Werking DSG

i2Paq

Senior Member
Even aanhakend.

Mijn automaat (DSG7) maakt een "piepend" geluid bij het schakelen. Lijkt op slippen van de koppeling.
Hij lijkt er ook wat langer over te doen om te schakelen.

Is erger wanneer de auto warmer wordt, dat kan door het rijden of de hele dag in de zon staan.

Klinkt dat bekend?
 

duopenotti

Senior Member
Vandaag heeft de auto z'n eerste servicebeurt gehad en heeft de DSG een zogenaamde adaptatie test ondergaan. Tijdens een rit van ongeveer 3 kwartier worden de waarden van de DSG uitgelezen en indien nodig bijgesteld. Het verschil is duidelijk te merken. Geen slip meer. Het schakelen gaat weer lekker soepel en onmerkbaar. Is overigens onder garantie gebeurt dus Kreijne Hoogland een dikke pluim!
 
@duopenottiHet lijkt me veel aannemelijker dat er gewoon fabricage en componenten toleranties zijn, EN gebruiks- en omgevingsomstandigheden die een veel grotere invloed hebben op slijtage en irl gebruik. :lezen:
Zeker waar dat dit grote invloed heeft. Desondanks vind ik het opvallend dat ik een Golf 7 met diesel en dq200 dsg heb gehad waar geen enkel probleem met de dsg is opgetreden terwijl de dq200 in mijn S3 bij 45.000 voor het eerst een nieuwe koppeling kreeg en nu (74.000 op de klok) opnieuw duidelijke tekenen van slijtage vertoont.

Mijn rijgedrag is niet veranderd, de rijomstandigheden wijken ook niet af, hooguit had de Golf veel vaker de caravan getrokken (met de S3 nog maar één keer en dat was nadat de koppeling al eens is vervangen). Dus mag ik dan concluderen dat de toleranties zijn vastgesteld bij de vrijdagmiddagborrel achterop een bierviltje :koffie:
 
Bovenaan Onderaan