1.2TDI is nu ook te tunen - EGR klep wegschrijven

Joske

Forumguru
Zoals de titel zegt..

De Delphi-ecu is "eindelijk" gekraakt maar wat volgens mij nog veel interessanter is dan die 25pk meer is het feit dat de EGR-klep bij deze ook eindelijk weg geschreven kan worden!

En laat dat nu eens 1 van de meest gestarte topics hier op het forum geweest zijn: een falende EGR klep ;)

http://chiptuning.vagtechniek.nl/skoda/fabia/iii/1.2+tdi+greenline+cr+75pk/

doe er je voordeel mee :thumbsup:

Las alleen ook ergens iets over een bepaald bouwjaar waar het niet zou gaan... dus best eerst eens informeren ;)
 

laagvlieger

Forumguru
Best interessant. Volgen de andere grote tuners ook? Vagtechniek doet die EGR aanpassing kostenloos als je ook kiest voor chiptuning. Nog interessanter, zeker als je de curve ziet voor maattuning ... 110 pk en 250 Nm :thumbsup:
1_2TDI-CR-75pk-Maattuning.jpg
 

Wouter1

Forumguru
Kijk, dat is een mooi bericht!:thumbsup:
Mocht de anti sjoemel update ooit verplicht worden. Dan gewoon lekker uit laten voeren en daarna betere sjoemel software terug laten zetten!:jaja:
 

laagvlieger

Forumguru
Ik denk dat het voor de meesten wel wat laat komt. Als dit eerder had gekund, hadden de eerste eigenaars hun spaardiesel misschien niet of later ingeruild. Hogere wegenbelasting in combinatie met te weinig vermogen (en de bekende EGR problemen) waren voor de meesten doorslaggevend om ze te verkopen. En zeker niet tegen de hoofdprijs, want de tweedehandsmarkt wordt overspoeld door deze auto's.
 

Joske

Forumguru
Ja ben er van overtuigd dat dit "vijgen na Pasen" zijn zoals we dat onze kanten zeggen! daarvoor is de F2 al te lang op de markt om nog veel klanten aan te trekken vrees ik.. vermoed dat de tuners hier ook zeker niet de hoofdprijs voor moeten betalen hebben, voor dit softwarepakket.
 

CDK

Forumguru
Als het goed is koopt de tjoenert alleen een tool waarmee hij de computer kan hacken, de software zou hij bij voorkeur zelf moeten maken :)
 

Joske

Forumguru
de software zou hij bij voorkeur zelf moeten maken
ja de tool hebben ze wel al hoor (soms verscheidene, afhankelijk van merk ECU) maar de "vrijgave" van de ECU kopen ze in bij bedrijven die niets anders doen dan kraken van de software die de ECU beschermt. Dus ik doelde enkel op kopen van de vrijgave/software om vervolgens de ECU te kunnen benaderen en idd de nodige aanpassingen zelf te kunnen doen ;)
 

CDK

Forumguru
Ik had begrepen dat er voor deze ecu een andere tool nodig was dan de gebruikelijke. Vandaar dat de bekende tuners als laatste nu ook de de Delphi computer kunnen herschrijven.
 

Canon-Eye

Forumguru
Hogere wegenbelasting in combinatie met te weinig vermogen (en de bekende EGR problemen) waren voor de meesten doorslaggevend om ze te verkopen.
Ach, ik heb destijds even dóórgerekend en juist besloten om 'm niet weg te doen, met inachtneming van de volgende omstandigheden:
  • de verwachting dat er veel aanbod zou ontstaan zodat de inruilprijs slecht as (dit aspect bleek mee te vallen, maar dat wist ik toen nog niet);
  • het onloochenbare feit dat ik bij aanschaf toch véél auto kreeg voor het geld, dankzij het BPM-nultarief - dat kon niemand me meer afpakken - en dat ik voor vergelijkbare ruimte en uitrusting dan dus veel meer zou moeten gaan betalen;
  • het eveneens onloochenbare feit dat het toch een redelijk zuinige auto is - nee, géén 1 op 30 zoals voorgespiegeld, maar toch nog rond de 1:20 tegen dieselprijzen;
  • na jaren MRB-vrijstelling te hebben genoten was die ca. 9 tientjes in de maand wel effe slikken - maar omdat ik nog steeds zo'n 24-25000 km/j rij, kan er nog steeds geen vergelijkbare benzineauto tegenop;
  • ik heb geen last van "te weinig vermogen", zelfs niet toen we in 2015 voor het eerst met 1000 kilo caravan een rondje Frankrijk deden - en in het dagelijks gebruik heb ik binnen NL nog steeds vrijwel dezelfde reistijden nodig voor dezelfde bestemmingen als toen ik nog met "beter gemotoriseerde" auto's rondreed, zoals een Polo 1.6 (benzine) en een O2 1.9 TDI.
EGR- of andere kostbare ellende buiten de garantie heeft zich ook nog niet voorgedaan.
Kortom, voorlopig mag-ie wel blijven. En voorlopig ga ik er ook niet door een tuner aan laten klooien; na de update zien we wel weer verder.
 

strijk2

Nieuw lid
JAAAaaa, jottem!

Met ruim een ton op mijn GL werd het tijd voor een upgrade!

Ik ben wel eerst benieuwd naar jullie ervaringen en adviezen, want ik wil daar nog minstens een ton of 2 bij rijden =)

Ik zie tuning als overklokken op een PC:
De machine is gemaakt om in extreme omstandigheden goed te presteren, dus word er een ruime veiligheidsmarge gehanteerd.
Door de tuning word een deel van de gereserveerde marge van de fabrikant "vrijgegeven" aan de berijder.
Zelfs de standaard tuning heeft ook nog een marge, die alleen word vrijgegeven bij gecontroleerde (maatwerk) tuning.

Ik ga niet liegen, er is een redelijke kans dat je de levensduur van je wagen verkort.
Aan de ene kant omdat er meer word vrijgegeven, aan de andere kant omdat je er waarschijnlijk ook harder mee gaat rijden.
Maar ik zie dat de 1.2 Diesel bijna de 3 ton kan halen: Hoogste km-stand Fabia rijders, dus ik denk dat er nog wel wat marge over is ;)
 
Laatst bewerkt:

oco1979

Forumguru
JAAAaaa, jottem!

Met ruim een ton op mijn GL werd het tijd voor een upgrade!

Ik ben wel eerst benieuwd naar jullie ervaringen en adviezen, want ik wil daar nog minstens een ton of 2 bij rijden =)

Ik zie tuning als overklokken op een PC:
De machine is gemaakt om in extreme omstandigheden goed te presteren, dus word er een ruime veiligheidsmarge gehanteerd.
Door de tuning word een deel van de gereserveerde marge van de fabrikant "vrijgegeven" aan de berijder.
Zelfs de standaard tuning heeft ook nog een marge, die alleen word vrijgegeven bij gecontroleerde (maatwerk) tuning.

Ik ga niet liegen, er is een redelijke kans dat je de levensduur van je wagen verkort.
Aan de ene kant omdat er meer word vrijgegeven, aan de andere kant omdat je er waarschijnlijk ook harder mee gaat rijden.
Maar ik zie dat de 1.2 Diesel bijna de 3 ton kan halen: Hoogste km-stand Fabia rijders, dus ik denk dat er nog wel wat marge over is ;)


Kan ook enkel EGR laten dicht zetten,ga nog meer Km uit het blokje halen.

Die chiptuning doe je of doe je niet.

Want tegen dat ne Blok op is.

Al dat rond de Blok aanwezig is ga niet een auto leven mee.

Paar jaar geleden een Seat Inca op autostrade gehad.

Stilgevallen.

Kwam er bij,een gat in de Blok.

Vroeg aan klant en wat ga je er mee doen.

Zei tis genoeg geweest, aja hoeveel km heeft deze wel.

780.000Km :dankje: 1.9TDI

Laten we zeggen dat er dan wel sprake zal zijn van metaalmoeiheid of verstopte oliekanaal
 

Spierings

Forumguru
Vriend van mij heeft zijn Ibiza 1.2 TDI tot 4 ton afgeragt... Kreeg toen een egr en turbo storing. Baas heeft toen besloten dat hij een andere wagen kreeg...

Blokken kunnen echt wel wat hebben...
 

oco1979

Forumguru
Tzal wel zijn dat blokken daar tegen kunnen, egr en turbostoring bij zo ne km stand is meer dan normaal slijtage.

Kom dat dikwijls tegen dat klanten vragen of die benzinemotoren ook zoveel km kunnen doen als een diesel.

Dat is niet lijk 20-30 jaar geleden.

Kunnen dat allemaal goed aan.
 
De dealer vertelde mij dat de egr klep vroeg of laat gaat. Met meer dan 2 ton op de teller heb ik nog altijd geen egr problemen gehad. Maar gegeven het feit dat ik de auto wil houden (1,5 jaar geleden tweedehands gekocht) kon dit wel eens een verstandige investering zijn. Zeker ook omdat ik het motormanagementlampje maanden geleden had branden en dit zou op een egr klep kunnen duiden. En omdat dit lampje even brandde kon de dealer niets uitlezen, maar ik vrees dat de egr voor de drie ton gaat, afgaande op de dealer is dit dus waarschijnlijk verstandig.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

oco1979

Forumguru
Z
De dealer vertelde mij dat de egr klep vroeg of laat gaat. Met meer dan 2 ton op de teller heb ik nog altijd geen egr problemen gehad. Maar gegeven het feit dat ik de auto wil houden (1,5 jaar geleden tweedehands gekocht) kon dit wel eens een verstandige investering zijn. Zeker ook omdat ik het motormanagementlampje maanden geleden had branden en dit zou op een egr klep kunnen duiden. En omdat dit lampje even brandde kon de dealer niets uitlezen, maar ik vrees dat de egr voor de drie ton gaat, afgaande op de dealer is dit dus waarschijnlijk verstandig.

zeer verstandige beslissing, tzal goedkoper zijn dan egr te laten vervangen en tis beter voor de motor
 

frusty83

Senior Member
Ik volg dit topic en heb zelf ook wat informatie ingewonnen die ik graag deel.

Ik wil geen reclame maken maar ik heb mail contact gehad met vagtechniek en vvt:

De een kost 575 (vagtechniek) voor een chip op maat en de ander 390 (vvt) Vind ik persoonlijk nog al een verschil en beiden zijn geen onbekende op het gebied van chiptuning.

Bij beide tuners wordt direct de egr ook uitgeschreven. :D

Enkel wat mij nu persoonlijk tegenhoudt is het feit dat de updaten van de 1.2 nog op zich laat wachten. Ik heb begrepen dat dit niet verplicht is maar op een of andere manier wil ik toch dat vinkje omdat ik bang ben dat als je nu weigert het misschien in de toekomst geld kan gaan kosten of misschien zelfs niet door de Apk... Wie zal het zeggen?

Ben wel benieuwd naar de eerste bevindingen van de chiptuning.
 
Bovenaan Onderaan