Werking DSG

duopenotti

Senior Member
Dag skoda rijders,

Ik rij alweer een jaartje naar tevredenheid met mijn skoda rapid joy met DSG.
Vandaag is de auto naar de dealer vanwege loszittende bekleding rechts achter in de kofferbak.
Ik heb toen ook vermeld dat ik de DSG wat minder fijn vindt schakelen. Het gaat me niet zozeer om de schakelmomenten maar het schakelen zelf. Wat ik merk is dat van de 1e naar de 2e versnelling de koppeling slipt en trilt wat goed voelbaar is. Vervolgens slipt bij elke schakeling de koppeling iets waardoor het toerentaal eerst wat omhoog gaat voordat de volgende versnelling pakt. Dit is goed te zien op de toerenteller en ook hoorbaar. De auto heeft nu ongeveer 20.000 km. op de teller. Dit probleem deed zich in het begin niet voor en lijkt er langzaam maar zeker in te sluipen waardoor je de verslechtering niet direct merkt. Nu heb ik als leenauto een identieke skoda rapid met DSG mee gekregen met slechts 7000 km op de teller en ik merkte direct het verschil. De auto schakelt trillingsloos en geen toename van de toeren tussen de schakelmomenten. Ik heb gelijk thuis de dealer gebeld om aan te geven dat er een behoorlijk verschil in beleving is tussen de 2 DSG's en deze gaf aan dat de DSG zelflerend is en dat elke DSG zich dus anders gedraagt. Ik heb geantwoord dat het gaat om de kwaliteit van het schakelen op zich. Hij geeft aan dat ze er naar gaan kijken.
Ben benieuwd wat ze hierover zeggen. Overigens ga ik dit weekend met de auto op vakantie en ik hoop niet dat de extra belasting het probleem verergerd.
 
Tja.. niet naar bedoeld; maar even googlelen gaat je heel veel informatie opleveren over de DSG.

Kort gezegd; vanwege milieu eisen is de software in de DSG zo geschreven dat de uitstoot uit de pijp lager is maar voor de levensduur van de DSG is het niet echt bevoordelijk.

Wat ik niet snap is dat je meld dat hij slipt van 1 naar 2. Maar de DSG trekt met de standaard software op in zn 2 met een slippende koppeling. En dat is precies ook het probleem; wegrijden in slippend 2e versnelling. Dit resulteert in een hoge slijtage aan de koppeling en als je veel file rijd ben je met 50.000 a 60.000km aan de beurt voor een nieuwe koppeling.

Ik zou overwegen, zoals vele hier gedaan hebben, om bij een DSG specialist (TVS/JD) de software te laten aanpassen.


Ik verwacht dat ze bij de dealer nu alleen een software update voor de DSG zullen uitvoeren; die komen elke paar maanden (dus dat blijft aan de gang) en dat ze de bak misschien op 0-stand zetten. Maar daarmee zal het probleem niet verholpen zijn.
 
Laatst bewerkt:

CDK

Forumguru
Daarom laten zoveel mensen hun DSG bak aanpassen bij TVS / DSG-dokter in Varsseveld, ik durf te stellen dat je dealer er niets mee doet, hoogstens resetten naar de basisinstelling. Als het dan al weg zou zijn dan komt het probleem snel weer terug en zal je vast centjes opzij kunnen gaan leggen voor een nieuwe koppeling vrees ik. Er zijn namelijk genoeg gevallen bekend die reeds rond de 50k km een versleten 2e koppeling hadden :( Kosten zijn ongeveer 1200,- een software aanpassing kost 1/3 van die prijs en dan gaat je koppeling aanzienlijk langer mee.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Echt wegrijden in de twee is het niet, al moet je heel goed opletten om het 1-tje te blijven zien. Dus het scheelt bar weinig.
Aanpassing kan ook ik van harte aanbevelen; iets wat je helaas gewoon moet incalculeren bij een nieuwe auto met dsg. Mijn derde gaat straks ook weer die weg
 

Scheppie

Actief lid
Heb dezelfde klachten gehad met mijn Yeti met 50.000 op de teller.
Op naar DSG-dokter/TVS voor een diagnose.
Mijn koppeling was helaas overleden.
Nieuwe koppeling laten monteren en tegelijkertijd de DSG-software laten aanpassen. De Yeti rijdt weer als een zonnetje (oh ja ook laten tunen, voor een mooi prijsje)
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

duopenotti

Senior Member
Oke dat vermoeden had ik al. Echter een koppeling die al na 50.000 km is versleten is toch niet acceptabel? Ik heb 4 jaar garantie en ga ervan uit dat als de DSG het binnen die tijd begeeft deze geheel voor rekening van de dealer wordt gerepareerd. Ik weet alleen nog niet wat ik van de opmerking "zelflerend" moet vinden. In hoeverre is het zelflerend? En hoe merk je dat? Lijkt me vwb de problemen die ik schets b.llsh.t.
TVS is zeker een optie. Ik had me al opgegeven voor de actie onlangs maar je kan het geld maar 1 keer uitgeven... Dus dat heb ik maar uitgesteld tot volgend jaar. Wellicht is er dan weer een kortingsactie :jaja:
Overigens trekt hij wel weg in z'n 1 maar schakelt dan snel op en dan merk je de trilling/slippen van de koppeling.
 

CDK

Forumguru
TVS is zeker een optie. Ik had me al opgegeven voor de actie onlangs maar je kan het geld maar 1 keer uitgeven... Dus dat heb ik maar uitgesteld tot volgend jaar. Wellicht is er dan weer een kortingsactie :jaja:

Tip van Flip: maak gebruik van je inschrijving voor het einde van dit jaar, als er al een kortingsactie komt dan zullen de prijzen hoger liggen als nu het geval is :jaja:
 

Captain Hook

Forumguru
@duopenotti : het is idd niet normaal dat de koppeling van je DSG al versleten zou zijn. (mechanische mishandeling uitgesloten natuurlijk :D)

Toch wel weer apart...
Rijd al 7 jaar (bijna 100kkm) in een Roomster 1.2 TSI met DSG-7 en die slipt niet, noch schakelt 'raar' en/of onvoorspelbaar.
Ja, hij rijdt weg in z'n 1 en schakelt al heel vlot naar de 2. Maar so what? Denk je nou echt dat de heren ontwerpers dat niet goed uitgekiend hebben? Daar zijn echt miljoenen testkilometers aan vooraf gegaan.

E.e.a. is idd een compromis tussen de milieueisen, het beschikbare vermogen en koppel bij specifieke toerentallen en de levensduur van het geheel. Je merkt b.v. duidelijk dat wanneer de motor koud is, of wanneer je in de bergen rijdt, het schakelgedrag duidelijk anders is, dan bij warme motor en hier in het vlakke Nederland.

En nee, de mijne is zeer zeker niet getuned (noch de motor, noch de DSG).

Dat software matige aanpassing van een DSG en/of de motor ECU tot een ander gedrag leidt, dat voor menigeen 'fijner' overkomt is ongetwijfeld het geval. Maar dat wil nog niet zeggen dat 'anders' ook 'beter' is. ;) (en dan laat ik ff in het midden wat beter voor wie of wat is)

Ik heb nog nooit ergens statistiek gevonden die aantoont dat b.v. getunede DSG's en motoren langer meegaan dan standaard af-fabriek combinaties. En andersom.
Het lijkt me veel aannemelijker dat er gewoon fabricage en componenten toleranties zijn, EN gebruiks- en omgevingsomstandigheden die een veel grotere invloed hebben op slijtage en irl gebruik. :lezen:
 
Laatst bewerkt:

CDK

Forumguru
@Captain Hook, ik begrijp je verhaal enigszins. Jij hebt (tot nog toe) geluk gehad, maar als jouw koppeling het begeeft binnen 20k km dan is dat alsnog veel te vroeg bij normaal gebruik. Ik hoop voor je dat je 1 van de weinige uitzonderingen bent :jaja:
 

Captain Hook

Forumguru
Beste @Corné de Kluijver : je doet net alsof het standaard is dat over de hele wereld massaal DSG-7 koppelingen het voortijdig begeven. :D Gelukkig niet...

Natuurlijk zullen er talloze gevallen te vinden zijn waarbij het fout gaat. Maar vergeet niet hoeveel DQ200 (=DSG-7) bakken er al geproduceerd zijn! In 2015 sprak VAG al over bijna 1 miljoen stuks! (alleen al @ de Vrchlabí plant van Skoda)
Er is ooit de recall geweest i.v.m. de problemen met de mechatronic. (wissel synthetische versus minerale olie + s/w update).

En ja, het is altijd sneu en mega frustrerend als het iemand persoonlijk treft. Zoals ik al zei, dat @duopenotti z'n DSG-7 problemen vertoont, op zo'n relatief korte termijn, is ook niet ok.
Maar laten we dit wel in perspectief zijn tot het totale aantal DSG-7 (en andere type DSG's) die gewoon in hun standaard configuratie prima hun werk doen. En over die honderdduizenden bakken die wel gewoon hun werk doen, hoor je (uiteraard) weinig.
Want VAG is niet gebaat bij heel (te) veel ellende. En de Nederlandse importeur staat ook nou niet bepaald bekend om z'n klantvriendelijke coulance... :koffie:
 

duopenotti

Senior Member
Auto opgehaald bij de dealer. En je raad het al, het enige wat ze hebben gedaan is de DSG bak terug gezet naar de basis instelling. Op de terugweg heb ik geen verschil gemerkt dus wat ze ook gedaan hebben het heeft iig geen effect gehad. Beetje hopeloos wordt je hiervan. Na de vakantie maar eens de chef werkplaats mee laten rijden. Dan kan hij zelf het verschil merken.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Klinkt als mijn voorspelling in post #3 :nono:
En de mijne van post #2 ;)

Oke dat vermoeden had ik al. Echter een koppeling die al na 50.000 km is versleten is toch niet acceptabel? Ik heb 4 jaar garantie en ga ervan uit dat als de DSG het binnen die tijd begeeft deze geheel voor rekening van de dealer wordt gerepareerd.

Je vergeet een klein detail waar moeilijk over gedaan kán worden; de koppeling is een slijtage onderdeel net zoals remblokken; en dergelijke delen zijn uitgesloten van (volledige) garantie. In mijn geval was er coulance aangevraagd bij de importeur. Wel heb ik bij de reparateur de arbeid kosten moeten betalen welke ik heb weten terug te vorderen bij de verkoper (andere garage dus)


Auto opgehaald bij de dealer. En je raad het al, het enige wat ze hebben gedaan is de DSG bak terug gezet naar de basis instelling. Op de terugweg heb ik geen verschil gemerkt dus wat ze ook gedaan hebben het heeft iig geen effect gehad. Beetje hopeloos wordt je hiervan. Na de vakantie maar eens de chef werkplaats mee laten rijden. Dan kan hij zelf het verschil merken.

Maar idd.. dit gedrag al vaker mee gemaakt. Maar je hebt garantie toch op de auto? Dan zou ik proberen een nieuwe koppeling te claimen. Mij destijds op mijn O3 occasion welke 1 jaar garantie had ook gelukt. Daarna door naar TVS; dan blijft de boel heel. En overigens bij mijn vorige werkgever bij de VW tourans ook wel een keer of 5 gelukt (van de 6 autos waarvan 1 auto 2x bij 60.000 en 120.000. Goh. Wat een toeval........)

Maar verder is de slip simpel uit te testen; in koppeling A zit 1,3,5,7 en in koppeling B 2,4,6,R

Het is koppeling B waar doorgaans de problemen zijn. zet de auto op handmatig en schakel naar 2. Laat de auto uitrollen en houd even bij wanneer de auto terug naar 1 gaat. Dan nogmaals vanuit 2 laten uitrollen tot vlak voor het punt (2km per uur) wanneer de auto naar 1 zou gaan; paar keer proberen; geef dan half/driekwart/vol gas. (Kickdown niet gebruiken) Ik vermoed dat je dan zult wegrijden bij 4/5/6km per uur en je mag dan geen getril/gehakkel/geklapper voelen. Voel je dat wel of zie je het toerental onregelmatig toe nemen bij gas geven dan is zéker de koppeling aan de beurt.

Het zelfde zou je kunnen proberen in het 4e verzet met vol gas zonder kickdown; Waarschijnlijk rond de 35km/u in 4 vlak voordat de bak in de handmatige stand terug gaat naar 3; hier zul je alleen wat merken als de koppeling echt ver versleten is. Maar ook hier mag de koppeling niet slippen.
 
Laatst bewerkt:

busje

Lid
een nadeel is als je naar de dsg dokter gaat de 4 jaar garantie vervalt en dan nooit gratis nieuwe koppelingen erin krijgt
ik heb nu bij 13000 km een klein probleem met de bak
moeilijk in de achteruit te krijg als de auto op een kleine helling staat
maar dat word opgelost door de dealer (iets met wijziging in de software)
we zullen zien van PON is niet veel te verwachten
 

dirkie996

Forumguru
Misschien 'n domme vraag van mij, maar doet het probleem zich vooral voor met dsg7 en lichtere motorisaties, of gebeurt het evenveel met de dsg6( met natte koppelingen), zoals bij m'n net aangekochte RS? Want met 230pk en 350Nm, zou je denken dat die nog meer tegen z'n kiezen krijgt. Of is die dsg6 probleemlozer? Anders zal ik in de toekomst eens naar de dsg-dokter moeten gaan, om latere problemen te voorkomen.
 
Misschien 'n domme vraag van mij, maar doet het probleem zich vooral voor met dsg7 en lichtere motorisaties, of gebeurt het evenveel met de dsg6( met natte koppelingen), zoals bij m'n net aangekochte RS? Want met 230pk en 350Nm, zou je denken dat die nog meer tegen z'n kiezen krijgt. Of is die dsg6 probleemlozer? Anders zal ik in de toekomst eens naar de dsg-dokter moeten gaan, om latere problemen te voorkomen.

Voornamelijk de droge plaat koppeling DSG-7; de DQ200 dus.
De natteplaat DSG-6 heeft er minder last van. Echter niet uitgesloten. Want ook deze bak rijd weg in de 2 met slippende koppeling.

Er is echter nu een nieuw type DSG-7 waar het wel een natte koppeling betreft. Ik weet alleen niet in welke modellen deze gelepeld word of dat hij wellicht alleen is voorbehouden aan VW's
 
Laatst bewerkt:
een nadeel is als je naar de dsg dokter gaat de 4 jaar garantie vervalt en dan nooit gratis nieuwe koppelingen erin krijgt
ik heb nu bij 13000 km een klein probleem met de bak
moeilijk in de achteruit te krijg als de auto op een kleine helling staat
maar dat word opgelost door de dealer (iets met wijziging in de software)
we zullen zien van PON is niet veel te verwachten
4 jaar? wellicht als je direct bij een nieuwe aankoop de garantie verlengd maar standaard is het 2 jaar.
En als de bak moeilijk in achteruit gaat lijkt mij dat eerder iets mechanisch dan software matig.
Ze kunnen bij de dealer niets aanpassen behalve de laatst beschikbare versie erin flashen.

Mijn garantie is al verlopen. Auto is van begin 2014.
Als ik er iets mee heb ga ik ermee naar een automaten revisie bedrijf.

Daarbij is garantie op de koppeling zelf niet van toepassing (tot op zekere hoogte) omdat dit een slijtage onderdeel betreft. Mechatronic en de bak zélf vallen daar (gelukkig) niet onder de kop slijtage delen.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan