duopenotti
Senior Member
Dag skoda rijders,
Ik rij alweer een jaartje naar tevredenheid met mijn skoda rapid joy met DSG.
Vandaag is de auto naar de dealer vanwege loszittende bekleding rechts achter in de kofferbak.
Ik heb toen ook vermeld dat ik de DSG wat minder fijn vindt schakelen. Het gaat me niet zozeer om de schakelmomenten maar het schakelen zelf. Wat ik merk is dat van de 1e naar de 2e versnelling de koppeling slipt en trilt wat goed voelbaar is. Vervolgens slipt bij elke schakeling de koppeling iets waardoor het toerentaal eerst wat omhoog gaat voordat de volgende versnelling pakt. Dit is goed te zien op de toerenteller en ook hoorbaar. De auto heeft nu ongeveer 20.000 km. op de teller. Dit probleem deed zich in het begin niet voor en lijkt er langzaam maar zeker in te sluipen waardoor je de verslechtering niet direct merkt. Nu heb ik als leenauto een identieke skoda rapid met DSG mee gekregen met slechts 7000 km op de teller en ik merkte direct het verschil. De auto schakelt trillingsloos en geen toename van de toeren tussen de schakelmomenten. Ik heb gelijk thuis de dealer gebeld om aan te geven dat er een behoorlijk verschil in beleving is tussen de 2 DSG's en deze gaf aan dat de DSG zelflerend is en dat elke DSG zich dus anders gedraagt. Ik heb geantwoord dat het gaat om de kwaliteit van het schakelen op zich. Hij geeft aan dat ze er naar gaan kijken.
Ben benieuwd wat ze hierover zeggen. Overigens ga ik dit weekend met de auto op vakantie en ik hoop niet dat de extra belasting het probleem verergerd.
Ik rij alweer een jaartje naar tevredenheid met mijn skoda rapid joy met DSG.
Vandaag is de auto naar de dealer vanwege loszittende bekleding rechts achter in de kofferbak.
Ik heb toen ook vermeld dat ik de DSG wat minder fijn vindt schakelen. Het gaat me niet zozeer om de schakelmomenten maar het schakelen zelf. Wat ik merk is dat van de 1e naar de 2e versnelling de koppeling slipt en trilt wat goed voelbaar is. Vervolgens slipt bij elke schakeling de koppeling iets waardoor het toerentaal eerst wat omhoog gaat voordat de volgende versnelling pakt. Dit is goed te zien op de toerenteller en ook hoorbaar. De auto heeft nu ongeveer 20.000 km. op de teller. Dit probleem deed zich in het begin niet voor en lijkt er langzaam maar zeker in te sluipen waardoor je de verslechtering niet direct merkt. Nu heb ik als leenauto een identieke skoda rapid met DSG mee gekregen met slechts 7000 km op de teller en ik merkte direct het verschil. De auto schakelt trillingsloos en geen toename van de toeren tussen de schakelmomenten. Ik heb gelijk thuis de dealer gebeld om aan te geven dat er een behoorlijk verschil in beleving is tussen de 2 DSG's en deze gaf aan dat de DSG zelflerend is en dat elke DSG zich dus anders gedraagt. Ik heb geantwoord dat het gaat om de kwaliteit van het schakelen op zich. Hij geeft aan dat ze er naar gaan kijken.
Ben benieuwd wat ze hierover zeggen. Overigens ga ik dit weekend met de auto op vakantie en ik hoop niet dat de extra belasting het probleem verergerd.