Motorgeluid 1.6 TDI (110pk)

dlmh

Senior Member
Goedendag,

Slechts een jaar geleden heb ik de Fabia 1 (1.4 MPI) helaas achter moeten laten voor het schroot en vervangen voor de Fabia II Greenline (1.2 TDI). Dit was een keuze die uitsluitend met het verstand is gemaakt, want ondanks dat ie zuinig rijdt (1:23) kan het karakterstiek van deze motor en met name het bijbehorende geluid mij niet bekoren.

Nu is er ook een kleine op komst (morgen uitgerekend :D en blijkt dat de Maxi-Cosi alleen op de achterbank gaat als de stoel ervoor een stuk naar voren gaat. Prima, ware het niet dat mijn vriendin en ik beiden vrij lang zijn (1,94m en 1,85m). Voor korte stukjes is dit nog wel te doen, maar aangezien onze familie door het hele land woont wordt dit op den duur een vervelende aangelegenheid.

De Fabia moet dus eigenlijk weer ingeruild worden. Omdat ik sinds kort woonwerk-verkeer grotendeels met de motor doe is een diesel niet meer strikt noodzakelijk, alhoewel ik nog steeds wel 15k - 16k per jaar verwacht te rijden in de auto.

Eerst kwam de Octavia II met aan bod, maar omdat deze niet veel meer ruimte op de achterbank biedt toch ook gekeken naar de Superb II. Echter gezien de vele problemen met vrijwel alle uitvoeringen van de TSI motor in deze generatie ben ik me op de Octavia III gaan richten.

Helaas blijkt de O3 nauwelijks verkocht te zijn in benzine, maar staan er wel legio (ex-lease) 1.6 TDI bakken te koop. Ondanks dat een diesel met ons kilometrage niet echt rendabel is, is er door het riante aanbod wel redelijk concurrentie op prijs en krijg je een mooi aangeklede Octavia met bescheiden kilometerstand al voor minder dan 15k. Bovendien vermoed ik dat je met een diesel wat langer kunt doorrijden dan met een benzinemotor.

Wat ik echter her en der lees over de 1.6 (zowel 105pk als 110pk met 5- of 6-bak), is dat deze nogal rumoerig kan zijn. Omdat ik me hier in de Faab al aan stoor, heb ik geen zin om me hier straks in een nieuwe auto ook aan te storen.

Wat zijn jullie ervaringen hier mee? Kan het exemplarisch zijn? Is dit eventueel te verhelpen met een aftermarket oplossing?

Alvast dank!

sg1987

Lid
Mijn ervaring:
ik heb veel last van motorgeluid tussen 120 en 130km/h.
betreft een 1.6 tdi dsg.
Tijdens het accelereren is dat niet, maar telkens als hij zijn snelheid bereikt maakt hij (te) veel kabaal.

dlmh

Senior Member
@sg1987 je ervaart dus weinig (geen?) brommende of nagelende geluiden, behalve bij dat toerental? Dat was ik nog niet eerder tegen gekomen? :pieker:

Roog75

Nieuw lid
Ik heb hetzelfde. Hoopte op een soundactuator of iets via de speakers. Via vagcom is e9 niet toegankelijk dus niet in te stellen zoals bij een RS.
Pook naar rechts duwen en terug naar 6 en de herrie is weg. Of 140 op te teller dan is het ook weg. Het is met name een irritante brom tussen de 2-2500 toeren.
Er zal ongtwijfeld een oplossing voor komen. Als we pech hebben krijgen we een petje dat hoort bij het sport-geluid.

sg1987

Lid
zo sport vind ik het geluid niet, komt volgens mij ook niet uit de boxen? Is volgens mij gewoon een eigenschap van de motor dat die wat resonantie heeft op dat toerental ofzo.

dlmh

Senior Member
Ik heb vanmiddag in een Seat Leon 1.6 TDI gereden van een collega. Dit is een 115pk uitvoering met DSG-7. Het motorgeluid viel me alleszins mee, alhoewel ik een slag om de arm houd aangezien het niet geheel dezelfde uitvoering is van deze motor. Je hoort wel een diepe ronk bij optrekken, maar dat is niet te vergelijken met die bestelbus imitatie van de Fabia.

Morgen ga ik een proefrit maken in een witte Octavia Greenline Business uit 2014. Kan ik mooi vergelijken met de Leon.

Ik houd jullie op de hoogte!

AndreM

Forumguru
Morgen ga ik een proefrit maken in een witte Octavia Greenline Business uit 2014. Kan ik mooi vergelijken met de Leon.

Ben benieuwd, ik heb precies dezelfde uitvoering/bouwjaar/kleur.
Ik vind het motorgeluid best meevallen. :jaja:

Mijn vorige auto van Duits afkomst, met een 1.7d 110 pk, maakte veel meer lawaai.

Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Ik zou zeggen dat het nu eenmaal eigen aan diesel is dat je meer gedreun hoort. Hoe goed de geluid isolatie ook mag zijn.
Ben je niet bang dat je over korte tijd alweer spijt krijgt dat je niet toch voor een benzine bent gegaan vanwege de redenen die je noemt? Stiller en minder kilometrage?

Ik snap dat het tegenwoordig een geweldige gok kan zijn om een TSI te kopen 2e hands maar een goed exemplaar zou toch wel te vinden moeten zijn die bijv al een nieuwe ketting heeft gehad (ik noem maar wat)

Joh@n

Forumguru
Ik heb hetzelfde. Hoopte op een soundactuator of iets via de speakers. Via vagcom is e9 niet toegankelijk dus niet in te stellen zoals bij een RS.
Pook naar rechts duwen en terug naar 6 en de herrie is weg. Of 140 op te teller dan is het ook weg. Het is met name een irritante brom tussen de 2-2500 toeren.
Er zal ongtwijfeld een oplossing voor komen. Als we pech hebben krijgen we een petje dat hoort bij het sport-geluid.
Inderdaad ook hier herkenbaar, maar ik ben bang dat er weinig anders mogelijk is dan 115 rijden of 135+. Alles tussen 120 en 130 valt toch best tegen :(

Niels83

Forumguru
geen antwoord op je vraag. maar je motivatie om een octavia te kopen is een beetje onzin. met de maxicosi pebble kan de stoel geheel naar achter alleen niet te ver achterover. hier 1.90 en past prima

als dit nu al een probleem is zou ik voor de superb gaan want met de romy 1 van de kleinere van de betere stoelen) kinderstoel moet de fabia stoel nog veel verder naar voren. dan zal de octavia in jullie geval niet meer passen.

Als het er om gaat dat de stoel niet plat kan voor de amoureuze uitspattingen. Die gaan over! daarnaast werkt dat niet met een kind op de achterbank.

als je gewoon graag geld uitgeeft aan wat jij leuk vind na al dat geld bij Prenetal uitgegeven te hebben mag dat ook de motivatie zijn.

• Leuk
Waarderingen: CDK

dlmh

Senior Member
Zojuist een proefrit gemaakt in de Octavia III Greenline en het geluid viel me alleszins mee. Het diesel gedreun hoor je wel, maar is lang niet zo aanwezig als in de Fabia.

Ik heb een mooie deal kunnen maken met Bovag garantie + groot onderhoud + montage van een trekhaak, dus tevens mijn handtekening eronder gezet.

Het lijkt wel alsof de Seat Leon ietsje beter geisoleerd was, maar die schakelde ook wat vlotter door zijn versnellingen (automaat) waardoor jij bijna altijd laag in de toeren zit. De Octavia is geen strepentrekker maar trekt wel heel comfortabel en soepel door en voor je het weet ziet je al op de 120.

Het stukje op de A2 heb ik zelf geen raar gebrom gehoort bij 120 km/h, dus misschien is het exemplarisch?

@Niels83 mijn vriendin heeft hele lang benen, dus die kwam wel echt in de knel. Wellicht is de Family Fix wat minder praktisch in de ruimte? De Maxi Cosi zit achterste voren, en door de hoek van de achterbank moest zodanig ook nog de zetel eruit (anders zit de kleine veel te rechtop).

Niels83

Forumguru
maar je moet je ook niet al die onzin laten aansmeren. zonder famillie fix komt maxicosi onder de verdikking van de stoel.

dan kan de stoel maximaal naar achteren.

maar serieus zou ik in jullie geval kijken of de romer king cobra plus beentjes die 15cm uitsteken wel past in de octavia. daarmee wordt het in de faab nl erg krap.

Het is altijd ook maar net wat je eisen zijn. van de Voorn (eredivisie basketbal centerdus 2.10+) zag ik ooit wegrijden in de auto van de zaak, een peug 106. die zat echt krom.

Joh@n

Forumguru
geen antwoord op je vraag. maar je motivatie om een octavia te kopen is een beetje onzin. met de maxicosi pebble kan de stoel geheel naar achter alleen niet te ver achterover. hier 1.90 en past prima
Lichtelijk off-topic, maar een Octavia is voor mij en mijn vriendin toch echt wel het minimum met een Maxi Cosi Pebble Plus in combinatie met een 2way fix. Achterstevoren een stoeltje plaatsen neemt nou eenmaal enorm veel ruimte in.

dlmh

Senior Member
@Niels83 het is mijn eerste kindje, dus al er gezegd wordt dat achterstevoren voor 40% minder letsel bij baby's zorgt dan ga ik dat als aanstaande papa natuurlijk niet tegenspreken :pardon:

Niels83

Forumguru
@Niels83 het is mijn eerste kindje, dus al er gezegd wordt dat achterstevoren voor 40% minder letsel bij baby's zorgt dan ga ik dat als aanstaande papa natuurlijk niet tegenspreken :pardon:

ja maar ook zonder family fix etc zet je hem achterste voren. enige voordeel zou zijn dat je hem makkelijk mee pakt dat vind ik persoonlijk helemaal niet.

daarnaast zou ik niet alles geloven wat er wordt gezegd.. want in dat geval snap ik niet dat je geld overhoud voor een auto.

Joh@n

Forumguru
@Niels83 met of zonder 2wayfix maakt niet uit qua ruimte, hooguit 1-2cm. Ik heb dat zelf getest in onze auto tijdens het uitzoeken. Daarnaast is het gemak van de 2wayfix mij echt heel veel waard, los van het feit dat je zitje dan _altijd_ goed vast zit in tegenstelling tot fouten die je met de gordel kunt maken.

dlmh

Senior Member
@Niels83 over het algemeen ben ik heel erg logisch beredenerend met technische dingen, maar als het om kinderen gaat kan je me nog alles wijs maken. :D

turboturbo

Forumguru
Dat slijt vanzelf wel met het aantal kinderen dat je misschien nog mag krijgen :jaja:

Dan komen er momenten dat je denkt: onder het mom veiligheid word mij een hoop geld uit m'n portemonnee geklopt als ik erover nadenk.... :pieker:

Bakkertje

Forumguru
Geweldig dit draadje, ook hier is het nodige uitgegeven aan de diverse stoeltjes en dat in 6-voud.. Want met 3 kinderen en 2 auto's heb je ... nou ja.. Ik heb de firma Römer en Maxi-cosi goed gesponsord zal ik maar zeggen.

Overigens hebben wij destijds na de O2 een S2 besteld omdat er anders geen 3 stoeltjes op de achterbank passen. En dan niet de station maar de twindoor..

dlmh

Senior Member
@Bakkertje ja, ik stond bij de Prenatal ook wel even met de oren te klapperen over wat je allemaal nodig zou moeten hebben voor de kleine onder het motto "je wilt toch het beste voor je kind". Gelukkig ben ik behendig genoeg op internet om dat elders goedkoper te regelen ;).

De S2 was ook wel een optie geweest, maar ik durfde het risico gezien de problemen rond de TSI motor niet aan. En Superbs met bescheiden kilometerstanden vielen helaas vaak net niet in het budget. De O3 is echter praktisch net zo groot als de S2, dus ik heb niet het idee dat ik hier snel uit ga groeien.

Bovenaan Onderaan