had gelezen is dat ze praktisch onbruikbaar zijn. Ik heb geen rugklachten (tot nu toe) en kan eigenlijk in elke stoel mijn draai vinden, maar dit is een nieuw dieptepunt. Ik zou verwachten dat er ladingen klachten op dit forum zouden staan. Dat zie ik niet. Lijden de andere 3FL ABL rijders in stilte?

Mogelijk zijn ze dan toch alleen voor jou (cq. een minderheid van de Octaviarijders) onacceptabel?

Wel vervelend voor je trouwens....
 

RoelF

Forumguru
Ik zit nog altijd met plezier en zonder klachten in mn ABL, eind van de maand stap ik over in de Style. Ben benieuwd of er inderdaad verschil is.
 

octavia-gek

Actief lid
ik rij met een Style Business met elektrische stoelverstelling en die bied meer verstelmogelijkheden dan een handmatig bediende stoel, zoals kantelfunctie en lendesteun die zowel in diepte en hoogte verstelling heeft.
de geheugenfunctie per sleutel is geweldig, vrouwtje rijd er ook vaak mee en bij het openen van de deur staat alles weer zoals ik ingesteld heb
ik rij zo gemiddeld 350 km per dag en ik zit er prima op en stap zonder klachten weer uit.
 

Stewie

Senior Member
Ik heb een O3 ambition (de oude) en heb de stoelen nooit top gevonden. Maar ben pas na 130k km pijn beginnen vinden aan mijn rug. Denk dat de stoel echt op is. Heb elke dag dat ik naar kantoor moet (150-200km) pijn in mijn onderrug. Gelukkig is dat maar 3x per week.

De Style (en vroeger elegance) hebben beduidend betere stoelen dan de ambition. Denk dat de dynamic ambition stoelen ook al een hele vooruitgang zouden zijn.
Buiten de opel astra H (dat waren planken...) is de octavia ambition wel de auto met de slechtste stoel die ik gehad heb. De VW Golf 6 highline en passat Highline (model 2011) hadden veruit de beste stoelen, beide met leder.
 

Trevsk

Nieuw lid
Bedankt voor de reactie. Geeft mij toch wat meer inzicht dat het geen persoonlijk probleem kan zijn. Deze reacties zijn ook nuttig bij de garantieclaim die nu bij Skoda loopt. Het lijkt me dat ze niet weg kunnen komen met het leveren van onderdelen die niet aan een minimale kwaliteitsnorm voldoen. Het is toch wel een basisfuncties van een auto; dat je er (pijnloos) in kan zitten. Dat er optioneel extra zitcomfort besteld kan worden tegen meerprijs doet daar niets aan af.
 

jongetje

Forumguru
Ik denk echt niet dat je gratis andere stoelen gaat krijgen omdat je ze niet fijn vind zitten... Over de stoelen is echt al heel veel geschreven op dit forum, mede daarom heb ik voor de Dynamic stoelen gekozen (en ook proef gezeten).

Enige wat wel vervelend is dat er erg weinig dealers zijn die ze een Octavia met deze stoelen heeft staan omdat de gemiddelde Nederlander hier blijkbaar toch geen geld voor over heeft.
 

Rallye

Forumguru
Tja. Ik zie ook weinig gronden voor een garantieclaim die vooral gebeseerd is op het feit dat veel mensen klagen over de stoelen. Toch eens omkijken naar een sloopexemplaar of een Scheel/Recaro?
 

Rooverz

Actief lid
Ik heb sinds kort een skoda octavia 3 Ambition Businessline 2017 facelift model. In tegenstelling tot het vorige (niet facelift model) zitten de stoelen beter. De stoelen zijn volgens Skoda in het facelift model verbeterd tov het vorige model. De dealer wist dit niet en is toen gaan proefzitten in beide modellen (beiden jong gebruikt) en kon merken dat er in het facelift model betere stoelen zaten.
 
  • Leuk
Waarderingen: G.P.

Frenkie

Forumguru
Misschien stomme vraag, maar is er een versie van de Octavia (of wat dan ook bij Skoda) waar er massagestoelen in (kunnen) zitten zoals in bijvoorbeeld de Passat en Tiguan?
 
Bovenaan Onderaan