Distributieketting vervangen fabia 1.4 mpi zonder airco.

Vorige week heb ik de distributieketting van mijn faab vervangen,en ik wil even delen hoe ik het heb gedaan,aangezien de fabia nog steeds rijdt,en het schijnbaar dus goed is gegaan.

ik ben begonnen met de wielbouten losdraaien van het linker voorwiel,en met links bedoel ik dus de passagierskant.
Vervolgens heb ik de auto aan beide kanten op een paar assteunen gezet en de krik er voor de zekerheid onder gelaten.
Ik heb het linker voorwiel eraf gehaald met een dop 17,half onder de auto gelegd en de binnenbeplating/onderbeplating van de wielkast er uit/af gedraaid. (torx 25)
Olie afgetapt en weer netjes in de fles terug gegooid,aangezien er net vorige week nieuwe in is gekomen gaat deze er straks weer in,olie aftapplug was bij mij inbus 8.
Mocht je toe zijn aan een oliewissel is dit dus een mooi moment,en vergeet je oliefilter niet!

Koelvloeistof heb ik niet afgetapt aangezien ik hulp had,mocht je geen hulp hebben kan het handig zijn om de koelvloeistof wel af te tappen,
aangezien het in je eentje nog wel eens lastig kan worden om die metalen buis die onder je carterpan doorloopt aan de kant te drukken en er tegelijkertijd een carterpan tussendoor frommelen,het is wel mogelijk door de bevestigingsbeugels van die buis los te halen zodat er wat meer speling op zit.(torx 35)
Zoals ik al zei,ik had hulp die de buis aan de kant heeft getrokken terwijl ik de carterpan eronder uit heb gehaald.
Als je de koelvloeistof aftapt zou je deze buis er tussen uit kunnen halen.
Enfin,multiriem verwijderd, dit doe je door de dynamo los te draaien,en dan naar het motorblok te duwen,en dan pak je hem er zo tussen uit,dopje en steeksleutel 13,en dopje 17 voor de onderste bout van de dynamo.
Carterpan losgehaald en verwijderd,dopje 10,13 en 17 heb je hiervoor nodig,10 voor de carterpan en 13 en 17 voor de beugel.
Verlengstuk voor op de ratel komt ook zeer van pas aangezien sommige boutjes op lastige plekken zitten.
De 3 bouten van de linker motorsteun losdraaien,ik heb eerst een potkrik met een balk onder het motorblok gezet zodat het blok wordt ondersteund voordat ik de bouten heb verwijderd,en toen voorzichtig het blok wat laten zakken zodat ik bij de krukasbout kon.
Je kunt ook de bouten gewoon wat losdraaien zodat het blok zakt en je bij de krukasbout kunt als dat lukt.
Met een slagmoersleutel de krukasbout los gerateld en krukaspoelie verwijderd (dop 24) slagmoersleutel heb je wel nodig.
Distributiecarter losgehaald en verwijderd,inbus 5 voor de distributie carter en sleutel 10 voor het oliepomp beugeltje wat aan het blok vast zit.
In het tandwiel van de nokkenas (grote tandwiel) zit een torx 45 bout,deze en het oliepomptandwiel verwijderd.
Vervolgens de oude tandwielen en ketting verwijderd,doe dit door ze er rustig en gelijkmatig eraf te schuiven,krukas steekt wat uit in verhouding met de nokkenas
Het nieuwe setje erop gezet,let op dat je je ketting rolletjes uit telt,van markering op het tandwiel van de nokkenas tot markering van het tandwiel van de krukas moeten er 12 ketting rolletjes tussen zitten,
en let op dat je de boel niet verdraaid,verder kan er vrij weinig misgaan,aangezien er uitsparingen inzitten,het lijkt een stuk moeilijker dan dat het is.
Plaatje/foto staat onderaan de post.

Oliepomptandwiel er weer op gezet en de torx 45 bout van de nokkenas met een beetje loctite weer vastgezet.
Distributiecarter en carterpan vrijgemaakt van de oude pakking met een glasschraper,let op dat je niet gaat lopen hakken,maar rustig en voorzichtig de oude pakking eraf schraapt.
Mooi rupsje vloeibare pakking op de distributiecarter(niet uitsmeren)en de distributiecarter kan er weer op,krukaspoelie en krukasbout met een beetje loctite er weer opgerateld.
motorblok weer omhoog krikken en/of de 3 motorsteun bouten weer vastzetten.
Mooi rupsje vloeibare pakking op de carterpan,en dan kan deze ook weer gemonteerd worden.
plastic kappen van de wielkast en onderkant weer monteren,wiel erop en de auto weer laten zakken,wielbouten goed aandraaien.
Multiriem er weer op en goed spannen,controleer wel eerst je riem op beschadigingen voordat je hem weer terugzet,vervang hem eventueel,die dingen kosten nog geen 2 tientjes.
Ik heb een buis tussen het motorblok en de dynamo gezet en hem zo voorzichtig weer opgespannen,niet de manier,maargoed je moet wat.
Aangezien ik vloeibare pakking heb gebruikt voor de carters heb ik het een nachtje ( 15 a 16 uur ) laten uitharden voordat ik de olie weer in het blok heb gegooid.
De volgende dag de olie er weer in en starten.
Job well done!
De faab is weer rammelvrij en draait weer als een zonnetje.
Ik ben er een kleine 7 uur mee bezig geweest,het was niet moeilijk,het meeste wijst zichzelf,er zit gewoon veel sleutelwerk aan,en het was voor mij de eerste keer,dus dan sta je vooral veel te kijken.
Een 2e keer zal het een stukje sneller gaan.

Gereedschap wat je nodig hebt.
Inbusset of inbus 5 en 8
Doppenset of dop 10 13 17,een verlengstuk en een goede ratel.
Ringsleutel 10 en 17.
Torxinbus set of torxinbus 25,35 en 45.
Een goede krik.
Assteunen of oprijbokken.
Glasschraper of los schraapmesje.
Een boel geduld en een goed humeur.
En natuurlijk een slagmoersleutel.
Distributie setje wat ik gebruikt heb is de FEBI distributieketting kit.
Voor vloeibare pakking heb ik reinzosil gebruikt.

Mocht je vragen hebben of woon je in de buurt van meppel/omstreken en heb je hulp nodig laat het me weten,en excuses voor eventuele typ/spelfouten of dingen die ik ben vergeten te noemen.
 

Bijlagen

  • Nokkenas en ketting (1).doc
    138,5 KB · Weergaven: 129
Laatst bewerkt:

verhulstr

Forumguru
Dit klusje toevallig gisteren uitgevoerd.....nog even een tip.....de bouten van 17mm......dit zijn bouten van 16mm (teminste bij mijn auto dan..zijn originele vag bouten) :thumbsup:
 
Dit klusje zeer toevallig uitgevoerd.....nog even een tip.....de bouten van 17mm......dit zijn bouten van 16mm (teminste bij mijn auto dan..zijn originele vag bouten) :thumbsup:
Oke,bij mij waren ze 17,dan is dat dus al eens vervangen,of ik heb de verkeerde dop gebruikt.
 

Canon-Eye

Forumguru
Assteunen zijn geen must have,maar wel zo veilig en makkelijk om onder de auto te werken
Tip: nooit, ik zeg nooit onder een opgekrikte auto werken tenzij deze d.m.v. deugdelijke en stabiele assteunen is beveiligd.
Tenslotte ga je hoe dan ook op enig moment (flink) kracht zetten op een sleutel - je zou de eerste niet zijn waarbij de krik daardoor omklapt.
 
Tip: nooit, ik zeg nooit onder een opgekrikte auto werken tenzij deze d.m.v. deugdelijke en stabiele assteunen is beveiligd.
Tenslotte ga je hoe dan ook op enig moment (flink) kracht zetten op een sleutel - je zou de eerste niet zijn waarbij de krik daardoor omklapt.
klopt helemaal,niet over nagedacht aangezien ik een 3 tons garage krik heb,die valt niet zomaar om.
Post aangepast.
 

Bob1985

Nieuw lid
Is er iemand op dit forum die mijn distributieketting kan/wil vervangen? Of weet iemand een goede monteur
Ik heb een Skoda fabia saloon/sedan 1.4 mpi 2001 AQW

Vriendelijke groet
Bob
 

verhulstr

Forumguru
Das afhankelijk waar je vandaan komt @Bob1985 .....en heb jij een plekje waar je hobbyen kan en mag? Mijn buren in de wijk beginnen mij niet meer zo lief aan te kijken als ik aan een auto wil beginnen :laugh:

Enne Bob....stel je eerst even netjes voor in het daarvoor bestemde topic! :thumbsup: Maar wees welkom!
 

Bob1985

Nieuw lid
Bedankt voor je reactie! Nee heb helaas geen plek hier om te klussen maar ik zal eens even zoeken of ze hier in Hilversum inmiddels een klushal hebben
 

Rallye

Forumguru
Mooie beschrijving! Goed dat je aangeeft wat voor jou de linkerkant van de auto is, de passagierskant, omdat je waarschijnlijk (in tegenstelling tot wat ik zou doen) de auto beschrijft alsof je voor je auto staat, kijkend naar de motorkap. Ik beschrijf dat soort dingen alsof ik op de bestuurdersstoel zit. Jouw linkervoorwiel zit dan voor mij dus rechts (passagierskant). Je legt het uit dus is het duidelijk. Of heb je een Engelse Fabia?
 

Ted

Forumguru
Even een vraag: Heb je de krukasbout nog vervangen en nog met een moment en een aantal graden opgespannen? Neem aan dat je de krukas niet geblokkeerd hebt! hoor het graag!
 
Of heb je een Engelse Fabia?
Nee gewoon een nederlandse,normaal wordt dit inderdaad vanuit de bestuurdersstoel bekeken,en dat was misschien ook beter geweest om het zo te beschrijven.

@Bob1985
Ik zie dat je in hilversum woont,ik woon in zwartsluis,hilversum is voor mij helaas een beetje te ver.

Even een vraag: Heb je de krukasbout nog vervangen en nog met een moment en een aantal graden opgespannen? Neem aan dat je de krukas niet geblokkeerd hebt! hoor het graag!
Nee ik heb hem niet op moment gezet,de krukasbout heb ik gewoon met wat loctite weer vast gezet met de slagmoersleutel.
Ik was bang dat ik de boel zou verdraaien als ik met een momentsleutel aan de gang ging omdat ik hem niet goed kon blokkeren,volgens mij dient deze op ongeveer 200 nm vast gezet te worden(dit weet ik niet meer zeker,ik heb die van mij bijna een jaar geleden vervangen),dat is zo vast dat ik maar besloten heb hem gewoon weer vast te ratelen met wat loctite,gaat dan geen kant meer op,maar dit is een typisch gevalletje,wil je het risico nemen of niet,bij mezelf wou ik het risico nemen,bij een ander zou ik het netjes volgens specificaties doen.
Krukasbout heb ik wel vervangen omdat er met het vast draaien en weer los ratelen enorme krachten op komen.
Helaas kan ik de post niet meer aanpassen,dus het zei zo.
 

gossy

Actief lid
Metalen ketting op metalen tandwiel - alles slijt..
De snaar van deze motor is niet zo kritiek - deze ketting wel. Als hij het begeeft dan is de motor foetsie.

Officieel staat er bij een Skoda dealer voor deze klus 3 uur arbeidsloon op de kaart.
Een garage die er niet zoveel ervaring mee heeft kan er wat langer mee bezig zijn.
De ketting en tandwiel zijn bij elkaar ongeveer een happymeal of 12 qua kosten inkoop voor een garage.

Als je richting de 180k gaat met de teller en je nog een stuk verder wil zonder hoofdpijn is het wel iets wat aan te raden is om op de to-do lijst te zetten. Als je de ketting hoort ín de auto is het zeker tijd om er mee aan de slag te gaan. Deze motor is van zichzelf redelijk rustig - als je wat gerammel of geratel hebt onrustig stationair en een km stand die niet zo laag is en je bent de auto liever rijk dan kwijt - niet uitstellen.
 

gossy

Actief lid
note*

Skoda's mening is dat deze ketting 'voor de levensduur van de auto' niet vervangen hoeft te worden.
Dit is ook meestal de mening van menig een monteur vóórdat ze de desbetreffende ketting en tandwiel uit de motor hebben gehaald van een blok die >150.000km erop heeft zitten..

Ergens na die 150.000 zal de ketting steeds meer hoorbaar worden, en in dat bereik is spontaan falen ook mogelijk.
Of je dit nu laat doen met 150.000km zonder negatieve indicators of wacht tot er herrie hoorbaar is - t is zo kritiek dat uitstel tot executie zal leiden - wil je boven de 150k door rijden zet deze job op de agenda
 
Bovenaan Onderaan