BMW 325d

___JC___

Forumguru
Ik kreeg vanmiddag even de gelegenheid een stukje te rijden in een nieuwe 325d High Executive met handbak. Wou dat toch even met jullie delen.

Allereerst, hij is duur.Verschrikkelijk duur. De versie zoals ik even mocht beroeren kost 53k. Das dus ruim een ton in ouderwetse guldens voor een 3 serie diesel......slik...

Mijn referentiekader is een 2.0TDI met abt chip voor 36k met opties. Ongeveer gelijk in vermogen en ruimte. Allebei een 6bak en daar stopt het vergelijk eigenlijk wel.

Dan de BMW. Kortgezegd, man o man wat een auto is dit.

De motor is een 3 liter 6 cylinder diesel met ongeveer 200pk en 400NM maar hoe dat afgeleverd wordt is echt super. Stationair of op lage toeren hoor je m bijna niet maar als je m flink de sporen geeft klinkt ie echt super! Een mooie sportieve 6 cylinder roffel komt je tegemoet. De trekkracht is minder explosief dan bij de 2.0TDI van VW maar is over het hele toerenbereik beschikbaar. Vanaf 1.200 tot 5.000 is het gaan, gaan, gaan. Stukje snelweg liet al snel ruim 200 op de teller zien. Ik denk dat mijn Octy vooral op hoge snelheid echt niet aan gaat kunnen haken met dit ding.

Dan het rijden. Of je het nou toe wil geven of niet achterwielaandrijving rijdt gewoon lekker. De voorwielen hoeven alleen maar te sturen terwijl de achterwielen het vermogen makkelijk op de weg loslaten. Het sportonderstel is aan de stoterige kant maar drempels waren goed te nemen. Zoals het een BMW betaamd is ie niet de bocht uit te krijgen. Het doet een beetje denken aan een trein maar die rails is wel erg goed weggewerkt moet ik zeggen. Remmen doet ie super, kijken naar het pedaal is stilstaan.

Het was een high executive dus tutti lamponi. Leer, xenon, lekkere sportstoelen met elektrisch verstelbare lendensteun. I-drive is echt een heel mooi systeem en het scheelt een heleboel knoppen op het dashboard. De sleutel is een soort stekker met een startknop om de boel tot leven te brengen, het blijft een leuke gadget.

Wat me ook opviel was de ruimte. Waar de oude 3 serie gewoon krap was is deze echt ruim. Ik kon mn 2,10 meter goed kwijt voorin en ook achter me had een kind van 12 of een pigmee nog wel een paar uurtje kunnen vertoeven.

Ik ga snel mn leasebudget op een of andere manier opschroeven want dit is toch echt een auto die ik graag zou leasen over 2 jaar.

:worshippy::worshippy::worshippy:
 

Dutch4x4

Senior Member
Verbaast me niks, op een gegeven moment geloven we er allemaal aan... ;)

Wat is nou het verschil tussen de .25d en de .30d?
 

van inkel

Forumguru
En dan heb je nog nooit met een 535d gereden.
Je weet niet wat je meemaakt.
echt relaxed bij 250+.
Maar ja dit past niet echt in m'n budget, heb gelukkig een baas
die wel eens een weekendje wil ruilen met m'n mooie O1.
 

___JC___

Forumguru
Het verschil met de 330d is 34pk en 100NM maar alleen door de software. Scheelt toch ff 5.000 euries in aanschaf..
De 325d is een van de beste 3 series volgens de dealer.

Ja van Inkel en als je in een M5 rijdt is dat weer beter. Zo kan je wel ff doorgaan natuurlijk. Deze komt redelijk in de buurt van mn budget dus das leuk.
 

sitechris

Donateur
En dan heb je nog nooit met een 535d gereden.
Je weet niet wat je meemaakt.
echt relaxed bij 250+.
Maar ja dit past niet echt in m'n budget, heb gelukkig een baas
die wel eens een weekendje wil ruilen met m'n mooie O1.

Ik heb in de 335d gereden, ook over de grens. Geweldige auto :) maar die kostte wel 80k bijna. Een 325d lijkt me ook genoeg. Ze zijn wel klein overigens, die beamers 3-series.
 

VEEJAY

Forumguru
Als jij je leasebudget naar 53K kan opschroeven, laat me dan ff weten waar ik mijn sollicitatiebrief naartoe moet sturen ;)

Ik kan net de 43K aantikken maar kan dan nog niks fatsoenlijks (sedannetje) vinden, (iig niet met wat ik allemaal qua opties op de O2 heb) :(
 

___JC___

Forumguru
Een van de grote accountantskantoren, maar of we ook dat soort leasebudgetten voor IT mensen hebben weet ik niet.
:smirk:
 

joergarms

Senior Member
Het is al sinds jaar en dag bekend dat de BMW diesels hun werk onverstoorbaar doen.
Mijn broertje, toendertijd werkzaam in Seedorf bij de landmacht, rijdt een Seat Cordoba sport 1.9 tdi, 130 pk, 6 bak.
Was toendertijd best een giftige diesel, maar een collega van hem reed een oudere 325 d, nou, vergeet het maar, die dingen lopen echt snoeihard weg.
En ja, die 6 in lijn motor, mooier is er nog niks gemaakt.
Heb zelf een Patrol 3.3 6 in lijn gehad, het is net een locomotief die staat warm te draaien, geweldig.
 
Bovenaan Onderaan