kevinvh
Lid
Vorige week heb ik de distributieketting van mijn faab vervangen,en ik wil even delen hoe ik het heb gedaan,aangezien de fabia nog steeds rijdt,en het schijnbaar dus goed is gegaan.
ik ben begonnen met de wielbouten losdraaien van het linker voorwiel,en met links bedoel ik dus de passagierskant.
Vervolgens heb ik de auto aan beide kanten op een paar assteunen gezet en de krik er voor de zekerheid onder gelaten.
Ik heb het linker voorwiel eraf gehaald met een dop 17,half onder de auto gelegd en de binnenbeplating/onderbeplating van de wielkast er uit/af gedraaid. (torx 25)
Olie afgetapt en weer netjes in de fles terug gegooid,aangezien er net vorige week nieuwe in is gekomen gaat deze er straks weer in,olie aftapplug was bij mij inbus 8.
Mocht je toe zijn aan een oliewissel is dit dus een mooi moment,en vergeet je oliefilter niet!
Koelvloeistof heb ik niet afgetapt aangezien ik hulp had,mocht je geen hulp hebben kan het handig zijn om de koelvloeistof wel af te tappen,
aangezien het in je eentje nog wel eens lastig kan worden om die metalen buis die onder je carterpan doorloopt aan de kant te drukken en er tegelijkertijd een carterpan tussendoor frommelen,het is wel mogelijk door de bevestigingsbeugels van die buis los te halen zodat er wat meer speling op zit.(torx 35)
Zoals ik al zei,ik had hulp die de buis aan de kant heeft getrokken terwijl ik de carterpan eronder uit heb gehaald.
Als je de koelvloeistof aftapt zou je deze buis er tussen uit kunnen halen.
Enfin,multiriem verwijderd, dit doe je door de dynamo los te draaien,en dan naar het motorblok te duwen,en dan pak je hem er zo tussen uit,dopje en steeksleutel 13,en dopje 17 voor de onderste bout van de dynamo.
Carterpan losgehaald en verwijderd,dopje 10,13 en 17 heb je hiervoor nodig,10 voor de carterpan en 13 en 17 voor de beugel.
Verlengstuk voor op de ratel komt ook zeer van pas aangezien sommige boutjes op lastige plekken zitten.
De 3 bouten van de linker motorsteun losdraaien,ik heb eerst een potkrik met een balk onder het motorblok gezet zodat het blok wordt ondersteund voordat ik de bouten heb verwijderd,en toen voorzichtig het blok wat laten zakken zodat ik bij de krukasbout kon.
Je kunt ook de bouten gewoon wat losdraaien zodat het blok zakt en je bij de krukasbout kunt als dat lukt.
Met een slagmoersleutel de krukasbout los gerateld en krukaspoelie verwijderd (dop 24) slagmoersleutel heb je wel nodig.
Distributiecarter losgehaald en verwijderd,inbus 5 voor de distributie carter en sleutel 10 voor het oliepomp beugeltje wat aan het blok vast zit.
In het tandwiel van de nokkenas (grote tandwiel) zit een torx 45 bout,deze en het oliepomptandwiel verwijderd.
Vervolgens de oude tandwielen en ketting verwijderd,doe dit door ze er rustig en gelijkmatig eraf te schuiven,krukas steekt wat uit in verhouding met de nokkenas
Het nieuwe setje erop gezet,let op dat je je ketting rolletjes uit telt,van markering op het tandwiel van de nokkenas tot markering van het tandwiel van de krukas moeten er 12 ketting rolletjes tussen zitten,
en let op dat je de boel niet verdraaid,verder kan er vrij weinig misgaan,aangezien er uitsparingen inzitten,het lijkt een stuk moeilijker dan dat het is.
Plaatje/foto staat onderaan de post.
Oliepomptandwiel er weer op gezet en de torx 45 bout van de nokkenas met een beetje loctite weer vastgezet.
Distributiecarter en carterpan vrijgemaakt van de oude pakking met een glasschraper,let op dat je niet gaat lopen hakken,maar rustig en voorzichtig de oude pakking eraf schraapt.
Mooi rupsje vloeibare pakking op de distributiecarter(niet uitsmeren)en de distributiecarter kan er weer op,krukaspoelie en krukasbout met een beetje loctite er weer opgerateld.
motorblok weer omhoog krikken en/of de 3 motorsteun bouten weer vastzetten.
Mooi rupsje vloeibare pakking op de carterpan,en dan kan deze ook weer gemonteerd worden.
plastic kappen van de wielkast en onderkant weer monteren,wiel erop en de auto weer laten zakken,wielbouten goed aandraaien.
Multiriem er weer op en goed spannen,controleer wel eerst je riem op beschadigingen voordat je hem weer terugzet,vervang hem eventueel,die dingen kosten nog geen 2 tientjes.
Ik heb een buis tussen het motorblok en de dynamo gezet en hem zo voorzichtig weer opgespannen,niet de manier,maargoed je moet wat.
Aangezien ik vloeibare pakking heb gebruikt voor de carters heb ik het een nachtje ( 15 a 16 uur ) laten uitharden voordat ik de olie weer in het blok heb gegooid.
De volgende dag de olie er weer in en starten.
Job well done!
De faab is weer rammelvrij en draait weer als een zonnetje.
Ik ben er een kleine 7 uur mee bezig geweest,het was niet moeilijk,het meeste wijst zichzelf,er zit gewoon veel sleutelwerk aan,en het was voor mij de eerste keer,dus dan sta je vooral veel te kijken.
Een 2e keer zal het een stukje sneller gaan.
Gereedschap wat je nodig hebt.
Inbusset of inbus 5 en 8
Doppenset of dop 10 13 17,een verlengstuk en een goede ratel.
Ringsleutel 10 en 17.
Torxinbus set of torxinbus 25,35 en 45.
Een goede krik.
Assteunen of oprijbokken.
Glasschraper of los schraapmesje.
Een boel geduld en een goed humeur.
En natuurlijk een slagmoersleutel.
Distributie setje wat ik gebruikt heb is de FEBI distributieketting kit.
Voor vloeibare pakking heb ik reinzosil gebruikt.
Mocht je vragen hebben of woon je in de buurt van meppel/omstreken en heb je hulp nodig laat het me weten,en excuses voor eventuele typ/spelfouten of dingen die ik ben vergeten te noemen.
ik ben begonnen met de wielbouten losdraaien van het linker voorwiel,en met links bedoel ik dus de passagierskant.
Vervolgens heb ik de auto aan beide kanten op een paar assteunen gezet en de krik er voor de zekerheid onder gelaten.
Ik heb het linker voorwiel eraf gehaald met een dop 17,half onder de auto gelegd en de binnenbeplating/onderbeplating van de wielkast er uit/af gedraaid. (torx 25)
Olie afgetapt en weer netjes in de fles terug gegooid,aangezien er net vorige week nieuwe in is gekomen gaat deze er straks weer in,olie aftapplug was bij mij inbus 8.
Mocht je toe zijn aan een oliewissel is dit dus een mooi moment,en vergeet je oliefilter niet!
Koelvloeistof heb ik niet afgetapt aangezien ik hulp had,mocht je geen hulp hebben kan het handig zijn om de koelvloeistof wel af te tappen,
aangezien het in je eentje nog wel eens lastig kan worden om die metalen buis die onder je carterpan doorloopt aan de kant te drukken en er tegelijkertijd een carterpan tussendoor frommelen,het is wel mogelijk door de bevestigingsbeugels van die buis los te halen zodat er wat meer speling op zit.(torx 35)
Zoals ik al zei,ik had hulp die de buis aan de kant heeft getrokken terwijl ik de carterpan eronder uit heb gehaald.
Als je de koelvloeistof aftapt zou je deze buis er tussen uit kunnen halen.
Enfin,multiriem verwijderd, dit doe je door de dynamo los te draaien,en dan naar het motorblok te duwen,en dan pak je hem er zo tussen uit,dopje en steeksleutel 13,en dopje 17 voor de onderste bout van de dynamo.
Carterpan losgehaald en verwijderd,dopje 10,13 en 17 heb je hiervoor nodig,10 voor de carterpan en 13 en 17 voor de beugel.
Verlengstuk voor op de ratel komt ook zeer van pas aangezien sommige boutjes op lastige plekken zitten.
De 3 bouten van de linker motorsteun losdraaien,ik heb eerst een potkrik met een balk onder het motorblok gezet zodat het blok wordt ondersteund voordat ik de bouten heb verwijderd,en toen voorzichtig het blok wat laten zakken zodat ik bij de krukasbout kon.
Je kunt ook de bouten gewoon wat losdraaien zodat het blok zakt en je bij de krukasbout kunt als dat lukt.
Met een slagmoersleutel de krukasbout los gerateld en krukaspoelie verwijderd (dop 24) slagmoersleutel heb je wel nodig.
Distributiecarter losgehaald en verwijderd,inbus 5 voor de distributie carter en sleutel 10 voor het oliepomp beugeltje wat aan het blok vast zit.
In het tandwiel van de nokkenas (grote tandwiel) zit een torx 45 bout,deze en het oliepomptandwiel verwijderd.
Vervolgens de oude tandwielen en ketting verwijderd,doe dit door ze er rustig en gelijkmatig eraf te schuiven,krukas steekt wat uit in verhouding met de nokkenas
Het nieuwe setje erop gezet,let op dat je je ketting rolletjes uit telt,van markering op het tandwiel van de nokkenas tot markering van het tandwiel van de krukas moeten er 12 ketting rolletjes tussen zitten,
en let op dat je de boel niet verdraaid,verder kan er vrij weinig misgaan,aangezien er uitsparingen inzitten,het lijkt een stuk moeilijker dan dat het is.
Plaatje/foto staat onderaan de post.
Oliepomptandwiel er weer op gezet en de torx 45 bout van de nokkenas met een beetje loctite weer vastgezet.
Distributiecarter en carterpan vrijgemaakt van de oude pakking met een glasschraper,let op dat je niet gaat lopen hakken,maar rustig en voorzichtig de oude pakking eraf schraapt.
Mooi rupsje vloeibare pakking op de distributiecarter(niet uitsmeren)en de distributiecarter kan er weer op,krukaspoelie en krukasbout met een beetje loctite er weer opgerateld.
motorblok weer omhoog krikken en/of de 3 motorsteun bouten weer vastzetten.
Mooi rupsje vloeibare pakking op de carterpan,en dan kan deze ook weer gemonteerd worden.
plastic kappen van de wielkast en onderkant weer monteren,wiel erop en de auto weer laten zakken,wielbouten goed aandraaien.
Multiriem er weer op en goed spannen,controleer wel eerst je riem op beschadigingen voordat je hem weer terugzet,vervang hem eventueel,die dingen kosten nog geen 2 tientjes.
Ik heb een buis tussen het motorblok en de dynamo gezet en hem zo voorzichtig weer opgespannen,niet de manier,maargoed je moet wat.
Aangezien ik vloeibare pakking heb gebruikt voor de carters heb ik het een nachtje ( 15 a 16 uur ) laten uitharden voordat ik de olie weer in het blok heb gegooid.
De volgende dag de olie er weer in en starten.
Job well done!
De faab is weer rammelvrij en draait weer als een zonnetje.
Ik ben er een kleine 7 uur mee bezig geweest,het was niet moeilijk,het meeste wijst zichzelf,er zit gewoon veel sleutelwerk aan,en het was voor mij de eerste keer,dus dan sta je vooral veel te kijken.
Een 2e keer zal het een stukje sneller gaan.
Gereedschap wat je nodig hebt.
Inbusset of inbus 5 en 8
Doppenset of dop 10 13 17,een verlengstuk en een goede ratel.
Ringsleutel 10 en 17.
Torxinbus set of torxinbus 25,35 en 45.
Een goede krik.
Assteunen of oprijbokken.
Glasschraper of los schraapmesje.
Een boel geduld en een goed humeur.
En natuurlijk een slagmoersleutel.
Distributie setje wat ik gebruikt heb is de FEBI distributieketting kit.
Voor vloeibare pakking heb ik reinzosil gebruikt.
Mocht je vragen hebben of woon je in de buurt van meppel/omstreken en heb je hulp nodig laat het me weten,en excuses voor eventuele typ/spelfouten of dingen die ik ben vergeten te noemen.
Bijlagen
Laatst bewerkt: