Kodiaq vragen en weetjes

marang73

Forumguru
Maandelijks zelf 16,60 euro aan bijtelling besparen en een hoger leasebedrag. Voor mij is de keuze simpel.

Heb niet alles af fabriek aangevinkt en een rijtje opties achteraf genomen wat uiteindelijk voor mij privé voordeliger uitpakt binnen de kaders van het leasebedrag van m'n werkgever.

Ieder z'n ding. Die 16,60 per maand kan ik privé prima gebruiken voor andere dingen met een groot gezin ;)

Snap dat je die 17 euro voor andere dingen kunt gebruiken maar je als je zo redeneert kunt je beter een auto van 30K leasen bespaar je nog meer
 

Japanese Power

Donateur
Klopt @marang73 de Kodiaq is een bewuste keuze: ruim, hoge instap, en binnen de grenzen van wat ik per maand wil inleveren. Een Style Business DSG paste ook in het leasebudget maar heb ik om die reden niet gedaan.

Als je voor 5 jaar kiest maak je de keuze niet zomaar. En er is genoeg "goedkoper" te leasen met minder bijtelling. Maar wordt je daar blij van als je 30000 per jaar rijdt en zeer regelmatig veel mee moet nemen.

Wat ik al zei: keuzes.
 
Heb een maand de prius plus als voorloop auto gehad. Die is ruim en goedkoop maar haalt het niet bij de Skoda.
Inderdaad keuzes.
 

marang73

Forumguru
@Japanese Power Snap je punt. Vorige auto was een Opel Zafira .... kwam qua ruimte etc redelijk overeen met de Kodiaq. Was per maand 50 euro netto goedkoper. 50 euro is in 4 jaar toch 2.400 euro. Had ik weer kunnen leasen. Aan de andere kant ben ik geen big spender. Geef geen geld uit aan gadgets, concerten, etc. Daarbij je leeft maar 1 keer en zie de auto ook als een soort hobby .... en hobby's mogen geld kosten ;)

En rijden in een auto die nu nog uniek is is ook wat waard. Zag van de week meer Porsche Panamera's rijden dan Kodiaqs. :D
 
Wat maakt iedereen zich toch ongelooflijk druk om die trekhaak zeg. Er is niets aan de hand. Of je koopt hem af-fabriek voor € 850,- (wegklapbaar) of achteraf voor € 1.650,- (wegklapbaar) Of je haalt een aftermarket ding bij Brink ofzo voor € 550,- (vast) of € 700,- (afneembaar)
-
Keuze genoeg dus. Wie bang is voor de koeling betaalt achteraf 1650, wie niet bang is (want nergens staat überhaupt dat je geen trekhaak mag monteren) die betaalt 550 of 700.

De 850 af-fabriek is de beste keuze voor de particulier, 1650,700 of 550 voor de leaser. De 550 voor de werkgever.
-
Ik heb gekozen om de trekhaak na aflevering te nemen (niet wetende wat er tegen die tijd op de markt zou zijn) zodat het mij een paar honderd euro netto scheelt over de 5 jaar dat ik er mee ga rijden (5x12x€6,23 = € 373,80 netto) en dat ook zo besproken met mijn werkgever. De dealer heeft mij geadviseerd de trekhaakvoorbereiding niet te nemen "want dat is alleen een uitsparing in de bumper, en hebben ze verder niets aan" en het interesseert mij werkelijk geen zak of het een originele wegklapbare of aftermarket afneembare haak wordt en dus kies ik straks voor de aftermarket afneembare voor € 700,- Ik blij (€ 373,80 bespaard / € 75,- per jaar) werkgever blij, want € 150,- goedkoper dan een originele af-fabriek.
-
Skoda heeft geen voorbehoud richting mij gemaakt inzake de koeling. De dealer heeft dat ook niet gedaan terwijl hij mijn plannen kende, de leasemaatschappij hoor ik er niet over en bij de aftermarkettrekhakenboeren lees ik er ook niets over.
-
Met andere woorden; het koelprobleem is niet-existent. Een particulier forum is niet de plek waar dergelijke informatie vandaan moet komen en dus hoef ik daar ook geen rekening mee te houden.
-
Stel; in een extreem geval, dat mijn motor straks het loodje legt wegens aanhanger en te warm, dan is dat niet mijn probleem. Als particulier zit je daar niet op te wachten, maar mijn leaseauto is een werktuig die we huren/leasen. Als ie kapot is moeten ze hem maken, of een andere leveren. niet leveren = niet betaald worden.
 

maik1

Forumguru
In het kader van "de dealer kleppert weer eens uit zijn hoofdondersteuning", zie hier de uitsparing in de bumper voor de trekhaak:

image.jpeg image.jpeg image.jpeg image.jpeg

Niets van uitsparing te zien, wel de trekhaakvoorbereiding aangevinkt.
 

Japanese Power

Donateur
Is een deel van de voorbereiding niet aan de binnenzijde van je bagageruimte te zien @maik1 , dus de hendel aan de rechterzijde waarmee je hem released? Just thinking...
 

maik1

Forumguru
Ik heb geen hendel aan de binnenzijde. Ik heb zo het idee dat het wel met de koeling te maken heeft (en voorbereiding van electra naar de haak), maar dat blijft giswerk totdat iemand met echt goed bewijs komt, waarschijnlijk dus pas als er echt een haak bij iemand geplaatst gaat worden die geen trekhaakvoorbereiding aangevinkt heeft. Dealerpraat geloof ik dus helemaal (al een tijdje hoor) niet meer in :koffie:
 

VanBokhoven

Senior Member
Ik ben er met Pon uit. Er gaat een wegklapbare geplaatst worden met aangepaste koeling. Ik betaal de prijs die op de website staat, Pon neemt de aanpassing voor haar rekening. De trekhaak is per direct leverbaar, de aangepaste koeldelen over een week. Uiteindelijk een nette oplossing in mijn geval, maar als ze dit bij iedereen moeten doen..Ik begreep dat er communicatie gaat komen richting dealers over deze constructie.
 
Een heel verhaal met die trekhaken hoor.
Mijn beer is vanochtend bij de dealer geweest voor onderzoek wat er nu wel op zit mbt voorbereiding trekhaak. Dit ivm tegenstrijdige berichten in het bestelsysteem. De conclusie is dat waar ze bang voor waren dat er een gedeeltelijk nieuw koelsysteem opgezet moet worden gelukkig niet hoeft te gebeuren. Het is de wegklapbare trekhaak bestellen, kabels en overig montage materiaal en de dealer zal hem er 18 juli opzetten. Zijn jullie even op de hoogte. Een enorme meevaller voor dealer want hij had al aangegeven dat eventuele aanpassing op zijn kosten uitgevoerd zou gebeuren.
 

marang73

Forumguru
Vraagje: ik heb op het maxidot display nu het telefoonmenu staan maar ik wil het menu met o.a. de snelheid. Hoe doe ik dit?
 

BertSteenbergen

Senior Member
Benzineverbruik 1.4 TSi DSG 2wd Zeer tevreden

Hoewel ik mijn auto op 10 juni heb opgehaald, vervangt mijn privé aangeschafte Kodiaq pas sinds 1 juli mijn vorige leaseauto. In de week dat ik een paar korte ritjes heb gemaakt en verder woon- werkverkeer (enkele rit ca. 50 km) moet ik zeggen dat het verbruik mij allezins meevalt. Ik heb sinds 10 juni een verbruik van 1 op 13 bereikt (de eerste drie weken veel korte ritjes en dingetjes proberen voor de deur met de motor aan) en deze week 1 op 14.5 km. Vind ik echt niet slecht voor zo'n grote auto die nog niet eens goed is ingereden (Km stand nu ruim 800 km). Ik ben erg tevreden!!!!
 
Bovenaan Onderaan